Leuk dat jullie rondom de F3A dit oppikken. Dit wordt straks mijn toestel waaraan ik nu hard aan het bouwen ben: Foliewerk is nog niet klaar, komen nog meer kleurtjes bij. Al het houtwerk + de folie 1900gr. Kist is 190x190 cm als ik van 8cm spinner uit ga)
Selig 8035 13% root 11% tip 44cm root 24cm tip Selig 8020 stabilo Iets anhedral om rudder roll coupling tegen te gaan Totaal gewicht nog onbekend, hoop op 4300gr Motor Laser 2.00. Prop 17*12 / 18*11 Engel Vanuit dit model probeer een schouderdekker te ontwikkelen die F3A geschikt is. Beetje eigenwijs bezig dus, maar dat zelf ontwikkelen is een groot deel van de hobby voor mij. Vliegen was tot nu toe eigenlijk een beetje bijzaak (Met 5 liter doe ik 2 seizoenen)
ah, dat ziet er leuk uit! anhedral? dat is dus een negatieve dihedral? hoe zie je dat dit rudder coupling gaat tegenhouden? ik zelf ben nu een model aan het bouwen (epsilon .40) die een ietsie laagdekker is en ietsie dihedral heeft dat is naar mijn idee omdat het zwaartepunt boven het liftpunt ligt en het model dus wil gaan rollen in horizontale! vlucht. Hoe zit dat met meskant? komt rudder coupling niet door de propwash en een stroming langs je hoogteroeren door de uitslag van het richtingroer? ofwel, wat is de theorie achter an- cq dihedral bij kunstvlucht? En dan nog een vraagje heb je nog speciale instelhoeken?? leuk hoor zo een project!
Heb het een en ander uit dit boekje: http://www.amazon.com/Basic-Aeronautics-Modellers-Alasdair-Sutherland/dp/0951058940 Maar ik begrijp zoveel niet op dat gebied. Zoals het exacte effect van de hoogte van het stabilo. Zie ook het antwoord van Bert op mijn vraag hierover. http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=3957&highlight=coupling Als je naar de ontwerpen van Cip Hyde kijkt zie je echter het stabilo laag staan, het verhaal van Bert is dus niet het hele verhaal. En deze: http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=11424&highlight=coupling Aileron differentiatie is ook zo'n element waar ik weinig van begrijp. Het standaard verhaal de vleugel die omhoog gaat heeft meer lift dan die naar beneden gaat dus meer weerstand dus krijgt het toestel yaw, kan niet de verklaring zijn. Even vaak zal je van een stationaire rugvlucht weer terug moeten rollen. Diezelfde differentiatie zit dan precies verkeerd. Verder staat nu motor, vleugel en stabilo op 0, vanuit hier ga ik wel experimenteren.
Hans: die draadjes had ik idd ook al eens door gelezen. Blijft een ingewikkelde materie. ben benieuwd wat je ontwerp gaat doen! succes iig!
Hoi Hans Leuk dat je met die eigen ontwerpen probeertje eigen weg te vinden. Het is in mijn ogen een beetje jammer dat er een cultuur is ontstaan waarbij de meeste RC3 deelnemers met vol-bloed F3A modellen mee vliegen. Dat is echt niet perse nodig. Een calmato-sport met een OS-50 erop voldoet ook. Mits deze maar netjes gevlogen wordt, Heb je al eens gekeken naar de Voodoo Express (http://www.insightrc.com/) misschien dat je daar nog wat design grappen uit kan halen. Bouw ze GrWinfried