De weg naar de FAI F3C klasse....

Discussie in 'F3C & D3D' gestart door Super john, 17 jul 2010.

1. Roak

Roak

Lid geworden:
    2 sep 2003
    Ik heb er nu 1 met deze kop rondvliegen en hij is wel degelijk beter.
    Het hoveren is veel precieser te doseren en qua stabiele eigenschappen is deze kop ook weer een klasse beter.
    Ik zou de Flybar-ratio nog wel iets hoger gehad willen hebben maar ja je kunt niet alles hebben............

Rob

2. Edwin

Edwin

Lid geworden:
    2 dec 2009
    Een looping vliegen is iets waar je inderdaad wel tegenop kunt zien....
    Ik heb dat ook gehad John, en soms na een tijd niet gevlogen te kunnen hebben is het toch weer spannend.

Gewoon op voldoende hoogte aanvliegen zodat je (mocht het niet goed gaan) nog voldoende ruimte hebt om te corrigeren.

Zo dacht ik toen ook net vóór mijn allereerste looping, het zal en het moet er een keer van komen :yes::yes::yes:
    Nu, een paar maanden verder is het erg gaaf als je ziet dat je rustig de loop kan maken, gedoseerd, gecontroleerd en zonder stijf van spanning te staan op het veld bij wijze van....

Succes kerel!

Grt
    Edwin

3. Super john

Super john verslagschrijvers

Lid geworden:
    24 feb 2005
    aanloop naar 3e wedstrijd

Nog een kleine week te gaan en dan vliegen we alweer de 3e wedstrijdronde van het jaar. En het is echt niet te geloven maar ook nu weer geen enkel figuur getraind dus een voorbereiding die helemaal RUK! is. Sinds Odoorn maar een paar vluchten kunnen maken vanwege andere zaken.

Ik heb vorige week wel de Trex 700 en Trex 600 uitgelaten maar ik heb toen alleen maar rond gevlogen , ver weg gevlogen , doellandingen en rechter bochten geoefend. Verder geen enkel figuur geprobeerd dus ik zal wel voor de 3e keer op rij dezelfde figuren gaan vliegen ben ik bang.

Het loopt dit seizoen helemaal niet zoals ik had verwacht, in de aanloop naar de 1e wedstrijd wel veel gevlogen en sindsdien (7 weken) 1 of 2 keer. Op deze wijze schiet het dus niet op en zal toch wat tijd moeten gaan reserveren om te oefenen anders sta ik straks achter een rollator in de piloten cirkel in een poging om de F3C klasse te halen.

Niet gevlogen maar wel mijn 2e heli voorzien van de nieuwe Align kop en ben even een avond bij Rob geweest om hem af te stellen. Ondanks dat Rob mij geholpen heeft met mijn 1e heli was het toch weer een leerzame avond en heb weer een paar kleine aandachtspuntjes opgestoken. De heli staat dus klaar en hoop dat ik hem deze week kan 'invliegen' en er een wedstrijdronde mee kan vliegen in Venlo. Helaas zijn de weersverwachtingen de komende dagen slecht en zal een poging doen om het tussen de buien door te doen. Ik ben de afgelopen weken al 2 keer voor niets onderweg gegaan omdat het, bij het veld aangekomen, met bakken uit de hemel kwam. Ik heb dus wel pogingen gedaan om te vliegen maar helaas het mocht gebeuren.

Als ik nu eens een jaartje terug kijk dan is er toch een hoop gebeurt, vorig jaar ben ik voor het eerst in Meerhout wezen kijken en nu een jaar later heb ik 2 Trex-en 700F3C met alles erop en eraan .....

Oude kop:

Nieuwe kop:

Even een overzicht van de aanpassingen:

-Nieuw design rotorkop
    -Rotor tech bladen (Scott Gray)
    -Turnigy bec
    -NHP heckrotor bladen
    -Quick Uk heckrotor blad grips
    -Plastic hevel heckrotor aansturing
    -Hirobo Freya paddels (voorlopig)
    -K&S paddlestang gewichten

Nou zullen er weer mensen roepen dat het nu achteraf toch weer een dure heli is maar dat valt echt mee. Na verkoop van alle onderdelen die ik vervangen heb kosten deze aanpassingen ongeveer €130 /€140 euro. 1 heli heeft met bovenstaande aanpassingen rond de €1200 euro gekost (zonder accu) en dat is mijn inziens een betaalbare investering. En verder zijn alle onderdelen binnen enkele dagen leverbaar en dat is eigenlijk een van de grootste voordelen van deze heli.

Ik wil de komende weken toch wel kijken wat er gebeurt als ik er een GY520 gyro op monteer (heb ik toch nog liggen).

Vooruit kijkend zie ik de komende maanden de voorbereidingen voor volgend jaar. Ik wil volgend jaar toch wel een keertje op het 'podium' staan en moet dus nu beginnen omdat doel van volgend jaar te halen. Ook ga de eerst serieuze pogingen doen om de F3C hover figuren te oefenen, ik verwacht ze wel te kunnen vliegen alleen zal de uitvoering nog niet zo netjes zijn. Mocht ik deze figuren de komende maanden een beetje onder de knie hebben dan weet ik niet of het mogelijk is maar dan zal ik eens vragen aan de wedstrijd leiding of ik dan alleen de hover figuren in de F3C klassen mag vliegen. Dan is er in ieder geval een serieuze stap genomen richting de F3C klasse ;). Misschien loop ik nu wel weer te hard van stapel maar dan kan ik er alvast van 'dromen'.

Tot in Venlo en ik hoop niet dat we onze zuidwester mee hoeven te nemen.

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  4. 666yeti666

666yeti666

Lid geworden:
    22 jul 2004
    Hi John, zo te lezen heb je nu je hardware mooi op orde. Toen ik met dutch3d begon had ik gedroomd over zo'n set heli's !
    Je pakt het goed aan vind ik. Nu je de heli's op orde hebt is het tijd om veel te gaan vliegen, ik bedoel trainen natuurlijk. Veel figuren proberen en dan veel herhalen, net zolang tot het perfect lukt. Ik vind het zelf handig als er iemand naast me staat die kritisch naar je figuren kijkt en je verteld wat er niet goed gaat. Daar leer je veel van.

Volgens mij kun je gwoon meedoen in de F3C, dan krijg je voor een aantal figuren die je niet doet gewoon 0 punten, lijkt me.

tot in Venlo

Bas

5. heimhelicopters

heimhelicopters verslagschrijvers

Lid geworden:
    23 mrt 2005
    John,

je bent uiteraard niet de enige die weinig vliegt, het weer is ook beduidend slechter momenteel. probeer vandeweek maar even tussen de buien door wat te doen, dan weet je in elk geval hoe goed jeje moet concentreren zaterdag.
    Ik ben benieuwd hoe je rotorkop met de modificaties je gaat bevallen. Ik hoop in ieder geval dat je een succesvolle dag gaat hebben ongeacht de resultaten.
    Als je er voor jezelf maar een goed gevoel van hebt. Het is daarom best een heel goed idee om dezelfde figuren weer te vliegen, dan heb je vergelijkingsmateriaal en kan je voor jezelf bepalen of je vooruit gegaan bent.

Wat je F3c ambities betreft: stap erin zogauw je kan. Van uit mijn perspectief zijn de hovers echt de killer, ik vind de meeste vaartfiguren eigenlijk niet zo heel moeilijk om te doen, (mooi doen is een ander verhaal...). Als je eenmaal weet hoe je heli loopingen vliegt en hoe je heli rolt dan durf je de rest ook vrij gauw.
    Das even doorpakken met of zonder leeraar erbij.

Succes,
    Steven.

6. Roak

Roak

Lid geworden:
    2 sep 2003
    Wat Bas zegt klopt John,
    gewoon meedoen en je krijgt alleen de punten voor de figuren die je vliegt. Daar leer je het meest van hoor !

Zaterdag gaan we looping en roll oefen OK ?:yes::yes:

Gr,
    Rob

7. heimhelicopters

heimhelicopters verslagschrijvers

Lid geworden:
    23 mrt 2005
    Juist, dat was mijn idee van het verhaal ook. Wat je kunt kun je en de rest vlieg je in een rechte lijn voorbij. Is bij mij ja hetzelfde verhaal.

Steven.

8. jhrrekers

jhrrekers

Lid geworden:
    18 aug 2008
    En als je zondag ook nog blijft John, dan kun je zondag samen met anderen die looping eens gaan proberen.

Remon

9. Super john

Lid geworden:
    24 feb 2005
    Maiden 2e heli

Donkere wolken genoeg vanavond maar toch na het veld gegaan om mijn 2e heli, met de nieuwe kop, in te vliegen. Accu erin, de laatste check en hop de lucht in.......en wat kan ik zeggen: hij vliegt als een eitje. Na twee minuten rustig voor mij hoveren dacht ik echt van ...hij vliegt goed dus wat nu??. Ik heb wat stijgvluchten gedaan en piro's en toen merkte ik direct al ....whooo ....dat vliegt anders.

Er stond niet heel veel wind maar ik hoefde maar iets te trimmen en verder vliegt dat ding prima. Na de eerste acuu heb ik direct de andere heli gepakt en ook gehoverd om het verschil te merken en de 'oude' kop stuurt toch echt anders. Ik weet niet precies hoe ik het moet omschrijven maar noem het scherper. De stuurbewegingen zijn moeilijker in te schatten. De nieuwe kop is nauwkeuriger te corrigeren en er is beter op te anticiperen (ik weet ff niet hoe ik het moet schrijven).
    Ik ben daarna nog even een maar minuten gaan rondvliegen met de oude kop en heb de laatste accu gebruikt om de andere heli iets meer te proberen. Helaas was ik het snoer van mijn lader vergeten en kon helaas geen accu's meer laden op het veld.

Ik heb de 3e accu dus voor de heli gebruikt met de nieuwe kop en heb voorzichtig een beetje rond gevlogen en diverse piro's gemaakt. Ik kan het mij verbeelden maar de heli was toch echt beter op zijn plaats te houden tijdens de pirouette!

Afijn, de 2e heli heeft zijn maiden gehad ik wil toch echt deze week nog een paar vluchten gaan maken. De eerste indruk is prima , ik zal er niet beter mee vliegen (Anko ;)) maar verwacht wel iets strakkere hover figuren te kunnen vliegen.

Verder krijg ik nu al de zenuwen als ik denk dat ik zaterdag een looping en een roll moet gaan vliegen dus we zien wel Rob :turn-l:. Helaas ben ik zondag niet aanwezig Remon maar wel bedankt voor alle steun van jullie om mij verder te helpen!

10. 666yeti666

666yeti666

Lid geworden:
    22 jul 2004
    John,
    mijn advies : als je je nog onzeker voelt over een looping of een roll, doe hem dan beter niet, ga eerst verder oefenen, zonder druk en jury , en krijg vertrouwen zodat je hem blindelings kunt sturen

Bas

11. Roak

Roak

Lid geworden:
    2 sep 2003
    misschien eerst met je 600 proberen ?

12. Super john

Lid geworden:
    24 feb 2005
    ff een update

Ik neem hem in ieder geval wel mee naar Venlo, dus wie weet... :banana:
    ----------------------------------------------------------------------------------------------

Vanavond toch weer even naar het veld geweest om wat vliegtime met de nieuwe kop te maken. Thuis schatte ik in dat er een briesje stond maar op het veld aangekomen viel het toch behoorlijk tegen. Er stond een dikke windkracht 6 met windstoten van een dikke windkracht 7!!

Toch de heli maar uit de auto en maar proberen, eerst even een rondje gevlogen en toen was het al alle hens aan dek. Dan maar eens kijken wat de kop doet met deze wind....Er was niet normaal te hoveren, de heli leek wel een op hol geslagen kangoeroe :?. De heli was zeer moeilijk op hoogte te houden maar ik heb stug een accu leeg gevlogen en zowaar met deze wind een paar pirouettes gemaakt. Jammer dat ik de heli met oude kop niet bij mij had dan had ik een mooi vergelijk kunnen hebben.

Ok, er stond een puist wind maar het viel mij toch erg tegen dat de heli zo op en neer danste, ik had er iets meer van verwacht. Misschien dat ik toch nog eens naar wat instellingen moet kijken.

Afijn toch weer een poging gedaan en dat is beter dan niets.

13. DannyvG

DannyvG

Lid geworden:
    24 feb 2011
    sticktime is denk ik voor jou (ook voor mij) belangrijker dan je setup...

14. Super john

Lid geworden:
    24 feb 2005
    Ik weet het.....:rolleyes: en dan is vooral 'time' nu ff het probleem.

15. Super john

Lid geworden:
    24 feb 2005
    Down's en up's of is up's en down's

Afgelopen weekend was er eentje met dieptepunten :? maar ook met een hoogte punt....:proost:
    Gisteren morgen vroeg in de auto richting Venlo om daar de 3e ronde in de sportsman class mee te vliegen. De weersvooruitzichten zagen er op vrijdagavond ,achter de pc (buienrader), voor Venlo redelijk gunstig uit maar in auto op weg naar Venlo heb ik de gehele reis tegen twee heen en weer gaande ruitenwissers aangekeken. Niet om te kijken of ze nog werkten maar om het regen van de voorruit te verwijderen. Hmmm dat zag er niet goed uit , volgens buienradar zou het in Venlo droog zijn to een uur of 2......dus niet. Op het veld van Jupiter aangekomen motregende het ook en zag het er triest en nat uit.

Ik wilde toch nog snel even een van mijn heli's proberen en heb een accu leeg gevlogen in de motregen. Het zag er redelijk uit en merkte toch dat ik meer vliegtijd nodig had om met de nieuwe kop netjes te kunnen vliegen. Mijn plan was om zowel een ronde met de oude als de nieuwe kop te vliegen om het verschil een beetje te kunnen ontdekken. Er waren zowaar 8 inschrijvingen in de B- klasse dus een leuk competitie veld in Venlo.

Helaas zou het weer niet verbeteren er werd er om 10.30 besloten om de wedstrijd af te lasten! Dat was een tegenvaller voor iedereen die de reis naar Venlo had ondernomen. Uiteraard ook voor de club die de boel georganiseerd had. De meeste vliegers hadden de spullen niet eens tevoorschijn gehaald en vertrokken weer toen bekend werd dat de wedstrijd niet door ging. Ik ben samen met een paar andere helivliegers nog blijven hangen in de hoop later die dag nog een vluchtje te kunnen maken. We hebben in iedere geval wel weer de tijd gehad om eens uitgebreid over de hobby te praten. Rond 14.00 besloot ik toch maar naar huis te gaan omdat de regen maar bleef komen.

Vandaag was het een hele andere dag en ben vanmorgen maar vroeg naar het veld van de club gegaan. Een van de 700 heli's mee en de 600 want wie weet gaat het vandaag gebeuren, een looping :yes:.

Na een eerste vlucht met 700 , even lekker rondvliegen en diverse mooie pirouettes toen maar even de 600 gepakt. De 600 steeg op en vloog weg, ik maakte een bocht en toen gebeurde er iets....ineens begon te heli te tollen en voordat ik met mijn ogen knipperde lag de heli op de grond..:(.

De schade bestaat uit :een beschadigde canopy, heck en hoofdbladen, staartbuis, paddelstang,assen allemaal krom, de heckrotor aansturing krom en het heckrotor huis is kapot. Dat was dus een flinke domper , buiten de schade kost het toch weer wat tijd om de onderdelen te bemachtigen en de boel op te bouwen. Verder hoort dit helaas bij de hobby en is het niets anders. Ik heb alleen geen enkel idee wat de oorzaak is, het leek erop dat er iets losgeschoten is want de heli begon te tollen en was onbestuurbaar maar zeker weten doe ik het niet.

Na een bakkie koffie maar verder met de 700, ik ben het recht aanvliegen nog maar eens verder aan het oefenen geweest en heb een paar stall turns gemaakt.

Tenslotte dan nu het hoogtepunt :banana: van dit weekend....... Ik ben er eens serieus voor gaan staan en heb een begin gemaakt met het oefenen van de ECHTE FAI F3C hover figuren. En ja hoor ze zijn een feit!! Ik heb een accu gespendeerd om de halve cirkel met een pirouette in gedeeltes te doen als mede de staande M met piro's. Ook eerst een pirouette gedaan van uit nose in positie. Aangezien dit best wel intensief was was ik zo door mijn vliegtijd van 10 minuten heen en gebruikte de volgende accu om de figuren geheel te gaan vliegen.

De staande boog met een 360° piro ging voor een eerste keer best wel goed. Ok, de timing leek nog nergens op maar het lukte zowaar. Ook de hovering M lukte zowaar en ik merkte tevens dat de heli heel redelijk te doseren was met de nieuwe kop. De diamond is een lastige, vanuit het midden met een draai naar de eerste vlag was geen probleem maar nose in schuin naar het midden was even te moeilijk en heb ik nog achterwege gelaten. De pirouette vanuit de nose in positie heb ik wel weer gedaan. Ik heb dit ongeveer 2 keer kunnen uitvoeren en heb de figuren ook nog in gedeeltes geoefend en het ging zowaar heel goed.

Dit geeft de burger weer moed na de crash van de 600! Komende week de 600 weer opbouwen, de hover figuren verder gaan oefenen en ook het recht aanduiken/aanvliegen oefenen om een goede basis te hebben om straks de vlieg figuren te 'kunnen' vliegen.

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  16. laurens

laurens Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2003
    Het is wel heel erg balen van je 600 John! Ik zag als eerst de foto en dacht "zonde, maar in ieder geval geprobeerd", maar blijkbaar is het mechanisch of electronisch falen.

Hopelijk heb je hem snel weer gerepareerd, er zit nu zoveel tijd tussen gister en de volgende wedstrijd dat een F3C hoverprogramma in theorie wel kan lukken.

17. jhrrekers

jhrrekers

Lid geworden:
    18 aug 2008
    Och wat jammer john, hey, had je dit eerder geweten had je je aan die looping kunnen wagen, hehehe

Gefeliciteerd met je eerste f3c figuren, leuk man. Stoute schoenen aangetrokken en gewoon doen. Gaaf!!!

remon

18. Borgo

Borgo

Lid geworden:
    26 apr 2011
    John eindelijk heb ik het hele draadje gelezen en 1 ding heb ik voor je

Respect!!!

Heel mooi zoals jij het omschrijft en wat je allemaal beleefd en.... Hoe
    Geweldig John. Een heel leerzaam draadje.

Mvg fb

19. plantjes

plantjes

Lid geworden:
    12 aug 2003
    He John..
    een maand al niets meer geschreven??
    wordt er niet meer gevlogen of gebeurt er niets meer??

Benno

20. Super john

Lid geworden:
    24 feb 2005
    Weer ff een update van mijn .... tja wat?

Afgelopen weken is het een vreemde tijd geweest, ander prioriteiten dus weinig vliegen. De Trex 600 staat nog steeds half afgebouwd in de hobby kamer in afwachting van onderdelen, deze verwacht ik trouwens wel deze week dus ik hoop komende week weer de eerste vluchten met deze heli te kunnen maken.

Verder heb ik de afgelopen weken( eigenlijk al maanden) een probleem met mijn ogen waardoor het vliegen ook een beetje op de achtergrond is gekomen. Met name het verre zicht is nu even een probleem maar waarschijnlijk binnen een week opgelost. Ik zal de details besparen maar lastig is het wel.

Maar ik heb na mijn crash met de 600 heus wel gevlogen alleen is het wel alleen de hover figuren. Ik heb al een sessie of 6 van 3 accu's echt de hover figuren geoefend en dan wel voornamelijk bij weinig wind. Met windstil weer durf ik de F3C hover figuren echt te vliegen alleen als de wind met en kracht 4 of hoger blaast durf! ik het even niet. Ik merk dan dat ik echt te veel sta na te denken om op de wind te kunnen reageren. Met name bij de diamand als de heli nose in naar boven moet ..pfffffff dat valt heel erg tegen. ik moet nog teveel nadenken en ben te onzeker om deze figuren met wind uit voeren. Ik heb het in het verleden ook als geschreven dat mijn zwakke punt vooral vliegen bij wind is. Ik heb hier te weinig mee gevlogen en zal hier de komende weken echt op gaan trainen. Niet dat ik het uit de weg ga maar op een of ander manier kom er er niet aan toe om met een forse wind te gaan trainen.

Wel heb ik tijdens een sessie met weinig wind een echt YESSS!! moment gehad. Kritisch als ik ben naar mezelf heb ik echt een prima halve cirkel met pirouette gevlogen, als ik mezelf een cijfer moest geven...een dikke 8! Het is alleen een kwestie van oefenen. oefenen en oefenen.
    Afgelopen weekend was ik bij de training van het Nederlands team en daar heb ik ook even gevlogen, doordat ik afgelopen weken weinig gevlogen had merkte ik toch dat het allemaal erg moeizaam ging. Ik moet gewoon meer en vaker vliegen want mijn leercurve heeft nu echt een dalende lijn i.p.v. opgaande lijn.

Ik hoop dat ik de 600 z.s.m. weer klaar heb zodat ik met deze heli weer de weg naar boven kan vinden want die looping he.... ohhhh dat moet gaan gebeuren!

Hier een verslag en wat foto's van de training dag van Rob eb Ronald.

Deel Deze Pagina