Del Prado's Bounty

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door janzwart, 21 mrt 2020.

1. janzwart

janzwart Vriend van modelbouwforum.nl

Lid geworden:
    23 okt 2011
    Update 27
    Enkele updates terug vertelde ik u dat in McKay bij de tekeningen van de blokken geen codes stonden die wel gebruikt worden in de tabellen van de tuigage.
    Ik heb eens gekeken in McKay van de Victory waar ook blokken in getekend staan maar hier mét codes. Nu bleek dat de tekeningen in beide boeken identiek waren. Dus heb ik vanuit het boek van de Victory de codes kunnen overnemen in het boek van de Bounty. Hiermee had ik dus een referentie tussen de tekeningen van blokken en de blokcodes genoemd in de tabellen. En ze klopten nog ook.
    Ik kan dus nu bij elk touw ook de bijbehorende blokken vinden. Weer een stapje verder dus.

nat ik verder ontdekte, wat ik nog bij geen enkel model heb gezien, was dat onder de boegspriet en de kluiverboom ook voetpaarden aanwezig waren. Hier om de meter voorzien van een knoop, tegen uitglijden vermoed ik. Om eens wat anders te doen te hebben heb ik die aangebracht en twee “Backstagen”.

Foto: Voetpaarden en stagen. Helaas lopen de waterstagen straks te dicht langs het boegbeeld, maar daar is niets meer aan te doen. Had ik aan moeten denken toen ik het galjoen aanpaste.

Verder heb ik volgens de tekeningen een heleboel ringen aangebracht op allerlei plaatsen, om zodoende voldoende mogelijkheid te hebben om touwen op te beleggen.

Wordt vervolgd

Laatst bewerkt: 19 feb 2024
    Ronk, TIMBERWOLF, Flying Scotsman en 3 anderen vinden dit leuk.
  2. Stephan Kertész

Stephan Kertész Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Leuk detail die voetpaarden :)

Laatst bewerkt: 18 mrt 2021
    janzwart vindt dit leuk.
  3. janzwart

Lid geworden:
    23 okt 2011
    Sorry Stephan, ze heten paarden of voetpaarden. Gekke naam maar zo zijn er meer.

Stephan Kertész vindt dit leuk.
  4. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Tablet heeft spellingcontrole. :)

janzwart vindt dit leuk.
  5. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Mooie details Jan:):)

janzwart vindt dit leuk.
  6. janzwart

Lid geworden:
    23 okt 2011
    Update 28
    We zijn weer wat verder.
    De lijst van tuigage onderdelen van McKay heb ik uitgevlooid. En ik weet grotendeels, per lijn, hoe ik dat zal gaan aanbrengen.
    Nu daar overzicht in aanbrengen.
    De tekeningen die Caldercraft heeft gemaakt voor de tuigage van de Victory vind ik uiters duidelijk, en ik heb nu ook zulke tekeningen gemaakt.

Op de manier van Caldercraft heb ik het tuigen ingedeeld in een aantal stappen, en per stap een tekening gemaakt.
    Uitgangspunten daarbij waren:
    . de manier van tekenen door Caldercraft
    . de tuigage lijst van McKay
    . de tuigage tekeningen van McKay
    . De belegtekening van McKay.

Ik heb nu 11 tekeningen van het verloop van:
    . de toppenanten
    . de bezaan
    . de brassen
    . de pardoenen
    . de stagen
    . de ravallen
    . de schoten en halzen
    . de gordings
    . de geien
    . de lijzeiltuigage
    . de stagzeil tuigage

Foto: tekeningen

Op die tekeningen heb ik voor elke lijn het nr. van de McKay tabel genoteerd.
    Nu ga ik aan de hand van deze tekeningen bepalen waar ik blokken nodig heb op de ra’s en op of onder de marsen, ezelshoofden, zalingen en mastdelen.
    Dat zal ook wel enkele tekeningen opleveren.
    Als dat gedaan is kan ik de rondhouten voorzien van het nodige.
    Mijn naaimachine is ook weer gerepareerd en ik kan nu dus ook de zeilen verder gaan naaien.
    Dan kan ik eindelijk beginnen met assembleren van het een en ander.

Dus: Wordt vervolgd

TIMBERWOLF, Jaques, Herby63 en 4 anderen vinden dit leuk.
  7. Pingu57

Pingu57 Forum veteraan

Lid geworden:
    14 dec 2014
    Mooi vlooi werk Jan, ik ben heel benieuwd naar het vervolg.

janzwart vindt dit leuk.
  8. Hans Groenenberg

Hans Groenenberg Forum veteraan

Lid geworden:
    12 nov 2014
    Nou Jan, hier heb je een mooi tekenwerk van gemaakt!

janzwart vindt dit leuk.
  9. Jaques

Jaques Forum veteraan

Lid geworden:
    31 mei 2016
    Knap uit gepuzzeld Jan, nu lijkt de rest wel kinderspel, toch...... ;);)

janzwart vindt dit leuk.
  10. TIMBERWOLF

TIMBERWOLF Forum veteraan

Lid geworden:
    28 aug 2008
    8:thumbsup::thumbsup:

janzwart vindt dit leuk.
  11. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
    Dat zijn behoorlijk veel zeilen, een stuk of 27 a 30. Dat gaat indrukwekkend worden.

janzwart vindt dit leuk.
  12. janzwart

Lid geworden:
    23 okt 2011
    Ja, inderdaad het zijn er 29.
    Hoewel het bijna nooit zal voorkomen dat alle zeilen gezet zijn. Bij wind van achter zullen de zeilen van de grote mast, de zeilen van de fokkemast de wind uit de zeilen nemen. Letterlijk.
    Ook bij iets meer zijwind zullen alleen de loef-lijzeilen zijn geplaatst.
    Dus het model zal eigenlijk alleen de theoretisch mogelijke, wolk van, zeilen laten zien.

TIMBERWOLF, Herby63 en Stephan Kertész vinden dit leuk.
  13. Eduard

Eduard

Lid geworden:
    26 mei 2020
    Veel uitgezocht en bestudeerd.:yes: Nu op naar het maken. Heel interessant om te volgen.

janzwart vindt dit leuk.
  14. janzwart

Lid geworden:
    23 okt 2011
    Update 29
    Na alle tuigage te hebben uitgetekend heb ik gekeken wat dat betekent voor het aantal blokken aan de ra’s en de masten en marsen.
    Dat leidde tot de volgende tekeningen.

Foto: De ra’s met benodigde blokken. Rechts de fokkemast en links de grote mast. Er is slechts de helft van de ra getekend. De andere helft is spiegelbeeldig. De getallen verwijzen naar de lijn in de McKay tabel.

Foto: De masten met onder en bovenkant van de marsen de ezelshoofden en de zalingen. Ook hier verwijzen de getallen naar de McKay-tabel.

Eerst wilde ik even kijken hoe het met het maken van de zeilen mij afgaat. De zeilen die ik al gemaakt had ga ik waarschijnlijk niet gebruiken omdat ik het doek veel te grof vind en het naaien van het lijkentouw er omheen vind ik ook niet in verhouding. Steken van 3mm dus 15 cm in het echt zijn niet realistisch. Ik ga het lijk ertegenaan lijmen.
    Ik gebruik gewoon laken. De directeur had nog een afgedankte liggen.
    De maten van de blinde daarop afgetekend en de banen, kleden moet ik zeggen, erop afgetekend en doorgestikt. Met thee wat gekleurd en met verdunde houtlijm doordrenkt en op een rol laten drogen.
    Daardoor is het zeil mooi rond gaan staan.

Foto: De blinde

Met het doorstikken is er toch iets niet goed gegaan want het is heel hobbelig geworden. Ik denk iets met de spanning van de draad. Links is ook niet alles goed gegaan, ik moet toch wat meer ervaring opdoen. Verder zitten er ook veel zwarte vlekken op (slecht zichtbaar) waarvan ik niet weet waar die vandaan komen.
    Kortom: nog wat experimenteren.

Wordt vervolgd

Ronk, TIMBERWOLF, Flying Scotsman en 2 anderen vinden dit leuk.
  15. Hans Groenenberg

Lid geworden:
    12 nov 2014
    Je zou het zeil eerst vlak kunnen laten drogen en net voor dat deze verdunde lijm droog is heel het zeil glad strijken. Dan is het mogelijk om het om een rol te buigen. Als het om de rol gebogen zit nat spuiten met een plantenspuit. Niet te overdreven nat natuurlijk maar net zo nat dat de oplosbare lijm de vorm van de rol weer aanneemt.

janzwart vindt dit leuk.
  16. janzwart

Lid geworden:
    23 okt 2011
    Goeie tip Hans

17. Stephan Kertész

Lid geworden:
    5 jul 2019
    pfff dat zijn nogal wat blokjes, daar ben je effe zoet mee.
    De onderste zeilen van het galjoen heb ik met verdunde lijm gedaan en dan laten drogen op de ventilator. Maar daar was ik niet zo tevreden mee. Erg stijf en op een of andere manier viel het ook niet zo natuurlijk.
    Mooiste resultaat kreeg ik met de haarföhn en haarlak. Nadat de zeilen op het schip hingen heb ik ze bol geblazen met föhn en haarlak tegelijk. Dat was zo gepiepeld. En ze staan nu nog steeds zo.

janzwart vindt dit leuk.
  18. janzwart

Lid geworden:
    23 okt 2011
    Nog een goeie tip. Genoeg om te experimenteren.
    Ja inderdaad veel blokken. Doordat er 12 extra lijzeilen op komen. met elk minstens 3 extra lijnen, zijn er zeker 36 extra lijnen aanwezig met de nodige blokken.

Stephan Kertész vindt dit leuk.
  19. janzwart

Lid geworden:
    23 okt 2011
    Update 30
    Even wat anders dan tuigage. In het pakket van DelPrado zat ook een bijboot, die waarmee kapitein Bligh, met 18 anderen, 3000 km zeilde van Tahiti naar Timor.
    Deze bijboot was al gebouwd door degene van wie ik het pakker heb overgenomen. Vermoedelijk geheel volgens DelPrado’s bouwbeschrijving in bijbehorende (ontbrekende) nauwkeurigheid.

Foto: Bijboot gebouwd volgens DelPrado. Alleen de bodem ziet er goed uit. Lengte 15 cm.

De bovenkant ziet er zo uit:

Foto: Volgens DelPrado.

Foto: En volgens McKay.

Zoek de verschillen. Dat zal niet moeilijk zijn.
    Ik heb besloten om hem zoveel mogelijk te verbouwen conform McKay en te tuigen.
    Eerste stap slopen.

Foto: Zitbanken verwijderd.

Foto: Vloer en achterzitje verwijderd/aangepast. De spanten afgeslepen zodat ze ter hoogte van de bovenkant van de kielbalk geheel vlak werden. Ter plaatse van de TWEE masten in de kiel een uitsparing gemaakt en ter zijde daarvan gesloten.

Foto: Nieuwe spanten (oplangers) aangebracht in een wat acceptabeler formaat. Vlakke vloer (i.p.v. een ronde) ingelegd en een (ontbrekende) spil gemonteerd.

Foto: Zes banken aangebracht en twee zijbanken bij de achtersteven. De twee masten staan nog los, die worden straks getuigd. Ik twijfel nog of ik de banken zal kleuren of gewoon sterk verouderen.

Ik heb de zijkanten niet voorzien van dolboorden, ik ben bang dat dit het geheel teveel zou verzwakken.
    Dus ik ben weer toe aan zeilen naaien en tuigen.

Wordt vervolgd

JanZMC, Marc w, Flying Scotsman en 7 anderen vinden dit leuk.
  20. Hans Groenenberg

Lid geworden:
    12 nov 2014
    Keurig Jan, Uiteraard een hele verbetering van deze bijboot!

janzwart vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina