De vragenbak

bedoeling is het model uit 2 mm balsa te snijden met triplex romp spantjes. Ik was in de tekening op een meter span gaan zitten en daar kan ik nog wel iets afhalen . 15 graden V stelling neem ik gewoon over .
Als je nagaat dat een Topsy met 0,8cc aandrijving al bijna z'n eigen gewicht aan (oude RC) lading meesleepte en dat voor de VV versie een Pee Wee van 0,3cc werd geadviseerd, zou ik zelfs niet onder de meter spanwijdte gaan.
Rompspantjes: gewoon balsa, hooguit motorschot en landingsgestelbevestiging uit 2 mm triplex.
Wat je namelijk niet wilt is een hoge vleugelbelasting, of je moet er alleen mee gaan scheuren zoals met die oude Topsy's :D

tekening is inmiddels klaar en als ik hem ergens kan delen dan wil ik hem wel online zetten. Het is een super simpel te bouwen kistje geworden in de eerste plaats bedacht voor vrij vlucht met een cox motortje . onderdelen kunnen laser gesneden worden, of met de hand gesneden. ( ik kan dat niet netjes ) romp en staart 2 mm balsa. Vleugeltje heeft een 3 mm populier ligger . en 3 mm ribjes. kan ook wel 2 mm maar dit kwam even mooi uit. Vleugel voorlijst 8 mm balsa in model schaven /schuren. achterlijst 6*25 .

Rest spreekt min of meer voor zich.

Volgende probleem: cockpits maken.

Ik weet al dat je een mal moet maken en ook een negatieve afdruk van die mal, je plastic op die negatieve mal moet vastpinnen/plakken/maken, de plastic opwarmen tot ie smelt en dan de mal erdoor duwen. Alleen met dat warm maken rijst er nu bij mij een vraagje. Sommigen doen dat boven de grill of een hete kookplaat, maar ik heb geen grill en alleen een inductie kookvuur. De oplossing: een oven! Oké, maar wat met het balsa? het lijkt mij niet al te gezond om balsa op 200 graden een paar minuten in de oven te leggen... Mag dit? Als dit niet mag, hoe moet je dat dan wel doen?

Dit is mijn manier om een simpele cockpit te maken , van een plastiek pet fles

22.JPG

Groeten Jef

met dat warm maken rijst er nu bij mij een vraagje
Een (oude) broodrooster (brood erin hoeft niet) is mijn favoriete hittebron. Hou de contramal (de plaat met het gat erin en de vel plastic erop) met het plastic aan de onderzijde boven de broodrooster totdat je ziet dat het plastic zwabbert en smeult - dan snel omdraaien en de mal door het gat drukken.
Verwacht niet dat je eerste poging 100% slaagt.
Zorg dat de contramal rondom ongeveer 2 mm groter is dan de mal die erdoorheen gaat.
Zorg dat het gat in de contramal geen scherpe randen heeft waar het plastic blijft hangen (en scheurt).
Zorg dat de mal aan de onderkant voldoende diep is (als het ware op een voetstuk staat) zodat deze goed spoort in de contramal.

[GALLERY=media, 245741]20190105b door DHZ geplaatst op 19 apr 2019 om 20:48[/GALLERY]
[GALLERY=media, 245740]20171129b door DHZ geplaatst op 19 apr 2019 om 20:46[/GALLERY]

Een (oude) broodrooster (brood erin hoeft niet) is mijn favoriete hittebron. Hou de contramal (de plaat met het gat erin en de vel plastic erop) met het plastic aan de onderzijde boven de broodrooster totdat je ziet dat het plastic zwabbert en smeult - dan snel omdraaien en de mal door het gat drukken.
Verwacht niet dat je eerste poging 100% slaagt.
Zorg dat de contramal rondom ongeveer 2 mm groter is dan de mal die erdoorheen gaat.
Zorg dat het gat in de contramal geen scherpe randen heeft waar het plastic blijft hangen (en scheurt).
Zorg dat de mal aan de onderkant voldoende diep is (als het ware op een voetstuk staat) zodat deze goed spoort in de contramal.

[GALLERY=media, 245741]20190105b door DHZ geplaatst op 19 apr 2019 om 20:48[/GALLERY]
[GALLERY=media, 245740]20171129b door DHZ geplaatst op 19 apr 2019 om 20:46[/GALLERY]

Dat soort dingen moet ik hebben zie!!! Dank je. Ik zat al ff met dat idee te spelen maar die dingen leken mij niet krachtig genoeg... Wel dus. :yes:

Met minder V-stelling moet het zwaartepunt omlaag om voldoende stabiliteit te krijgen.
Sorry, maar dit is onjuist, dus niet opvolgen als advies. (een laag zwaartepunt geeft geen bijdrage aan de stabiliteit)
Juist is: bij 2 assen sturing (hoogte richting): v-stelling zoals gesuggereerd, bij aileron sturing (doet er niet toe of je ook een sturend richtingroer hebt) v-stelling 0 tot 3 graden max.

Het is dat een romp onder de vleugel een positief rol-giermoment geeft wat gelijk staat aan wat V-stelling en een romp boven een vleugel geeft een negatief rol-gier moment waardoor je dus die extra V-stelling moet toepassen bij een laagdekker.
In de grote luchtvaart zijn er veel hoogdekkers die juist een negatieve V-stelling hebben om het te veel aan rol-gier koppeling op te heffen.
Ik heb een RC-Peanut FIKE-E gehad (gebouwd door Wijnand de Joode, die hem nu weer heeft) een hoogdekker met volledig vlakke vleugel en die vloog erg goed met alleen richting, motor en hoogte.
Het zgn pendulum effect is slechts minimaal van invloed op de stabiliteit. Parapenters moeten het er wel van hebben, maar daar is de pendulum ook heel groot.

De reden waarom hoogdekkers stabiel zijn is heel simpel.

Stel, je maakt een bocht (waarbij je overhelt, dus geen vlakke bocht). Dan ga je vanzelf wat naar beneden "glijden", zeg maar schuin naar beneden zwieberen:eek:. De luchtstroom gaat dan richting romp, die deze omhoog duwt en zo de vleugel extra ondersteund. Zo creeer je hetzelfde effect als bij v stelling, namelijk dat de onderste vleugel naar boven geduwd word. Ik vermoed dat dat bij een laagdekker hetzelfde is, alleen omgekeerd. En daarom heb je dus meer V-stelling nodig.

De reden waarom hoogdekkers stabiel zijn is heel simpel.
Als dit al waar is, hetgeen ik tegenspreek, dan is het in ieder geval niet simpel.
Ik heb over het onderwerp rolstabiliteit lang geleden een draadje gestart dat uiteindelijk totaal uit de hand gelopen is en mij de lust ontneemt hier nog veel meer over kwijt te willen.
Echter: rolstabiliteit door het zogenaamde pendule effect is een onjuiste veronderstelling en rolstabiliteit door effecten van de plaatsing van de romp tov de vleugel zijn naar mijn mening zeer onwaarschijnlijk en door mij niet waargenomen.
Het zou dan ook dusdanig afhankelijk zijn van hoe een specifieke romp er echt uitziet dat conclusies over het effect zeer speculatief zijn.
die deze omhoog duwt en zo de vleugel extra ondersteund.
Dit wordt meer aangevoerd, maar dit effect, als het al zou bestaat zou toch juist de rol versterken? (teken eens een plaatje met de veronderstelde drukverdeling.)
Voor de diehards, het draadje vind je hier:
https://www.modelbouwforum.nl/threads/dwars-stabiliteit-in-verband-met-hoogte-zwaartepunt.134929/
Ik ga het zoals gezegd niet weer uitleggen, maar als iemand zelf nu eens de moeite neemt hierover een draadje te starten zal ik me waarschijnlijk niet kunnen inhouden daar commentaar op te leveren.
Relevantie in dit (vragenbak) draadje: als je een model ontwerpt, laat je dan niet leiden door foute vooronderstellingen.

Eindelijk begonnen aan mn eerste schaalmodel... de comper swift van Michael Stuart, jullie welbekend :D. Maar onder het bouwen rees er (alweer) een vraag bij me op. Stel dat je de downthrust moet aanpassen, kan je dat dan doen door een klein aanpassinkje te doen of moet het hele neusblok opnieuw gemaakt worden? o_O

Back