De Redder

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Halmar, 15 dec 2010.

1. haje74

haje74

Lid geworden:
    1 aug 2010
    Rooster

Hallo,

Ik ben zelf trotse bezitter van een 1:10 model van de KNRM Harder 2000.:D

Mijn eerste bootje, zelf pluggen/mallen en een aantal rompjes van gemaakt, waarvan 1 met 2x een graupner 29 mm. jet er in.:rolleyes:

Ik heb in eerste instantie zonder roostertjes gevaren, maar ik kwam er al snel achter dat als je op ondiep water, zoals bij een strandje gaat varen, dat je dan al snel de kiezels uit je jets kan gaan zitten peuteren...:(
    Met een beetje geluk is er niks stuk gegaan, zeg maar.
    Tot ik er van servostang een aantal tralietjes in de lengte van de aanzuig opening voor had gezet; geen enkel probleem meer!

Met deze jets en bijgaande aandrijflijn ben ik bang dat het zuigend vermogen onder de romp nog groter is dan dat van mijn bootje, (speed 700 LC, 14.4 V effectief 8-9K rpm...)

Ik zou het wel weten!

Groeten,

HJ

2. Halmar

Halmar

Lid geworden:
    14 apr 2003
    Zelf heb ik er eigenlijk nog niet aan gedacht dat je ook kiezels naar binnen kan werken. Gras en co wel, en dan lijkt het mij wel handig als je geen rooster heb, kun je er makkelijker bij, en ook met roosters gaat er wel wat in de prop zitten. Is het ook niet zo dat je met roosters de doorstroom hindert? Het water zelf is immers niet schaal 1:10... Misschien moet ik me maar even afvragen of ik op het strand ga varen, en of hoe belangrijk een perfecte doorstroom is, lijkt misschien zo, maar het is geen raceboot natuurlijk ;).

Groet Halmar

3. Arjen unimog

Arjen unimog Guest

misschien kunt je het roostertje demontabel maken ? zo kun je er wel bij als er toch iets in je jet zou komen.

groeten Arjen

4. Halmar

Halmar

Lid geworden:
    14 apr 2003
    Weer een kleine update. ik heb adapter plaatjes gemaakt om de motoren te monteren, die zitten op hun plek. Ook heb ik een steun gemaakt waar de servo's in komen. De servo's staan voor de motoren, met genoeg ruimte om de motoren eventueel weer te kunnen demonteren. De buiten-kabels heb ik al, de binnen-kabels ben ik niet helemaal uit. Ik heb 2mm versnellings kabel bij de fietsenmaker vandaan. Voor de besturing moet dit wel werken, maar als die spontaan gaan roesten is het natuurlijk niet echt wat. Iemand ervaring of dit kan?

Groet Halmar

5. Halmar

Halmar

Lid geworden:
    14 apr 2003
    Weer even een update. De servo steun is in de romp gelijmd, buitenkabels zijn vast gelijmd en de binnenzijde van de romp is geschilderd. Tweede laagje zodat het wat beter dekt komt nog. Ook heb ik de stuurkabels op lengte gemaakt en die zitten nu op hun plaats. Door middel van rubber hoezen word het water buiten de boot gehouden, waar het hoort.

Ik heb ook nog wat kleine stukjes hout verzaagt, wat de ramen moeten worden, maar daarover later meer.

Groet Halmar

6. rins

rins

Lid geworden:
    29 mei 2007
    Ziet er gaaf uit .
    Volg dit al een poosje en kan er nog wat van leren.
    Succes
    Rins

7. haje74

haje74

Lid geworden:
    1 aug 2010
    Rods

Halmar,

Ga je zelf keerkleppen maken?
    Ik zie 3 steering-rods per jet, vandaar...:D

HJ

8. Halmar

Halmar

Lid geworden:
    14 apr 2003
    Goed gezien HJ! Het is idd de bedoeling om (meer) schaal keerkleppen te gaan maken. Soms heb je van die ideeën... ;) Mocht het niet lukken kan ik er altijd nog keerkleppen van de fabrikant op zetten, dan werkt het in elk geval wel.

Ik heb ook nog weer wat geknutseld. Het interieur is mooi wit geworden (door de flits lijkt het nog witter ;))

Ook heb ik een flens onder de opening in het achterdek gemaakt, zodat daar een rubber band op kan liggen en het luik er mooi op past. Het luik is niet heel groot, maar ik kan in elk geval bij de smeernippels van de jets.

Voor de zijwanden van de cabine heb ik roosters gemaakt. Met een hulpstukje uit hout zorgen dat alle lamellen even schuin staan.

En hier het resultaat. Misschien heb ik er zelf te lang met mijn neus bovenop gezeten, maar ben nog niet helemaal tevreden. De afstand tussen de lamellen is niet overal even groot en sommigen lijken iets scheef te zitten, al lijkt het op de foto wel weer mee te vallen. Nog maar even kijken, misschien dat ik het nog een keer over doe.

Tot zover voor nu!

Groet Halmar

9. Indoorvlieger

Indoorvlieger Forum veteraan

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Ik zou tekenen voor die lamellen. Netjes hoor!

10. Baggeraar

Baggeraar

Lid geworden:
    31 jan 2010
    Heel bekend :D

Zet ze op hun plaats.
    Doe twee stappen achteruit.
    Kijk er even naar (zonder bewust naar afwijkingen te gaan zoeken).
    Ziet het er goed uit?

Ja?
    Lekker zo laten.

11. Halmar

Halmar

Lid geworden:
    14 apr 2003
    @ Baggeraar, zoiets was ik ook van plan. Als ze op hun plek zitten nog eens naar kijken en als het er uit ziet maak ik geen nieuwe.

Nu alle onderdelen rond de jets op hun plek zitten, en ik het nog eens extra gecontroleerd heb, was het tijd voor het dek. Toen ik het gemaakt had was het al pas, alleen lag het los op de romp. Nog even de uitlijning controleren en met verdikte epoxy het dek vast gelijmd. Veel is er niet aan te zien, dus nog geen foto.

Vanmiddag was het wel mooi weer en kon ik het niet laten. De motoren zitten er in, de besturing zit er in... Ik heb de boot in het water gelegd! Ik heb maar een accu, dus kon maar op een motor een paar rondjes varen. Ik ben zeer tevreden hoe hij nu al vaart, heel mooi vaarbeeld! En er zit ook al flink gang in! Extra motivatie om gauw verder te gaan! :D

Ga ik nu weer knutselen!

Groet Halmar

12. Eric1981

Eric1981

Lid geworden:
    23 nov 2012
    mooi plaatje zo:wink:

13. haje74

haje74

Lid geworden:
    1 aug 2010
    Gefeliciteerd met deze mijlpaal!

HJ

14. Brecht Mussen

Brecht Mussen

Lid geworden:
    30 okt 2011
    wow, er zit zeker flink wat vaart in!!!!! suc6 met de opbouw.

15. mark19

mark19

Lid geworden:
    4 jan 2011
    Gaaf project , hoe hard zal zo iets gaan ?

16. Halmar

Halmar

Lid geworden:
    14 apr 2003
    Hoe hard dat gaat... Geen idee eigenlijk, zo hard als dat ik gas geef :)

Ook nog wat vooruitgang met de bouw. De ronde randen van de kap met dunne latjes vullen, die kunnen dan later met schuren/plamuren afgewerkt worden.

Ook heb ik de voorkant van de kap er op gemaakt. Omdat deze in alle richtingen rond is, eerst een malletje gemaakt van karton en die op de boot zelf gepast. Ook is het luik en de uitsparingen om op de kap te kunnen klimmen getekend. Best lastig want deze staan nauwelijks op de tekening. Foto's van het origineel zijn heel handig :).

Ook gaat de kap nog wat de hoogte in, de palen waar het dak op gaat komen. 3 van de 5 raampjes heb ik inmiddels gemaakt, dus die kunnen er binnenkort ook op.

Tot zo ver maar weer!

Groet Halmar

17. Halmar

Halmar

Lid geworden:
    14 apr 2003
    Ik ben weer wat verder gegaan!

Na lang wikken, wegen, en overwegen heb ik besloten de kap als volgt te monteren. Ik heb vier gleufjes aan de onderkant van de kap gemaakt, in de buurt van elke hoek. Op het dek heb ik een soort haakjes gemaakt, waar de gleufjes overheen passen. Door de kap over de haakjes heen te zetten, en vervolgens naar achteren te schuiven word de kap vergrendeld, en zit stevig vast.

Hier een van de gleufjes in de kap.

Deze past over dit haakje.

Met de kap gemonteerd ziet dit er dan zo uit.

Om te zorgen dat de kap niet door trillingen ed naar voren geschoven kan worden wil ik nog wel een "klik" systeem maken, zodat hij op de plek blijft. Misschien dat ik dit met magneetjes wil gaan doen, wie weet.

Ook ben ik verder gegaan met het voordek. Eerst de spanten gemaakt, en daarna het dak.

Vanavond ga ik de spanten met epoxy op hun plaats zetten, en als dat droog is kan het dek gebogen worden, en ook gelijmd worden.

Omdat ik vaak vind dat foto's die met flits zijn gemaakt er een beetje fel wit uitzien, en de tl buis boven mijn bureau net te weinig licht geeft om zonder flits te werken dit bedacht.

Een stukje oranje/geel transparant plastic voor de flitser. Ik zal vast niet de eerste zijn die dit bedenkt, maar voor de andere bouwers, misschien een idee.

Groet Halmar

18. Indoorvlieger

Indoorvlieger Forum veteraan

Lid geworden:
    3 mei 2010
    Mooi systeem. Ben je alleen niet bang dat er op termijn "schuurplekken" op het dek gaan ontstaan van het verwijderen en terug plaatsen van de opbouw?

19. Halmar

Halmar

Lid geworden:
    14 apr 2003
    Ik denk dat het meevalt, de kap schuift ongeveer 5 mm, en het plan is om tussen het dek en de kap een rubber slangetje te leggen om het water buiten te houden. Dit zou het schuren ook een stuk minder moeten maken.

De spanten zitten inmiddels vast. In het dek heb ik de uitsparingen van de handgrepen gemaakt. As we speak ligt hij in het water, zodat hij mooi krom gebogen kan worden. Als hij op de mal weer gedroogd is heeft het dek de ronde vorm aangenomen en kan zonder spanning op de spanten gelijmd worden.

Groet Halmar

20. Halmar

Halmar

Lid geworden:
    14 apr 2003
    Vandaag nog een beetje verder geknutseld. Het bleek dat ik een emmertje heb met ongeveer de goede ronding voor het voordek, en deze heb ik dan ook ingezet om hem rond te buigen.

Toen dit droog was heb ik het dek op de plaats gelijmd. Voor de afwisseling even een klein beetje soldeerdamp snuiven, en wat buisjes buigen. hier het resultaat.

Nu eerst eens een paar dagen kijken of ik ook op ski's kan staan :cool:.

Groet Halmar

Deel Deze Pagina