De Turbine Toucan, ik ga hem (ooit) bouwen.

Ik ben nog even bezig met mijn Funtana, en tijden het modden van de vleugel keek ik in het inwendige:

Funtana%20041.jpg

Verbazingwekkend! Spanten van 2mm (1/12"?) hard balsa, met enorme gaten erin. Super lichte ligggers van maar 4x4 hardhout. Flinke spant-afstand, en webbing niet doorgevoerd in de buitenste 2 'vakken' van de vleugels. Webbing is ook 2mm hard balsa. Wat een superlichte constructie! Inspiratie voor mijn Tucan. De vleugel van de Toucan is iets minder span en een stuk minder koordte, dus het zou moeten kunnen, Ik vind het wel erg licht, maar goed voorbeeld doet goed volgen, toch?

Back to the drawing board...

leuke kist!

--------------------------------------------------------------------------------
Laatst gewijzigd door burner2008; 47 minuten geleden om 21:46.

Wat zou er eerst gestaan hebben? :confused:

Anyway. ;)

Hoe dat werkt met die roeiende figuurtjes: beats me!

Schitterend gedaan! :p

jan.

Even een HEEL klein update-je, want ik werd door een mede-forum en clublid aangesproken of er nog vorderingen zijn. Heb 'veel' tijd gestoken in het vliegklaar maken van mijn Telemaster, Funtana en T6 Texan. De eerste 2 zijn klaar, de derde bijna.

Ondertussen heb ik een testspant gemaakt van de Toucan. Het hout van de vleugelspanten van het origineel is 1/2", schaal 1:5 dus 2,5mm dik. Ik heb latjes 2,5x2,5 gesneden (lang leve de stripper) en die in een mal tot spant verlijmd. Gecombineerd met 0,4mm triplex schetsplaatjes op de knooppunten levert dat een hele sterke, super lichte en behoorlijk arbeidsintensieve spant op. Ik denk dat dit het gaat worden, al moet ik de mal nog iets aanpassen met meer openingen rond de lijmpunten. De eerste mal en spantpoging zijn na het verlijmen nooit meer van elkaar los gekomen. De tweede met moeite, dat wil ik niet nog 40 keer doen!

Zal later wel wat feauteautjes maken, als ik een werkbare productiemethode heb gevonden.

[EDIT]Shit (excusez le mot) ik zie net dat de foto's gelinkt van de Toucan site het niet meer doen. Ze hebben de bouwfoto's weggehaald! Da's balen! Volgens mij heb ik er nog wel een stelletje gedownload, maar fijn vind ik dit niet.[/EDIT]

Hugo

Laatst bewerkt:
Back