Depron mini 2D F16, FUN!!!

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Gerald Rutten, 14 sep 2009.

1. crashburn

crashburn Guest

Hoi, bedankt voor je uitgebreide antwoord.

Ik heb flink geshopt bij hobbycity en heb grotendeels de zelfde setup.
    Heb alleen andere regelaar en geen ontvanger (wil mijn std 2.4ghz gebruiken).

Heb ook meteen alles dubbel genomen, voor als het stuk gaat (en anders voor als ik mijn vader ook nog eens zo gek krijg :D)

Heb ook meteen vanavond de f16 gemaakt uit zwart 6mm depron.
    Wat een mooi model.. denk dat er genoeg ruimte is voor eigen ingevingen om het toestel te verbouwen...

Ik ben erg benieuwd en kan niet wachten tot de bestelling binnen is...:D

2. crashburn

crashburn Guest

Heb je misschien nog wat duidelijke foto's van de montage van de motor?
    Lijm je een houten kruisje achterin de f16 waar je de motormount opschroeft?

En kan je laten zien wat je bedoelt met de high alpha op de bouwtekening?
    (de ailerons omlaag vast gelijmd en de fronterons? omlaag vastgelijmd?)
    Is dat nog een expiriment of werkt het al?

En misschien voor mij nog wat duidelijke foto's van de ingebouwde electronica?

Sorry voor al de vragen, maar heb nog 0 ervaring met kleine electronica en depron...

Thnx!

3. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    Ha ha ha, is voor mij ook nieuw allemaal maar het wijst eigenlijk allemaal een beetje voor zich, beetje common sense zeg maar...., alles kan zolang het maar niet te zwaar wordt en mijn filosofie hier is om het zo simpel mogelijk te houden.

Voor de motor heb ik inderdaad een 2,5mm triplex kruisje gezaagd met een 8mm gat in het midden voor het motor asje. Het kruis is simpel met 5min epoxy tegen het achterste depron kruis gelijmd, alle instellingen/hoeken op nul graden, geen domping of side-trust. De "high-alpha" flaps en slats op de tekening was inderdaad experimenteel bedoeld maar nog niet aan toe gekomen. Het idee is eigenlijk om een tweede zelfde model hiermee te voorzien omdat het model daarmee alleen maar langzaam kan vliegen. De roeren zouden dan permanent in de aangegeven hoek naar beneden gelijmt moeten worden.

Ja, genoeg om zelf toe te voegen of te veranderen, dat maakt dit kleine spul zo leuk, beetje experimenteren kost haast niets. We willen natuurlijk wél foto's zien hé? :D

Ik heb nog een paar foto's gevonden. Let op, de witte ongeverfde kist was prototype #1, hier zaten de servo's wat verder naar voren en de regelaar meer naar het midden. De servo's zijn inmiddels verplaatst naar achteren om de 0,8mm pianowires wat korter te houden en de regelaar zit nu zo goed als tegen de motor aan. Dit allemaal om de storing zo min mogelijk te houden. De ontvanger en de regelaar zitten met klitteband vast, ook de accu maar dan met een klitteband koord langs de onderkant. Kan geen kant op en is zó uit te wisselen als je accu leeg is. (...en geloof me, met dit model is leuk spelen, is leeg in no-time!)

Groetjes,
    Gerald

Laatst bewerkt: 17 sep 2009
  4. crashburn

crashburn Guest

Hey bedankt voor de toelichting..!
    ik zal je nog wel vaker gaan lastigvallen..

Ik denk dat ik mijn f16 in de thunderbirds kleuren ga maken.. heb ik altijd mooi gevonden..

Ik kan niet wachten tot de spullen binnen komen.... gister besteld en vandaag heb ik nog nix binnen...:hammer:

5. jacobbos

jacobbos

Lid geworden:
    13 apr 2008
    En nog een F16! Ik had nog wat depron liggen, vanavond de 3 delen uitgesneden, Hobby City order geplaatst . . nu wachten op de binnenkomst.

Kan niet wachten om te ervaren hoe dit vliegt!

edit: fotootje er bij

Jacob Bos

Laatst bewerkt: 19 sep 2009
  6. Rene

Rene

Lid geworden:
    30 aug 2004
    Dat ziet er allemaal erg leuk uit !
    Laat ik nou net nog een plaat of wat 6mm depron hebben liggen en het nodige rc materiaal :D

Als ik even tijd heb zal ik er ook even 1 inelkaar zetten. (zal wel weken duren...ken mijzelf een beetje ;))

René

7. hoogie2004

hoogie2004

Lid geworden:
    5 sep 2008
    Ik zie het al. Dit wordt mijn allereerste bouwproject dit najaar/winter (wanneer ik wat tijd heb, en het depron kan halen / spul uit hongkong.

Zien er in ieder geval erg gaaf uit

8. Josv

Josv

Lid geworden:
    1 sep 2003

Heb er ook "eentje" gebouwd die nu wacht op motor en regelaar. Zonder enige electronica weegt hij minder dan 50 gram.
    Ziet er natuurlijk niet zo mooi uit als deze van Gerald maar ik hoop dat ie wel goed vliegt.

Jos

9. dirk57

dirk57

Lid geworden:
    3 aug 2003
    Mooi allemaal jongens!

Hier dan mijn vorderingen na een zondagmiddagje frutselen.

Ik ga vooralsnog maar geen kleurtjes aanbrengen. Eerst weten of ik dit vliegend kan krijgen....:D

Ik ga uitkomen op ca 140 gram, maar dat is dan wel een setup met 2S 860mAh

Wordt vervolgd....

Dirk

Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  10. jacobbos

jacobbos

Lid geworden:
    13 apr 2008
    Squadron?

Dit wordt een heel squadron van F16's. Niet echt geschikt voor een bommetje, maar wel een hoop lol.

Vraag: heeft iemand een tip voor de 0,8 mm pianodraad? Waar te koop. Open deur is natuurlijk een piano-handelaar, mar misschien zijn er nog andere bronnen. Hoor het graag.

Jacob Bos

11. dirk57

dirk57

Lid geworden:
    3 aug 2003
    Een andere open deur: de modelbouwzaak! Daar noemen ze het vaak verenstaal.

Ik ga het maar met 1mm doen, dat heb ik nog liggen en ik moet toch al wat gaan schuiven met m'n apparatuur heb ik gezien.

Dirk

12. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    Ha ha ha, gewéldig! Al die mini F16's hier in de groei! :thumbsup:
    Wordt inderdaad al een heel squadron, binnenkort hebben we samen er meer dan defensie er nu overhoud na al de verkopen....;)

Ja, pianowire is inderdaad gewoon verenstaal en bij iedere modelbouwzaak te krijgen. 0,8mm is gekozen omdat het relatief licht en stijf is én omdat ik het zelf ook toevallig had liggen, 1mm zal prima werken. Ik heb er ook al gezien met dunne koolstofstaaf aansturing, maakt allemaal niet uit zolang het maar weinig weegt en makkelijk te bewerken is. Zelf heb ik ooit zo'n handige "Z"-tang gekregen waarbij je op de eindes een Z kan buigen voor om de servo hevel, zo heb je geen kwiklinks nodig maar er zijn natuurlijk meerdere wegen naar Rome....
    Dat ding VLIEGT zowiezo, zolang het zwaartepunt precies goed ligt en je de uitslagen niet té groot maakt zoals aangegeven op de tekening. Ik heb op de uistlagen ook 60% expo staan wat het sturen veel rustiger maakt. Bij de start half gas en gewoon onderhand weg gooien, niet té lomp, rustige worp en hij gaat vanzelf.

Groetjes,
    Gerald

13. dirk57

dirk57

Lid geworden:
    3 aug 2003
    Ja, dat geloof ik Gerald, ik heb het zelf gezien op de video :D

Maar of ik hem kan vliegen is heel iets anders....

Even een vraagje :D: als je gas loslaat (en hoog genoeg zit) krijg je hem dan gewoon mooi zwevend naar beneden?

Dirk

14. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    Sterker nog, velen zullen me misschien niet geloven maar hij is niet te overtrekken. Als je het gas dicht doe en je probeerdt hoogte te houden zal uiteindelijk het neusje naar beneden zaken op zoek naar snelheid. Tegen de wind in kun je hem stil laten hangen. Maar ik begrijp je wel qua moeilijkheid. Hij is op de rol vrij nauwkeurig en precies en ik denk dat je zeker eerder met rolroeren gevlogen moet hebben om hier met vertouwen mee te vliegen. Het mooie echter van dit type kisten is dat de romp zelf bijna niets kost qua depron. Een besschadiging is zó weer in elkaar geplakt met POR en in het uiterste geval moet je een nieuwe snijden....maar da's ook niet bepaald een rug uit je lijf. Ik doe het zelf geregeld in een vlucht, lekker hoog spuiten, gas dicht en dan proberen voor je voeten te landen, goede oefening! Voor de ervaren vliegers onder ons, hij is ook goed weer terug in de handen te landen, zal eens kijken of ik er een filmpje van kan maken binnenkort.

Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen.

Groetjes,
    Gerald

15. dirk57

dirk57

Lid geworden:
    3 aug 2003
    Nou, dat is al een hele geruststelling.

Het lijkt me al met al (gezien de kosten en het bouwgemak) een ideaal model om mee te leren en te oefenen. In het begin lekker hoogte maken en dan op hoogte kijken hoe ie reageert, zo doe ik het meestal, en dan is het goed om te weten dat je je gas kunt uitzetten om hem in zweefvlucht weer op te pikken...

Kan bijna niet wachten :lol:

Dirk

16. crashburn

crashburn Guest

Kon het niet laten en vandaag hele dag bezig geweest...:D

De thunderbirds f16 is af en wacht op onderdelen....

En ben ook alvast aan de 2e begonnen...heb alle onderdelen dubbel besteld dus kan deze ook meteen voorzien worden van de besturing en motor.....
    (sorry gerald dat ik je idee heb gejat... maar die van mij blijft alleen oranje met zwart)...

Vind het erg gaaf om de u.s.a versie en de NL versie te hebben... was gewoon lekker aan het hobbyen..:D

17. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    Prachtig hoor, tis trouwens niet mijn ontwerp dus iedereen staat natuurlijk vrij om te maken wat'ie wil...;)

Effe iets anders, ik zie dat je de profiles overal vierkant hebt gelaten. Puur voor netheid had ik alle profiles van de romp met schuurpapier afgerond, alsook de voorlijsten van de vleugels en hoogteroertjes. Nu weet ik niet wat het effect zal zijn met jou voorlijsten, misschien maakt het weinig uit maar dan kun je dat in ieder geval in je gedachten houden en tzt aanpassen mocht het anders vliegen. (lastig natuurlijk omdat je nog niet weet hoe het vliegt...., misschien leuk om dan tenminste bij één van je F16's de voorlijst wat af te ronden.)

Groetjes,
    Gerald

18. crashburn

crashburn Guest

thnx, ben erg blij dat je de bouwtekeningen online hebt gezet...

Kan echt niet wachten tot de onderdelen binnen zijn.. vandaag is echt perfect weer om te vliegen...:D

En sorry, maar wat bedoel je met die profiles?

19. Joland

Joland

Lid geworden:
    11 aug 2009
    Ik ben ook besmet geraakt..en wil deze nu ook gaan bouwen.
    Welke ontvanger kun je me aanbevelen ??
    Ik heb de T10CP 2,4 GHZ zender.

Joland

20. Gerald Rutten

Gerald Rutten

Lid geworden:
    6 mei 2005
    Het rond schuren van de vleugel en hoogteroer voorlijsten waardoor de aanstromende lucht nog enig idee heefd met een aerodynamisch profiel te maken te hebben.

Grt,
    Gerald

Deel Deze Pagina