De successen van Willy de Woofer en Pieter de Tweeter.

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door WillydeWoofer, 10 okt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. WillydeWoofer

WillydeWoofer Forum veteraan

Lid geworden:
    25 apr 2015
    Uh Niels, dit topic gaat over hifi-apparatuur hoor :D.

Cnn vindt dit leuk.
  2. Mugen MRX-3

Mugen MRX-3

Lid geworden:
    21 jan 2004
    ja stel je voor dat we het eens over modelvliegen hebben ....... maar dat kan zomaar niet :D:D

WillydeWoofer en Cnn vinden dit leuk.
  3. Cnn

Cnn

Lid geworden:
    9 dec 2014
    Ah ja sorry Wil, topic vliegtuigen hadden we 400 pagina's terug al besproken. Was ff in de war.

Hifi is wel interessanter. Goed geluid in een auto kon ik ook altijd wel waarderen.

WillydeWoofer vindt dit leuk.
  4. jve

jve

Lid geworden:
    4 mrt 2007
    Goed geluid in n vliegtuig is pas belangrijk!

Vale Ouwe, WillydeWoofer en Justus vinden dit leuk.
  5. hobbyist

hobbyist Forum veteraan

Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Hoe was het ook al weer, als een ander winst maakt over een product, dan wordt je als koper van dat product, toch genaaid?
    Ik ben meer van de techniek en dat het technisch bij elkaar past en zo hou ik poen in de beurs voor andere leuke dingen.
    Draaien? Ik heb hier nog wel een draaitafel en wat vinyl liggen in ronde schijven met een gaatje in het midden.
    Het staat me nog niet in de weg. Nee het geregistreerde geluid komt al weer geruime tijd of van vanaf het internet of vanaf het lokale netwerk.
    Die laatste geniet wel mijn voorkeur ivm de nog aanwezig dynamiek.
    En nee ik ben geen audiotechnicus en geen audiofreak maar kan wel een aardig potje mee brabbelen.:D

6. Hein.z

Hein.z

Lid geworden:
    26 jul 2019
    MVC Cumulus Kampen / RMV Phoenix Hoogeveen
    Ik kan je verzekeren dat ik heel wat meer heb uitgegeven aan het bouwen van mijn supra dan 150 euro ... dat van die carbon mag dus waar zijn
    (klopt overigens niet, als je naar de fraaiere weefsels gaat van 80 euro / m^2), maar er komt zoveel meer bij. Dus nog los van het uurloon, gaat
    die redenering alleen op als je alle gereedschappen en middelen al in huis hebt. En dat heb je alleen als je veel bouwt of beroepsmatig gaat
    produceren.
    • Vacuum pomp en spullen 250 euro
    • carbon weefsel 150? weet niet meer. Eén van de goedkoopste bij hp-textiles
    • epoxy: geen idee (had ik al) plus een ritje wolvega op en neer
    • glasweefsel en peelply - 50 euro?
    • carbon roving rol van 50 (die nog lang niet op is)
    • kevlar roving rol van 20 (die nog lang niet op is)
    • staartbuis 25
    • schuimkernen 60?
    • secondenlijm 20 euro
    • spuitlijm 20 euro
    • verf en plamuur 50-100 euro
    • bowdenkabels / carbon paar tientjes
    Alles bij elkaar zit je, zelfs als je eerlijk rekent, zo boven de 500 aan materiaal alleen volgens mij. Als we uren gaan meetellen wil ik het niet meer weten ;-)
    Ik weet wel dat ik nog niet met europeantopplanes.nl ga concurreren voorlopig...

7. GJVO

GJVO In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    23 dec 2003
    Hein, een vacuumpomp sloop je uit een oude koelkast (de compressor is een geweldige vacuumpomp.
    Dus dat kost al weinig.
    Carbon, als je goed zoekt dan heb je het voor 40 Euro per m2, en je hebt niet zoveel nodig.
    In een F5B kist gaat nog geen m2.
    Epoxy, dan heb je het over 250 gram, hars/harder kost iets van 16 euro per kilo.
    Carbon roving heb je bij mallenbouw niet echt nodig (want ik had het over uit mallen bouwen).
    Glasweefsel, 3 a 4 euro per m2, hooguit 2 m2 nodig.
    Staartbuis niet nodig (mallenbouw).
    Schuimkernen ook niet nodig maar als ik kijk wat 4 vleugelsets voor Willy gekost hebben, 15 a 20 euro materiaal.
    Spuitlijm, niet nodig maar ik heb het wel, 5 euro per spuitbus.
    Verf (kan met 2 spuitbussen van de Action, 10 Euro.
    Je spuit direct in de mal
    Plamuur, niet nodig.
    Aansturingen, iets van 20 euro max.
    Maar dat moet je ook kopen als je een model koopt dus dat mag je niet rekenen.
    Als ik echt heel ruim reken, 150 a 200 euro.
    Dan heb je een vol gfk/carbon model.

Een F5B model waarmee je kon dynamic soaren, dus kleine loopings vliegen met 300+ km per uur achter het duin, kostte me hooguit 50 Euro.
    Ik bouwde er dan ook een stuk of 5 tegelijk en dan konden we een dag vliegen.
    Er is er nooit 1 in de lucht kapot gegaan, meestal sloegen ze volgas in een duin en dan gaan ze stuk.
    De mal heb ik destijds weggegeven en de man heeft er nog behoorlijk wat modellen uit gebouwd, en verkocht.

Een goedkope mal waar je 10 a 20 modellen uit kan halen (dan heb ik het weer over een 2 meter model) kost je ook maar hooguit 100 Euro.
    Een mooiere mal, met metaal erin, het dubbele maar daar kan je dan honderden modellen uithalen.

GJ

8. WillydeWoofer

Lid geworden:
    25 apr 2015
    Als je dat allemaal kunt wel. Maar ik behoor daar nog niet en misschien wel helemaal nooit toe.

Cnn vindt dit leuk.
  9. GJVO

Lid geworden:
    23 dec 2003
    Mallenbouw is het makkelijkste dat er is.
    Het is alleen een beetje giftig en kleverig.
    Dus daarom kijk ik nu heel goed uit.
    Maar als je kan schilderen en behangen dan kan je ook uit mallen bouwen en dan hoef je niet eens te vacumeren.
    Deze man, Daniel Lesky, ken ik al vanaf dat ie begon.
    http://www.leskycomposite.at/
    Hij vroeg advies op RC Network of RCline, ik heb hem wat tips gegeven en op een gegeven moment kwam ie met mooie modellen.
    Hij bouwt met goedkope materialen, 160 grams carbonweefsels, geen vacumeren en hij bouwt alles in 1 keer door, dus echt nat in nat.
    De modellen zijn wat zwaarder maar wel degelijk.

GJ

10. Hein.z

Hein.z

Lid geworden:
    26 jul 2019
    Grapjas, ik schrijf wat ik heb uitgegeven.
    Dat kan je dom vinden (je goed recht ;-)) maar ik ben niet gek, en dat heeft het echt gekost.
    Mijn punt was niet dat wat jij doet niet kan, maar dat het voor de meesten van ons (bij lange na) niet
    haalbaar is voor die kosten.

- Je schrijft eerst f5j 4 meter, daarna 5fb 2 meter. Ik heb een supra van 3.4 meter gebouwd en daar
    ging toch echt meer dan 2 m carbon in. Een f5j kist bouw je ook niet met de goedkoopste 200 grams carbon.
    - Ik heb een vacuumpomp gekocht, en slangen, en olie. Call me crazy, maar dat kostte toch echt geld.
    - Ik heb kernen laten snijden tegen een zeer redelijk bedrag, wederom, call me crazy.
    - Carbon roving heb je toch echt nodig, als je geen carbon cap strips wilt kopen (en dat pakte duurder uit).
    Inderdaad, dat was geen mallenbouw.

Bij alles komt verzendkosten, en elk stuk gereedschap moet je toch echt 1 keer aanschaffen.
    Als je dat allemaal al eens gedaan hebt wordt de volgende inderdaad een stuk goedkoper...

Maar, terug naar je mallenbouwproject want die Reno Racer wordt tof! :beer:

11. GJVO

Lid geworden:
    23 dec 2003
    Jij hebt hem anders gebouwd, dat is duurder en in de basis minder sterk.
    Wat betreft maat, of je nu een 2 meter F5B model maakt of een 4 meter F5J zwever maakt in prijs niet veel uit.
    De F5B kist kan 50G trekken, een F5J breekt al doormidden als je naar 10G gaat, als ie dat al haalt.
    Ik heb laatst ook alles opnieuw moeten kopen omdat ik alles weggegeven had omdat ik dacht toch niet meer te kunnen bouwen.
    Ik heb een echte vacuumpomp op Ebay voor 40 Euro gekocht, een 20 liter tank voor een tientje en wat slangen en een meter voor ook iets van 10 euro.
    Kernen laten snijden, dat hoeft geen geld te kosten, ik heb nog nooit geld gevraagd voor kernen.
    Als ligger hebben we ooit zeillatten gebruikt, dat is extreem goedkoop en ook extreem sterk, Gerben (100 kilo) kon gewoon op de vleugel staan zonder dat hij brak.
    Bij een schuimvleugel gebruik ik wel rovings maar in mallenbouw niet.
    Wel weer om de mal te verstevingen, maar dat kost ook niet de hele wereld, 13 euro voor 50 meter.

De Renoracer staat ook alweer een tijdje rechtop in de huiskamer.
    Voelde me de afgelopen dagen niet geweldig dus dan doe ik eigenlijk niks.
    Ben nu wel weer een houtbouw zwever aan het bouwen, dat doe ik latje voor latje, 2 latjes per avond.
    Maar ik ga misschien werken bij de Nurburgring, dus daar gaat dan weer tijd inzitten.
    Dus de Renoracer moet dan snel af.

GJ

12. Hein.z

Hein.z

Lid geworden:
    26 jul 2019
    Beterschap! Ik volg je reno draadje.

13. coen_l

coen_l

Lid geworden:
    27 dec 2014
    In het draadje "Een Formule One Reno racer ontstaat" zit je toch al een eindje over dit bedrag heen... En dan is de mal nog niet klaar.

14. GJVO

Lid geworden:
    23 dec 2003
    Dat is wel effe een groter en volumineuzer ding.
    Een gewoon zweverrompje a la biljartkeu is stukken kleiner en een vleugel heeft ook geen volume.
    Ik heb veel mallen gebouwd die voor een paar modellen waren en dat kan echt heel goedkoop.
    Heb ik destijds ook allemaal gepost en laten zien op het forum maar veel is verdwenen.
    En met mal bedoel ik de vorm waar weer een positief, dus het model uitkomt.
    Een origineel is een oervorm, je kan gewoon een bestaand model nemen en dat afvormen.

GJ

Laatst bewerkt: 1 mrt 2022
  15. HeliKoper

HeliKoper

Lid geworden:
    19 okt 2006
    86F70C26-9241-4F3B-95A4-C69EA3AC67AD.jpeg
    Eeehm….

WillydeWoofer, Justus en Helikapoter vinden dit leuk.
  16. TC01

TC01

Lid geworden:
    17 jun 2010

Chips, die accu heb ik nog niet gevonden. Maar zo te zien is dat geen MX-5 na, maar een jongere serie zoals de nb of nc.

17. WillydeWoofer

Lid geworden:
    25 apr 2015
    Een "accu" met veel energie, dat wil iedereen wel.

18. HeliKoper

HeliKoper

Lid geworden:
    19 okt 2006
    Maar ja…. Willemien hè. :D

WillydeWoofer vindt dit leuk.
  19. WillydeWoofer

Lid geworden:
    25 apr 2015
    Ja, oke'. Maar andere kant ben ik de midlifecrisis al lang gepasseerd :D.
    En dat zonder motorfiets, zonder sportwagen en zonder een ander wijf.
    Wel met vliegtuigjes en autootjes :rolleyes:,

Helikapoter en HeliKoper vinden dit leuk.
  20. Mugen MRX-3

Mugen MRX-3

Lid geworden:
    21 jan 2004
    :rofl::rofl::rofl: :D

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina