Demo F16 1/6,8 en 1/5 oranje

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Gerald Rutten, 2 okt 2005.

1. megmenhe

megmenhe Guest

de echte chute wordt met een kleine chute'je eruit getrokken.
    in het kleine chut'je zit wel een enorme veer die het chut'je eruit laat schieten
    misschien iets als je het toch schaal wil maken

2. Liger Zero

Liger Zero

Lid geworden:
    4 apr 2004
    Hier een paar fotos van de chute deploy van de J-055 ( De echte ) Die heeft namelijk ook een andere chute

3. megmenhe

megmenhe Guest

ik had het dus over dat kleine witte ding in de eerste foto daar zit een enorme veer in, net zo lang als de chute zelf.

4. Mijnheer Rob

Mijnheer Rob

Lid geworden:
    14 sep 2005
    Complimenten Gerald, ziet er perfect uit allemaal, vooral landingsgestel :worship:

Waarvan is as waarom wiel kan scharnieren (met witte kunststof ring) gemaakt?
    En het scharnierende blokje waarin pen schuift? Messing?

Hmmm, dat is een bestelbusje hoor :hammer:

Misschien krijgt remsjuut ook wel een upgrade??? Komt er een nieuwe, gaat de oude de J-015 in?
    Als er dan toch een schaalchute moet komen, zal ie wel moeten kloppen ;)

5. peter coers

peter coers

Lid geworden:
    16 okt 2005
    Hoi Gerald, als je de AB klaar hebt weet ik nog wel iets voor je kist.

Super he, moeten we wel met schemer vliegen voor het juiste resultaat.

Groetjes,
    Peter

Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  6. Lt.Lowenfast

Lt.Lowenfast

Lid geworden:
    9 mrt 2006
    brake chute

Ik zie t toch goed he?
    Die tweede foto van de full-scale... Daar is de kist nog los van de baan en de chute is al open ?
    Wel gave foto..

Greetz,
    Frank

7. jolmer

jolmer

Lid geworden:
    25 okt 2006
    Jammer dat dit overdag bijna niet zichtbaar is, hè?! Moeten we toch maar in de schemer aan de bak! :D

Of natuurlijk bij een zwaarbewolkt evenement als bij de Dokkumer Modelvlieg Club, 16 mei jl. ;)

~Jolmer

Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  8. Tadango

Tadango Forum veteraan

Lid geworden:
    25 jun 2003
    Er zijn ook goede verlichting sets te koop die op een zonnige dag ook goed zichtbaar zijn :) Je moet dan wel rekeken op een enkele 100en euro's......

9. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    Hoi, dat wist ik wel hoor ;). Ik heb alleen deze chute al een poos liggen en daar moet ik het voor deze kist maar mee doen. Een nieuwe is ook niet echt goedkoop, deze BVM F4 Phantom chute koste toen al iets van 150 euro. Maar voor de grote F16 moet het wél precies schaal zijn en zullen we het correct na-maken. Eerst maar eens wat "chute-ervaringen" opdoen met deze.
    Ja klopt als een bus, heb ik ook tekeningen van, komt goed!

Inderdaad erg stoere foto Frank, maar volgens mij werkt deze ook door middel van "weight on wheel" activatie als beveiliging maar zal hier nog effe een jumper hebben gemaakt na toch-down.

Afgelopen weekend mijn Rafale voor het eerst getest met 2,4ghz en dat werke prima, kan nu ook m'n F16 gaan ombouwen zodat we het extra kanaal hebben om de parachute te activeren. Tevens op Deelen effe lekker de baan langs gescheurd met de chute uit het raam :D. Had hem aan een krachtmeter gehangen omdat ik erg benieuwd was hoe groot die kracht nu was. Bleek bij 60 km/uur ongeveer 3kg tegenkracht te leveren. Relatief veel maar minder dan ik had verwacht. Dezelfde kracht nu aan m'n bakkie hangen om de kijken of alles blijft zitten. Stel je voor..., gooi de chute uit in de landing en de hele staart scheurt er af.....:rolleyes:

Grt,
    Gerald

10. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    Hoi, wat je ziet in die foto is enkel voor test/prototyping. Dat was een houten pen met een witte siliconen slang er op om de geometrie te proberen. Inmiddels vervangen door een stalen pen met aluminium er omheen. Het draait voornamelijk staal in aluminium en dat werkt goed mits je het voldoende smeert. Zie foto hieronder, klein stapje verder:

11. pieteralje

pieteralje

Lid geworden:
    7 dec 2003
    echt vakmanschap...!

12. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
  13. jolmer

jolmer

Lid geworden:
    25 okt 2006
    Hey Gerald,

Ik zat me nét iets te bedenken en ik weet helemaal niet of het uitvoerbaar is, maar zouden echte schaal flares ook leuk zijn op je kist?

Zou er niet iets te maken zijn met luciferkopjes, die met een mechaniek (veer en ontkoppelmechaniek) langs rode fosfor (zijkant van het luciferdoosje) naar buiten afgeschoten kunnen worden? Het maakt voor luciferkopjes niet uit hoe snel je vliegt (hoeveel wind er staat): de kop zelf ontbrandt sowieso!

Dat zou écht gaaf zijn, een demo geven en in verticale stijgvlucht wat flares afknallen! :D

~Jolmer

Laatst bewerkt: 26 mei 2009
  14. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    Hey Jolmer, ja, zelf ook al aan gedacht, alleen nog niet veel mee gedaan. Ik zat meer te denken aan die vuurwerk raketjes, zo'n klein tonnetje die je op de grond zet waar er een aantal kleine vuurpijltjes naar boven spuiten. Redelijk simpel te maken met electronische ontsteking en na één druk op de knop komen er zo een aantal flares uit spuiten zoals de echte.
    (Vraag is alleen of dat wel mag vanuit een modelvliegtuig.....:confused:)

Grt,
    Gerald

15. jolmer

jolmer

Lid geworden:
    25 okt 2006
    Ik weet niet hoe het zit met de huidige regelgeving, maar als het niet expliciet is verboden is het toch toegestaan?

Die elektronische ontsteking is inderdaad niet moeilijk te maken, zou je zelfs wel met een oude kero-starter kunnen doen. En inderdaad, die Romeinse kaarsen zijn beter dan lucifers, denk ik. Die zijn in de regel aardig vel, voor overdag wel noodzakelijk...

Hoe dan ook, als je dit kan doen met een mooie schaalkist, dan win je ieder kampioenschap! :D

Dan zouden overigens mooie smokewinders óók niet misstaan! ;)

~Jolmer

Laatst bewerkt: 27 mei 2009
  16. peter coers

peter coers

Lid geworden:
    16 okt 2005
    De balletjes uit de romijnse kaars halen en die stuk voor stuk in een kartonnen buisje daar een weerstand draadje doorheen lussen en een beetje stroom er op dan moeten de 'flares'naar buiten komen.

Kunnen we wel testen in jou kist Jolmer.

Groetjen, Peter

17. jolmer

jolmer

Lid geworden:
    25 okt 2006
    Flares op een Elan? Dat staat echt voor geen meter... ;) Een rookpomp zou misschien nog iets zijn...

Of bedoel je op mijn (nabije) toekomstige Avonds F-16? :D

~Jolmer

18. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    Ha ha, ik hou me aanbevolen als er wat testwerk uitbesteed kan worden! :D

Lijkt me een goed idee. Ik heb geen verstand van vuurwerk, kun je dat ergens het hele jaar kopen? (Belgie misschien?)

Grt,
    Gerald

19. pietervisser

pietervisser

Lid geworden:
    10 apr 2005
    op de grote airwolf van vario kon/kan je ook een systeem kopen dat flares afschiet.
    ik weet alleen niet hoe groot het is en waarschijnlijk illegaal voor NL.
    bestel nr 10/300

20. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005

Deel Deze Pagina