De successen van Willy de Woofer en Pieter de Tweeter.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Merken zal je het, maar jij stelt dat je bang bent dat hij meteen niet goed vliegt en dat zou mij dan weer verbazen. Dat ding is met veel kennis en ervaring bedacht en gebouwd (en dit is niet sarcastisch he), je ziet dat de aanpassing ook netjes is gedaan dus her zou wel heel gek zijn als hij dan door een mininale afwijking ineens ruk zou vliegen.
 
Je veranderd de invalshoek als het motorspant niet meer op 0 graden staat.
Bij dit soort modellen, pylonkistjes en hotliners, kan dat een vlieggedrag vreselijk verpesten.
En dat is wel weer op te lossen als je weet hoe die dingen horen te vliegen maar helaas weet Wil en mensen in zijn omgeving dat niet.
En dan moet je ook nog een mode 2 vlieger hebben..

GJ
 
Het is heel simpel. Eerst wordt hij getest zonder motorloop. Oogt dat goed, dan met motor. Vliegt hij toch niet goed, dan landt ik hem meteen. Vervolgens komt er een geheel nieuwe romp.

De mensen die hiermee geholpen hebben, hebben tientallen jaren ervaring in het bouwen van kisten. Zij weten van de trustlijn. Ik heb er alle vertrouwen in.

Deze kleine aanpassing ging 10 keer sneller, dan een geheel nieuwe romp bouwen. Dus waarom dit niet eerst proberen?
 
Ik heb met fabrieksmodellen gevlogen waar de motor niet goed instond.
Na wat veranderingen vloog het model stukken beter.
Vliegen zal het wel maar er zit een verschil tussen vliegen en prima vliegen, vooral bij snelle modellen.
Een simpel tufkistje of zwevertje vliegt voor de meeste prima.
Maar ik ben altijd aan het optimaliseren met instelhoekverschillen, invalshoeken en zwaartepunt.
Je model gaat er zoveel beter van vliegen en de prestaties nemen enorm toe.
Tientallen jaren ervaring zegt niks als je geen ervaring hebt met dit soort modellen.
Wij hebben in het begin ook van onze fouten moeten leren en op een gegeven moment leer je mensen kennen die je dingen vertellen waar je wat aan hebt en je ook verder helpen met afstellen.
Dit soort modellen zie je zelden bij de gemiddelde clubs.

GJ
 
100% mee eens, 1 graad verschil is heel veel voor dit soort modellen. Zelfde geldt voor kunstvluchtmodellen. 0,5 graad verschil merk je. (Als je een goede vlieger bent en weet hoe een dergelijk model hoort te vliegen)

Grt,

Arnoud.
 
.
Uiteraard, maar dit vind ik nogal logisch...
Dat is gewoon basiskennis toch, instelhoeken, thrustline, etc?!
Je mag ervan uitgaan dat de zeer ervaren jetvlieger die de neus heeft aangepast deze kennis wel heeft in ieder geval.
De motor in de Speeder 2.0 stond en staat op 0.0, geen side- of downthrust.
Het zal dus nu niet ineens anders vliegen.

Groeten, Ramses
.
 
Een jet is geen pylonracer.
Hele aandrijfconcept is anders.
De meeste jets hebben ook een vrij dik onkritisch profiel en zijn een stuk minder beweeglijk.
Ik zou Wil best een jet durven laten vliegen, echt moeilijk vliegt dat niet.

GJ
 
Je mist compleet mijn punt...
En je maakt het allemaal een heel stuk ingewikkelder dan het is.

We hebben een eenvoudig kistje met de thrustline op 0,0
Nu wordt de neus iets veranderd en de thrustline blijft 0,0

Dan kan je het heel spannend maken met unieke ervaringen die bijna niemand hebben en unieke kunde en kennis, maar dat heeft er alleen totaal niets mee te maken of invloed op.
Het gaat over een simpele motor in een simpele kist die op 0,0 moet staan, that's it.

Degene die o.a. turbines vliegt heeft echt wel de basiskennis over thrustline, instelhoek etc.
Hij hoeft niet de beste ter wereld te zijn in speedvliegen om een motor in een zeer eenvoudig kistje op 0,0 te zetten...

Groeten, Ramses
 
Oké mannen, we gaan het zo doen;
Zelfs bij de geringste twijfel land ik hem.
Zodra GJ in de buurt is, kan hij hem fine-tunen. Ik durf de bolide wel te vliegen.
De Massimo met een mank vleugeltje heb ik gelandt, met in ieder geval 1 stick schuin in de hoek.
 
Ik denk niet dat je hoeft te twijfelen, die kist gaat gewoon goed vliegen.

Wordt de laatste kilometer per uur er uit gehaald die er in kan zitten? Vast niet maar waar het om gaat is dat jij lekker je snelle rondjes ermee kan vliegen en de sensatie van snelheid krijgt en dat gaat heus lukken:banana:
 
Als de neus ingekort is is de kans heel groot dat de bovenkant iets langer is dan de onderkant, dan heb je negatieve domp.
Of omgekeerd, dan gaat ie als een gek omhoog als je gas geeft.
Ik zou het zelf nooit doen, heb ik ook tegen Wil gezegd.
Jullie hebben hem loodrecht gebouwd dus dan had ie ook met de dikke voorkant goed gevlogen.
Enige probleem is dat de prop niet in zou klapppen bij de landing met kans op breuk.
Nou, dan breekt ie een keer, jammer.
Nu zal ie als hellingzwever wel goed vliegen maar ik weet niet wat er gebeurd als het gas erop gaat.
Finetunen kan ik hem niet, ik vlieg geen mode2.
Makkelijkst is een nieuw rompje bouwen maar ik heb al een ander model bedacht.
Eind juni ben ik weer thuis in mijn eigen huis.
Snijden, plamuren en schuren is een goede oefening voor de arm.
Vleugeltje snijden en beplanken is ook zo gebeurd.
De groene speeder was binnen een week klaar, dat moet bij een tweede ook kunnen.
Folien kan Wil zelf.

GJ
 
Als de neus ingekort is is de kans heel groot dat de bovenkant iets langer is dan de onderkant, dan heb je negatieve domp.
Of omgekeerd, dan gaat ie als een gek omhoog als je gas geeft.
Ik zou het zelf nooit doen, heb ik ook tegen Wil gezegd.
Jullie hebben hem loodrecht gebouwd dus dan had ie ook met de dikke voorkant goed gevlogen.
Enige probleem is dat de prop niet in zou klapppen bij de landing met kans op breuk.
Nou, dan breekt ie een keer, jammer.
Nu zal ie als hellingzwever wel goed vliegen maar ik weet niet wat er gebeurd als het gas erop gaat.
Finetunen kan ik hem niet, ik vlieg geen mode2.

Ik wist niet dat de neus ingekort is?!
Dat heeft naast het risico van het afwijken van de 0,0 lijn ook invloed op het CG.
Ik heb de aanpassing aan de neus ook niet zelf gezien anders dan de foto`s.
Toch heb ik alle vertrouwen in deze aanpassing door hetgeen ik hierboven al gepost heb :thumbsup:
Ik wilde hem ook graag vliegen maar ik vlieg net als jij mode 1

Prop breken "jammer", inderdaad, maar vooral ook kostbaar.
Door de aanpassing scheelt het behoorlijke prop kosten ;)

Makkelijkst is een nieuw rompje bouwen maar ik heb al een ander model bedacht.
Eind juni ben ik weer thuis in mijn eigen huis.
Snijden, plamuren en schuren is een goede oefening voor de arm.
Vleugeltje snijden en beplanken is ook zo gebeurd.
De groene speeder was binnen een week klaar, dat moet bij een tweede ook kunnen.
Folien kan Wil zelf.

Nee, makkelijkst was deze aanpassing aan de neus, een nieuwe romp kost meer tijd en moeite.
Wel gaaf dat je een ander model ervoor hebt bedacht, Speeder 3.0 mag van mij in ieder geval wat slanker.

Fijn om te lezen dat je vol met plannen zit :yes:
Dat is ook goed voor het genezingsproces, alleen niet overhaasten! (maar dat is al 10x gezegd :rolleyes:)

We hebben het er al over gehad, maar ik wil TZT (niet haasten dus :D) ook een set vleugelkernen, dezelfde als van deze Speeder 2.0
Ik ga daar dan zelf een romp bij maken en dan voor een brandstofmotor.
Zeer waarschijnlijk een .25FX of .32 SX
Maar heb nog genoeg anders te doen, da`s voor later.

Groeten, Ramses
.
 
Laten we het, zoals de Speeder er nu bij staat, zien als een experiment danwel een leermoment.
Aan mij de taak om het apparaat heelhuids te landen. In ieder geval om de motor en de prachtige vleugel heel te houden.
Met een beetje geluk vliegt hij wel prima.

Een eventuele nieuwe 3.0 zal een stuk meer zekerheid bieden. Misschien zelfs van Carbon?
En zo kom ik op het aanvankelijke doel: een betaalbare, niet moeilijk te bouwen, snelle kist.
Rest mij nog iedereen te bedanken, die tot nu toe aan dit project meegewerkt hebben.
 
Ik wilde hem ook graag vliegen maar ik vlieg net als jij mode 1
Dat is bij een MPX SX7 C3 geen enkel probleem, de inbus torx sleutel zit erbij,
Gewoon achter op de behuizing aan 4 schroeven draaien, wat toepen op het schermpje en de zender staat mechanisch en softwarematig op mode 1.
Na het invliegen en optimaliseren, zet je het bakje weer terug op mode 2.
 
Niet lullen maar bouwen! Zo hard ongemengde 30 minuten epoxy in de flessen zelfs al uit!

Motto! Gister'n klaar ja! :stout:
Met het timmermansoog van Ramses komt dat echt wel goed.
Dat wordt echt geen zwaartekracht tartende wipneus, noch kurkentrekker!

En plet Will hem weer (niet doen Will), zakje anti-plet van Dr Oetker! :D
Gr Bas
 
Ik zal wat balsa meenemen naar mijn bejaardenhuis.
Helaas kan ik daar niet zagen want er moeten wat triplex spantjes in maar dat rompje voor de groene speeder heb ik in 1 dag bedacht, getekend en gebouwd.
En het ding vloog perfect.
Dus waarom kloten met een romp die misschien niet goed is?
Als ie crasht is de vleugel ook stuk en met wat pech een accu en regelaar.
En erger, het zelfvertrouwen loopt weer een deuk op.
Daarom heb ik gezegd, laat het zo en ga niet klooien.

Een speeder 3 gaat echt geen carbon worden.
Carbon voegt niets toe, maakt het alleen duurder en lastiger.
Gewoon glasweefsel met wat carbon verstevigingen is beter.

GJ
 
Ik zal wat balsa meenemen naar mijn bejaardenhuis.
Helaas kan ik daar niet zagen want er moeten wat triplex spantjes in maar dat rompje voor de groene speeder heb ik in 1 dag bedacht, getekend en gebouwd.
En het ding vloog perfect.
Dus waarom kloten met een romp die misschien niet goed is?
Als ie crasht is de vleugel ook stuk en met wat pech een accu en regelaar.
En erger, het zelfvertrouwen loopt weer een deuk op.
Daarom heb ik gezegd, laat het zo en ga niet klooien.

Een speeder 3 gaat echt geen carbon worden.
Carbon voegt niets toe, maakt het alleen duurder en lastiger.
Gewoon glasweefsel met wat carbon verstevigingen is beter.

GJ

Je kunt hier vanmiddag een klein decoupeer machientje van Proxxon meenemen en/of een schroefboor machientje met diverse tooltjes.
Triplex ligt hier ook genoeg.

Glasvezel is ook goed.,
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top