Demo F16 1/6,8 en 1/5 oranje

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Gerald Rutten, 2 okt 2005.

1. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    Wat zit er op: Gewone zilver achtige metalic lak van Motip zoals je die op de auto spuit, in mijn geval nummer 55220 wat een vrij lichte variant is met een relatief fijn pigment. Deze is wél brandstof bestendig en kan ook overspoten worden. Ik heb er geen zwarte lak onder gespoten, gewoon direct op de grijze primer en dat ziet er prima uit.

Wat zet je er onder....: tsja..., vliegopleidinkje gedaan, kost wat, dan maar B-merken drinken om tóch nog wat aan de hobby te kunnen besteden....je moet wat!?!

Tempo komt langzaam maar zeker weer op gang, weer enkele losse onderdelen gespoten, weekend hoop ik de romp te kunnen doen.
    Afplakken vind ik altijd een kl**te karwei, met mij meerdere hoor ik wel eens :wink: Maar ja moet toch gebeuren:

Groet,
    Gerald

2. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    Terwijl de meeste (Gezonde... :D ) modelvliegers onder jullie vandaag waarschijnlijk lekker gevlogen hebben onder het genot van het redelijk weertje ben ik verder gegaan met wat spuitwerk. Had ook wel zin om vandaag een vluchtje te maken maar dit ding moet ook een keer af!

Vandaag de romp aan de beurt om van metalic te voorzien, afgelopen week allerlei losse items gedaan waaronder ook de vleugels, kielvlak en canopy. De fluorizerende day-glow is een aparte lak, hij dekt eigenlijk helemaal niet en alle kleurverschillen van ondergrond blijf je altijd zien. Het beste resultaat krijg je door de ondergrond eerst egaal wit te maken zoals je nog op de vleugel voorlijsten kan zien:

Romp nogmaals nagelopen op kleine on-effenheden en gepoetst met wasbenzine om alle vette vingers er af te halen. Daarna zaakje afgeplakt met kranten en buitengezet: (Gebruik wel oud tafeltje om vrede in huis te bewaren.... :wink: )

Effe blazen en......:
    Zilver istie dan geworden!

Zelfde voor de bovenkant, nu kan hij gewoon op zijn pootjes staan, wel alles nog effe afplaken voordat de heleboel onder spuit nevel zit...

En voilá, alles zit nu in de zilver verf. Nu het zaakje rustig laten drogen voordat we met afplak tape en andere kleuren gaan stoeien, misschien morgen alvast beginnen met het zwart.

Groet,
    Gerald

3. marco bosch

marco bosch

Lid geworden:
    13 jan 2004
    mooi werk Gerald

4. hezik

hezik Guest

ziet er strak uit!

Mooi schema ook!

5. Berto

Berto verslagschrijvers Forum veteraan

Lid geworden:
    10 okt 2002
    :worship: :worship: :worship: meer kan ik er niet van maken :wink:

Schitterend gewoon we wachten rustig op het eindresultaat

6. WV

WV verslagschrijvers

Lid geworden:
    3 okt 2003
    Vroeger deed ik in plastic modelletjes en was afplakken met kranten 'uit-den-boze', vanwege de stofdeeltjes die van het krantenpapier afkomen.
    Heb jij daar geen last van, Gerald?

Mooi stukje spuitwerk, mij lukt dat -en zeker in de buitenlucht- niet!

7. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    Heb ook vroegáh plastic modelbouw gedaan, staan er zelfs nog een aantal te wachten......iets voor later of zo 8) Uit kranten komen inderdaad stofdeeltjes, belangrijk is dan ook om de te spuiten delen te ontvetten nádat eea afgeplakt is zodat ook de stofdeeltjes weer mee worden genomen. Zoals ik al zei doe ik dat iedere keer met wasbenzine.

Vandaag de onderkant van zwart voorzien, wel effe wat gepiel om de inlaat lip + oranje streep (nu nog wit) goed af te plakken:

De rest afplakken, zoals je kunt zien heb ik eerst een dun laagje bij de "moeilijk te bereiken" plaatsen gespoten. Tussen de romp en intake is een lastige plaats, ga je dat in één keer proberen dan loop je kans op druipers in de omringde gebieden...dat willen we natuurlijk niet :wink: .[​IMG]

En weer blazen maarrrrrr......:

Vleugels het zelfde, de boog had ik eerder afgeplakt terwijl de vleugels op de romp zaten. Goed naar de foto´s gekeken, beetje gemeten verkleinend van de foto´s. Uiteindelijk voor de bogen een plastic latje gepakt en die al krom houdend op de vleugel gelegd, mijn vriendin moest effe als derde hand te pas komen en tekende dun een potlood lijntje. Daarna zorgvuldig met vaste hand er een tape lijntje langs gelegd. Hier kun je géén isolatie tape gebruiken, deze is veel te flexibel. Hier heb ik een vrij stugge variant gebruikt zodat er geen "rondingen binnen de ronding" komen.....of zoiets :roll:

Na het spuiten:

...en na het spuiten het zaakje weer effe in elkaar zetten om te kijken of je tevreden bent, heel belanrijk onder ons modelbouwers :!: Afstand nemen, kijken, biertje erbij, nog een keer kijken tot je vriendelijk wordt verzocht om ook eens bij de vrouw te komen kijken... :pim:
    De hele handel maar eens lekker laten drogen, van de week weer verder met de bovenkant zwart te maken en de rest van de kleuren. Het begint al ergens op te lijken:

Groet,
    Gerald

8. Phoenix

Phoenix Guest

't is nu al een knap stukje spuitwerk, petje af!

9. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
  10. Theo Coenen

Theo Coenen Guest

Had je die dan ook meegespoten? 8) :lol:

11. marco bosch

marco bosch

Lid geworden:
    13 jan 2004
    mooi werk Gerald
    echt niet normaal

12. Richard Branderhorst

Richard Branderhorst

Lid geworden:
    2 sep 2002
    Als je goed wilt ontvetten en tevens siliconenvrij wilt maken moet je ontvetter gebruiken wat je in een spuiterij benodigdheden winkel kunt kopen.
    Ook een speciale doek erbij gebruiken, eentje die geen vezels achterlaat.

Daarvoor haal je het stof eraf met een kleeflapje.

Kranten moet je idd niet gebruiken omdat bij het productie/transport/drukproces tandwielen worden gebruikt die gaatjes achterlaten.
    Bruin papier is dus het beste wat er is! Er is nog steeds geen alternatief uitgevonden!

Mja, zo'n fighter hoeft niet zo spic&span gespoten te worden als bvb een zwever!

13. jetpropdlx

jetpropdlx

Lid geworden:
    10 jun 2004
    Ziet er inderdaad heel netjes uit :!:
    ps kom je ook naar Oss het komend weekend (F15 en/of F16 statische) :?:
    en anders tot in Genk 10 sept

Groetjes

14. peter coers

peter coers

Lid geworden:
    16 okt 2005
    Hoi Gerald,
    Ziet er goed uit ben zeer benieuwd als ie klaar is. De mijne heeft gister een dubbele radslag gemaakt in de start. Door windvlaag op z'n zij in het gras bij take-off, hier en daar gekraakt maar zeer goed te repareren.
    Groeten.......peter coers

15. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    @ Theo: Ze kan wel een kleurtje gebruiken...
    @ Richard: Voor het beste resultaat beschrijf je idd de beste methodes maar zoals je zelf ook al zei, deze modellen hoeven niet zo glad als een spiegel te zijn waarin je je haren kunt kamen. Daarnaast probeer ik altijd de meeste simpel en voor de hand liggende materialen te gebruiken om zo de kosten een beetje te drukken.
    @ Eric: Ik zal er komende weekend niet bij zijn, zal dan vieren dat ik alweer een jaartje langer besta.... Daarnaast vind ik niets zo frustrerend als naar een meeting te komen met je model om vervolgens langs de zijlijn toe te kijken...die dingen zijn maar voor één doel gebouwd: Vliegen met die hap! Ik zie je idd weer te Genk.
    @ Peter: Sh*t, da´s balen :!: Hoop dat je hem weer spoedig klaar hebt. Nog kunnen test vliegen met die nieuwe motor?

Vandaag een beetje in de lappenmand, heb griepje opgelopen, alles lijkt nu 10 x zo vermoeiend.....
    Toch nog kleinigheidje gedaan, intake streepje oranje gemaakt, zal wel het enige zijn voor vandaag.....(ben je eindelijk op dreef.. :bad-words: ...krijg je zoiets..tsja..)
    Wel errug oranje zo! Nadeel van deze dayglow is dat er heel veel nevel van komt. Een klein stukje binnen spuiten en de nevel is werkelijk in alle hoeken en gaten terug te vinden. Voordeel is wel dat deze ook weer zo af te vegen is.

Groet,
    Gerald

16. Danny Mulders

Danny Mulders verslagschrijvers

Lid geworden:
    7 aug 2004
    Ooooooooh, die kist ziet er mjammie uit!!!!! :)
    en je bent woensdag toch jarig, alvast gefeliciteerd 8) .

17. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    Bedankt Danny! :music:

Groet,
    Gerald

18. Danny Mulders

Danny Mulders verslagschrijvers

Lid geworden:
    7 aug 2004
    Je hebt wel gelijk met het net op dreef komen, nooit heb je (ik) zin om aan een project te werken, maar als je je daar overheenzet kun je niet meer stoppen, is ook zo met mijn 1:250 statische titanic, ben er al 2 jaar mee bezig :? .

19. nijsinkgj

nijsinkgj

Lid geworden:
    13 feb 2005
    nu ff doorzetten he? het ziet er nu gewoon goed ut.
    ga je er nog een blanke lak opzetten ter bescherming?

ps nog 1 uur en 29 min dan :music: :new-bday:
    al een leuk kadotje in gedachten? :lol:

20. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    Kado...hmmmm,: Hoopje jets, sportauto, groot huis...ehhh...ik zal maar effe stoppen met dromen..... :lol:

Griepje/verkoudheid beetje onder controle, vandaag weer verder gegaan en het schiet al aardig op. Eind van deze week hoop ik de meeste verf activiteiten af te kunnen ronden voor zover ik ze geplanned had. Nogmaals, de grijze ringen, roundels en registratie komen later bij gebrek aan de juiste kleuren, wel probeer ik de meeste decals op de neus sectie te zetten en deze nog af te maskeren met 2K blanke lak. (Zal wel eerder eind volgende week worden dus!) Daarna ga ik hem technisch weer in orde maken om maar weer eens een lucht sprongetje te wagen, heb er veel zin in!

Hieronder een voorbeeldje met wat ik bedoelde hoe ik de grote, zwarte boog heb afgetekend: Een plastic staafje op de juiste spanning buigen bij de juiste begin en eind punten. Voorzichtig een potlood lijntje er langs en je hebt de perfecte vloeiende boog. Nu nog met een vaste hand aftapen...

De rest wederom goed afgeplakt en stof vrij gemaakt:

Zo, dit waren de grootste spuitvlakken voor voorlopig, nu nog wat kleinigheden spuiten zoals het zwart aan de romp zijkanten achter de flaperons maar da´s voor overmorgen. Eindelijk begint het ergens op te lijken, alles weer effe in elkaar gezet om eindresultaat te bekijken, en tadáá...., het lijkt wel op die demo F16 van onze luchtmacht!
    Komt het misschien tóch nog allemaal goed :yes:

Groet,
    Gerald
    (Vanavond zullen we er maar eens eentje op pakken :celebrate: )

Deel Deze Pagina