Depron mini 2D F16, FUN!!!

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Gerald Rutten, 14 sep 2009.

  1. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    Hoi, aan je motor ligt het absoluut niet, zelf als je motor bij de worp afslaat/uitzet zweeft hij nog effe door en is dan heel zacht te landen, neerstorten heefd een heel andere oorzaak..... :
    -incorrect zwaartepunt,
    -te grote/kleine uitslagen, neutraal niet goed,
    -vlieg ervaring? Hij is niet super kritisch maar enige ervaring is wel vereist...


    Groetjes,
    Gerald
     
    Laatst bewerkt: 13 dec 2009
  2. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Beste ... ,

    ik denk dat er twee zaken een rol spelen bij de mislukte maiden-flight van jetoestel.

    1. de motor / Lipo / prop combi levert zeer waarschijnlijk te weinig thust (stuwvermogen) om het toestel in de lucht te houden. je hebt een 1400 Kv motor met een 2S Lipo gebruikt, hetgeen resulteert in een te laag toerental: 1400 Kv x 7,4V = 10360 toeren (onbelast) x 75% (prop belasting) = 7770 toeren. Dit lage toerental in combinatie met de zeer kleine prop geeft problemen.

    2. Als dit je eerste toestel is, heb je waarschijnlijk ook geen vliegervaring ? Dan heb je een verkeerd toestel gekozen om mee te beginnen. Dit model is voor een beginner lastig te besturen, verder heeft het een relatief hoge vliegsnelhid, wat het ook niet makkelijker maakt.

    Mijn advies: kijk eens naar een trainer achtig toestelletje. Er staan redelijk wat (eenvoudig zelf te bouwen) toestellen op dit forum die wel geschikt zijn om mee te beginnen.

    Het motortje en de Lipo (en waarschijnlijk ook de regelaar) zijn bijv. wel bruikbaar voor een Depron Tiger Moth. Zoek maar eens naar een topic van Dirk57 :)

    De prop is voor motoren met een hoger Kv geschikt.

    Mocht je toch met dit toestel en motor / prop verder willen, dan zou ik het lipootje vervangen voor een 3S (1400Kv*11.1V)*0.75 = 11655 toeren, dat komt al beter in de richting.

    EDIT: Gerald was me net voor met zijn reactie :)

    Grtz,
    Menno
     
    Laatst bewerkt: 13 dec 2009
  3. dirk57

    dirk57

    Lid geworden:
    3 aug 2003
    Berichten:
    1.532
    Locatie:
    Zeewolde
    Jo,

    Ik kan beide reacties onderschrijven!

    Je kunt ook een groter propje monteren als je op 2S wilt blijven. Ik heb 'm gevlogen met een 1450 Kv (20 grams) met een 8*4,3 prop op 2S en dat vliegt goed, maar houdt niet over.

    En, zoals gezegd, hij vliegt heel makkelijk, maar is niet echt geschikt voor een beginner; vooral bij de start moet je heel alert zijn als 'ie nog niet goed is uitgetrimd en dan mis je de juiste reflexen als je nog geen vliegervaring hebt...

    Dirk (die nu eindelijk weer eens verder gaat aan de Polaris)
     
  4. dirk57

    dirk57

    Lid geworden:
    3 aug 2003
    Berichten:
    1.532
    Locatie:
    Zeewolde
    Herstel:

    Het was geen 8*4,3 maar een 7*6 waarmee ik vloog op 2S
     
  5. R2D2

    R2D2

    Lid geworden:
    18 jun 2003
    Berichten:
    846
    Locatie:
    Veendam
    Okee stort ter aarde is overdreven, hij zweeft rustig naar beneden en land vlak op de grond alleen is dat niet echt de bedoeling het zal leuk zijn als hij een beetje wil vliegen, volgens mij heeft gewoon niet genoeg vermogen, moet ik de prop vervangen , de lipo, of allebei
     
    Laatst bewerkt: 13 dec 2009
  6. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    Aha, dat klinkt inderdaad iets anders ha ha ha :D!

    In dat geval zou ik doen wat Menno al aangaf, een 3S lipo proberen, dat moet beter gaan lijkt me.

    Groetjes,
    Gerald
     
  7. R2D2

    R2D2

    Lid geworden:
    18 jun 2003
    Berichten:
    846
    Locatie:
    Veendam
    Ik heb een 3s lipo even geprobeert, nu voel ik hem goed tegen mijn hand duwen als ik hem vast hou en gas geef, alleen deze lipo is een 3S 2200ma dus veel te groot, ik heb al even 2x een 800 ma 20C 3S lipo besteld ( de 1000 ma 20C 3S was uitverkocht)
    op de site staat dat je deze mag laden met 2C ???ik dacht altijd dat dit niet goed voor de lipo was, of loop ik weer achter ( zoals mijn kids altijd zeggen )
    deze lipo heb ik besteld
    lipo
     
  8. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Hoi,

    die Lipootjes mogen inderdaad met 2C worden geladen :)

    Sterker nog, binnenkort worden ze voorzien van nieuwe labels, en dan worden de Rhino & Turnigy's vrijgegeven om met 5C te worden geladen.

    Dit is reeds aangekondigd op het Hobbycity forum, de specs waren al een tijd zo (terwijl er nog 2C op stond), maar de fabrikant wilde zelf eerst gedegen testen in de praktijk om vervolgens de Lipo's vrij te geven voor 5C.

    Moet ergens hier op het forum ook een draadje over zijn ...

    EDIT: Hebbes: http://www.modelbouwforum.nl/forums/accu-laad-techniek/96967-ervaringen-laden-met-5c-budget-lipo-s.html

    EDIT2: Moest ff zoeken naar onderstaande:

    Bron: http://www.hobbycity.com/hobbycity/forum/forum_posts.asp?TID=1091&KW=charge+rate&PN=7


    Grtz,
    Menno
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  9. R2D2

    R2D2

    Lid geworden:
    18 jun 2003
    Berichten:
    846
    Locatie:
    Veendam
    Dus als ik het goed begrijp mag ik deze lipo die ik net besteld heb met 4 amp. laden ?
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 dec 2015
  10. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Hoi,

    ja, dat begrijp bij je goed :)

    Ik zou je adviseren om te beginnen met 2C te laden en erbij te blijven. regelmatig even voelen of de Lipo niet heet wordt.

    Dan de volgende laadbeurten eens wat opvoeren (en blijven controleren !), zou volgens de levernacier moeten kunnen.

    Ik heb de Rhino's / Turnigy's al enige tijd geladen met 2C, ze worden niet eens warm :) Nou heb ik nooit echt haast, dus ik houd het voorlopig bij het 2C laden. Mocht ik eens haast hebben kan ik altijd nog met meer dan 2C laden :)

    Grtz,
    Menno
     
  11. jolmer

    jolmer

    Lid geworden:
    25 okt 2006
    Berichten:
    801
    Locatie:
    Dokkum
    Mannen,

    Het lijkt misschien wat lui om niet alle voorgaande postings bij langs te gaan, maar wat zijn precies jullie uitslagen en ervaringen daarmee? Mijn kistje is vrijwel helemaal af, dus de maiden zal niet lang meer op zich laten wachten! :D

    Is het ook raadzaam om een mix te maken, om bij meer gas meer aileron naar rechts te geven o.i.d.? Ik vind het koppel van mijn setup nl. nogal heftig; als ik als test een beetje met het gas speel, dan beukt de romp echt heel heftig naar links. Moet ik hier alvast voorzieningen in treffen?

    En nog even een korte check; waar zit het CG bij de kistjes die succesvolle maiden's hebben gemaakt? ;)

    ~Jolmer
     
  12. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    Ja Jolmer, inderdaad luie donder!!!!! :rolleyes:

    Als je de gegevens aanhoud die op de tekening staan zou het goed moeten komen. Ik ben namelijk nu te lui om te gaan kijken en meten op m'n kistje.....:D

    Zo'n enorm draaimoment had ik ook toen ik een véél te grote prop had, welke prop heb jij er nu op staan?

    Groet,
    Gerald
     
  13. jolmer

    jolmer

    Lid geworden:
    25 okt 2006
    Berichten:
    801
    Locatie:
    Dokkum
    Zo, "live support"?! :D

    Ik gebruik een 5x5, degene die jij ergens in dit draadje hebt aanbevolen? Of heb ik een memo gemist? ;)

    ~Jolmer
     
  14. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    Nee, die is prima, de lucht in met dat ding!
     
  15. jolmer

    jolmer

    Lid geworden:
    25 okt 2006
    Berichten:
    801
    Locatie:
    Dokkum
    OK, haha! :D

    Ik denk ook dat ik hem met kart-gas wel kan weggooien, zo'n kracht heeft m'n setup.

    Wat denk je, zou die ook in een krappe sporthal dienst kunnen doen? Ik hoop dat mijn flaps wat werkzaam zijn. Heb alvast wel wat down gemixt, wanneer de flaps uitgaan...

    Wat zijn jouw uitslagen, trouwens?

    ~Jolmer
     
  16. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk

    ....wat zei ik nou????

    Misschien morgen maar het zal weinig afwijken hoor.

    Grt,
    Gerald
     
  17. jolmer

    jolmer

    Lid geworden:
    25 okt 2006
    Berichten:
    801
    Locatie:
    Dokkum
    Ik dacht je doelde op het CG, niet op de uitslagen... ;)

    ~Jolmer
     
  18. chrisvangaalen

    chrisvangaalen

    Lid geworden:
    21 dec 2005
    Berichten:
    220
    Locatie:
    biddinghuizen
    Ben ik dan de enige met het zwaartepunt 9mm naar voren ?
    Ik heb er nu 3 gevlogen in mijn set-up en het gaat geweldig.
    Als ik volgas vlieg en plotseling het gas dicht trek, gaat hij keurig rechtdoor en in een lichte daalhoek.
    Dan zou het toch goed moeten zijn.
    Ik kon met het originele zwaartepunt absoluut niet vliegen.
    Het was als een soort Sukhoi Flanker snake bite. ha ha.
    Ik ben benieuwd naar andere ervaringen.

    ps, (ik heb nu ook de NF5 van Bravenboer gebouwd, met dezelfde F16 set-up, maar de vleugel een beetje aangepast.
    Wacht nog op wat onderdelen, en ga het dan proberen.
    Foto's volgen.
    Ondertussen veel lol met de F16 's.)

    Groet, Chris
     
  19. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.519
    Locatie:
    Zuidelijk
    Hoi Chris, ik heb het zojuist "once and for all" goed gemeten, begon nu echt twijfels te krijgen of er een fout in de tekeningen staat. Helaasss....:D

    Ik vlieg altijd met dit kistje iets achterlijk dan aangegeven en dat klopte ook. Zie foto hieronder. Op het rugje zie je twee zwarte streepjes staan en een stip. De voorste (Linker in de foto) moet je niet op letten. De stip is het zwaartepunt precies zoals aangegeven op de tekeningen en daarbij vliegt hij gewoon goed. Ik heb hem iets achterlijk (precies 9mm :rolleyes:) en ligt bij deze oranje kist op de achterste streep. Daarbij vliegt hij wat agresiever en is dan mooi op de staart te houden. Maar zoals jij zei, volgas naar motor uit, gewoon kaarsrecht door blijven gaan hoor. (Zónder motor domping of zoiets)

    Hoop dat het zo duidelijk is.

    Groetjes,
    Gerald

    [​IMG]
     
  20. jolmer

    jolmer

    Lid geworden:
    25 okt 2006
    Berichten:
    801
    Locatie:
    Dokkum
    Ah, kijk eens aan; dank voor de info! Ik ga de settings zoals op de tekening proberen. Nu nog even wachten op goed weer...

    Gerald, is het richtingsroer wat effectief? Kun je er nu mooi meskant mee vliegen, of gaat dat net zoals bij een Avonds F-16? :D

    ~Jolmer
     

Deel Deze Pagina