Demo F16 1/6,8 en 1/5 oranje

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Gerald Rutten, 2 okt 2005.

  1. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.238
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Ik heb laatst het reglement nog door zitten lezen. Het afschieten/droppen van explosieven vanuit de lucht is verboden. Het is de vraag in hoeverre vuurballetjes explosieven zijn, ze ontbranden namelijk alleen maar en exploderen niet...
     
  2. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    Tsja..., daar kun je inderdaad over discusieren ha ha.....:rolleyes:

    Okay, verder aan de orde van de dag, afmaken van de chute installatie. De behuizing en staart sectie is helemaal af en heb de chute inmiddels al meer dan 20 x afgeschoten in de hobbykamer en gelukkig geen één keer een vastloper gehad wat ik eerder wel had met méér elastiek bandjes.

    Afgelopen week ook de nieuwe 2,4ghz ontvanger ingebouwd zodat ik het extra kanaal vrij kreeg. Nu komt het laatste en dat is de aansturing. Zoals ik al eerder vermelde wil ik een soort semi-automatische afschiet systeem hebben, ik wil niet op het moment van de landing-flare m'n mooie landing verprutsen omdat ik een schakelaartje om moet halen. Het volgende had ik bedacht. Op één van de hoofdpoot veerstruts zet ik een microswitch die bij "weight on wheels" contact maakt. Die onderbreekt de zwarte draad van de chute servo zodat "weight off wheels" deze niets doet. Zo kan ik tijdens de landing nadering, ergens op downwind, de chute alvast gereed brengen (armen). Zodra de wielen de grond raken zal de servo spanning krijgen en de chute vanzelf uitgooien. Bij stand twee van dezelfde schakelaar en servo kan ik hem helemaal afwerpen aan het einde van de baan. (Nog effe een vrijwilliger zoeken die dat ding iedere keer ophaalt ;))

    Enig nadeel van dit systeem is dat ik geen controle over de servo heb in de lucht. Héél lastig als de chute om een reden er tijdens de lucht uitschiet. Dit heb ik opgelost door op de retract servo ook een microswitch te plaatsen die weer contact maakt als het gear up is. Nu kan ik in geval van nood de chute alsnog afwerpen. Het enige gevaar is waneer de chute tijdens gear down in de lucht uitwerpt, in dat geval zal ik snel het gear omhoog moeten doen om de chute af te werpen. Trouwens, de chute heeft een soort breek koppeling die zou moeten breken bij hoger dan 60 km/uur......maar daar gok ik niet al té veel op.....


    Hieronder de microswitch op een veerstrut:
    [​IMG]

    En hieronder eenzelfde switch op de gear retract servo, rechtsboven:
    (de rechter is voor de remmen)

    Nu maar wachten op mooi weer én tijd...., komend weekend weg dus zal waarschijnlijk weekend daarna wel worden.
    Edit: Heb vandaag twee prachtige schaal chutes ontvangen van Peter Coers om uit te proberen, de schaal kruis ziet er mooier uit dan het gele koepeltje die ik reeds heb. Ze moeten echter nog effe van een breekdraadje voorzien worden en effe kijken of ze ook in het kleine bakkie passen.

    Groetjes,
    Gerald
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt: 27 mei 2009
  3. peter coers

    peter coers

    Lid geworden:
    16 okt 2005
    Berichten:
    1.014
    Locatie:
    sneek
    Edit: Heb vandaag twee prachtige schaal chutes ontvangen.

    Ah ze zijn aangekomen, mooi. Ben benieuwd naar het effect.

    Groetjes, Peter
     
  4. jetpropdlx

    jetpropdlx

    Lid geworden:
    10 jun 2004
    Berichten:
    2.632
    Locatie:
    Maasmechelen/Hapert/EBZW
    Hoi Gerald,
    weer een leuke uitdaging die remchute.
    Heb je een speciale reden om de zwarte draad te onder breken en niet de rode ?? (ik zou nl de rode nemen).
    Ik weet niet wat voor servo je gaat gebruiken voor het evt emerg ont koppelen van de chute.
    Uit ervaring weet ik dat een standaard servo niet voldoende was om een kleine remchute los te koppellen op een langzame Charter.
    Ik denk dat je minstens een servo van 10kg nodig hebt om de chute invlucht te ontkoppellen, anders heeft het weinig zin om die servo te kunnen bedienen in vlucht.

    ps het landingsgestel voor de grote ziet er ook prachtig uit
     
  5. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    Hey Erik, tnx! :D

    Ik denk dat die mini servo zeker genoeg is, hang namelijk ook een beetje af hoe je de kracht verdeelt en overbrengt. Ik had eerder al de kracht gemeten van de chute uit de auto bij 60 km/uur en dat gaf 3kg trek kracht. Deze 3kg gisteren aan de chute housing gehangen met het kabeltje en vervolgens servo release en dat ging prima, servo ging niet echt hoorbaar lanzamer. Moet eerlijk wel bekennen dat ik niet weet wat de kracht bij 100 km/uur zijn maar ik hoop zowiezo dat de breek koppeling het dan overneemt. Misschien inderdaad beter om nog wat testjes doen bij grotere trek krachten.

    Groetjes,
    Gerald
     
  6. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.524
    Locatie:
    Groningen
    Het mooiste is een stukje electronica die de servo('s) voor de chute bedient aan de hand van de switches en kanaal standen.
     
  7. Koenieboy

    Koenieboy

    Lid geworden:
    29 jul 2004
    Berichten:
    611
    Locatie:
    Belgium
    nog even iets over die flares.

    Zou je geen magnesium-lint kunnen gebruiken?

    Die bommetjes die je in je jeugd in de schoolwc's gooide :D, vallen onder de noemer pyrotechnics als ik me niet vergis. Misschien daar eens wat research naar doen... :rolleyes:
     
  8. Lt.Lowenfast

    Lt.Lowenfast

    Lid geworden:
    9 mrt 2006
    Berichten:
    639
    Locatie:
    Breda,de Parel van het Zuiden
    brake-chute

    Een vrijwilliger/ster die na iedere landing je chute van de baan haalt.
    Tijd dat je een crewchief gaat aannemen Gerald!

    Weer lekker bezig zo, forall doahgahn ! ;-)

    Greetz,
    Frank
     
  9. wimpy

    wimpy

    Lid geworden:
    21 dec 2004
    Berichten:
    807
    Locatie:
    Belgie
    Het mooiste is een stukje electronica die de servo('s) voor de chute bedient aan de hand van de switches en kanaal standen.

    Auto Chute II Plus

    Drogue Chute Deployment System

    Available in both single and dual servo units

    With up to 4 parameter control inputs and equipped with the latest canopy sequencer plus control built into the unit.


    We have re-designed the Autochute II unit and is now proud to offer the latest in chute deployment technology. The Autochute II Plus...

    The Auto Chute II Plus module comes complete with a failsafe micro-processor controlled chute deployment and release system. Total weight 1.5oz. (unit only) Shown w/ receiver, (3) male pigtails that plug into standard "Y" harness' (not included)

    1 or 2 servos are required for operation of chute deployment and release system. (Not Included)

    Check out the link at the bottom of the page for a peek at how the Autochute II functions.







    Here's how it works:

    The Autochute II Plus deployment and release system plugs in via "Y" connectors into the flap, brake and throttle channels of the receiver. It uses the power from these channels to power the unit (draws only 5mA when in program set mode) The chute deployment and release is controlled by up to four parameters that allow the chute to deploy upon touchdown. 1. brake lever position, 2. ground speed, 3. flap position, 4. throttle idle position. Due to the unique programming, the chute cannot deploy in flight. The chute will only deploy with the aircraft on the ground and the wheels rolling. If the flaps, brakes and throttle are not set (as in a touch and go landing), the chute will not deploy, even with the wheels rolling. The unit works with any receiver/radio. Needs 2 separate servos, one for the chute deployment and one for the chute release from the aircraft (not included).

    The deployment parameters must be met in order for the chute to deploy. The chute then releases from the aircraft once the aircraft comes to a stop and the flap lever is returned to the full "UP" position.



    Single Servo Unit



    Although the single servo unit was developed for the Fiber Classics Mig 29 due to it's deployment system, the single servo Autochute module will work for any chute deployment system needing only one servo to both deploy and release the chute from the aircraft. The single servo unit operates a bit differently from the dual servo design. It allows the user to set the endpoint ATV for both the release and the deployment set point, giving the modeler full control of the servo's throw and positioning of the servo horn at both the deployment and the release point. The module operates on the same principal as the dual design in that once the parameters are programmed into the unit, the Autochute II will deploy the chute when the aircraft touches down, providing both the flaps and brakes are in the deployment positions. Once the aircraft comes to a complete stop, the Autochute will release the chute from the aircraft automatically. All of which is accomplished without having to release either of the control sticks. Once the single servo Autochute is programmed, it will hold the programming indefinitely or until re-programmed


    New Page 1

    hier kan je het vinden , 90 dollar

    gtjs
    wim
     
  10. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    Ja, ik had ze ook gezien bij details4scale.com, best mooi spul op die site maar ik hou liever een aantal variabelen in eigen hand. Zo moet er bij die electronica een flap selectie zijn en er moet geremd worden. Bij harde wind kan een flap selectie onwenselijk zijn terwijl ik misschien tóch voor de schaal chute optie ga. Daarnaast wil ik niet meteen op de remmen staan omdat het model dan echt binnen 10 meter stil staat...., ook niet echt schaal. En ik zie in de electronica ook geen optie voor een emergency release mocht hij er mechanisch om wat voor reden dan ook uit ploppen.

    Hmmm, dan hou ik het maar op m'm twee switches van een euro totaal. :D

    Grt,
    Gerald
     
  11. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    Hoi Koen, ik heb wel wat kattekwaad uigehaald vroeger op school maar dit kan ik me niet herinneren...., kun je effe wat uitleggen?? :D

    Grt,
    Gerald
     
  12. Koenieboy

    Koenieboy

    Lid geworden:
    29 jul 2004
    Berichten:
    611
    Locatie:
    Belgium
    nee, want de papa leest mee :-D
     
  13. Singularity

    Singularity

    Lid geworden:
    21 okt 2004
    Berichten:
    34
    Locatie:
    Moordrecht
    Erg mooi draadje om te volgen, maar als ik mij niet vergis dient het magnesium in contact met water te komen alvorens het gaat ontbranden. Lijkt mij een lastige manier om het te laten ontbranden. Een romeinse kaars met een elektronische ontsteking lijkt mij het veiligste voor je model.

    Succes verder met bouwen, Chris
     
  14. Koenieboy

    Koenieboy

    Lid geworden:
    29 jul 2004
    Berichten:
    611
    Locatie:
    Belgium
    Mijn mede kotgenoten die chemie studeren zeggen me dat magnesiumlint gewoon aan te steken valt.

    Ik denk dat je het verward met Kalium. Dat is een stof die als het in contact komt met water, redelijk wat vuurwerk geeft :)
     
  15. pietervisser

    pietervisser

    Lid geworden:
    10 apr 2005
    Berichten:
    1.616
    Locatie:
    Veldhoven
    magnesium kan je gewoon aansteken... lekker fel...
    tja alleen hoe doe je dat weer in de kist...
     
  16. Tadango

    Tadango Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 jun 2003
    Berichten:
    16.524
    Locatie:
    Groningen
    Zou de turbine daar heet genoeg voor zijn? Kwestie van droppen achter de motor.
     
  17. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    Het komt ergens anders uit, niet uit de uitlaat, zie de foto iets terug van de full-size.

    Magnesium brand inderdaad als hel, ook weer kattekwaad ervaring ha ha! (Mijn pa leest niet mee :cool:) Vroegáh op school wel eens magnesium platen moeten knippen, kwamen hier en daar stripjes van 2mm vrij die we dan in het practikum locaal aansteekten......héél fel en veul rook!:D Maar ook weer héél lastig te blussen wat gelijk de beperkingen zijn voor luchtvaart én hobby.....ik ga eens zoeken naar romeinse kaarsjes.
     
  18. jolmer

    jolmer

    Lid geworden:
    25 okt 2006
    Berichten:
    801
    Locatie:
    Dokkum
    [​IMG]

    Inderdaad! Kijk, die positie bedoelde ik nu, net als mijn eerdere post van de echte kist! Als je daar wat flares bij denkt, dan gaat toch iedere jury overstag! :D

    Magnesium is niet erg geschikt; dat spul heeft een nogal hoge temperatuur nodig om te ontsteken (maar áls het dan ook fikt, doet 't het érg vel!). Overigens water bij magnesium gooien doet niets, ik denk dat een aantal mensen in de war waren met Natrium (Kalium kan ook)?

    Ik zou het zelf bij Romeinse kaarsen houden, uiteraard enigzins gemodificeerd. Ik ga er eens naar kijken!

    ~Jolmer
     
  19. M@arten

    M@arten

    Lid geworden:
    24 mei 2009
    Berichten:
    493
    Locatie:
    De Meern, MVC Midden Nederland
    Ik heb vroeger ook nogal wat met vuurwerk gekliert, en weet dat er vuurwerk is ongeveer ter grootte van een rotje, gemaakt van een kruid magnesiummengsel dat geheel opbrand. Bij romeinse kaarsen schieten er propjes uit, en ik denk dat er dan nogal wat brandende resten naar beneden komen. Ik weet niet meer hoe die dingen heten, en googelen levert nu ook niks op, maar volgens mij kan je die gewoon ik kleine stukjes snijden en aansteken. Ze branden in elk geval ongeloofelijk fel, dus het zou wel heel tof zijn.

    Maarten
    p.s.: Probeer ook een schietstoel (met een klein stikstofpatroontje oid.):p
     
  20. Henri Kaper

    Henri Kaper verslagschrijvers

    Lid geworden:
    25 nov 2006
    Berichten:
    3.318
    Locatie:
    Den Haag
    ... en daarna je kist laten crashen?
     

Deel Deze Pagina