De successen van Willy de Woofer en Pieter de Tweeter.

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door WillydeWoofer, 10 okt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ik was toen ik wedstrijden vloog misschien 1000 euro per jaar kwijt en dan hoofdzakelijk aan diesel.
    Maar toen ik in Alkmaar werkte en in Stompetoren recreatief vloog echt niet.
    Je hoeft ook niet lid te worden van een club en al helemaal niet van de KNvVL, wildvliegen is nog steeds toegestaan.
    Een normaal clublidmaatschap zit rond de 100 euro.
    Electrovliegen kost geen brandstof en laden deed ik op de club, uit de accus en zonnepanelen.
    Maar ik had het over kosten van modellen en bouwpakketten.
    Gebruikskosten heb je zelf in de hand.
    Een simpel trainerkitje kost nu bijna 200 euro.
    Een paar jaar geleden nog 150 of minder.
    Ook de schuimpies vragen ze nu de hoofdprijs voor.
    Gewoon misbruik maken van de situatie.
    Ik sprak iemand die wat grote merken verkoopt, hij werkt bij een importeur.
    In coronatijd konden ze de vraag niet aan, hij moest overwerken.
    Dus gingen ze de prijzen verhogen om de vraag iets naar beneden te krijgen.
    Maar er zijn dus gekken die de hoofdprijs willen betalen voor iets wat het niet waard is.

    GJ
     
  2. Arnoud Snel

    Arnoud Snel

    Lid geworden:
    24 apr 2008
    Berichten:
    1.693
    Locatie:
    Onbekend
    De prijzen zijn inderdaad gestegen t.o.v. een paar jaar terug. Echter, alles is duurder geworden. (Laatst was ik bij de autodealer, de auto die ik 4 jaar geleden nieuw kocht is nu 10000 euro duurder)
    Je kunt er weinig aan doen als consument. Indien mogelijk kun je het hobbybudget iets verhogen, lukt dit niet dan vlieg je langer met een model of koop / bouw je een goedkoper model.

    Grt,

    Arnoud.
     
  3. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.493
    Locatie:
    Noord Brabant
    Dit rijmt toch niet meer met deze quote waar de centenkwestie mee begonnen?
    Radiografisch modelvliegen is voor iedereen toegankelijk, ook voor mensen met een kleine beurs.
    Met een kleine beurs is de productkeuze wat beperkter.

    Hoe iemand zijn hobby financiert of wat tie er aan uit wil geven, is nogal persoonlijk.
    Ik kan best in een jaar inclusief contributie onder de €150 euri blijven.
    Ga ik met de auto 150x naar het veld op en naar, ben ik a 19cent/km zo'n 200 euri extra kwijt.
    Te voet is het een paar schoenen en met de fiets die dringend toe is aan een betere accu nog veel meer.

    Bij ons is modelvliegen goedkoper dan sporten bij de lokale voetbalclub (wij hebben geen kantine).:D

    Ja daar gaat het om.
    Al het andere is zo persoonlijk en dynamisch, daar is geen objectieve vergelijking mee te maken.
     
  4. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.786
    Locatie:
    Ede
    Bij mij gaat er voor de toestellen een 60 tot 100 liter benzine door met mengsmering .
    Hoort ook bij de kosten voor het modelvliegen . Transportkosten inclusief de treffens zou zomaar rond de 600 euro kunnen zitten .
    Lidmaatschap is een 170 euro inclusief KNVvL.

    Dit zijn vaste kosten .
    Toestellen bouw ik zelf . Ik ben afgestapt van schuim elektro en arf . Waarom is mijn keuze . Ik heb voor een paar jaar terug besloten enkel nog schaal toestellen te bouwen en ja dat zit in het duurdere segment . Tweetakt kettingzaag geluid hoort daar niet op . Daarvoor dus viertakt . En ja ook die motoren zitten in het duurdere segment . Puur mijn keuze .

    Heb voor 9 jaar terug goed op zwart zaad gezeten . Ook toen kon ik modelvliegen . Veel bij klussen en bouwen voor anderen . Daarmee kon ik toch blijven vliegen . Hetzij wat meer lowbudget maar het ging . Motoren die anderen wegdeden ving ik op . En van 2 of 6 motoren maakte ik 1 . Transport ging toen op de snorfiets met fietsaanhanger .
    Ik kon het behappen . Ook veel dingen nee tegen moeten zeggen . Heb zo wel geleerd om toch veel op lager budget toch goed uit te zoeken . En toch zat ik toen ook zo rond de 600 euro op jaarbasis .
    En nog als iemand een reparatie niet zit zitten ,pak ik het vaak voor die persoon op . Puur om ze toch te laten genieten van de hobby .
     
    MicropropSport, Arnold 85 en Vale Ouwe vinden dit leuk.
  5. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.430
    Locatie:
    Lunteren
    Accepteer je nog wel een met bals ingedekte schuimkern?
    Ik ben ook zo'n knutselaar in staat om bij de collega vliegers klikowaardig spul weer aan de praat te krijgen. Leuk! Geeft mij best wel voldoening!
     
    serge pot vindt dit leuk.
  6. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.786
    Locatie:
    Ede
    Met schuim bedoel ik de kant en klare toestellen .
    Schuim ingedekte vleugels zijn voor mij prima . Bouwen is bouwen .ook al maak je met schuim een toestel vind ik dat net zo gaaf .
    Ik heb gewoon niks met Kant en klaar uit een doos waar je een tube lijm in dondert ,de servos er bij ,goed schudden en klaar .
    Als iemand anders daar wel plezier mee heeft ,hele dikke prima . Tenslotte is het de grijns aan het eind van de dag die we moeten hebben .
     
  7. Helikapoter

    Helikapoter Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    819
    Locatie:
    Drechterland
    Als het over geld gaat in de RC hobby verbaas ik mij het meest over de exorbitante bedragen die voor kant en klare schaal heli’s wordt betaald ( en gevraagd) , er is op dat gebied totaal geen limiet meer en bedragen van 40 tot 50 duizend per model is geen uitzondering meer , ik vraag me dan wel af wat die mensen wel niet moeten verdienen om zo iets te kunnen kopen , meestal hebben ze er dan nog meerdere modellen van in die prijsklasse.
    Het zelf assembleren en aanpassen vind ik dan leuk om te doen en geeft aan je eigen model veel meer waarde dan een gekocht kant en klaar model .Hoe dan ook . Ieder z’n plezier
     
    Arnoud Snel vindt dit leuk.
  8. serge pot

    serge pot Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    7.786
    Locatie:
    Ede
    Arbeidsloon . Als je in een toestel 700 tot 1000 uur stopt zodat deze afgewerkt is tot in de puntjes met een schamel bedrag van maar 15 euro per uur . Je veel zelf moet maken . Aanschaf kit (deze is vaak al een 12000 euro in de grote turbine versie ) . Dan kom ik er ook aan .
    Een bedrag welke ik ook nooit zal spenderen voor 1 toestel .
    Er zijn mensen die het verdienen ,vooral in Zuid Duitsland , Oostenrijk en Zwitserland . Die kunnen het zich permiteren. Wie breed verdiend mag ook breed genieten ,werken ze ook hard voor .
     
    Mugen MRX-3 vindt dit leuk.
  9. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Thuis
    Ik ken er genoeg die leningen en 2e hypotheken gebruiken om mooie dure modellen te kopen….
    Ikzelf vind het zonde van mn geld om 900 - 1000 euro neer te leggen voor een kale arf, ik vind het de sport om klassieke en overjarige modellen op te scharrelen voor normale prijzen, zo heb ik bijvoorbeeld nieuwe bouwdozen liggen van een progo, graupner cherokee, MK super chipmunk 120, Great planes chipmunk, Christen Husky 1/4 van byron, en nog veel, veel meer..

    Ja een duur groot model is mooi, maar voor modelvliegplezier heb je dat helemaal niet nodig, zelf heb ik de grootste lol nog gehad van een 2e handsje Calmato hoogdekker van 5 tientjes, nieuwe hobbyking folie erop en een resopijp van 25 euro, maximale roeruitslagen en je hebt dikke lol zonder dat je met dichtgeknepen billen staat te vliegen met een model van duizenden euro’s
    Vliegplezier staat voor mij dik boven het showen en laten zien hoeveel geld je hebt
     
    Theo P, coen_l en MicropropSport vinden dit leuk.
  10. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.551
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Het zijn allemaal keuzes, en rekening houden met de mogelijkheden.
    Ik zou geen Jet van 50K durven trappen, tenzij je er zelf in kan gaan zitten...
    Maar dan weet ik toch nog een paar leuke 4 wielers voor op de oprit. Maar blijft een keuze...

    Oude meuk oplappen is leut. Je moet er wel zin in hebben, vaardigheidjes en wat geschikt gereedschap.
    Dat laatste is de stille kostenpost, maar zijn goede verlengstukken voor handvaardigheid...

    Het Progootje heeft op de laatste dag van het Biggs vliegweekend weer gevlogen.
    Uiteraard met weer wat gewichtstoename, oudeleut in de lucht. 'Fröbelisme' ten top.
    En vertoont nog steeds dezelfde streken als waarop ie kneusde in reuzenrad...
    Matig vleugelontwerp en instelhoek... Maar 3 happy landings en vluchten... is me okay...
    Vliegtest weer doorstaan... Kreng stamt uit vroeg 1980!
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 2 mei 2023
    Arnoud Snel, blaauwen, Mugen MRX-3 en 4 anderen vinden dit leuk.
  11. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.493
    Locatie:
    Noord Brabant
    Zeer verstandig, hoewel het ook wel weer eens tijd wordt voor een relletje, ja toch?
    Val bijna in slaapt als ik dit draadje lees.
     
  12. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Thuis
    Daar is een passende gezegde voor:

    Door schade en schande word men wijs o_O
     
  13. WillydeWoofer

    WillydeWoofer Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 apr 2015
    Berichten:
    8.091
    Locatie:
    Omgeving 's -Hertogenbosch
    Zojuist weer even bij gelezen. In Huize de Woofer is het vrij rustig. Dhr. van Oostrum gaat van het ene tehuis naar het andere. Wij spreken elkaar dagelijks.

    Dan wat nieuw voer;
    Op dit moment videobellen wij over het maken van een kabeltje met triode's voor een ontvanger accu. Als dit kabeltje klaar is, gaat de electronica in Speeder 2.0. Ik schat in dat circa 50% van de lezers deze methode waardeloos vind en hetzelfde percentage zal er wel lyrisch over zijn. Ik hoor het graag.

    Nog wat;
    Ik had voor naar het veld een zender-koffer en een van-alles-en-nog-wat-kist. Dat laatste niet te verwarren met een vliegtuig.
    Nu.............en nou komt het.......... heb ik van de AOW een opbergkist gekocht waar ook de zender, inclusief draagdinges, in past.

    [​IMG]
     
    serge pot vindt dit leuk.
  14. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Geen triodes maar diodes...
    We bouwen geen buizen spanningsdeler..
    Naar mijn en vele anderen de meest getrouwbare en makkelijkste methode om een 2S lipo op een 6V systeem aan te sluiten.
    Wat betreft van ene naar andere tehuis, ik zit nu blijvend, tot ik naar mijn eigen huis kan, in Amsterdam Buitenveldert.
    Een plekje waar ik me erger aan de inzet van de marechaussee om een israelische synagoge en schooltje te beschermen.
    Er staan 4 gepantserde Toyota Landcruisers met 8 gewapende agenten en dan nog 3 israelische bewakers die het flikten tegen mij te zeggen dat ik niet door mocht lopen.
    Nou.. ik ben baas in mijn eigen land dus ik loop gewoon door.
    Vraag me alleen af, waarom moet de Nederlandse staat 8 marechaussees beschikbaar stellen en waar was de beveiliging toen hier, nog geen 300 meter verder, advocaat Derk Wiersma neergeschoten werd?

    GJ
     
    Mugen MRX-3 en MicropropSport vinden dit leuk.
  15. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.493
    Locatie:
    Noord Brabant
    Oh zo'n soort configuratie:
    dioden.jpg
    Ooit gebruikt om verschilmetingen te doen qua stabiliteit tussen een BEC (serie regelaar), 3 dioden in serie, BEC geschakeld en 4 Eneloop cellen.

    Ik heb mijn stelling van afkeur een beetje aangepast en boor deze dioden methode daardoor niet helemaal de grond in, hoewel het qua spanningsstabilisatie het de meest fluctuerende is t.o.v. van alle andere ontvanger voedings varianten.

    Voor een speeder met maar een handje vol aan servo's en met een beperkt vluchtduur van zo'n 10 minuten, prima te gebruiken.
    Pas deze eenvoudige techniek niet toe in een kistje waar veel servo's in zitten en waarbij de vluchtduur langer is dan zo'n 10 minuten.
    De dioden worden bij langdurig gebruik, behoorlijk warm.

    Linkje naar een dialoog uit het verleden.
    Wat is de beste ontvangeraccu?
     
    serge pot vindt dit leuk.
  16. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Thuis
    Bij het lezen van “Triodes” en Willy kennende dacht ik ook niet meteen aan een foute benaming maar aan 3 diodes wat deze meneer weer Triodes gaat noemen :D
     
    serge pot en WillydeWoofer vinden dit leuk.
  17. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Thuis
    Tja …… net als de mega verbazing die mij overviel toen ik hoorde dat die idioot die opriep op zwarte piet tegen zn hoofd te trappen en massaal opriep om geweld te gebruiken en ons kinderfeest te verzieken is gehuldigd voor zijn daden met een koninklijke onderscheiding….
    Nederland word steeds meer een verrot kutland vol met levensgevaarlijke idioten aan de macht
     
    HansH en MicropropSport vinden dit leuk.
  18. hobbyist

    hobbyist Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Berichten:
    5.493
    Locatie:
    Noord Brabant
    Wow doe maar duur, het echtheidscertificaat van het gouden handvat hangt er nog aan.:D

    certificaat.jpg
     
  19. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.377
    Locatie:
    Thuis
    Wel een erg degelijk ding…. Heb er zelf ook een en die houd het al jaren vol
     
  20. GJVO

    GJVO In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.988
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Zo erg fluctueert de spanning niet, ik heb het getest en gemeten en de spanning blijft goed stabiel.
    Ook je verhaal dat je er niet te veel servo's achter moet hangen klopt niet.
    Jaren geleden vloog het hele veld F5B en F5F wedstijdvliegers met deze diodes en die modellen hebben 5 servo's die in de bochten alle 5 tegelijk gebruikt worden bij 200+ km/u, dus er staat redelijk wat druk op de roeren.
    Diodes worden niet warm.
    Je moet ook wel 5 of 10A diodes gebruiken en niet de 1N4001 die maar 1A kunnen hebben.

    Een koffer vind ik zo onhandig.
    Ik had altijd alles in een rugzak, toen ik brandstof vloog maar ook bij electro.
    Enige koffer die bij electro helaas noodzakelijk is is een opwarmkoffer voor de accu's.
    Maar tot de dag van vandaag, gewoon alles in een rugzakje.

    Dat Nederland een kloteland word weet ik al jaren.
    Mijn moeder zei dat 10 jaar geleden al, de minderheden komen aan de macht en wij hebben binnenkort niks meer te zeggen.
    En ze lijkt gelijk gehad te hebben...
    De partij met de minste aanhang bepaald het beleid, maakt NL kapot met die stikstof en milieu onzin.
    En de grootste partij mag niet eens mee aan tafel zitten bij de formatie.
    Maar het gaat nog steeds te goed in Nederland, er zijn nog geen echte wilde acties van de gewone arbeiders, alhoewel de mensen van AH nu wel echt goed doorzetten..
    Hulde... nu de rest nog.

    GJ
     
    Laatst bewerkt: 6 mei 2023
    HansH en MicropropSport vinden dit leuk.
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina