De successen van Willy de Woofer en Pieter de Tweeter.

Discussie in 'Algemeen modelvliegen' gestart door WillydeWoofer, 10 okt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. GJVO

GJVO In Memoriam Forum veteraan

Lid geworden:
    23 dec 2003
    Ja Bertus,
    Ik geef niemand de schuld maar het lijkt erop dat fouten van artsen een grote rol spelen in mijn verhaal.
    Die levertransplantatie was een enorm succes en die afdeling in het Erasmus verdiend een lintje.
    Maar de rest van de afdelingen, de chirurgen van de stoma operatie, urologie, wat een slechte zorg en communicatie!
    Ze veroorzaakten een bloeding bij de eerste operatie maar hebben dat verzwegen, een paar dagen later merkte ik dat het niet goed ging en een chirurg kwam om 11 uur s,' avonds nog even langs en zei dat ze op de ct scan zagen dat er vloeistof in mijn buik zat.
    20 minuten later lag ik weer op de operatietafel en had eigenlijk al afscheid genomen van het leven want ik was eigenlijk al te zwak voor de eerste operatie en nu een tweede er achteraan.
    Afijn, ik ben wakker geworden, een paar dagen extreem veel pijn, maag werkte ook niet meer, dus sondevoeding en opeens, mijnheer van Oostrum, u wordt ontslagen, u bent medisch in orde.
    Uhh, ik kan niet eens 10 meter lopen..
    Nee, u moet weg, het bed is al vergeven.
    Afijn.. zus gebeld, samen met een verpleger spullen naar mijn auto gebracht en naar Amsterdam gereden.
    Na een week bij mijn zus werd ik gek dus ik ben naar Duitsland gereden.
    Ondertussen begaf mijn auto het, dus met een dikke Audi a6 van de verzekering naar Duitsland gereden.
    En een paar dagen later word ik na het schoonmaken van mijn stoma in de badkamer op de grond wakker in de gang, in een plasje bloed met pijn in de schouder.
    Dus zus gebeld, die eiste dat ik naar Nederland naar het ziekenhuis ging.
    Dus met de Audi, schakelend met de linkerarm schakelen, verrekken van de pijn 4 uur gereden.
    Aangekomen bij mijn zus zat ze al klaar om naar de eerste hulp te gaan en daardoor zit ik nu, 6,5 week verder, in revalidatie.
    Probleem is, ik kan niks plannen, ik weet niet of de arm weer goed word, ik kan helemaal niks.
    Echt waardeloos.

GJ

serge pot vindt dit leuk.
  2. Bertus

Bertus verslagschrijvers Forum veteraan

Lid geworden:
    23 sep 2002
    Echt beroerd man.
    We leven heel erg met je mee.
    We zouden wel wat willen doen maar we kunnen je helaas niet helpen.

3. Student

Student Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jan 2008
    Zit je wel weer in de opgaande spiraal?
    kan eigenlijk niet anders, na alles wat er ondertussen gebeurd is...

Qua jeugd:
    niet vergeten dat internet uitgebreider raakt
    en de modellen makkelijker.
    De jeugd grotendeels redelijk op zichzelf

de jeugd die WEL zoekt, komt diverse faq's meteen al tegen, ervaringen etc.
    nederlands, duits, frans, engels.. hebben ze ook nog eens de handleiding (al zijn die tegenwoordig erbarmelijk slecht.. vind ik)
    toen ik ooit met een model auto begon was internet nog niet helemaal zo ver.
    Nu zie je dat iemand speciaal merk xxx neemt, want die regelaar en computer kan met een App ingesteld worden.
    en daarna vind je 500 filmpjes op youtube van mensen die het voordoen.

de beginnende jeugd die hier een vraag stelt, heeft vaak een uitdaging met het gebruik van zoekmachines.
    Die heb je ook
    Dan heb je ook een categorie die het speciaal naar zijn woorden omgedraaid wil horen

Ik denk niet perse dat de jeugd minder met de hobby doet..
    ik denk eerder dat er gewoon heel veel jeugd instroomt
    alleen de jeugd zoekt minder snel hulp, want internet is alwetend..
    vliegen, heb je safe modussen voor..
    mensen die alleen maar merk x hebben vanwege de automatische reddingsfuncties etc.. zelfs bij heli

clubs moet je ook aan regels voldoen (hoe weinig dan ook), moet je zin in hebben
    als er al een club in je buurt zit

Vroegah ging je naar een club vanwege kennis, gezelschap, ervaringen delen, voor het veld (locatie)
    kennis en ervaring komt va internet al door.. locaties zijn er ook naast clubs

AHoogendijk vindt dit leuk.
  4. GJVO

Lid geworden:
    23 dec 2003
    Opwaartse spiraal?
    Niet echt, ik maak me redelijke zorgen of het wel goed gaat komen.

Maar ok..
    Toen ik met modelbouw begon was ik een jaar of 12.
    Een Mardave electro F1 auto met zwarte JPS kap en volgens mij 6 nicads.
    Met vliegen begon ik ergens rond mijn 14e, natuurlijk met de zelfgebouwde Robbe Charter en dat deed ik op de dijk, dat was 5 minuten lopen, de plek waar nu de A10 ligt bij het Amstelpark.
    Hulp?
    Hooguit van de modelbouwwinkel Hobbyshack, om de hoek op het Europaplein.
    Clubs?
    Mijn vader had geen rijbewijs en ik had geen idee waar clubs zaten.
    Dus ik heb mezelf leren vliegen, gas links.. Mode 2.
    Jaren later ging ik bij Muco in Alkmaar werken en werd ik lid bij de ACK maar daar moest ik gas recht vliegen.
    Dus samen met Gerben gaan oefenen en na een tijdje ging dat goed.
    Maar helies vlieg ik nog steeds gas rechts omdat ik de tuimelschijf op 1 knuppel wil hebben.

De jeugd heeft nu inderdaad internet maar ik vraag me echt af of ze wel de moeite nemen iets te bouwen want een ARF moet je ook nog wat aan bouwen.
    En een drone is toch veel cooler, camera erop, jezelf filmen en zo.
    Dus ik denk echt dat er weinig NL jeugd nog toe zal treden tot de echte vliegers.
    Bij de ACK kregen we destijds nog wel nieuwe leden na wat activiteiten op een braderie maar dat waren mannen van 19 jaar of ouder.
    En na een paar jaar waren ze weer weg want dan kreeg de vrouw of vriendin de leiding in huis en moest dat stomme speelgoed weg.
    Laatst werd ik nog door een oud leerling benaderd, hij wilde weer beginnen met modelvliegen, hij was gescheiden dus hij had weer vrijheid.

Ik denk dat dat een beetje de doelgroep voor clubs is, herintreders.

GJ

5. Mugen MRX-3

Mugen MRX-3

Lid geworden:
    21 jan 2004
    Ik ben er van overtuigd dat men tegenwoordig heel anders tegen de modelvlieg hobby aankijkt…
    De harde kern (de echte modelvliegers) zien het als een serieuze hobby, ik kan me nog wel herinneren hoe ik eind jaren 90 op een beurs stond bij ons modelbouwclubje aan de tafel en iedereen keek vol verwondering en vond het fasinerend dat je een modelvliegtuig zelf maakte en echt kan laten vliegen en dat was best moeilijk…..
    tegenwoordig koopt men uit verveling een rtf skuimpie met accu en vliegt men binnen een uurtje al op een voetbalveldje of met een drone in de tuin…

het bijzondere eraan is verdwenen

MicropropSport vindt dit leuk.
  6. Student

Lid geworden:
    5 jan 2008
    Bouwen..
    Dat is probleem 2..
    Wat wij in de club zien, is dat de meeste mensen geen idee hebben qua kracht, wat is sterk, wat niet
    soms wil men wel, maar door steeds fout inschatten raakt men geïrriteerd..

en nu de mens in nederland steeds minder zelf maakt
    alles wat kapot gaat, is het vele malen simpeler om nieuw te kopen (ook goedkoper meestal)
    konijnenhok.. internet!
    in elkaar zetten is al een probleem. ikea wordt al als erg problematisch ervaren
    dan is een modelvliegtuig bouwen, waar in de regel van oudsher toch wel een hoop van de eigen gedachtes wordt gevraagd, wel een hele grote stap

in zoverre "gewoon" het veranderen van de maatschappij, en bijbehorend de mensen erin

In de club proberen we het mensen wel mee te geven
    zitten heel wat mensen die het wel kunnen, en gelukkig een hoop mensen die het willen leren

Qua herintreders, de binnenkomende mensen zijn meestal jong, of wat ouder
    inderdaad herintreders, of mensen die richting pensioen wat leuks willen

ach.
    enerzijds waren er vroeger dingen beter.
    nu zijn er ook dingen beter.
    vroeger had men de vrije tijd veel meer voor jezelf.
    tegenwoordig heeft iedereen altijd wat te doen (probeer eens een afspraak te maken in de privesfeer met een mannetje of 10...)

vermoed dat dit eerder het probleem voor de clubs is

Helikapoter en MicropropSport vinden dit leuk.
  7. Student

Lid geworden:
    5 jan 2008
    ja en nee..

ons veld zit aan de rand van een recreatiegebied, zodoende komen er best wel regelmatig mensen "ff" kijken
    mensen die ons per ongeluk tegenkomen
    ook mensen die wel eens iets hebben geprobeerd met een schuimpie etc

Als er dan een balsa kist staat, en ze zien wat er mee kan, hoe bestuurbaar zo'n ding echt is
    het geweld van een heli, wat daar mee kan
    eenmaal gezien, maken ze die inschattingsfout niet zo vlot.

en vroegah werd het ook als speelgoed gezien..
    nu ook, alleen de instap drempel is nu erg laag met het schuim
    mensen zullen het eerder afschrijven vanwege een foute schuim ervaring.
    maar die mensen waren misschien zowieso nooit de hobby ingestapt als de drempel hoger was
    wij hebben nu ook wat nieuwe instroom in de club van mensen die aan de hand van zo'n schuimpje erachter zijn dat ze toch verder willen..

8. WillydeWoofer

WillydeWoofer Forum veteraan

Lid geworden:
    25 apr 2015
    Veel jeugd? Waar dan? Ik zie ze niet in mijn omgeving.

Op ProWing zag ik meer grijs dan ooit.

Wat ik wel zie, zijn nieuwe 50 plussers. Op zich zeker niet verkeerd, maar de meesten kunnen niet bouwen. Dat laatste gaat dus uitsterven.

9. WillydeWoofer

Lid geworden:
    25 apr 2015
    Ik pleit dan ook, voor een algehele-, gedegen,-, gestructureerde opleiding.
    Maar er zijn clubs, waar je niet eens een antwoord krijgt op voorstellen in die richting. Het "doe ik het niet goed dan gehalte" is er hoog. Men is meteen op de plasser getrapt En de zaken beter aanpakken kost moeite. Daar zitten velen niet op te wachten.
    Dat worden dan de grootste klagers, als het helemaal fout gaat.

Ik zie precies hetzelfde gebeuren bij harmonieën en fanfares in het land.
    Alleen degenen die ALLES gedegen hebben opgezet, overleven.
    Ik heb een opleiding gevolg om (muziek)verenigingen te redden van de afgrond. Zelfs aangeboden om gratis te helpen. Maar nee hoor, de meesten willen daar niets van horen.
    Ik heb wel eens spijt, dat ik daarvoor geleerd heb. Je ziet alle.fouten die gemaakt worden. Vaak is het een hoop frustratie.

10. hobbyist

hobbyist Forum veteraan

Lid geworden:
    10 mrt 2009
    Ja logisch dat men niet op vernieuwingen / verbeteringen zit te wachten.
    Zoals het nu is zijn de taken goed verdeeld, wil je in die structuur wat aanpassen, dan haken er enkele leden af.
    En de rest krijgt er meer taken bij.

Maar je zult ook wel weten, dat zo'n verander traject enige tijd / jaren duurt.
    Zie het eerst maar eens op de jaarvergadering agenda te krijgen.
    En van daaruit, als er animo van de leden voor is, is er een ingang tot verandering.
    Hierbij maakt het geen bal uit of het bestuur voor of tegen is, immers het bestuur staat in dienst van de vereniging en wordt gestuurd door de leden, ze hebben gewoon te volgen.
    Sommige (dictator) besturen denken dat ze hoger in rangorde staan, maar dat is toch echt niet het geval.

WillydeWoofer vindt dit leuk.
  11. Student

Lid geworden:
    5 jan 2008
    "de mens" die erachter zit, is leidend..
    en de mens wordt gevoed door ervaringen, irritaties, wrok, communicatie
    ook door goede dingen trouwens, maar met die mensen heb je in de regel weinig problemen :D

veel mensen zien een opmerking / vraag tot verbetering als persoonlijke aanval.
    Kun je ze van die gedachte af krijgen, kom je een heel eind
    Heb ook vaak zat gezien dat er in het verleden grote zeikemmers hebben gezeten, en dat een bestuur/leidinggevende personen daar op kapotgelopen zijn.
    "alles is toch fout", omdat 1 zeikerd dit altijd meldde.

Eerst zorgen voor een draagvlak, zorgen dat men naar de toekomst kijkt en niet alleen naar zichzelf/verleden
    een losse opmerking "zullen we..." kan inderdaad wel eens hardhandig afgeschoten worden.
    tot je er goed voor gaat zitten en de boel eens goed doorpraat.
    kost tijd..
    als het lukt, kan er veel..

MicropropSport en WillydeWoofer vinden dit leuk.
  12. GJVO

Lid geworden:
    23 dec 2003
    Bij de ACK hadden we destijds last van oude leden die overleden of stopten, leegloop dus.
    Toen hebben we met een man of 5 een soort campagne gestart en gezorgd dat we als lokale club zichtbaar werden.
    We hadden op een grote braderie in Alkmaar een kraampje gehuurd waar modellen stonden en mensen info konden krijgen.
    Om dat te bekostigen had ik een partijtje Felix werpzwevertjes gekocht die we daar verkochten, zo kregen we nog wat meer aandacht omdat kinderen (en wijzelf) met die zwevertjes stonden te gooien.
    Aansluitend daaraan hadden we een open dag georganiseerd en iedereen die wilde kon leraar/leerling vliegen.
    Na dit alles kregen we veel nieuwe leden, zoveel dat we met 3 instructeurs het bijna niet aan konden.
    En ons lessysteem was perfect, logboek en de instructeurs en examinatoren bespraken alles met elkaar.
    Als het niet klikte met een bepaalde instructeur kon de leerling gewoon naar een andere gaan.
    De club waar Wil het over heeft heeft totaal geen structuur en rotzooit maar wat aan.
    Dat zie je bij veel clubs, als het ding maar veilig op de grond komt is het wel ok.
    Maar wij begeleiden de leerlingen ook nog bij het 2e of 3e model als ze dat wilden.
    Zo hou je het niveau een beetje op pijl.
    En de oudjes gaven we ook wat herscholing.
    Ja, er gaat tijd inzitten maar het geeft zoveel voldoening!

GJ

wvr en WillydeWoofer vinden dit leuk.
  13. serge pot

serge pot Forum veteraan

Lid geworden:
    20 feb 2009
    En dit soort situaties dragen ook bij aan je kortere reactie . Duidelijk verhaal ,had ik even niet bij stilgestaan . Gelukkig zijn we mens .
    Maar dat je situatie klote is is wel te begrijpen . Op een gegeven moment wordt je er nuchter onder en laat je het over je heen komen voor je gevoel .
    Kop op kerel .

Mugen MRX-3 vindt dit leuk.
  14. WillydeWoofer

Lid geworden:
    25 apr 2015
    Mijn oog viel tijdens ProWing op een RenoRacer. Dat was bij Carf. Met een nul eraf kost hij nog 400 euro. Die gaat hem niet worden.

Op google kom ik tegen;
    P51 Galloping Ghost
    P51 Voodoo
    Palazzo
    Nemesis
    Strega

Ik kan er ook een van GJ overnemen.

15. Adop

Adop

Lid geworden:
    22 jun 2007
    Willy je hebt toch nog zo'n mooie Avionik heb je daar al eens mee gevlogen of ben je daar nog niet aan toe ?

mvg Andre

16. GJVO

Lid geworden:
    23 dec 2003
    Een Reno F1 racer is mooi.
    Een Avionik niet.
    Die is alleen maar snel, een stuk gereedschap.
    Het oog wil ook wat.

GJ

17. Adop

Adop

Lid geworden:
    22 jun 2007
    Dat klopt ze zijn prachtig , maar was benieuwd of hij ook ooit met zijn bij jouw aangeschafte Avionik al eens gevlogen had .

mvg Andre

18. GJVO

Lid geworden:
    23 dec 2003
    Nee maar dat ligt meer aan mij.
    Ik kan nu niet helpen bouwen.
    Speeder 2 heeft hij met Ramses gebouwd met hulp van mij.
    Die gaat binnenkort de lucht in.

GJ

19. Adop

Adop

Lid geworden:
    22 jun 2007
    Ik snap het in jouw geval .speeder 2 klinkt ook al snel.

mvg Andre

WillydeWoofer vindt dit leuk.
  20. WillydeWoofer

Lid geworden:
    25 apr 2015
    GJ is me al voor zie ik, maar ik licht graag nog wat toe.
    In zijn algemeenheid ben ik altijd wel een paar kisten "vooruit" wat kopen betreft.
    Op een bepaald moment bleek de nieuwe IonPro niet helemaal meer in het plan te passen. Hard omhoog en zwevend oplaag viel af.
    Zo kwam GJ op het idee van een pylonracer. Dat was nog wat aan de vroege kant, maar ach .... je kunt hem maar vast hebben.

Kort daarna begon GJ overal van af te vallen en ter aarde te storten. Daarmee viel ook het plan in duigen om samen de Avionik af te bouwen.
    Iets dergelijks kan ik niet uit mezelf, Dat moet minimaal 1 keer voorgedaan worden door iemand. Dit project ligt voorlopig stil.

GJ was nog wel in staat een paar vleugelkernen te snijden en Ramses bood aan te willen helpen met deze tweede Speeder.
    Morgenmiddag ben ik bij Ramses en gaat de electronica er in. Daarmee is hij, op de klapprop na, klaar. Maar die komt er binnenkort ook aan.
    Het kan ook beslist geen kwaad, om daar eens een poosje mee rond te tuffen. Nog wat meer ervaring op te doen.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina