Demoiselle

Discussie in 'Bouwen en Vliegen' gestart door Taylorcraft, 24 jul 2021.

  1. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    1.148
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Ik hen nu nog nieuwe exemplaren op de bouwtafel liggen maar verwacht dat dit ook niet gaat slagen.
    De beschreven methode lijkt mij ook een beter resultaat te geven.
    Bedankt voor de tip en ga dit sowieso oppakken.
     
  2. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    1.148
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Dag Henk,

    Ik heb gelijk internet geraadpleegd, over Eric Coates, en een boek over deze persoon gevonden.
    Gelijk besteld.
    1000003952.png
     
    Laatst bewerkt: 24 aug 2024
    HansH en ramses vinden dit leuk.
  3. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.595
    Locatie:
    Dordrecht
    Met een strijkijzer verwarmen en uiteraard niet te heet.
    En laten afkoelen met gewichten erop werkt goed voor mij.
     
    Taylorcraft vindt dit leuk.
  4. stunthenk

    stunthenk PH-SAM

    Lid geworden:
    7 feb 2006
    Berichten:
    1.348
    Locatie:
    Amersfoort
    Daar staan inderdaad alle artikelen in. Voor wat ik bedoelde, zie pag. 56 en 57.
     
  5. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    529
    Locatie:
    limbolala
    Wellicht stomen en opspannen na het bespannen, dan wordt het zeker (tijdelijk recht). Daarna afspannen met lijnen?
     
  6. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    1.148
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Ik heb het boek, van Eric Coates, nog niet binnen, maar heb de tip van Henk gecombineerd en toegepast op een al gebouwde hoogteroer.
    De hele omtrek van de hoogteroer heb ik gemaakt van twee lagen 1 mm balsa en de nerf haaks op elkaar gelegd.
    Tot nu toe gaat het goed.
    Na het bevochtigen is wonder boven wonder alles recht gebleven.
    Nu de kunst om het ook zo te laten.
    Er moet nog een spanlak worden gebracht, maar die wil ik verdunnen of wonderolie aan toevoegen.
    Wat is geschikter?

    Op de achtergrond een replica Tether car die ik ombouw naar een werkelijk rijdend exemplaar met een originele spark model engine. IMG_20240829_073215.jpg IMG_20240829_073228.jpg IMG_20240829_073443.jpg
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 29 aug 2024
    ISOLA2 vindt dit leuk.
  7. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    1.148
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Gaat het dan toch uiteindelijk lukken?
    Ik heb, tov het vorige bericht, toch nog enkele aanpassingen doorgevoerd.
    0,4mm stripjes aan de binnenzijde van de eindlijsten gelijmd.
    De stripjes in de lengte van het buigende deel uitgesneden en zo verkrijg je een torsie vrije strip/ eindlijst neuslijst.
    Gisteren verdunde spanlak opgebracht en ziet er nog steeds strak en zonder plooitjes uit.
    Nu goed laten drogen en uitharden.

    IMG_20240903_121249.jpg IMG_20240903_121256.jpg
     
    jef en ISOLA2 vinden dit leuk.
  8. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    1.148
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Lijkt goed te gaan.
    Keurig vlak en zonder plooitjes.
    Nu maar afwachten of ze zich niet de komende dagen alsnog bedenken:)
    IMG_20240905_075434.jpg IMG_20240905_075442.jpg
     
  9. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    1.148
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Met een totaal gewicht van 11 gram voor richting en hoogteroer, voor dit model, ben ik tevreden.
    Model weegt nu 223 gram en heeft een vleugelbelasting van 11,2 gram/dm2
    IMG_20240905_081304.jpg IMG_20240905_081400.jpg
     

    Bijgevoegde bestanden:

    ISOLA2 vindt dit leuk.
  10. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.595
    Locatie:
    Dordrecht
    Heb je ook nog geprobeert de oude delen recht te krijgen met een strijkbout.
     
  11. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    1.148
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Ik heb het met de strijkbout ook uitgeprobeerd, maar dan ontstaan er plooitjes in het papier.
    Ik denk dat mijn huidige methode daadwerkelijk een goed en blijvend resultaat oplevert.
    Toegepaste werkwijze:
    Balsa gelaagd en de delen 90° met elkaar verlijmd.
    De binnenzijde van de neus en achterlijsten voorzien van 0,4mm triplex.
    Uiteraard zijn de stripjes uit de langsrichting van buigzame triplex deel gesneden.
    Hierdoor krijg je een torsie vrije constructie en ook super licht.
     
    Laatst bewerkt: 5 sep 2024
    ISOLA2 vindt dit leuk.
  12. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    1.148
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Richting en hoogteroer met elkaar verlijmd.
    Tot nu toe alles nog steeds kaarsrecht.
    De volgende stap is om de vleugels en roeren in één en dezelfde kleur te spuiten.
    Nog nooit papier gespoten, maar eens moet de eerste keer zijn.
    Ik heb verf van het merk Vallejo.
    Iemand hier ervaring met het merk? IMG_20240906_162411.jpg IMG_20240906_162416.jpg IMG_20240906_162439.jpg IMG_20240906_162451.jpg
     
    ISOLA2 vindt dit leuk.
  13. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    1.148
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Gelijk maar andere wielen geknutseld.
    Meer diameter en dubbel zoveel spaken als de kleinere versie.
    Kommende week het tweede wiel bouwen.
    IMG_20240908_155029.jpg IMG_20240908_155043.jpg IMG_20240908_155046.jpg
     
    Ton van Munsteren vindt dit leuk.
  14. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.099
    Locatie:
    Zwolle
    Zou ik er in passen? Dan wil ik er graag een hopje..of wat meer...mee maken.
     
    Taylorcraft vindt dit leuk.
  15. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    1.148
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    En nu op twee gelijke wielen:)
    IMG_20240909_162635.jpg IMG_20240909_162624.jpg IMG_20240909_162614.jpg IMG_20240909_162607.jpg
     
    E.hof, ISOLA2 en HBZWEEF vinden dit leuk.
  16. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    1.148
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Wheel collars die enigszins schaal zijn en tevens geschikt voor bevestiging van de spandraden.
    Combi roeren voorzien van draden voor vaste instelling.
    Zal deze koppelen aan micro servo's om de instellingen hiermee voor (eventueel) vrije vlucht handmatig in te kunnen stellen.
    Overweeg om mischien toch het model met rc uit te uitrusten. IMG_20240912_091442.jpg IMG_20240912_092410.jpg IMG_20240912_103552.jpg IMG_20240912_103612.jpg
     
  17. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.099
    Locatie:
    Zwolle
    Mag ik me er mee bemoeien?? Niet dat ik verstand heb van Demoiselles of zo..

    Tja..RC..ik zou dat doen..het is een van nature fragiel toestel en het gevaar zit in de eerste handvol testvluchten...tenzij je boven zeer lang gras kunt vliegen..maar dan nog...RC er in als noodgreep..je hoeft niet te sturen..maar je kunt ingrijpen.

    Had ik al gezegd dat ik het een prachtig kissie vindt??

    Durf je het aan de vleugel onderzijde ook te bekleden...maar dan op een andere wijze..ik zie dat je vaak spannings problemen hebt gehad.

    De bekleding op een glasplaat impregneren met lak..indien die bekleding tissue is dan geen water gedragen lak want dan hou je het tijdens dat impregneren niet heel..je zou dan beter terpentine gedragen kunnen nemen en die verder verdunnen. Was bij mij de standaard methodiek...eerst de bekleding stukken kant en klaar maken en dan er op brengen.

    Ik hoop dat jouw lieve Demoiselle minstens net zo goed gaat vliegen dan die van mij...Ik heb er 4 gehad van 10 tot 30 kg..hier de half schaal ( dus de helft van 6,5 meter..de serie uitvoering..waar er 200 van gemaakt zijn)...uit 2007 met 160 cc B&S grasmaaier 4 takt motor en 14 kg startgewicht.

    Pronken in het park..stab staat hier op een beetje up...

    3.jpg


    De 1/2 schaal Demoiselle en 1/2 schaal Bleriot..nu staat het Demoiselle stab op de vlieginstelling..dus knap down..Eea ter gelegenheid van de overland Emmeloord- Lelystad ( en vanuit de volgheli sturen).

    4.jpg


    6d2c814b26.jpg


    Odoorn..vele jaren geleden...

     
    HansH, Taylorcraft, ISOLA2 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  18. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    1.148
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Wat een geweldig mooie Demoiselle
    En dan het vliegbeeld
    Heb ik het juist vermoeden( lang geleden volgens mij ergens gelezen) dat dit feitelijk het eerste ultra light was en dat er nooit iemand mee is omgekomen, omdat het een zeer veilig en betrouwbaar apparaat was?
    Uiteraard durf ik het aan om de vleugels opnieuw van tissue te voorzien.
    Stabilo/richtingsroer is een verhaal apart, maar die is nu eindelijk ok.
    Vleugels zal ik sowieso weer opnieuw doen omdat de huidige kleur mij niet aan staat.

    Ben nu bezig met wat freubel klusjes om het model iets op te leuken. IMG_20240912_145023.jpg IMG_20240912_151709.jpg IMG_20240912_151730.jpg
     
    Laatst bewerkt: 12 sep 2024
    Rene Neefe vindt dit leuk.
  19. Énke Blériot

    Énke Blériot PH-SAM

    Lid geworden:
    29 jul 2014
    Berichten:
    2.099
    Locatie:
    Zwolle
    Kun je de wielen nog wat kantelen?
     
  20. Taylorcraft

    Taylorcraft PH-SAM

    Lid geworden:
    22 apr 2012
    Berichten:
    1.148
    Locatie:
    Dorpje in de buurt van Oldenzaal
    Ik begrijp wat je bedoeld en ja dat is geen probleem.
    Ik heb ze al een aantal graden gekanteld, maar op de foto's is dat niet zichtbaar.
    En ja, het kan een aantal graden meer.
     
    Laatst bewerkt: 12 sep 2024

Deel Deze Pagina