Deelname RC3 wedstrijden

Discussie in 'F3A' gestart door hezik, 8 okt 2006.

1. wvr

wvr

Lid geworden:
    12 mei 2003
    Hoewel het qua temperaturen nog steeds goed vliegbaar weer is, lijkt het me slim om een RC3 inloop dag te verschuiven naar het voorjaar. Dan kunnen we e.e.a. een beetje goed plannen.

Wat we voor die dag nodig hebben is:

- een club/vlieglocatie die enkele gastvliegers wil ontvangen
    - een aantal aspirant RC3 vliegers

In de wintermaanden kan je dan alvast info verzamelen en de figuren trainen zoveel je kan.

Als je (denkt) graag aan deze RC3 inloop dag te willen mee doen, laat dat dan via het forum of een PB weten.

GrWinfried

2. Christiaan Vis

Christiaan Vis

Lid geworden:
    5 sep 2004
    Goed verhaal Winfried (dat document over rc3). Raak ik wel door geinteresseerd. Alleen ben ik bang dat ik (nog) geen vliegtuig heb die zou mogen mee doen :)

maar wie weet!

3. wvr

wvr

Lid geworden:
    12 mei 2003
    HOi Christiaan,

Voor de RC3 is er geen minimale eisen aan het model, wel maximaal 2x2m en 5Kg.

Het is een beetje jammer dat veel mensen denken dat je alleen maar aan de rc3 kan meedoen met een 'volbloed' wedstrijdmodel.
    Maar het gaat echt om het vliegen en wat de duimen doen. In principe kan je met b.v. een Calmato Sport met een .50ci (8.5cc) prima mee doen. Als je dan na een seizoen eenmaal gebeten bent door het wedstrijd virus, kan je altijd nog naar een nieuwe kist uitkijken.

Voor de beoogde RC3 inloopdag, kan je in principe met elk model mee doen. Vanwege de twee powerfiguren (hoge-hoed en victory rol) moet je wel voldoende vermogen in je model hebben.

Hoop dat dit de drempel al weer wat verlaagd.

GrWinfried

4. Hans Meij

Hans Meij

Lid geworden:
    2 sep 2002
    Ha Christiaan, een kist moet toch lukken voor volgend voorjaar. Ik ben ook nog aan het bouwen voor dit doel.

5. wvr

wvr

Lid geworden:
    12 mei 2003
    Leuk, wat ben je aan het bouwen Hans?

6. Hans Meij

Hans Meij

Lid geworden:
    2 sep 2002
    De opvolger van deze die helaas door onbekende reden van uitval van ontvangst ten onder is gegaan:

Eigen ontwerp dus. Ik heb wat met schouderdekkers.

7. wvr

wvr

Lid geworden:
    12 mei 2003
    Hoi Hans,

dat ziet er prima uit, doet me een beetje denken aan de Ikarus trainer , en dan bedoel ik niet van de Firma Ikarus, maar van harsewinkelse vliegclub.....

Hoogdekker/laagdekker/middendekker..... het maakt niet uit.....

Wel slim om goed te controleren of je model axiaal rolt.. dat scheelt zo veel 'werk' tijdens de figuren.

GrWinfried

8. Hans Meij

Hans Meij

Lid geworden:
    2 sep 2002
    Dit eerste ontwerp voldeed niet. Had veel rudder pitch-coupling en rudder-roll coupling. In een draadje op dit forum heeft Bert mij er op gewezen dar de plaatsing van het stabilo hierin een belangrijke rol speelt. Heb toen het stabilo bovenin de romp geplaatst en een vleugel gemaakt met negatieve V-stelling. Zie deze foto met beide modificaties. Dat ging al een stuk beter.
    http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=3957&highlight=coupling

Helaas heb ik er maar een aantal vluchtjes van de modificaties kunnen genieten. Nu dus aan de volldeige nieuwbouw er van.
    Als het niet vliegt zoals ik wil grijp ik terug naar mijn Synergy90 waarmee ik dit najaar gevlogen heb. Voorkeur blijf ik echter hebben voor een eigen brouwsel.

9. Christiaan Vis

Christiaan Vis

Lid geworden:
    5 sep 2004
    Winfried, Hans,

Jep, kan met een relatief 'gewoon' vliegtuig. Alleen heb ik een funtana pro, die denk ik qua eigenschappen prima zou kunnen mee doen, echter, die weegt net iets meer dan 5 kg (waarschijnlijk, want ik ben hem nog aan het upgraden zeg maar...nieuwe jas, gewichtsbesparingen ed). En voor een nieuw vliegtuig moet wel voldoende budget zijn... :) maar idd, de winter is nog jong... en zelf bouw is ook wel erg leuk natuurlijk! dus vandaar. Maar de enige eisen zijn dus 2x2 meter en 5 kg? Dat is vliegklaar neem ik aan? dus incl brandstof?

10. wvr

wvr

Lid geworden:
    12 mei 2003
    Hoi Christiaan,

Een funtana Pro kan prima. Ik heb zelf ook mijn RC3 jaren met een funtana gevlogen. En Job Verkerke is er volgens mij zelfs Nederlands Kampioen Rc3 mee geworden.

(Ikke en mijn funtana..... )

Het is dan wel zaak dat je een setup maakt die bedoeld is voor precisie. Dus wat kleinere uitslagen (mechanisch anders verlies je resolutie) en vaak wat meer snelheid (b.v. op een OS-160 een 17x12).

Het model gewicht wordt met een lege tank bepaald. Dus wie weet redt je de norm dan nog. Anders wielkappen eraf. Lichtere ontvanger accu en dan wat vaker laden etc.

Bovendien letten we bij de RC3 daar niet zo heel sterk op, (Oops, mag ik dat wel schrijven :oops: ) want een lichter model vliegt altijd beter. Nu vliegt die funtana , met die deuren van vleugels, met 5.5 - 6 Kg ook nog uitstekend. Maar lichter is beter.

Als de funtana goed recht is, is het echt een heerlijke kist om mee te vliegen.

GrWinfried

11. Hans Meij

Hans Meij

Lid geworden:
    2 sep 2002
    Nee ex. In het begin tot ongenoegen van de electrovliegers omdat die altijd inclusief brandstof gemeten worden. Nu is het voor electro nog minder een probleem om onder deze grens te blijven.
    Het zou mij overigens verbazen als jij met de MVVS35 onder de 5kg kan blijven.

12. wvr

wvr

Lid geworden:
    12 mei 2003
    Of onder de geluidsnorm.... die hanteren we wel strict! :D

13. Christiaan Vis

Christiaan Vis

Lid geworden:
    5 sep 2004
    ah, idd, geluid ben ik ook wel benieuwd naar ja...wat doe jij ongeveer denk je met je mvvs 35 + ks 1050 pijp? ik vrees ook wel dat ik niet onder de 5 kg kan blijven idd..mgoed we zien wel...anders is het wel een leuk idee natuurlijk om wel een passend model te maken (overigens ga ik inderdaad heerlijk vliegen met die funtana, want dat doet ie echt heerlijk...) maar wedstrijden meedoen is misschien ook wel leuk...

14. wvr

wvr

Lid geworden:
    12 mei 2003
    Voor de Rc3 inloopdag kan je evengoed met de Funtana met de 35 vliegen.

Het gaat er die dag om, dat er uitgelegd wordt hoe het programma gevlogen moet worden, of anders gezegd: waar de jury op let.

Tevens kijken we naar de afstelling van je model, er is met enkele simpele controles te zien wat er eventueel fout zit. Dit is dan al of niet aan te passen, maar dan weet je in ieder geval wat er speelt.

Het verdient wel aanbeveling om voorafgaande aan deze dag alvast met elkaar zoveel mogelijk te proberen de RC3 figuren te vliegen en het liefste op de manier die ik in dat documentje had beschreven.

Alles wat je dan leert, ongeacht het model, neem je mee als je wel besluit met de wedstrijden te beginnen. :D

Wederom groetjes,....

p.s. Is 'hezik' afgehaakt? :D

15. raymon

raymon Forum veteraan

Lid geworden:
    4 mei 2003
    ik doe ook weermee met mijn 2x2:)

16. Pharriesk

Pharriesk

Lid geworden:
    23 aug 2006
    Wat zijn de geluidsnormen dan precies want mischien dat ik dan door dat niet mee kan doen als dat kan :p

17. wvr

wvr

Lid geworden:
    12 mei 2003
    Alle regels rondom de deelname aan wedstrijden staan op de site van de afdeling modelvliegsport:

www.modelvliegsport.nl

-> downloads

daar staan twee secties die van belang zijn:

1) Sectie 1 Algemene voorschriften
    5) Sectie 5.1 RB Kunstvlucht.

Een copy van de tekst uit sectie 1:

1.5.4. Geluidslimiet
    Voor radiobestuurde modellen mag het max. geluidsniveau niet meer bedragen dan 80 dB(A) op 7
    meter afstand. Het geluid moet op de volgende wijze gemeten worden:

1.5.4.1 Standaardmeting
    Het model wordt geplaatst op een draaibaar platform. 1,2 m boven de grond; de microfoon wordt op 7
    m benedenwinds van het model geplaatst en 1,2 m boven de grond.
    Met de motor vol gas draaiend wordt het platform 360 graden rondgedraaid, waarbij op iedere 45
    graden gestopt wordt om een meting te verrichten.
    Het gemiddelde van deze acht metingen wordt beschouwd als het geluidsniveau van het model.
    Metingen mogen niet verricht worden wanneer de windsnelheid groter is dan 5 m/sec.
    De metingen moeten boven kort gras uitgevoerd worden.
    Er mogen zich geen objecten welke het geluid kunnen weerkaatsen bevinden op minder dan 30 m.
    afstand van model of microfoon.

1.5.4.2 Versnelde meting
    Een snelle check kan gedaan worden met het model op de grond, met vol gas en de geluidsmeter op 3
    meter afstand, loodrecht op de vliegrichting ter hoogte van de motor, gemeten op 30 cm boven de
    grond, bij voorkeur bestaand uit een hard oppervlak.
    Op deze wijze mag het maximum geluidsniveau niet meer dan 96 dB(A) bedragen. Boven een
    oppervlak met gras bedraagt het maximale geluidsniveau 94 dB(A).
    Voldoet het model hier niet aan dan dient na de vlucht een hermeting te worden gehouden volgens de
    eerst beschreven methode. Blijft men bij de tweede meting in gebreke, dan volgt diskwalificatie voor de
    uitgevoerde vlucht.

18. hezik

hezik Guest

[knip weg]

19. wvr

wvr

Lid geworden:
    12 mei 2003
    Hoi Hezik,

Leuk dat je er weer bent en al aangeeft volgend jaar van de partij te willen zijn bij de RC3 :D

We gaan in het voorjaar ,ruim voor de eerste wedstrijd dat beloofde dagje instap RC3 houden. Dus wees welkom !

GrWinfried

20. Alexzzz

Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 mei 2004
    Misschien kom ik ook wel met die dag wat oefenen, alvast voor F3A-X volgend jaar :D

Grt.

Deel Deze Pagina