De rugzak vleugel groupdesign/build

Die gespleten roeren vind ik wel een goed idee! > is quardoflap een alternatief? Dus 2x rolroer EN 2x hoogteroer.
Waarom 2x hoogteroer?
Ik heb 2 hoogteroeren zou je kunnen zeggen, maar dat is het middelste gedeelte van de vleugel. 2 gedeeltes omdat hij deelbaar is. Maar wel maar met 1 servo hoor! gewoon een V-stokkie als aansturing, dus de hoogtroeren klikken zo'n beetje aan elkaar vast.
Als flaps weet ik niet. je blijft de ene met de andere compenseren... Butterfly is al wel gelukt! Was ff lastig afstellen, ene keer duikt hij, iets verstellen en je stalled hem. Maar toen ik hem goed had vloog hij strak geremd door. Dat was hoogteroer down, ailerons up.

Over delen... Ik denk persoonlijk iets van rond de meter met 1 deling in het midden. Goed genoeg voor mij. (grote rugzak hahaha). mijn idee is ook om het met de parapente mee te kunnen nemen, maar dan zou ik hem zowieso er los achter hangen... Of voor me uit laten vliegen :D hehehe

Als iemand langer wil, er staan ergens instructies hoe je een standaard 1.5m DLG vleugel deelbaar kan maken. Het 1e doel van dit topic is toch om prototypes te ontwerpen/bouwen?
Ik zou zeggen, verdrietigekoningBilly, ga er voor! 1.5 meter vliegende vleugel DLG. Ben benieuwd!

Wat wel is, is dat de alula/boomer etc veel problemen uit de weg gaan door het klein en licht te houden.

3 tot 4 delen, haha. anders maken we hem oprolbaar :).

Staart?

Heren,

Denken jullie ook aan de bevestiging van de staart? Een DLG heeft een flinke staart nodig om het draaimoment bij de worp te compenseren, da's bekend.

Bij mij loopt de staart tussen de vleugels door (zit er tussen geklemd) en is net zo lang als één vleugelhelft. Korter maken van de vleugels vereist dus een andere bevestiging van de staart.

note to self: sparen voor een draadsnijder*!

beetje offtopic, maar geld besparen past in elk topic wel een beetje, maar draadsnijder kan je zelf make op 15 minuten tijd, houten plankje, stukje ijzerdraad van een wij afspanning (paarden) welk gemakkelijk tot 12 of meer ohm per 10 cm is. wa knutselen, 12 volt adapter er op en werkt, als je foto's wil zien kan je altijd pbtje sture, dan mail ik ze wel even

waarom? daarom!

Waarom 2x hoogteroer?
Ik heb 2 hoogteroeren zou je kunnen zeggen, maar dat is het middelste gedeelte van de vleugel. 2 gedeeltes omdat hij deelbaar is. Maar wel maar met 1 servo hoor! gewoon een V-stokkie als aansturing, dus de hoogtroeren klikken zo'n beetje aan elkaar vast.
Omdat ze dan evt. mee te mixen zijn op richting.
Als flaps weet ik niet. je blijft de ene met de andere compenseren... Butterfly is al wel gelukt! Was ff lastig afstellen, ene keer duikt hij, iets verstellen en je stalled hem. Maar toen ik hem goed had vloog hij strak geremd door. Dat was hoogteroer down, ailerons up.
Je compenseert dan idd. het één met het ander maar het resultaat is wel dat je de wing wat meer camber/flap geeft voor in de bellen. Of het in de praktijk gaat werken ben ik nog niet achter, ik loop al een tijd met het plan om een plank te bouwen met quadro-flaps om te kijken of het wat oplevert, het materiaal ligt al maanden te wachten op toevoeging van wat CF, tape en een beetje electronica. Er moet allen nog wat tijd bij, da's nu net het probleem, heb ik nog even niet.

Over delen... Ik denk persoonlijk iets van rond de meter met 1 deling in het midden. Goed genoeg voor mij. (grote rugzak hahaha). mijn idee is ook om het met de parapente mee te kunnen nemen, maar dan zou ik hem zowieso er los achter hangen... Of voor me uit laten vliegen :D hehehe.
:offtopic:
Aan je avatar te zien dacht ik al dat jij een erg grote rugzak zou hebben en dat deze ter sprake zou komen. Maar als jij net zo vliegt als je avatar heb je geen tijd om ook nog eens een BPG te sturen, mannen kunnen niet multitasken! Zou ik hoe dan ook niet willen, als ik onder m'n scherm hang heb ik echt niet de behoefte ook nog eens een RCding te besturen, dat boeit me dan echt even niet, dat snap jij denk ik wel.
:ontopic:
In 3 of 4 delen hoeft voor mij ook niet hoor, mits het model niet te klein wordt door de keuze om hem in een rugzakje te moeten laten passen, zo rond de 1m vind ik ook OK.

3 tot 4 delen, haha. anders maken we hem oprolbaar :).

hmmm, oprolbaar zeg je....:rolleyes:

Omdat ze dan evt. mee te mixen zijn op richting.
uhms, weet eerlijk gezegd niet of dat veel doet op richting.. het zit aan de vleugel vast en niet op een lange staart, anders zou het eventueel als een soort V-staart kunnen werken denk je? Zo direct aan de vleugel gaat dat niks doen, daar kan je bijna wel zeker van zijn volgens mij...
Op rol zou het wel kunnen. dat helpt wel. Je zou dan zelfs idd kunnen kijken wat het verschil is tussen full span elevons of los ailerons en hoogte. Gewoon op een switch zetten dat de 2 servo's in 1 vleugel als 1 servo werken of toch los. leuk idee :).

Full span elevons schijnen beter/leuker te zijn voor aan de helling. goed voor stunten. Met gesplitst schijn je beter te kunnen thermieken. Mijn vleugeltjes beamen dat idd.

:offtopic:
In de bergen aan mijn parapente is het idd ook echt 100% vliegen. Aan het duin zou het nog wel kunnen. Thijs (van die boeing) doet het wel eens.
Bij Lac de serre poncon hadden ze volgens mij trouwens het record gebroken. echt iets van 6 uur ofzo achter elkaar.. maar dat was wel met een tandem parapente. kon 1 dus de parapente vliegen en de ander het modelvliegtuigje...
Maar das wel errug offtopic idd :D hahaha

Oprolbaar, opvouwbaar, opblaasbaar, vliegerconstructie, etc, etc... is genoeg te verzinnen... Moet alleen iemand zo gek zijn om het te proberen...

Eerste Idee

Het is al laat, maar ik ben wel bezig geweest. Profielen die ik heb gebruikt zijn uiteindelijk toch anders, maar houd ik (nog even) voor me.

De eerste calculaties zien er in ieder geval niet slecht uit. Om je een indruk te geven, dit is de vorm van de vleugel die ik nu voor ogen heb:

full

In de tekening nog hoekig, maar in werkelijkheid natuurlijk mooi afgerond. Ik heb de staart nog even weg gelaten, maar die moet er nog wel komen.

Toch nog wel even wat gegevens:
Koorde aan de wortel: 260mm
Koorde aan de tip 60 mm
Spanwijdte 900 mm
rechte achterlijst
2 graden wrong
een lichte V stelling, hoeveel weet ik nog niet

Gedeeld past dit keurig in een eastpack dan steken de vleugels alleen een stukje uit.

Geschat gewicht is 175 gram met full size elevons en 2 servo's

Met gedeelde roeren kom je ergens rond de 200 gram uit. Ik weet niet of de voordelen dan gaan opwegen tegen het extra gewicht.

Ik ga op korte termijn gewoon mallen maken en snijden. De beste toets is tenslotte de praktijk.

Ruud

Laatst bewerkt door een moderator:
Hm, dat ziet er goed uit :) En 90 cm span, daar kan ik me goed in vinden..
Benieuwd hoe het gaat en mocht je een tweede tester nodig hebben hou ik me aanbevolen voor een setje schuimkernen!

Wat is je voorstel om de boel sterk genoeg te krijgen? Ik neem aan dat er gewoon schuim van de gamma ofzo gebruikt gaat worden, koolstof erin en dan bekleden met tape/oralight/whatever?

Hm, dat ziet er goed uit :) En 90 cm span, daar kan ik me goed in vinden..
Benieuwd hoe het gaat en mocht je een tweede tester nodig hebben hou ik me aanbevolen voor een setje schuimkernen!

Wat is je voorstel om de boel sterk genoeg te krijgen? Ik neem aan dat er gewoon schuim van de gamma ofzo gebruikt gaat worden, koolstof erin en dan bekleden met tape/oralight/whatever?

Gamma schuim is denk ik te open van structuur. Ik denk dat ik ze ga snijden van XPS met mogelijk een carbon strip als ligger. Mogelijk dat ik ook maar gelijk een gebagde versie ga maken. Maar tape voldoet ook wel denk ik.

Eerst nog even verder op de ontwerptafel en in de tussentijd mijn Spinning Birdy Bonsai afmaken.

Ruud

Is het niet beter om een rechte neuslijst te hebben?
Volgens mij zorgt een rechte neus lijst, en een 'forward swept' neuslijst nog meer, voor een lagere stallsnelheid aan de tip, waardoor je een dunner profiel kan gebruiken voor het smijten, en toch traag kan thermieken..

Is het niet beter om een rechte neuslijst te hebben?
Volgens mij zorgt een rechte neus lijst, en een 'forward swept' neuslijst nog meer, voor een lagere stallsnelheid aan de tip, waardoor je een dunner profiel kan gebruiken voor het smijten, en toch traag kan thermieken..

Op zich heb je gelijk dat een rechte neuslijst of zelfs een lichte negatieve pijlstelling de stabiliteit ten goede komt. Probleem is dat ik dan niet ontkom aan een romp om CG goed te krijgen. Ik wil eerst een pure vleugel proberen.

Ruud

Ik heb naar die Boomer zitten kijken - alles wat je nodig hebt is eigenlijk een demontabele (of dubbelvouwbare) Boomer. Dat ding lijkt me hartstikke leuk!

Ik heb naar die Boomer zitten kijken - alles wat je nodig hebt is eigenlijk een demontabele (of dubbelvouwbare) Boomer. Dat ding lijkt me hartstikke leuk!

Die conclusie had ik ook getrokken inderdaad en daar ga ik dan ook op verder borduren. Daarom lijkt mijn eerste ontwerp ook op de boomer (ex2) Helaas zijn ook van de boomer de profielen niet bekend.

Ruud

Zomaar een gedachte die net in me opkwam:

Als er (eventueel) schuimkernen gesneden gaan worden voor het toestel, wat dan te denken van een maat van bijvoorbeeld (ik zeg zomaar wat, geen idee hoe groot die schuimblokken zijn) 60 centimeter per vleugelhelft, waardoor je een max. span krijgt van 1.20 - redelijk respectabele grootte. Iedereen die nu een kleinere spanwijdte wil, kan simpelweg zoveel van de vleugels afsnijden dat zijn gewenste grootte overblijft!

Met andere woorden, ieder kiest de maat die in zijn rugzak past :D

Ruud,

Afgaande op de foto's van de boomer is het een vrij dik vlak profiel, het
kan natuurlijk van alles zijn maar Clark Y is nog steeds behoorlijk populair onder de Amerikanen.....kortom een pure gok mijnerzijds .... ik denk dat je gewoon een keuze moet maken en daar mee gaan vliegen in de database vind je vast wel wat je kunt gebruiken...
Cheers

Bart

Ik heb wel eens een plaatje van de zijkant v/d boomer over verschillende profielen gelegd. Toen leek de MH60 er best veel op. Met die heb ik er ook 1 gemaakt die best leuk vloog.

Eevn over de V stelling

Ik ben tussen het bouwen van de 1m Bonsai door natuurlijk nog steeds bezig met het ontwerp van de rugzakvleugel.

Nu weet ik dat een beetje tipverdraaiïng het stall gedrag positief beïnvloed. Normaal heeft V stelling ook een positief effect op de stabiliteit. Maar voor een vliegende vleugel heb ik toch wel wat twijfels.

Heeft iemand ergens informatie of zelf kennis over het effect van wrong en V stelling bij dit soort vleugels er van uit gaande dat er gebruik wordt gemaakt van elevons voor de besturing van pitch en roll.

Wat zou de optimale waarde zijn voor beide zaken uitgaande van 1 meter spanwijdte?

Ruud

Hm... Mijn Dizzy Bird heeft geen wrong. Mijn SportWing (plm. 1.25 m.) ook niet. Mijn Yoda (2 meter) wel. Mijn Talon (10m. span, zie mijn avatar) ook.
Misschien dat voor een kleine vleugel het snelheidsverschil (en dus invalshoekverschil) tussen de twee tippen zo klein is dat het niet zinvol is?
V-stelling heb je volgens mij op een vliegende vleugel niet nodig, zolang er een vin is.

Back