Demo F16 1/6,8 en 1/5 oranje

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Gerald Rutten, 2 okt 2005.

1. michiel b

michiel b

Lid geworden:
    26 aug 2003
    Ik denk niet dat dit een voedingsprobleem is theo. Anders zou er geen enkele servo meer kunnen bewegen. (ook op andere kanalen niet)

Bovendien gaan de servo bij het aansluiten nog een klein "sprongetje" maken. Dit is ook een teken van goede voeding.

2. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    Hoi Michiel, dat schematje zou het waarschijnlijk wel kunnen oplosen denk ik. Ben zelf wel niet zo'n electronica hobbyist maar daar komen we denk ik wel uit. Had toevallig Henri A nog aan de telefoon en hij had het ook over een soort amplifier die bij zwevers gebruikt wordt om diverse kanalen seperaat te mixen....maar in dit geval dan zonder mixer. Weet jij of deze ook zo kant en klaar te krijgen zijn?

Alvast bedankt voor meedenken, ik kom binnenkort nog wel effe met m'n Rafale langs ois, zie je daar?

@Erik, ben idd niet echt van plan om er een extra ontvanger aan toe te voegen, probeer het zo simpel en licht mogelijk te houden en het liefst binnen budget zullen we maar zeggen......

Groetjes,
    Gerald

3. salamander

salamander

Lid geworden:
    7 feb 2003
    Een extra accu lijkt mij inderdaad ook geen optie.
    De meeste ECU's gebruiken namelijk geen spanning van je ontvanger circuit, maar gebruiken de spanning van hun eigen accu.
    Dit om niet het probleem te krijgen, dat de ECU de spanning van de ontvanger opslokt, en je kist de grond ingaat. Omdat de servo's geen stroom meer krijgen.

Is zo'n jr matchbox (nee niet die autootjes) geen oplossing?
    Daar kan je meerdere servo's op inpluggen, en per uitgang de uitslag instellen.
    Ik weet alleen niet hoe hij reageert op je ECU. Want blijkbaar stuurt je ECU rare signaaltjes terug, waardoor je servo ermee stopt. Hoe dus de matchbox erop reageert weet ik niet.

4. Richard Branderhorst

Richard Branderhorst

Lid geworden:
    2 sep 2002
    Gerald,
    Toch een vreemd verhaal, ik zou eens poolshoogte nemen bij je ECU maker?
    Iets voor RCuniv, of RCN?

5. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    Hoi Richard, weer in land van de levenden? Herstelling wil een beetje lukken?

Heb Orbit gemailed maar dat duurt effe, ga ze komende week even bellen.
    Ben er achter gekomen dat het toch niet zo vreemd is dan dat ik (wij) dachten, heb dit verhaaltje ook bij "turbine" subforum verteld en daat kwam Martin Stouten met het volgende:

Die powerbox/matchbox heb ik ook aan gedacht maar daar heb ik voorlopig weinig zin in om twee reden:
    - Wil het model zo licht mogelijk houden, dat ding weet niet zoveel maar het zijn wél alle kleine beetjes die een model uiteindelijk zwaarvoetig maken.....
    - Ben van het type KISS....., hoe meer electronica en rommel, meer kans dat er wat faalt. In praktijk, ik zie de meest complexe modellen met allerlei troep erin crashen om me heen...., ik vlieg jet vanaf 1997 en heb met mijn simpele installatie nog nooit (......altijd afkloppen natuurlijk... :lol: ) een fatale crash gehad op een van mijn modellen....dat is belangrijk voor mij!

Maarrrr, zeg nooit nooit, misschien moet ik er ook ooit aan geloven. Volgende schaalmodel wordt vrij fors en zal misschien toch aan een andere spannings distributie moeten denken.....

Ik zie die amplifier wel zitten, effe kijken of ik dat kan maken. Daarnaast heb ik misschien tóch nog een vrij kanaal gevonden: Heb nu de rem schakelaar gemixed met hoogteroer. Ik zou deze natuurlijk kunnen splitsen (servohevel zodanig uitlijnen dat er down-command niets gebeurd). Nog effe over nadenken.....

Groet,
    Gerald

6. nijsinkgj

nijsinkgj

Lid geworden:
    13 feb 2005
    hoi Gerald,
    hoe is het eigenlijk met je kist? de laatste posting in je draadje is al een poos geleden.
    heb je de remparachute al ingebouwd?

groeten Gertjan

7. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    Hoi Gertjan, da's toevallig, precies gisteren weer met de kist gevlogen. Inderdaad een hele poos niets aan de F16 gedaan, andere projectjes en zo..... Gisteren dan maar voor het eerst het nieuwe neuspootje uitgeprobeerd op Deelen en het werkte perfect! Het was wel winderig maar je hebt daar de ruimte dus da's geen probleem. Heb heerlijk 6 vluchten gevlogen, niet alle landingen even strak maar weet nu dat het nieuwe neuspootje sterk genoeg is. Nu moet het pootje nog schaal afgewerkt worden maar dat zal weer effe moeten wachten, ben momenteel bezig om de grote airbrake op mijn F15 in te bouwen voor het nieuwe wedstrijd seizoen.......tsja, niet alles tegelijk hé?

Grt,
    Gerald

8. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    .....en hier een paar fotootjes van de F15 airbrake, je blijft altijd bezig met een scxhaalmodel, niet?? :D

De epoxy/koolstof airbrake vorm had ik ooit van Philip gehad maar heb hem nog nooit in durven bouwen. Daarmee bedoel ik dat ik het eng vind om in een schaal gereed model te gaan hakken en slijpen....heb ik het niet zo op...misschien wordt het wel nooit meer mooi.... Bij de airbrake zat wat houtwerk en een luchtcilinder. Echter wijkt mijn model behoorlijk af van de standaard F15 kit, het is namelijk een hele oude kit van de vroegere twin-ductedfan versie. Spanten en toegangsluik op een heel andere plaats dus dan maar zelf aan het tekenen geslagen op de bestaande tekeningen. Ook is de standaard meegeleverde cilinder schaal té lang en heb ik in moeten korten. Uitdaging wordt natuurlijk om het klep-gat mooi uit de romp te slijpen en de klep mooi passend te maken.

Hieronder de tekeningen:

Daarnaast zat ik met een kleine dilema...., de airbrake zit precies waar ook de grote toegangsluik zit. Bij de standaardkit heefd Philip dat opgelost door de remklep in het luik te bouwen. Als je dan het luik afneemt, neem je de klep mee. Slangen moeten dan lang genoeg zijn...... Mijn toegangsluik zit echter veel verder naar achteren waardoor het naar voren overlappend deel van het luik té groot zou worden. Oplossing dan maar om de klep vast aan de romp te bouwen en een grote uitsparing in het luik te maken. Voordeel is dat je niet met losse slangen zit. De klep met dan wél open staan om het luik er af te kunnen halen.

Zo gezegd, zo gedaan:

.....en hier het "pneumatisch epicentrum..." Rechtsboven de bestaande retract en wielrem luchtschakelaars, links de zelfgemaakte lucht tankjes van deodorant flesjes en in het midden de nieuwe toegevoegde luchtschakelaar voor de airbrake:

Nu nog eea opschalen maar het is nu functioneel dus misschien eerst maar effe testvliegen voordat de details er op gaan.Over een maandje eerste schaalwedstrijd te BLC, Tilburg en daar wil ik hem wel graag uitproberen.

Groetjes,
    Gerald

9. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    .....en zo hoor je weinig van de F16 en zo op de valreep weer wat nieuws!

Vandaag een one-time unieke actie gehad, heb een demo gevlogen vlak ná de echte demo F16 van de luchtmacht, heel waanzinnig hoor! Echt op de valreep, kreeg gisteravond telefoontje van basis volkel om effe vandaag te komen vliegen.....hoezo dan?
    Ze haden een afscheidsfeest van de basiscommandant en iedere squadron had een ludiek iets georganiseerd. Het 313sq zou met hun demo F16 gaan vliegen en daarna iets met modelvliegtuigen leerling-vlieger kabel om voor hem zijn "wings" te verdienen. Die kerel had echter op laatste moment afgebeld en toen tipte 313 mij!!!!!!!:D Toevallig ook nog dagje vrij dus gaan dan maar.

En jawel wij kwamen rond 13:30 te volkel aan en de echte zou over 15 min. het luchtruim kiezen, of ik effe snel m'n spullen klaar wilde maken. Een groepje gegadigde toeschouwers stonden al naast de hoofdbaan ter hoogte van een taxitrack, ideale positie voor mij om op te starten. De echte vloog zijn demo met héél veel grof geweld, wellicht wat lager dan ze bij een grotere publieke demo doen, echt heel gaaf om hem zo bezig te zien, laag en hard maar ook slow-flight rondom de menigte......je kon de demovlieger zó in z'n ogen kijken:eek:

Na zijn landing werd de hoofdbaan speciaal voor mij afgeblokked zodat ik rustig mijn gang kan gaan. Lekkere demo gevlogen met alle facetten zoals de echte dat ook deed........waar en wanneer maak je zoiets nu mee, ik vind het prima....
    :zon:

(sommige zullen zeggen..., "some guys have all the luck"......ja voor deze keer wel!)

Leuk detail, de Full-size demovlieger Ralph Aarts wist niet van mijn komst maar na zijn landing hoorde hij het....hij taxiede de kist practisch langs mij terug na de landing en heefd mij zien staan. Kist uitgeklauterd, andere deden wel de shut-down checks en hij met een bus meteen naar de demo-line laten scheuren. Heefd er dus ook van genoten en was erg gaaf om met hem demo-issues door te nemen!

Hieronder wat foto's

Ralph terug taxiend na zijn demo:

Na de vlucht effe wat na-praat met demovlieger Ralph:

....en nog effe een keer samen met de echte, vorige foto's waren niet zo scherp:

Al met al een zéér gave dag die ik koester......:zon:

Grtz,
    Gerald

10. Teus

Teus Guest

Dat geloof ik graag Gerald,

Schitterend dat je de kans krijg om dit te doen :thumbsup: En wat ons rest is een paar hele mooie foto's, vooral nr.1 vindt ik heel mooi.

Gr. Teus

11. strutter

strutter PH-SAM

Lid geworden:
    17 sep 2006
    Ha Gerald, deze dag zal zeker in je geheugen gegrift blijven staan!
    Wat gaaf zeg! :D

Groet, Ralf

12. bgijsber

bgijsber

Lid geworden:
    12 apr 2005
    Wat onwijs gaaf om zoiest mee te maken. En ontzettend bedankt om het hier te delen met ons!

Groeten,
    Bart

13. Berto

Berto verslagschrijvers Forum veteraan

Lid geworden:
    10 okt 2002
    Geweldig Gerald :thumbsup:

Maar mocht jij je niet even uitleven met de echte F-16???
    Heb je onderhand wel verdiend toch ;-)

14. r.marijnissen

r.marijnissen

Lid geworden:
    2 mrt 2008
    Ik mis hier het filmpie...

15. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    Bedankt allemaal, ik straal nog steeds na......:zon:

Ja, dat vond ik ook, gevraagd aan Ralph en hij vond het ook wel goed......zijn bazen alleen niet.....(Dat zijn uiteindelijk wij zelf toch? wij belasting betalers? ;))

Eigenlijk had de demo F16 dit jaar een ander jasje gehad, plannen waren al helemaal klaar voor een nieuwe bonte schema maar op laatst heefd de KLu staf dit niet goedgekeurd, zal wel iets met bezuinigingen te maken hebben denk ik. Maarrrrr, zoals Cruijff zei, alle nadelen hebben een voordeel, mijn kist is dus nog steeds up-to-date.....nou ja bijna dan. Vanmiddag gezien dat ze de smokewinders omgespoten hadden dus dat moet ik binnenkort ook maar eens effe doen. Ze waren zwart met oranje neusje (zie ook allereerste bladzijde van deze draad), nu zijn ze helemaal oranje. Gelijk vanmiddag maar de gelegenheid gebruik gemaakt en een aantal detail foto's geschoten. (...ik had tóch al niet genoeg op stapel staan, kan er ook nog wel bij....blijft hobby hé?)

Grtz,
    Gerald ...nog steeds smilles:D

16. Arvid

Arvid Guest

Super :thumbsup:

17. kraaijer

kraaijer

Lid geworden:
    15 jun 2006
    Gaaf Gerald... Some guys have all the luck! :) Maar het is je gegunt

18. Gary27

Gary27

Lid geworden:
    1 jul 2006
    Dit geeft vast een kick, hij is, zoals je zei met grof geweld bezig maar kon toch zo dichtbij komen met het toestel...

Moest je geen gehoorbeschermers op toen je daar stond? Het geluid is echt uniek he...

Lijkt mij echt een toffe ervaring!!!
    Zou het wel willen met een Hunter!!!

Laatst bewerkt: 23 apr 2008
  19. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    Nogmaals bedankt, zit er nog stééds van te genieten:D

Dat kan! Zoals je wellicht weet vliegt de Hunter ook reeds weer in nederland, erg mooi project. Op de KLu opendag van vorig jaar heb ik ze samen zien vliegen, erg mooi hoor. Wil je ooit een hunter bouwen?

20. Gary27

Gary27

Lid geworden:
    1 jul 2006
    Ja natuurlijk maar dat zou eventueel na mn p51 komen... Denk zowiezo niet dat het een turbine zal zijn omdat ik eerst een trainer moet nemen enzo... kost ook nogal wat, ga die stap nog niet maken. RBC heeft een EDF versie maar die moet je met een bungee lanceren; wat moet je ervoor doen zodat die grond/handstarts kan maken? En zo een EDF-je lijkt mij ook nogal wat sneller... weet niet of ik dat nu al aankan...

Deel Deze Pagina