Demo F16 1/6,8 en 1/5 oranje

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Gerald Rutten, 2 okt 2005.

1. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    Dag Dick, leuk om te horen dat er nog meer F16 bouwers zijn! Hoe ver ben je al?

De meeste KLu decals heb ik van Philip Avonds in de vorm van spuit maskers, ook de nederlandse roundel en registratie, moet hem maar eens een mailtje sturen. Er zijn natuurlijk ook meerdere mogelijkheden om ze zelf te maken met wat handigheid.

Groet,
    Gerald

2. Hoi Gerald,

De F-16 van Avonds stond al langere tijd op mijn verlanglijstje.
    Deze heb ik recent overgenomen en had al gevlogen zonder finish.
    Hij schijnt gebouwd te zijn door Mike Cherry.

Ben nu een aantal aanpassingen aan het maken zoals de bovenzijde van het kielvlak zodat deze meer schaal is.
    De vleugels staan in de spuitplamuur en het schuren is begonnen.

Dank voor je tip ik zal contact opnemen met Philip.

Dick

3. peter coers

peter coers

Lid geworden:
    16 okt 2005
    Hoi Dick,
    Ook ik heb de spuit maskers van Philip gebruikt, alleen de nederlandse registratie J - ... heb ik zelf opgemeten. Mocht je dit willen weten dan moet ik ze even opzoeken.
    Heb je de originele oranje verf ook? Pas hier mee op want hij vreet de spuit maskers op.
    Groet, Peter

4. salamander

salamander

Lid geworden:
    7 feb 2003
    Hallo Dick,

Zaten er een aantal rose vlakken op van folie?
    ZO ja, dan kan ik je vertellen dat hij inderdaad van mike cherry is geweest. Heb het toestel van heel dicht bij gezien, en het is een super kist.

Succes met de afwerking ervan. En ook succes voor gerald met de afwerking. Hopelijk komt alles nog goed met die metaal verf.

5. jan brilman

jan brilman Forum veteraan

Lid geworden:
    27 sep 2002
    Service with a smile!

jan.

6. Hoi Peter,

Allereerst moet ik zeggen jouw F-16 ziet er geweldig uit.
    Ik heb alleen de originele verf van de grijze kleuren en aangezien ik geen idee heb wat de samenstelling van de verf is ga ik sowieso eerst een proefje doen om te zien goe deze reageert op de ondergrond.
    Maar dank voor je tip.

Alles ik je letter wil hebben, meld ik me zeker weer.

Groeen

7. Hoi Salamander,

Inderdaad de roze vlakken zaten er inderdaad op .... muurvast .
    Heeft me aardig wat werk opgeleverd om ze er af te krijgen.
    Is gelukkig gelukt.

Dick

8. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    Mike Cherry´s F16 heb ik ook een paar keer op het net gezien, idd nog niet afgewerkt. Welke motor stop je erin?

De spuit maskers van de roundel en registratie heb ik ook aan Philip door gegeven, hij kan elk gewenste maskers voor je maken, mooie service!

Hier de mijne:
    Diameter roundel: 48 mm
    Diameter oranje roset: 9.6 mm (1/5 roundel regel :) )
    Hoogte registratie: 46 mm
    Lengte registartie: 180 mm
    Letter dikte: 7 mm

....zal wel kwestie van ongeduldigheid zijn, Salamander..... Weet uit mijn plastic modelbouw verleden dat zilver-achtigen altijd véél langer nodig hebben om goed te drogen...

Groet,
    Gerald

9. jan brilman

jan brilman Forum veteraan

Lid geworden:
    27 sep 2002
    Wat mij ooit verteld is: basis: zwart, aluminium-kleur er overheen. :teacher:

Dat zwart is belangrijk . . . :yes:

jan.

10. Gerald,

Geweldig. Ga zeker bij Philip de maskers aanvragen.

Ik ga er een AMT mercury HP inzetten. Mike had er ook een Mercury in.
    Dat scheelt in ieder geval weer bij het inbouwen van de motor.

Dick

11. salamander

salamander

Lid geworden:
    7 feb 2003
    Dat zou wel kunnen dat die folie er stevig op zit.
    Het toestel heeft en het midden van 2003 ergens zijn maiden gehad, en zolang zit zijn folie er dan ook op. Het zit er dus al ongeveer 3 jaar op.

Ik weet dit toevallig, omdat ik die dag ook de maiden van mijn salamander had. Deze is helaas al naar de 7e hemel. Maar jouw mooie F-16 is gelukkig nog onder ons

12. Hoi Gerald,

Nog wat vraagjes.

Ik zie dat jij oa de Motip produkten gebruikt.
    Gebruik je daarvan ook de grondverf ? Kan jij mij vertellen welke je precies gebruikt. Dan kan ik deze ook gaan aanschaffen.

Las dat je zowel met 1k als 2k produkten werkt. Heb zelf veelal bij mijn sportjets met 2k verf gewerkt. Overweeg nu met 1k verf te gaan werken aangezien deze dunner opdroogt waardoor de detaillering beter zichtbaar blijft. Als alles gereed is wil ik het geheel met een matte blanke lak afspuiten. Werk jij ook zo of heb je andere suggesties.

Zoals je eerder in dit lijntje aangaf spuit je de kleine onderdelen in je hobbyruimte en het grotere werk buiten.
    Ben nieuwsgierig of jij voor het grotere werk nog werkt met spuitbussen of ander materieel.

Tot slot heb jij een voorkeur voor een bepaald merk en type airbrush. Moet ik namelijk ook nog aanschaffen.

Groeten Dick

13. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    Hallo Dick,

Over het algemeen ben ik zeer tevreden over lakken van Motip, ben zelf niet zo´n verf-guru maar het lukt me aardig... :wink: Of ik nu 1k of 2k verf gebruik, die Motip grijze grondverf is ideaal. Als hoofdlaag heb ik op mijn F15 2K gebruikt, deels originele lak van AkzoNobel (Zonder die gemene lood additive!!! 8) ) en deels sikkens blanke lak, om het even, allemaal goed spul. Mijn F16 ga ik met 1K lak bewerken, zal misschien iets minder duurzaam zijn, misschien later alsnog een 2K vernis laag erover. Voordeel van 2K vernis is dat deze heel slijtvast is en met allerlei schoonmaak/oplosmiddelen schoon te maken is zonder dat de lak beschadigd. Mijn F15 is behoorlijk matt en vette vingers gaan daar graag inzitten, wordt lelijk. Alleen met thinner kan ik deze weer goed eraf krijgen.

Die Motip spuit ik uiterraard uit het blikkie, alle anderen met een spuitpistool die ik in drie maten heb. In de loop der jaren gespaard en weet niet alle merken meer maar ze zijn allemaal vrij bekende types, zie foto:

De meest linkse gebruik ik voor decoratieve doeleinden: Spuitmaskers, registraties of kleine onderdelen. Ook is deze goed af te stellen voor een dunne spuitlijn om bijvoorbeeld camouflage vlakken af te scheiden, zo ook bij mijn F15 gebruikt. De middelste is de goedkoopste maar heel goed te gebruiken voor de wat grotere vlakken: Rolroeren/flaps/luiken etc. De rechtse is voor het grotere werk, het geheel spuiten van het model. (Die heb je nog véél groter maar deze vind ik goed te doseren.)

Lucht compressor heb ik bij de Hornbach, 25 liter/8 bar voor ongeveer 120 euro een paar jaar geleden.

:oops: Ik zei bovenaan "over het algemeen zeer tevreden"....., ben onlangs wel een beetje aan het stuntelen met de chroom lak van Motip maar dat schijnt een bekend kwaaltje onder de zilver-achtigen te zijn.
    (Zie ook: http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=13061&start=75 )
    Ben er inmiddels achter dat je héél veel gedult moet hebben, de gespoten onderdelen liggen inmiddels een week te drogen en worden steeds harder, niet gewend van Motip maar zal dus wel aan het chroom liggen.

Effe gedult dus.......(Iets wat ik niet heb.., slechte eigenschap voor schaal bouwer...wil snel vooruit!)

Groet,
    Gerald

14. Gerald,

Dank voor je uitgebreide en nuttige info.
    Dat chroom begint al aardig te glimmen 8)

Ben benieuwd hoe dat straks eruit ziet met het vliegen.

Groeten Dick

15. WV

WV verslagschrijvers

Lid geworden:
    3 okt 2003
    oeff,

Als dit er in het echt net zo goed uitziet als op de foto dan lijkt mij dit een geduchte concurrent voor "flite metal" en soortgelijke produkten.
    En daarbij veel minder werk 8)

Kun je over dit spul wel goed andere kleuren spuiten ivm de hechting?
    Uit mijn tijd van de plastic modelletjes had je ook allerlei metal-look (enamel)verven, maar daar kon je absoluut niet overheen met een andere kleur.

16. Stevo

Stevo Forum veteraan

Lid geworden:
    22 jan 2004
    Zo, is dat effe glimmen zeg 8O Ziet er zeer goed uit.

Stevo

17. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    :?: Dat moeten we nog uitproberen.....zal het laten weten.

Groet,
    Gerald

18. peter coers

peter coers

Lid geworden:
    16 okt 2005
    Hoi dick, ga jij die originele kleuren gebruiken voor je kist? Zo ja gebruik dan een 2k primer als ondergrond. Ik heb er een gebruikt die ik zelf in het jachtschilderen gebruik nl wl primer van Sigma(rite). Deze primer kun je dun spuiten en schuurt heel gemakkelijk. Trouwens die originele verf dekt heel goed en je hoeft niet snel bang te zijn voor zakkers (mengverhouding is 1:1). Mocht je toch een maken dan zie je hem de volgende dag niet meer.
    Ik heb deze lak ook gebruikt voor de spuit maskers, wel lekker verdunnen. Trouwens de samenstelling van het goedje kom je ook niet achter schijnt nogal geheim te zijn. (Heb ik als eens geprobeert).
    Heb nog een paar foto's onder 881 staan.

En Gerald, als ik jouw was dan gaf ik je kist wel een laag blanke lak want deze is uv bestendig welke een 1k niet is. Het zou zonde zijn als de kleuren door de tijd vaal worden.

Groet, peter

19. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    Heb het "chroom" zaakje nog eens aan gekeken en besloten dat het er weer af moet, na een behoorlijke periode van drogen blijven de vingers nog steeds in de lak staan.... :mad: Je ziet eigenlijk hetzelfde effect als je echt chroom of zilver vastpakt, alleen deze zijn er niet meer af te poetsen!!! Je laat een donkere vlek achter.

Effe op de site van Motip wezen kijken ( http://www.motip.com/?page=23&id=634 ) en daar staat notabene dat deze lak NIET veegvast is en NIET bestand is tegen weersinvloeden...ook kan/mag hier GEEN blanke lak over,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,, :? Wat voor product is dat dan van Motip, geven ze zelf toe dat het sh*t lak is?

Behoorlijk balen, moet op zoek naar alternatief maar nog erger: deze troep moet er weer af wat helemaal niet meevalt zoals Maikel ook al zei.
    Gelukkig de romp nog niet gespoten, alleen de elevators en wat kapjes,

Terugslag dus wat motivatie een beetje doet dalen, morgen echter weer wedstrijd als het weer mee zit, effe iets anders :D

Groet,
    Gerald

20. Danny Mulders

Danny Mulders verslagschrijvers

Lid geworden:
    7 aug 2004
    dat betekend dat als je iets spuit dat het gewoon voor de sier is, een grote bos bloemen ga je toch ook niet meeslepen :p ?
    en sja, binnenshuis, kon er maar binnen gevlogen worden met deze kisten :D .
    mja voortaan toch maar eerst: :rtfm: voordat je het koopt . :wink:

Deel Deze Pagina