Deagostini Yamato bouwvorderingen, tips en meer

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Danny van Dijk, 22 sep 2007.

1. V. Oortgiesen

V. Oortgiesen

Lid geworden:
    25 nov 2002
    De Bismarck is van Hachette. Hachette had ook de Titanic uitgebracht.
    Amati heeft de Bismarck ontwikkeld.

2. ---

Laatst bewerkt door een moderator: 28 feb 2009
  3. V. Oortgiesen

V. Oortgiesen

Lid geworden:
    25 nov 2002
    Ik meen dat er drie uitgevers zijn
    Deagostini - Eendracht, Americo Vesspuci, Yamato
    Hachette - Titanic, Bismarck (Momenteel alleen nog in Duitsland)
    Del Prado - Bounty
    Alle 3 hebben meerdere schepen uitgebracht in andere landen.

Bovenste beetje offtopic.

Ik heb via de website aangemeld 3 a 4 weken geleden, maar nog niks gehoord. Ik heb vorige week gebeld
    naar de helpdesk van de yamato om te vragen als de aanmelding wel goed gelopen was.
    Alles was wel goed gelopen, maar ik ben aangemeld bij nummer 4. Als je via de website hebt aangemeld
    dan kun je niet aangeven bij welke nummer je wilt starten. Ik heb nummers 1,2 en 3 bij besteld.
    Ik weet niet als er meerdere mensen hebben aangemeld via de website. Het kan handige info zijn.

4. ---

5. ---

6. winkelhuis

winkelhuis Guest

Hallo allemaal,

Ook ik ben hier nieuw en zit eigenlijk meer op een ander forum maar aangezien hier een topic is geopend over de Yamato ga ik het wel volgen.
    De beschreven vijlseltjes en de pasvorm vallen bij mij 100% mee.
    Het enige wat niet in pasvorm was waren de 2 delen van de commandobrug (8&9) sloten niet goed aan.
    De naden heb ik tot nu toe gewoon met cyaanacrylaat weg kunnen werken, dus het viel mij 100% mee dat ik bijna geen naden had.
    Het primen doe ik altijd met een goedkope acryl verf van de action. Spuitbussen kosten 1.50.
    Ik begin juist met zwart en later met grijs waarna de airbrush erover heen gaat. Dit om in een later stadium met acryl thinner de schaduwlijnen te maken in de naden.

Wat mij wel opvalt is dat het houtwerk niet een perfecte pasvorm hebben.
    De zwaluwstaartverbinding houden kieren.
    Ik denk dat in het geheel een bepaalde tollerantie is aangehouden.

Hierbij even mijn eerste ervaring en zal deze topic zeker verder gaan volgen.

m.vr.gr.

Robert

7. BartDerks

BartDerks Guest

Hallo mede hobby'ers,
    Dit draadje gevonden met Google, dank je Danny. Ook ik heb een abonnement genomen op de bouw van de Yamato. DVD bekeken (waar ben ik in vrédesnaam aan begonnen :roll: )

Ik heb veel ervaring met (plastic) modelbouw (ver verleden), maar ik heb nooit de moeite genomen om mijn modellen te schilderen.. Nu dus deze uitdaging. Ik heb verleden week de delen 1, 2, 3 en 5 binnengekregen. De verwerking van het abonnement duurde ongeveer 3 weken. Ziet er prachtig uit allemaal. Het is voor mij de eerste keer dat ik met metalen onderdelen werk.
    Paar vraagjes:
    Ik heb bij het pakket een tube UHU 'Hart' meegeleverd gekregen. Is deze geschikt als houtlijm of ook als metaallijm? Zo niet dan schaf ik wel 2K lijm aan.
    Ik heb zo'n beetje alle berichten gelezen binnen dit onderwerp en als ik het goed begrijp is de assemblage volgorde dus:
    1. Delen lijmen met 2k lijm (metaal) of houtlijm (hout, duh!)
    2. Eventueel vijlen (voor uitstekende delen) en plamuren voor kieren
    3. Schuren
    4. Primer erop (evt. een tweede keer), grijs
    5. Lakken in de juiste kleur.. (Japans grijs?)

Is dat goed zo, of mis ik nog iets? Nog een paar vraagjes hierover..
    De plamuur moet geschikt zijn voor metaal? Is deze dan ook automatisch geschikt voor hout?
    Ik heb een vijl meegeleverd gekregen. Is deze geschikt of moet ik nog fijnere vijlen hebben?
    Het schuurpapier: welke typen heb ik nodig en kan ik metaalschuurpapier ook gebruiken voor hout?
    En tot slot: weet iemand van jullie wat er in de Toolkit zit die je bij een abonnement erbij krijgt? En belangrijker: heb ik er wat aan?
    Het wordt een leuke maar uitdagende klus. Ook ik heb de kosten bij elkaar opgeteld en ben wel een beetje geschrokken van de totaalprijs. Maar dan heb je ook wat en ik hoef het niet in één keer op te hoesten..
    Ik zal jullie regelmatig op de hoogte houden van mijn voortgang. Tenminste, als ik jouw draadje hiervoor mag 'misbruiken' Danny, per slot van rekening is deze van jou..
    Alvast bedankt voor jullie respons.

Vriendelijke groet,
    Bart Derks

8. ---

9. John O

John O Guest

Hoi Danny en medeforummers,

Ik zelf zit (zat) ook te worstelen met de kleur. Natuurlijk smaken verschillen maar ik probeer de werkelijke kleuren wel zo goed als mogelijk te benaderen. Ik heb in dit draadje een tip over het boek "The battleship Yamato" van Janusz Skulski ter harte genomen en het boek besteld. In dit boek staat het kleuren schema tijdens oorlog.
    Voor het grijs werd een mix gebruikt van de volgende kleuren (letterlijke tekst)
    15 per cent black, 75 per cent white, 6 per cent brown, 4 per cent blue.

Nog een vraagje aan Danny. Voor het lijmen van de afzonderlijke onderdelen op de commandotoren schuur je dan het te lijmen oppervlakte nog of lijm je het zo op de spuitlak ? en waarom lijm je de onderdelen blank en heb je ze niet al voorbewerkt met primer en spuitlak (zie jou laatste foto's)?

Inmiddels ook een airbrush aangeschaft maar die vragen komen later.

Je was ook nieuwsgierig naar de andere Yamato's. De stand van zaken bij mij is dat ik de metalen onderdelen nu, op deel 5 na, aan het primen en met spuitlak aan het bewerken ben.
    Ik heb wat oponthoud gehad met de commandotoren omdat de eerste keer met spuitlak fout ging. Ik had aan 1 zijde een compleet gerimpelde zijde (iemand een idee hoe dat kan ?) dus toen werd het schuren en opnieuw en weer schuren en weer opnieuw...enz....Nu begint het er weer op te lijken. Zo'n foutje kost dus een heleboel tijd.

Groet,
    John.

10. ---

11. Jan Vos

Jan Vos

Lid geworden:
    17 feb 2005
  12. V. Oortgiesen

V. Oortgiesen

Lid geworden:
    25 nov 2002
  13. Jan Vos

Jan Vos

Lid geworden:
    17 feb 2005
    Ach als we het toch over Modelbouw hebben, dan moet je deze Powerpoint eens bekijken, van de Yamato.

yamato.pps - 6.92MB

14. rovman

rovman

Lid geworden:
    13 okt 2007
    Tís wel stil op deze site, wordt er niet meer aan het model gewerkt. :cry:

15. hezik

hezik Guest

Ze zullen wachten tot het volgende deel uitkomt.. je kunt niet onbeperkt doorbouwen.. weet niet wat de verschijningsfrequentie van de delen is, maar reken er op dat dat nauw samenhangt met de activiteit in dit draadje ;)

16. ---

17. Jan Vos

Jan Vos

Lid geworden:
    17 feb 2005
    Danny je kan met modelbouw niet in maanden of jaren rekenen.
    Je moet gewoon de uren die je er aan werkt noteren.

Als iemand in 3 maanden de Nieuw Amsterdam bouwt schaal 1 : 100 wat moet je daar dan van denken.
    We hebben dat eens uitgerekend dat de man minimaal 8 uur per dag eraan gewerkt moet hebben.
    Maar hier waren ook dagen bij dat hij er niets aan deed deze moet je weer verdelen over de andere dagen het gemiddelde kwam zo ver boven de 8 uur per dag uit.

In de Modelwerft was eens een man die de Dusseldorf gebouwd had van tekeningen de bluskanonnen bestonden al uit 600 delen.
    De Brandkranen waren allemaal met de hand en op een draaibank gemaakt.
    Maar deze man had de uren bij gehouden en dat was 8000 uur in totaal.

Maar er zijn ook mensen die werken 2 uur per dag aan een model en die is dan in een winter klaar.
    Ligt er ook aan wat je bouwt natuurlijk.

18. rovman

rovman

Lid geworden:
    13 okt 2007
    Ik zelf werk ongeregeld offshore en dan is tijd inderdaad een variabele zaak.
    zelf tel ik nooit uren aan een model, want soms gaat er veel tijd in zitten terwijl het lijkt of je niets gedaan hebt.
    zelf ben ik weer aan de titanic begonnen en net het de schoorstenen in de gele verf gezet.
    zodra ik weet hoe je fotos kan uploaden naar de titanic topic, zal ik proberen die te plaatsen.
    Ook zit ik nog te puzzelen, hoe in de romp de patrijspoorten te verlichten met fiberoptics.
    met voorbereiden gaat ook vaak veel tijd verloren.
    bouw ze Loek

19. hezik

hezik Guest

Het was van mijn kant geen kritiek en ook niet als kritiek bedoeld hoor.. louter een praktische opmerking. Iemand post hier 'het is stil' en ik plaats daarbij de opmerking dat dat mogelijk samenhangt met de verschijningsdata van de delen. Was niet bedoeld als sneer naar DeAgostini ofzo, die discussie hebben we gehad.

20. ---

Deel Deze Pagina