Demo F16 1/6,8 en 1/5 oranje

Hallo Gerald,

Dat ziet er prachtig uit "hogeschool" modelbouw, wat door weinige bereikt wordt.
Maar wat je op je brandstoftank hebt geschreven klopt dat wel 2850 cl, wordt het dan niet te zwaar moet dat geen 2850 ml zijn?

gr René
 
F16

Hey Gerald,

Ik realiseerde me dat ik nog geen abbo had op je draadje!

En als een van jou "Official suppliers" kan dat toch niet he!

Bij deze dus, En die speedbrake's zien er goed uit!

En wat die besparing betrefd op je speedbrake cylinders, das heel schaal!
Doet de Klu nl ook (besparen dan he...;-))

Succes met de bouw!

Groeten, Melvin
 
Hoi Melvin, tnx, jij weet waarschijnlijk elk friemeltje te vinden op deze bak, wordt oppassen dus ha ha ha! ;) Nog bedankt voor die info laatst, hoop er deze week mee aan de gang te kunnen.

Gebruik je in je zelfgemaakt cilinders o ringen of allen een kunstof zuiger ?
@Gert-jan; Overal moeten o-ringen in anders gaat het lekken. De speedbrake cilinders zijn origineel van BVM en heb ik aangepast, hier zaten zelfs x-ringen in, nóg mooier. Voor al mijn eigenbouw cilinders gebruik ik gewone o-ringen die je op de hoek kan halen. www.fabory.nl
Het lastigste is altijd het kleine cilindertjes voor de zuigestang, prielwerk met de benodigde passingen. Binnenkort beginnen aan de wieldeur cilinders, ook uit kunstof met aluminium huisjes.

Grt,
Gerald
 
goedendag

Ik zit regelmatig mee te lezen , maar dit ziet er echt geweldig uit , trouwens dit geldt voor al de schaalbouwers hier.
Ik vlieg zelf niet , maar ben lekker samen met m'n zoontje met auto's aan het spelen.
Ik heb een vraag , als het hier niet thuis hoort , hoor of lees ik het wel.

Een F16 heeft toch een "kritische" vleugel , ergo als z'n computers het laten afweten is het einde vliegen en een ietwat beroerde landing , hoe los je dit op met een 1:5 schaal model , wat tot in detail moet kloppen met een 1:1
 
goedendag

Ik zit regelmatig mee te lezen , maar dit ziet er echt geweldig uit , trouwens dit geldt voor al de schaalbouwers hier.
Ik vlieg zelf niet , maar ben lekker samen met m'n zoontje met auto's aan het spelen.
Ik heb een vraag , als het hier niet thuis hoort , hoor of lees ik het wel.

Een F16 heeft toch een "kritische" vleugel , ergo als z'n computers het laten afweten is het einde vliegen en een ietwat beroerde landing , hoe los je dit op met een 1:5 schaal model , wat tot in detail moet kloppen met een 1:1

Hoi, tnx voor je comlimenten :zon:

Het instabiele probleem ligt niet zozeer aan het kritische profiel, immers, alles wat een plankie heefd kan enigzins vliegen, ook rechte platen zoals mijn 2D mini F16 wat ook helemaal geen profiel heefd en tóch als een zonnetje vliegt; [92187] depron-mini-2d-f16-fun

Het grote probleem (of voordeel....) zit hem in de verhouding zwaartepunt/profiel drukpunt. Om even simpel in modelbouw begrippen te spreken, verplaats het zwaartepunt van je model steeds verder naar achteren en hij wordt lastig te vliegen en erg gevoelig op de achterste hoogteroeren. Je komt zelfs op een punt dat het model niet meer te vliegen is omdat hij altijd de verkeerde kant op wil. Zie het als een windvaan die je in de verkeerde richting tegen de wind wil houden, dat lukt niet. Tenzij je er een paar slimme en krachtige comuters op zet met een servomotorje zal dat wel lukken, dat is de F16! Als je bij de echte lichtjes naar links/rechts/boven/onder stuurt zal hij dit heel erg willen overdrijven waar hij manueel niet meer uit te halen is, de windvaan wil het zaakje omdraaien. Dit maakt zo'n kist wél superwendbaar en dat is dan ook de enige reden.

Bij het model draaien we dit weer om, verplaatsen we het zwaartepunt een heel stuk naar voren en alles is weer conventioneel. Het enige waar je dit in kan merken is de start en landing. Normaal ligt het zwaartepunt van iedere kist vrij dicht bij de hoofdwielen om opstijgen (roteren) te vergemakelijken. Bij het model is dat niet zo en daarom komen model F16 wat lastiger los. De meeste kisten hebben echter zoveel vermogen dat hij gewoon losvliegt van het dek. (of de wielen staan iets verder naar voren)

Groetjes,
Gerald
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zo de MEESTER heeft gesproken
Gerald geniaal
Dit is een uitleg die niet aleen echt klopt maar die ook echt door iedereen begrepen word
Volgens mij heb je een roeping gemist

Ik vind jouw project zo mooi dat ik zelfs besloten heb een jet te kopen
een L39 maar die word niet zo mooi als jouw F16
en ik hou het bij electro
 
Edit: in mijn geval heb ik een neuspoot strut extensie, bij volgas (opstijgen) schakeld een klep luchtdruk in de neuspootstrut die daarmee een paar cm langer wordt. Zo heb je meteen een goede positieve invalshoek waardoor hij ook binnen een paar meter los te trekken is. Het is ook nog eens schaal want bij "brakes release" bij gas geven op de baan zie je de neuspoot iets omhoog gaan alsof hij uit de remmen springt, nét echt ha ha ha!
Kijk maar eens naar dit filmpje van de echte:

Groetjes,
Gerald

 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zo de MEESTER heeft gesproken
Gerald geniaal
Dit is een uitleg die niet aleen echt klopt maar die ook echt door iedereen begrepen word
Volgens mij heb je een roeping gemist

Ik vind jouw project zo mooi dat ik zelfs besloten heb een jet te kopen
een L39 maar die word niet zo mooi als jouw F16
en ik hou het bij electro

Tnx Jeroen!

Je zult er geen spijt van hebben, weinig onderhoud zo'n ding.
 
Wat Gerald zegt klopt inderdaad de F16 is onstabiel ontworpen en alleen met behulp van computers te vliegen en laat deze het afweten dan moet ik denken aan de kreet van een ex F16 vlieger "when the fdc fails she flies like a brick"
Als je een F16 ziet taxien let dan maar is op het hoogte roer dit is bijna continu in beweging dit doet de fdc om de kist stabiel te houden of te corrigeren.

Egbertje
 
Als je een F16 ziet taxien let dan maar is op het hoogte roer dit is bijna continu in beweging dit doet de fdc om de kist stabiel te houden of te corrigeren.

Egbertje

En dat is ook de reden waarom ze de flight controls nooit testen als de f-16 op krikken staat, deze zal zo extreem gaan corrigeren, en dus met de roeren gaan zwaaien dat de f-16 van zijn krikken af zal donderen met de bijbehorende schade.

Greets,
 
Hey Jolmer, inderdaad mooi uitgelegd daar, kan dat filmpje nog wel eens gebruiken, tnx! :D (Al iets glimmends thuis liggen??? ;))


De klepjes onder en boven mee laten bewegen gaat niet lukken?
Afgelopen dagen erg mee aan het kl**ten geweest, piel werk om de juiste scharnierpuntjes te vinden, het liep geregeld vast.... maar nu werkt het eindelijk :zon:

Groetjes,
Gerald


GroteFoto-WYBK6RFG.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
:worship: Hoi Gerald, super gemaakt zeg. Staat me nog wat te wachten om uit te vogelen! Zal binnenkort afspraak zien te maken voor de demo, dan kan Jolmer eindelijk de leeuw gaan perfectioneren, ook belangrijk voor jou.
Zal morgen een poging doen wat aan zijn F16 te prutsen. Wordt wel eens tijd want nog een seizoen met de beginners kist is ook niet alles. Wordt tijd voor wat spanning voor em :rolleyes:.
Groetjes,
Peter
 
Back
Top