Del Prado's Bounty

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door janzwart, 21 mrt 2020.

1. janzwart

janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    23 okt 2011
    Update 48
    Na twee maanden dan weer een update van de Bounty. Ik moet toegeven dat de laatste activiteiten hieraan wat chaotisch zijn verlopen. Eerst in de onjuiste volgorde de zeilen aangebracht (van boven naar beneden i.pv. Van beneden naar boven) en toen voordat de standaard zeilen erop zaten alvast wat lijzeilen aangebracht om te zien hoe het zou worden. Nou zo’n chaotische manier van werken breekt je op een gegeven moment wel op. Er hingen zoveel losse lijnen dat ik dat ik meet tijd kwijt was aan het uitzoeken van wat wat was dan dat er voortgang was.
    Na even wat tijd genomen te hebben voor bezinning heb ik besloten om eerst de hele standaard tuigage van de normale zeilen, en die zeilen zelf, aan te brengen voordat ik aan de lijzeilen ga beginnen.
    Ik heb dus zoveel mogelijk van de loshangende lijzeilen verwijderd en heb de normale tuigage eerst afgehandeld.
    Dus is de situatie eigenlijk weer een stapje terug, maar wel helemaal afgewikkeld.

Huidige situatie:

Dat er al heel wat lijnen lopen ter hoogte van de mars zie je hier:

En bij de zaling:

En op dekhoogte:

En nu ga ik alle lijzeilen aanbrengen. Ik weet grotendeels al hoe die moeten lopen dus dat gaat geen problemen meer opleveren.

Wordt vervolgd.

2. Dave Bekers

Dave Bekers

Lid geworden:
    3 apr 2019
    Hoi Jan, leuk dat je weer een update hebt. Het viel me op dat het wat stil was rond de Bounty, want ik herinnerde me je zeilenwerk. Maar nu ziet 't er mooi uit.

3. janzwart

Lid geworden:
    23 okt 2011
    Ik bouw de Bounty afwisselend met de Fluit in eik. Dus om en om staat er een even stil. Maar nu ga ik als een speer de lijzeilen aan de Bounty monteren en dan weer wat verder met de Fluit

Jaques, Herby63, Dave Bekers en 2 anderen vinden dit leuk.
  4. janzwart

Lid geworden:
    23 okt 2011
    Update 49
    Eindelijk de tuigage van de fokkemast is klaar.

Alle lijzeilen zijn opgehangen. Er valt best wel wat op aan te merken maar ik vind het prima.
    Elk lijzeil wordt met drie extra lijnen vastgezet, dus t.o.v. de normale tuigage komen er 3x6 = 18 lijnen extra bij. Dus ook met de nodige blokken. Ik tel zo even gauw een totaal van 132 blokken voor de tuigage van de fokkemast.
    Nu zou ik alle lijnen, met hun beginpunt verloop en eindpunt, kunnen fotograferen en hier tonen. Daar is het volgende tegen:
    1. Volgens de tabel van McKay heeft de fokkemars 57 lijnen. Als je die met 3 foto’s per lijn wil fotograferen kom je op 171 foto’s. Niemand gaat die bekijken.
    2. Je moet de foto skills hebben van Pietsan en liever zelfs nog beter, en dat heb ik niet.

Dus jullie moeten het maar doen met de volgende foto’s.

Achterkant aan bakboord.

Achterkant aan stuurboord.

Drukte op de voormars waar een flink aantal lijnen op belegd zijn.

Wil je meer lijnen zien en kunnen volgen dan kan dat op 28 sept. Maar dan moet je wel naar het Scheepvaartmuseum komen. Zie: https://www.modelbouwforum.nl/threads/expo-historische-scheepsmodelbouw-2024.288186/

Nu ga ik me even bezinnen op het tuigen van de grote mast. Daarvoor zal ik wel een “paar” blokken moeten bijkopen.
    Maar eerst weer even wat verder met de Fluit.

Wordt vervolgd.

Jaques, walter10, Dave Bekers en 4 anderen vinden dit leuk.
  5. Stephan Kertész

Stephan Kertész Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jul 2019
    4 foto's in plaats van 171. Ik kan er mee leven. Het is goed te zien dat het veel touwen en blokken zijn. Bijzonder om dit ook eens op een model te zien. Mooie klus.
    Maar er is er nog een :koud:

Dave Bekers, janzwart en JanZMC vinden dit leuk.
  6. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Dat is inderdaad een drukke bedoening Jan, knap dat je dit er allemaal op gekregen hebt.
    Het ziet er mooi uit zo.

janzwart vindt dit leuk.
  7. Jaques

Jaques Forum veteraan

Lid geworden:
    31 mei 2016
    Knap stukkie zeilwerk zo Jan, en best wel aardig in beeld gebracht :koud:

janzwart vindt dit leuk.
  8. Hilbert

Hilbert

Lid geworden:
    8 okt 2023
    Ziet er mooi uit! Wel bijzonder om die leizeilen te zien (weer een nieuw woord geleerd:)), heb ik nog niet eerder op een model gezien. Wel een reden om dit een keer in het echt te aanschouwen op de expo.

Dave Bekers en janzwart vinden dit leuk.
  9. janzwart

Lid geworden:
    23 okt 2011
    Ja je ziet heel weinig lijzeilen. Daarom heb ik het ook gedaan. IK wil altijd iets bijzonders. En je bent welkom in het Scheepvaartmuseum.

10. janzwart

Lid geworden:
    23 okt 2011
    Update 50
    Er is weinig nieuws te tonen. Maar dat was wel heel wat werk.
    Ik heb het grootzeil en de grootonderlijzeilen voorzien van een lijkentouw en riflijnen.
    Ook is de ra voorzien van de nodige blokken. Hiervoor moest ik wel eerst even alle tekeningen nalopen om alles weer “in beeld” te krijgen.

En het ziet er nu zo uit:

Volgende stap is de zeilen aan de ra’s aanslaan en dan de ra ophangen en de lijnen vastzetten.

Wordt vervolgd.

Jaques, Dave Bekers, Hilbert en 5 anderen vinden dit leuk.
  11. DirkL

DirkL

Lid geworden:
    26 okt 2021
    knap stukje vakmanschap Jan!

Stephan Kertész en janzwart vinden dit leuk.
  12. janzwart

Lid geworden:
    23 okt 2011
    Update 51
    En dan nu de zeilen aanslaan. Daartoe heb ik de ra en het zeil ingeklemd in een 3e-handje.

Dit is het grootzeil aan de grote ra. Om het zeil aan te slaan gebruik ik de volgende “knoop”.

Dit is een van de manieren in die tijd. Op kleinere schepen werd wel één lange lijn gebruikt en met een soort marlsteek werd het zeil aangeslagen. Op een groter schip lijkt me dat erg onhandig. De grote ra kan je tot op het dek laten zakken en dan de ra aanslaan. Maar voor andere ra’s zit één man schrijlings op het uiteinde van de ra en moet je een lijn , ongeveer 3 a 4 keer de ralengte, door een gaatje trekken dan om de ra heen en weer door een gaatje trekken, totdat je aan de andere kant van de ra bent gekomen.
    Alternatief is om een man of 6 met drie of vier korte (3 a 4 m) stukken touw de ra op te sturen en op 6 plekken tegelijk het zeil aanslaan en dan even opschuiven en weer aanslaan. Na een paar keer zit het zeil.

Ik gebruik dus die tweede manier. En dan ziet het er zo uit:

Tja, de gebruikte knoop is hier niet te ontdekken. Zoals met wel wat meer zaken die naderhand niet meer te zien zijn. Maar je ziet wel dat het individuele knopen zijn en geen marllijn.

Wordt vervolgd

Jaques, Dave Bekers, Hilbert en 5 anderen vinden dit leuk.
  13. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Dat lijkt mooi Jan, wel een redelijk complexe knoop zo te zien :rofl::rofl:

14. janzwart

Lid geworden:
    23 okt 2011
    Update 52
    Ja en nu was het tijd om te bedenken hoe ik de ra ga ophangen. Normaal is dat met een paar zware takels en daardoor vier grote blokken net onder de mars. Dat zou een hele friemelklus worden.
    Maar is een alternatief. Vaak werden deze takels vervangen door een borgstrop. Dat zie je niet veel dus dat leek me wel wat.

Ik heb uit 3 bruine touwen van 0,8 mm eerst een kabel geslagen en die omwikkeld met zwart garen.

En daarna drie houten ringen gedraaid op mijn draaibankje.

En daarvan een strop gemaakt.

Eerst heb ik aan het model de lijzeilbakspier gemonteerd. In het midden ongeveer zit een ring om de spier met daaraan 4 ringen waar vier lijnen aan zijn bevestigd. Hiermee wordt de spier in 4 richtingen gefixeerd.

Daarna eerst het zeil voorzien van 4 buikgordingen, 2 nokgordingen, 2 geien en de borgstrop.

Daarna het geheel opgehangen aan de mast.

Detail van de borgstrop ophanging.

Door de omwikkeling van de strop is hij vrij stug geworden en de ra heeft nauwelijks gewicht, daardoor wordt de strop niet echt strakgetrokken.
    Alle lijnen van het zeil zijn ook door de blokken getrokken en belegd op de diverse plekken.
    Nu nog de lijzeilen ophangen.

Wordt vervolgd.

Dave Bekers, Herby63, Pingu57 en 6 anderen vinden dit leuk.
  15. janzwart

Lid geworden:
    23 okt 2011
    Update 53
    In mijn vorige update zag u dat het grootzeil is opgehangen.
    Nu zijn daar ook de lijzeilen opgehangen.

Om het model klaar te maken voor 28 sept wil ik provisorisch de andere zeilen ook ophangen.
    Dat ziet er dan zo uit:

En van voren gezien:

En nog een paar van opzij;

Zo gaat u hem kunnen zien in Amsterdam op 28 sept.

Wordt vervolgd

Dave Bekers, Herby63, Hilbert en 8 anderen vinden dit leuk.
  16. DirkL

DirkL

Lid geworden:
    26 okt 2021
    Weer een pracht stukje vakmanschap Jan!:worship::worship:

Stephan Kertész en janzwart vinden dit leuk.
  17. Stephan Kertész

Stephan Kertész Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Prachtig om al die zeilen te zien. Apart.

janzwart vindt dit leuk.
  18. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Een gaaf gezicht met al die zeilen Jan, prachtig

janzwart vindt dit leuk.
  19. janzwart

Lid geworden:
    23 okt 2011
    Update 54
    Mijn laatste update was eind aug dus de hoogste tijd voor een nieuwe update. Op 28 sept hebt u in Amsterdam de laatste stand van het model kunnen zien met alle zeilen. (Enkele provisorisch aangebracht.) Die zijn nu verwijderd en worden definitief aangebracht. Te beginnen met het (groot)marszeil.

Hier is het lijkentouw rondom aangenaaid, met een heleboel steekjes, en met leuvers ter hoogte van de rifbanden. Ook zijn hier de riflijnen zelf in het zeil genaaid, aan beide zijden. Hier krullen ze nog.

En hier liggen ze redelijk recht, zodat als ik het zeil ophang ze min of meer gehoorzamen aan de wet van de zwaartekracht. Ik heb ze zo mooi recht gekregen door ze met de electrische plankenbuiger te verwarmen. Het is katoen dus ze bleven door die warmtebehandeling mooi recht liggen. Voor de zekerheid heb ik de uiteinden met een tipje houtlijm vastgezet.
    Helaas kan ik niet zeggen dat de springpaarden en paarden boven aan de foto ook de zwaartekracht gehoorzamen.
    De ra is hier van voren te zien en de paarden staan recht omhoog. Een moment van onoplettendheid.

Hier zie u de ra recht van voren en gehoorzamen de paarden wél aan de zwaartekracht. Ook is de ra voorzien van een stel blokken. Links is ook aangegeven welke lijnen door die blokken moeten gaan. Rechts hetzelfde maar dan gespiegeld.

De volgende stappen zijn:
    - Het zeil aanslaan aan de ra met 34 banden, (2 per kleed)
    - Een aantal lijnen aanbrengen
    - Ra ophangen
    - Lijnen beleggen.

Wordt vervolgd

20. DirkL

DirkL

Lid geworden:
    26 okt 2021
    spectaculair om volgen met zoveel detaillering en uitleg. Knap werk Jan! :worship::worship:

Deel Deze Pagina