De Zeventiende Eeuwse Gelagkamer

Discussie in 'Historische Zeilschepen' gestart door Ad Bakker, 3 okt 2012.

1. TIMBERWOLF

TIMBERWOLF Forum veteraan

Lid geworden:
    28 aug 2008
    2 zware vucanische explosies .
    Santorini greece. 2/3 werd opgeblazen .

En in 1886 kakatoa indonesie .
    2/3 werdt opgeblazen van de vulkaan.

Marcus Botanicus vindt dit leuk.
  2. Jinny

Jinny

Lid geworden:
    26 jul 2009
    Aan boord, in Nederland hoogstwaarschijnlijk
    Ik heb het gevoel dat je een paar namen door elkaar haalt, Indonesië was in 1883 de Krakatau en de Tambora in 1815.
    De Tambora was overigens zwaarder dan de Krakatau, maar omdat er minder mensen er omheen zaten minder dodelijk....

3. TIMBERWOLF

Lid geworden:
    28 aug 2008
    Krakatoa was wereldwijd effect .
    En santorini was 3600 jaar geleden .
    De zwaarste was yellonstone krater mond 50 km .

En de rif in siberie ongeveer 2 miljoen jaar geleden roeide bijna alle het leven op aarde uit

4. TIMBERWOLF

Lid geworden:
    28 aug 2008
    Als yellonstone krater uitbarst is de kans op een nuculair winter effect zeer groot

5. Marcus Botanicus

Marcus Botanicus

Lid geworden:
    20 mrt 2015
    Dagomar Degroot, associate professor of environmental history at Georgetown University. Hij heeft een boek geschreven:

Van zijn website. About - Dr. Dagomar Degroot
    Most of my scholarship identifies past changes in climate and considers how they influenced human history. For example my first book, The Frigid Golden Age: Climate Change, the Little Ice Age, and the Dutch Republic, 1560-1720 (Cambridge University Press, 2018) explores how the Dutch Republic - precursor of the present-day Netherlands - endured the Little Ice Age, a period of natural climatic cooling. The book reveals that, while climatic cooling worsened disasters that the Dutch struggled to overcome, it also offered opportunities that the Dutch aggressively exploited. It was named by the Financial Times as one of the ten best history books of 2018.

Dit boek heb ik gelezen en was zeer interresant. Dit was ook een research paper en kan je vinden op het NET.

Marcus

Jinny vindt dit leuk.
  6. Jinny

Jinny

Lid geworden:
    26 jul 2009
    Aan boord, in Nederland hoogstwaarschijnlijk
    Dan heb ik eea toch vrij redelijk onthouden...
    Ik zal eens kijken of ik dat boek kan bestellen als ik van zee kom...

7. Matthias Noback

Matthias Noback

Lid geworden:
    4 feb 2022
    Ik vind het jammer dat klimaatscepticisme en vreemdelingenhaat zijn doorgedrongen tot de 17e eeuwse gelagkamer. Er is geen twijfel over mogelijk dat wij het klimaat negatief beïnvloeden en door dergelijke zorgen als klimaatactivisme te bestempelen kan je het probleem niet wegpraten.
    Verder worden vluchtelingen hier ten onrechte weggezet als de mensen die onze huizen afpakken en zich slecht gedragen. Iedereen zijn mening maar ik zou hopen dat we dit soort praatjes buiten dit forum kunnen houden.

*Hans*, Marcus Botanicus, Herby63 en 2 anderen vinden dit leuk.
  8. Mees Ippel

Mees Ippel

Lid geworden:
    6 jun 2006
    Volgens mij is het toch wel beperkt gebleven tot het klimaat. Maar.........je hebt wel gelijk. We hangen allemaal vanwege die ene afwijking hier aan dit forum. Het is vaak verstandiger daar bij te blijven.

Marcus Botanicus en Jaques vinden dit leuk.
  9. TIMBERWOLF

Lid geworden:
    28 aug 2008
    Geen vreemdlinge haat gezien hier .??.

Voor de rest wordt hier al 10 jaar algemeen over dingen gepraat.
    Van alles en nog wat

10. TIMBERWOLF

Lid geworden:
    28 aug 2008
    En geen klimaat activisme gewoon gepraat over weer enz .
    Gezemel over dingen doe ik niet.
    Ik vind dat de tv al vool zit met zwaar overvloed van klets programs graag 90 % weg

11. Matthias Noback

Matthias Noback

Lid geworden:
    4 feb 2022
    Het zal allemaal vast wel meevallen inderdaad, bedankt voor het meedenken/praten gewaardeerde forumgenoten.

12. Stephan Kertész

Stephan Kertész Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Toch reageer ik erop.
    In het verleden heb ik me wel eens uitgesproken over de onderwerpen hier, maar schijnbaar is alles geoorloofd hier als onderwerp van gesprek. Staat het je niet aan kijk je niet mee. Schijnt het motto te zijn. Dus dan doen we dat maar en/of praten we over van alles en nog wat, of waar de behoefte voor staat om over te spreken. Maar ik pas voor deze woorden:
    Indien je dus anders, met de steun van heel veel wetenschappers anders denkt over de veranderingen van het klimaat en dus niet mee gaat met die paar die iets anders roepen zoals Greta ben je een sceptici. Zelfde voor de mening die hier werdt gedeeld door iemand dat woningen werden weggegeven aan vluchtelingen(algemeen bekend dat het gros van die vluchtelingen gelukzoekers zijn met geen goede bedoelingen). Ipv de mensen die al jaren wachten op een woning, jaren wonen bij hun ouders op zolder of karavan in de tuin. Om die uitspraak af te doen als racisme gaat heel ver. Door die woorden welke jij gebruikt neem je iedere mogelijkheid tot een open gesprek weg en schilder je iedereen met een andere mening in dit geval af als klimaatontkenner en racist. Daar zijn ze goed in om anders denkende in een kwaad daglicht te zetten in plaats eens zelf na te denken over zaken waar ze schijnbaar geen verstand van hebben. Maar wel het verhaaltje dat tot in den treuren in de media voorgeschoteld word tot waarheid bombarderen.
    Je mag zeggen wat je wilt, maar respecteer ook anderen hun mening. Ook al pas het niet in jouw beknopte denkwijze Mathias. Geen kwaad bedoeld, met deze woorden, maar ik word niet graag als scepticus weggezet als ik mij iets dieper in een onderwerp verdiep en niet alles klakkeloos aanneem wat op tv komt. Ik denk dat dit ook geld voor diegenen die het onterecht vinden dat huizen niet eerlijk verdeeld worden. Een mening die ik ook deel. Dat maakt mij geen racist.

13. Matthias Noback

Matthias Noback

Lid geworden:
    4 feb 2022
    Het woord vreemdelingenhaat ging in dit verband wellicht te ver. Ik heb nooit gezegd dat iemand een racist is. Maar ik vind het hele sentiment wel schadelijk: gelukzoekers, klimaatactivisten, linkse media, verhaaltje. Het zou erg helpen denk ik om niet in deze tegenstellingen te denken, om niet iedereen in of het ene of het andere kamp te zetten, en met name om dit soort omvriendelijke woorden buiten het forum te houden. Ik had niet begrepen dat elke mening hier maar kan, maar als dat de gedeelde opvatting is, dan is inderdaad de oplossing om niet mee te lezen. Mijn hoop is echter dat we juist wel met elkaar kunnen blijven praten en hier gezellig samen kunnen zijn, wat misschien toch betekent dat we bepaalde controversen vermijden. Net als in een echte gelagkamer denk ik ;)

14. Hoosterw

Hoosterw

Lid geworden:
    22 jun 2011
    Ik neem dan dat je opmerking richting mij bedoelt is. Edoch als jij dit:

"Het is schrijnend om te zien hoe een weduwe vrouw met kleine kindjes hier in het dorp jaren op een wachtlijst staat voor een voor haar betaalbare woning en nu rucksichtloss naar achteren wordt gezet omdat we van den haag vluchtelingen moeten huisvesten die voorrang krijgen. En die alles, inclusief zakgeld, krijgen en daarnaast vaak brutaal zijn en overlast verzorgen."

vreemdelingenhaat noemt... dan spijt me dat voor jou. Het was absoluut niet bedoelt als haat, zeker niet jegens (echte) vluchtelingen. Het was bedoelt als schrijnend voorbeeld van falende politiek. Want het is helaas wel de keiharde waarheid en ik ga die niet 'voor de lieve vrede' onder stoelen of banken schuiven. Naar mijn mening gebeurd dat juist veel te veel en krijgen we dit soort problemen. Zachte handen maken stinkende wonden. En ik ken niet één kroeg waar geen politiek of ander soortige problemen in 2 minuten opgelost worden onder het genot van een schuimend glas bier :beer:.

15. Mees Ippel

Mees Ippel

Lid geworden:
    6 jun 2006
    Dan doen we dat toch over een week 4.

TIMBERWOLF en Hoosterw vinden dit leuk.
  16. Matthias Noback

Matthias Noback

Lid geworden:
    4 feb 2022
    @Hoosterw Mijn bezwaar was dat hier in een keer teveel mensen over een kam werden geschoren, ik vind het gewoon niet passend om zo over vluchtelingen te praten.
    Ben het natuurlijk met je eens dat dit soort zaken in persoon en wellicht met een biertje in de hand vast beter te bespreken zijn, en iedereen is hier gewoon een goed mens, daar ga ik vanuit.

Hoosterw en Marcus Botanicus vinden dit leuk.
  17. Marcus Botanicus

Marcus Botanicus

Lid geworden:
    20 mrt 2015
    Over voorang van huisvesting.

Ik was in 1988 na mijn Masters degree naar Nederland terug gekomen. Mij werdt toen aangeraden mijn naam op de woning lijst te zetten. Dat heb ik toen gedaan in Amsterdam. 18 maanden op kamers van vrienden gewoond. Ik werkte toen voor Ballast Nedam aan het Saudi-Arabië project.

Vijf maanden voor dat ik uitgestuurd werdt naar het Midden Oosten werd mij verteld dat er een woning voor mij vrij was. Kom maar langs het bureau en kan ik het contract tekenen en de sleutel krijgen.

Ik naar het bureau en daar werd mij verteld dat de woning aan een niet Nederlandse in verwachting vrouw met 3 kinderen was gegeven. Werd mij ook verteld dat ik nog een jaar moest wachten voor een andere woning.

Je had me horen vloeken. En de dingen die ik hard op zegden over niet Nederlanders en alle andere dingen die er nergens mee temaken hadden. Ze vroegen nietjes of ik mij kon verwijderen. Politie werd gebeld en die zetten mij zeer snel op straat en zeiden dat ik een woning wel kon vergeten.

Toen bij Ballast Nedam gevraagd of ik eerder naar Saudi-Arabië kon gaan. Ik was binnen 2 weken weg uit Nederland.

Marcus

Pingu57, TIMBERWOLF, Scheveninger en 2 anderen vinden dit leuk.
  18. robberdebop

robberdebop

Lid geworden:
    8 feb 2016
    Top! Je hebt gelijk. Mooie woningen daar in Saudi Arabië en men gaat daarbij ook zeer goed om met mensenrechten.

als dit soort vreemde discussies vanaf nu vaker geventileerd gaan worden op dit forum neem ik gepast afscheid.

19. Mees Ippel

Mees Ippel

Lid geworden:
    6 jun 2006
    Daarom moeten we dat hier niet doen. Dat wil je ook niet op je modelbouwclub. In een club en op een forum zitten personen die met z'n alle 1 ding willen delen: daar waar ze lid voor geworden zijn. Dan heb je dus van alles bij elkaar van hoog tot laag geschoold, van arm tot rijk, van links tot rechts en van conservatief tot weet ik veel wat. Het mooie in zo'n club is dan altijd dat het fantastisch samen gaat. Maar laat andere onderwerpen dan de hobby zoveel mogelijk opzij. Je weet van tevoren dat er grote tegenstellingen zijn en er altijd een extremere gedachte om de hoek kan komen en apps, mail en internetberichten worden nogal eens verkeerd begrepen.

Biertje?

20. TIMBERWOLF

Lid geworden:
    28 aug 2008

Deel Deze Pagina