De successen van Willy de Woofer en Pieter de Tweeter.

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door WillydeWoofer, 10 okt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.507
    Locatie:
    Noord Brabant
    Dat waren toen ze gemaakt werden toetstelen om in te vliegen, en niet een model om vanaf de grond radiografisch te besturen.
    Waardoor het contrast toestel/lucht van ondergeschikt belang was.
    Daar tegenover staat dan weer wel, dat het contrast geel t.o.v. groen kei goed is.

    Oh ja de S11 werd in eerste instantie geleverd met zilverkleurige vleugels.
     
  2. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.366
    Locatie:
    NB NL
    Zou je in dit geval wel prima kunnen doen, want alleen de grootte is het verschil en in de kleurendiscussie is dat totaal niet relevant.
    Wat qua zichtbaarheid van een kleur voor een full schaal model geldt, geldt ook voor een model en vice versa.

    Nou zijn de Duitsers en Britten/Amerikanen het wel vaker oneens... :D
    Maar heb je een linkje naar dat Duitse onderzoek, of welke universiteit was dat?
    Zou het Duitse onderzoek ook graag eens lezen, zeker met juist de betrekking tot modelvliegtuigen.

    Dat noemen ze anekdotisch bewijs en zegt eigenlijk helemaal niets.
    Wie is dat eigenlijk, ken geen 7-voudige F5D wereld kampioen?

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 21 mrt 2023
  3. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Een modelvliegtuig wat kleuren betreft vergelijken met een echt vliegtuig is onzin.
    In een echt vliegtuig zit je als piloot, al zou hij volledig doorzichtig zijn dan is het nog prima te vliegen.
    Een modelvliegtuig bestuur je vanaf een grote afstand van de grond.

    Zo even uit het hoofd was het de uni van Munchen, ik zal de website even zoeken, stonden ook altijd leuke projecten en onderzoekjes op hun website.

    En een 7 voudig kampioen F5D ken ik ook niet, ik schreef ook F5B.
    Totaal andere klasse, voor F5D doet de kleur er niet zo toe, behalve dan voor de tellers.
    Die vliegen hooguit 200 meter bij je vandaan.
    F5B is een heel andere klasse, die vliegen 150 meter bij je vandaan en moeten daarna 10 minuten zweven, dus vandaar de hoogtes van 800 meter en meer.

    De kampioen was Wolff Fickenscher, ontwikkelaar van de Raketenwurm F5B modellen, zelfs zijn heli had ie groen gemaakt, voor de zichtbaarheid.
    Hier een foto van Wolff en zijn model.
    [​IMG]

    GJ
     
    ramses vindt dit leuk.
  4. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.366
    Locatie:
    NB NL
    Het ging ook niet om zicht vanuit het vliegtuig, maar juist om de zichtbaarheid van het vliegtuig vanaf de grond...
    De vergelijking gaat dus prima op.

    Thanks! :thumbsup:

    Mijn fout, niet goed gelezen!

    Groeten, Ramses
    .
     
  5. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Zicht vanaf de grond bedoel ik ook.
    Een echt vliegtuig hoef en wil je sons niet van de grond zien.
    Hoe het ding eruit ziet is niet van belang plus dat een echt vliegtuig veel groter is, dus zie je dat altijd beter.
    Alleen showmodellen, dus stuntvliegtuigen wil je misschien goed kunnen zien.
    Een piloot maakt het weinig uit welke kleur zijn echte vliegtuig heeft, een rode vliegt hetzelfde als een zwarte en waarschijnlijk ziet ie alleen het neusje.
    Plus dat hij zelf, incl evenwichtsorgaan, in het vliegtuig zit, hij hoeft dus niks te zien.
    Als modelvlieger bestuur je op zicht en ook een veel kleiner model.
    Dus totaal niet te vergelijken.
    Ook zijn de omstandigheden niet 1 op 1, als de lucht wat heiig, dus mistig is, dan zie je een modelvliegtuig veel slechter, een echt vliegtuig maakt dat niks uit, vliegt gewoon door.

    GJ
     
  6. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.556
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Het geel was destijds in de USA een vaste codering voor een militair trainingstoestel.
    Het kon ook ergens op de kist een gele band wezen…
     
  7. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    8.141
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik zou als vlieger in een warbird liever niet gezien worden. Wat had Biggles voor kleuren? Hij was nl. onverslaanbaar.
     
  8. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.366
    Locatie:
    NB NL
    Precies! :thumbsup: Tenzij je Manfred von Richthofen heet of in zijn Flying Circus vloog :D
    Of juist wel gezien willen worden als je Target Tug vliegt als in mijn eerdere voorbeeld.

    Groeten, Ramses
    .
     
    Laatst bewerkt: 21 mrt 2023
    MicropropSport en WillydeWoofer vinden dit leuk.
  9. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.393
    Locatie:
    Thuis
    was een Serengetti toch ?? :D

    nee nee...... das flauw :rofl::rofl::rofl:
     
  10. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    8.141
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Ik zag vorige week sterretjes toen ik de zonnebril op had.
    Maar dat kan ook gekomen zijn. doordat er een tak van 10 meter op mijn harses viel.
     
  11. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nee, ik ging wel naar die winkel voor een Serengetti maar kwam eruit met een betere.
    En sterretjes door een tak?
    Zal wel een flesje Strohrum geweest zijn...

    GJ
     
  12. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    8.141
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Vliegclub heeft 6 knotwilgen gesnoeid. Dat was daarvoor in geen jaren gedaan. Daar kwam een vracht zeer dikke takken vanaf.
    Nu staan er nog 6 stammen. Scheelt weer bij het binnenkomen.
     
  13. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.393
    Locatie:
    Thuis
    en toch ..... in de takken vliegen geeft minder schade dan tegen een dikke stam :D
     
  14. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    8.141
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    De eerste die er tegenaan vliegt, krijgt een gratis consumptie :D, wanneer kom je?
     
  15. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.393
    Locatie:
    Thuis
    i'm in :yes:
     
  16. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.818
    Locatie:
    Ede
    Qua zonnebril heb ik geen polaroid ,maar wel de rayban groene glazen welke ook in de echte luchtvaart gebruikt worden . Die werken voor mij heel best .
    Voor jou is Kawa groen de kleur voor mij is dat rood of geel waarbij rood de favoriet is .

    Wel grappig dat er toch verschil in zit .
     
  17. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.818
    Locatie:
    Ede
    Daar was het intimidatie . Zo liet hij zien dat hij er was . Dat samen met zijn reputatie gaf dat geestelijke voorsprong .
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    28.840
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Heeft te maken met o.a. de toestand van je ogen. Die verandert met de leeftijd, en aangezien de brekingsindex van licht verandert met de kleur, maakt de toestand van je ogen uit welke kleur je ogen het beste "scherp kunnen stellen".
    Heel veel mensen vertonen een met de leeftijd verschuivende voorkeur van blauw naar rood of andersom.
    Vroeger vloog ik veel met vliegtuigen met blauwe en rode kleurvlakken, tegenwoordig is dat meer geel met rood. Wit (hard wit) met rood gaat ook erg goed, maar een combinatie van blauw met parelmoer zie ik aboluut slecht. Of ik nu een zonnebril op heb of niet, dat maakt voor het "zien" niet uit. Wel voor het contrast, niet voor het herkennen van hoe dat ding in de lucht ligt.
     
    serge pot vindt dit leuk.
  19. Student

    Student Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 jan 2008
    Berichten:
    16.305
    Locatie:
    Rotterdam
    Kleur heeft ook te maken met wat je doet...
    een schaalmodel of rustige kist kun je in feite met iedere kleurcombinatie vliegen, ervaring geeft de piloot voldoende info.
    een beetje verschil is altijd prettig, maar daar is de piloot leidend in..
    een snelle kist, als ik het goed begrijp, vlieg je blijkbaar grotendeels op ervaring en minder op zicht, dan zou daar kleur ook minder nuttig zijn

    persoonlijk vind ik de werkelijke kleur minder belangrijk, maar wel dat de kleuren onder en boven de vleugel een groot contrast geven.
    ik doe veel rond stall en figuren waar een combinatie met stall in zit, zeker met wind wil zo'n ding dan wel eens een rare zwiep krijgen
    dan is het erg prettig als je meteen ziet hoe hij hangt..
    ook met een grijze lucht vind ik het erg prettig.. met dat type luchten zie je erg slecht hoe de kist hangt..
     
    MicropropSport en WillydeWoofer vinden dit leuk.
  20. easy

    easy

    Lid geworden:
    15 sep 2011
    Berichten:
    1.720
    Locatie:
    Antwerpen
    Gisterenavond om half 7 bij zware schemering nog snel een toestel ingevlogen, het enige wat je ziet is eigenlijk een schaduw/silhouet.
    De wieltjes en het landingsgestel kan je nog net zien maar kleuren vervagen volledig.

    Was een acro toestel dus nog snel wat rollen, loopings en stall turns gedaan en wat badkuip voor de lol.

    Maar dat is puur op ervaring en "tellen" dat ik dan vlieg.

    Bvb halve rol, nu hangt hij op zen kop, 3 rollen na elkaar, ik weet moeilijk wat boven en onder is want dat zag ik al niet meer omdat ik te hoog was om het landingsgestel nog te kunnen zien maar ik tel gewoon de rollen 1,2,3, stop.

    en dan weet je dat hij terug normaal vliegt.

    Kwestie van vertrouwen, kopje erbij houden en wat ervaring, maar iedereen kan dit normaal leren.

    Dus is kleur belangrijk.. tja het geeft je soms wel een geruster gevoel, dat wel.
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina