De Zeventiende Eeuwse Gelagkamer

Dat deel van het forum was/is alleen voor geregistreerde leden.

Ik vermoedde al zoiets. Gek dat je dit soort forumgedeelten afschermt voor de buitenwereld.

Het zou een mooie gelegenheid geweest zijn om alle decoraties 3D vast te leggen. Dat gaat toch de toekomst worden denk ik, geen gietstukken meer maar digitale bestanden die op elke gewenste schaal uitgeprint kunnen worden met een 3D printer.

Groet,

Ad

Vandaag ook wat leuke boeken mogen ontvangen.

Zien nog heel netjes uit, kan ik mooi weer wat voorbeelden uithalen.

Het boek historische scheepsmodellen is duits maar dat vind ik niet zo heel erg.

Het boek de zeven provincien is inclusief 6 tekeningen en zijn volgens mij bijna niet gebruikt.

%5BUNSET%5D

%5BUNSET%5D

toch weer een leuke aanwinst voor een redelijk prijsje.

Dit is een hele mooie koop Robert, ik gebruik Historische scheepsmodellen heel vaak, en voor de tuigage ga ik De Zeven Provinciën gebruiken.

Veel plezier met je aanwinst:cool:

Germt

Dit is een hele mooie koop Robert, ik gebruik Historische scheepsmodellen heel vaak, en voor de tuigage ga ik De Zeven Provinciën gebruiken.

Veel plezier met je aanwinst:cool:

Germt

Hier gaan we zeker plezier aan beleven, valt veel te lezen maar vooral veel voorbeelden hoe iets te maken.:D:D

Heb een beetje geluk mogen hebben vandaag
Ik heb voor de tuigage van mijn WvH straks het boek van G.C. Dik over de Zeven Provinciën gevonden voor een prikkie op marktplaats, kon het niet laten liggen.:cool:

Germt

Hallo mannen, als wij elkaar warm maken om het boek van de Zeven Provincien te kopen kunnen ze dadelijk weer voor een nieuwe uitgave gaan zorgen. Aangezien ze als broodjes over de toonbank gaan :p heb ik ook maar een exemplaar aangeschaft. Samen met het werk van Otte Blom heb je dan een schat aan informatie. :yes: Wat Germt al niet teweeg kan brengen. Aandelen zeker?:2gunfire:

Grt Kees

Samen met het werk van Otte Blom heb je dan een schat aan informatie. :yes: Wat Germt al niet teweeg kan brengen. Aandelen zeker?:2gunfire:

Grt Kees

Haha ik heb geen aandelen hoor:D
Inderdaad die 2 samen, Otte Blom en het boek, moet voldoende zijn om alle info te vinden die je nodig hebt.
Ik heb dit boek gezocht omdat het boek "Period Rigging" een ander tijdvak betreffende de tuigage beschrijft.
Zo beschrijft men in dat boek de tuigeage van een later type boegspriet.
De 7 P is uit dezelfde tijd als de WvH.

Germt

Klopt, de vertikale bovenblinde steng is door de Engelsen al eerder afgeschaft dan bij de Nederlanders (rond 1720). Petersson's beschrijving van "period ships" zijn allemaal van latere datum, met de kluiverboom verlengd met het jaaghout en een bovenblinde die onder de kluiverboom hangt.

Groet,

Ad

Dus hoe je tot de conclusie komt dat dit niet het boek van G.C. (Kees) Dik is begrijp ik niet helemaal.

Verder niet druk over maken, het blijft een fantastisch boek maar moet soms wat kritisch worden bekeken. Ik merk dat het enthousiasme hier groot is en dat is in grote mate terecht. De link in mijn vorige reactie kan e.e.a. duidelijk maken.
Kees vE heeft groot gelijk als hij zegt dat het boek samen met de kennis van Otte Blom een schat aan informatie geeft.

Er is sowieso veel info te vinden over de Hollandse scheepsbouw maar ik heb gemerkt dat niet alles wordt behandeld en bronnen elkaar nog wel eens willen tegenspreken. Ik vraag mij af of het niet een idee is een topic te openen waar de bouw van de 17de Hollandse schepen wordt besproken van valse kiel tot mastkloot met de bedoeling de bouw volledig en correct in kaart te brengen. Vooral twistpunten tot in den treure uitzoeken en argumenten onderbouwen en zo tot een volledig authentiek schip komen?

@ Barkman,
Ik ben het volledig met je eens als je stelt dat de bronnen / boeken elkaar tegenspreken op sommige punten.
Ik denk dat je dat altijd wel zult houden. Eigenlijk moesten we terug kunnen reizen naar de 17e Eeuw:cool:
Maar het zijn zoals je al zegt fantastische boeken, en gelukkig haalt iedereen er uit wat voor hem relevant is / kan zijn.
Goed idee trouwens om een topic met de relevante gegevens betreffende de 17e Eeuwse bouw te openenen.
Ik heb het vermoeden dat Dirk daar al aan werkt, en als íemand het weet, dan is het D...:cool:

Germt

Daar ik zoals julie misschien al weten met 'n keine handicap aan mijn rechterhand zit zal ik zo wie zo dit jaar niet meer met de Bounty verder kunnen gaan.
Hij is klaar op de ra's en de tuigage na maar om weer te kunnen knopen daar gaat nog wel 'n jaar overheen dus heb ik besloten om met dit project definitief te stoppen.
De liefhebber van knoopwerk kan 'n bod boven de euro 125 via PB uitbrengen, als er al 'n bod komt gaat zij naar de hoogste bieder.
Hoever het schip af is en hoe het eruit ziet is te zien op het bouwverslag van de Bounty alhier.
Binnenkort zal ik 'n nieuw project starten omdat ik dan de eerste paar jaar alleen maar hout heb en ik denk dat dat wel gaat lukken met 1 en 'n kwart hand.
Natuurlijk start ik dan ook 'n bouwverslag.
Wat het project gaat worden vertel ik dan wel weer.

Dick, da's jammer, maar je zal er wel goed over nagedacht hebben. De koper zal in ieder geval een mooie opengewerkte romp tegemoet mogen zien. Ben razend niewsgierig naar je nieuwe project.
Trouwens vanmorgen in Barneveld nog even je SJN kunnen bewonderen, heeft een mooie plek gekregen !!

Dick, da's jammer, maar je zal er wel goed over nagedacht hebben. De koper zal in ieder geval een mooie opengewerkte romp tegemoet mogen zien. Ben razend niewsgierig naar je nieuwe project.
Trouwens vanmorgen in Barneveld nog even je SJN kunnen bewonderen, heeft een mooie plek gekregen !!

Ja Wim, ik baal er zelf ook van maar het is de enige optie anders kan ik het eerste jaar zo wie zo niets doen en over 'n jaar kan hij de kliko in als ik hem zo laat staan.

Verdraaid jammer van de Bounty hoor Dick, is een prachtig schip:cool:
Die beslissing maken kan alleen jij.
Ik hoop dat hij in goede handen komt:)

Germt

Haha ik heb geen aandelen hoor:D
Inderdaad die 2 samen, Otte Blom en het boek, moet voldoende zijn om alle info te vinden die je nodig hebt.
Ik heb dit boek gezocht omdat het boek "Period Rigging" een ander tijdvak betreffende de tuigage beschrijft.
De 7 P is uit dezelfde tijd als de WvH.

Germt
Sta paf dat blijkbaar nog niemand de legendarische Brederode,
het vlaggeschip van Tromp gebouwd of besproken heeft.
Als buitenlander is dat de eerste naam die in me opkomt als ik
aan een nederlandse oorlogsbodem denk.Stefan

Back