Depron mini 2D F16, FUN!!!

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Gerald Rutten, 14 sep 2009.

1. robert c

robert c

Lid geworden:
    8 jul 2008
    Ja! het heeft geholpen, waarvoor dank :p:p

Ik ben weer aangestoken door de f16 en nu ik toch vakantie heb, gaan we eens wat doen tegen de verveling.

De oude weer tevoorschijn halen en oplappen, en waarschijnlijk een nieuwe erbij klussen. Haal het setupje wel van een F22 af die ik van een lichtere setup wil voorzien.

Dus, :)

Robert

2. HansL

HansL

Lid geworden:
    28 jul 2011
    Hallo heren,

Dit draadje is ook alweer een paar jaar geleden opgestart, maar ook ik heb pas onlangs deze F-16 gebouwd, volgens de oorspronkelijke bouwtekening (servos ter hoogte van de hoofdligger) in het Black Knights kleuren schema

Hij is bijna klaar, zo ziet ie er nu uit:

Al aanwezig:
    - 2 Hitec HS50 (6.1gr) servos
    - Ontvanger MPX Pico 3/4 35 Mhz (antenne naar rechter vleugeltip)

Pushrods zijn in koolstof 1.5 mm met 0.8 mm pianowire aan de einden. Is het aan te raden de pushrods te ondersteunen? (heb ik nu niet voorzien)

Heeft er iemand nog een overzicht wat betreft de geschikte setup voor dit model?
    Ik zou gaan voor
    motor: turnigy 2204
    accu: 850 mAh 3s
    prop: 5"x5"

Kunnen de uitslagen zoals vermeld op de bouwtekening aangehouden worden?
    Aileron: 15 mm onder en boven
    Elevator: 12 mm onder en boven
    neutraal: links 1 mm naar boven, rechtse elevon 3 mm naar boven

Hoeveel expo op hoogteroer en ailerons is aan te raden?

Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  3. dirk57

dirk57

Lid geworden:
    3 aug 2003
    Jemig, twee jaar alweer idd, lijkt wel gisteren :D

Setup lijkt me prima. Je moet even testen of die pushrods erg doorbuigen als je wat weerstand biedt. Bij mij was dat wel zo dus ik heb ondersteuning aangebracht, maar ik gebruik verenstaal 1mm. Ondersteuning kan nooit kwaad iig.

Ik heb de linker elevon ook op 1mm. maar de rechter op 6mm. Hij heeft anders erg de neiging naar links weg te rollen bij het starten.

Ik heb 50% expo op beide.

Heb nog steeds zeer veel plezier van dit toestelletje...

Ziet er mooi uit, Suc6!!

Dirk

4. HansL

HansL

Lid geworden:
    28 jul 2011
    Om die reden heb ik ook gekozen voor 1,5 mm koolstof, is stijver dan 0,8 mm verenstaal

Zelfst met een 5x5 prop?

Bedankt. Ik verwacht de hardware morgen. Misschien kan ik dit weekend al maiden maken

5. dirk57

dirk57

Lid geworden:
    3 aug 2003
    Yep, dan vliegt ie bij mij met halfgas kaarsrecht weg. Zie filmpje een paar postjes terug.

Succes met de maiden!

6. HansL

HansL

Lid geworden:
    28 jul 2011
    Gestart met inbouw van de hardware... 3 vraagjes:

De prop niet mooi aan te passen op de brushless motor (opening is te groot), ook niet met de bijgeleverde adapterringen (die zijn ook weer net te groot of net te klein). Mag ik de adapterring gebruiken die net te groot is, of beter de ring die net te klein is uitboren (mag de prop geklemd zitten op de motor of niet)?

Wat wordt eigenlijk meest toegepast: de ESC via goudstekkertjes verbinden met de motor (losneembare verbinding), of vastsolderen en krimpen (niet losneembaar)?

ESC en motor hebben elk 3 draadjes met dezelfde kleur, ik neem aan dat het niet uitmaakt hoe die met elkaar verbonden worden (geen polariteit)?

7. robert c

robert c

Lid geworden:
    8 jul 2008
    Die draden kan je vastsolderen zo je wilt. draait de moter verkeerd om? 2 draden wisselen.

Ik heb ze vastgesoldeerd, maar de volgende keer doe ik 2mm bullets of iets in die richting.

Prop past inderdaad niet, ik heb de prop wat groter geboord, maar ik weet niet of dat verstandiger is? Iemand?

8. HansL

HansL

Lid geworden:
    28 jul 2011
    Niet dus, op weg naar de lokale modelbouwwinkel voor een paar JST stekkertjes... vrachtwagen achter in mijn wagen gereden, waarschijnlijk total loss.

Die maiden wordt dus nog ff uitgesteld.

9. HansL

HansL

Lid geworden:
    28 jul 2011
    Dit weekend maiden gemaakt.

Zie depron-f-16-gerald-rutten-willem-bravenboer-3

Zoals zovelen voor mij al gepost hebben: vliegt fantastisch! Een aanrader dus.

Nog wat expertimenteren met de juiste uitslagen en trims zodat ie helemaal lekker vliegt naar mij gevoel. Was nogal winderig afgelopen zaterdag, dus helemaal netjes uitgetrimmen was niet mogelijk.

Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  10. stef stuntpiloot

stef stuntpiloot Forum veteraan

Lid geworden:
    26 dec 2010
    Gefeli met de maiden, Het lijkt me wel een grappig vliegtuig, ik vind een jet op deze manier toch niet heel erg mooi maar als hij goed vliegt dan maakt dat natuurlijk veel minder uit. Hoe gaat met met jou en de auto?

11. HansL

HansL

Lid geworden:
    28 jul 2011
    Daar is ie voor ontworpen: om er plezier aan te beleven! Snel te bouwen en makkelijk te herstellen, maar uiteraard geen schaalmodel. Het F16 silhouet is wel herkenbaar. Perfect vliegtuigje voor op reis trouwens gezien de beperkte afmetingen.

Met mij en m'n zoontje alles OK. We zijn er buiten wat stramme nek- en schouderspieren zonder kleerscheuren vanaf gekomen, maar het had erger kunnen zijn. De auto is total loss (maar dat is eigenlijk het minste van m'n zorgen).

12. stef stuntpiloot

stef stuntpiloot Forum veteraan

Lid geworden:
    26 dec 2010
    Snap ik, nou gelukkig dat het mee viel!

Het lijkt me idd wel handig mee nemen op vakantie omdat het zo compact is.

13. jasperdlg

jasperdlg

Lid geworden:
    11 dec 2008
  14. HansL

HansL

Lid geworden:
    28 jul 2011
    Depron F16 Tigermeet?

Een tweede model gebouwd en in het General Dynamics kleuren schema afgewerkt.

Ondertussen zijn er al zovelen die dit leuke modelletje gebouwd hebben en vliegen, wanneer komt er eens een F16 Tigermeet? :D

15. Didier Neefe

Didier Neefe

Lid geworden:
    10 jul 2011
    hallo Gerald kunt u mij vertellen waar u die kleuren heeft gevonden die u uit heeft geprint op een a4 blaatje ik wil die kleuren ook gevreuken op mijn f 16 want het zijn de mooiste kleuren :)

16. robertboxhoorn

robertboxhoorn

Lid geworden:
    10 sep 2009
    zoek op google general electric, ga naar een winkel om acryl verf te halen en kwast of rol het er op ;-)

17. DaveB

DaveB

Lid geworden:
    14 okt 2008
    35 mm Electric Ducted Fan versie

Hee allen,

Ik heb de tekeningen van Gerald geïmporteerd in Rhino, m'n EDF digitaal geplaatst en een venturi gemaakt voor de uitstroom van de fan.

Tekeningen geprint en op 3 mm depron geplakt met Prittstift en uitgesneden. Beetje vlot en niet al te accuraat, wilde gewoon iets leuks doen met de electronica die ik nog had van m'n SkyAngel F-86. Niet te ingewikkeld.

Venturi van normaal printpapier gemaakt. De kist wordt gevlogen met "elevons". Delta mix in m'n DX-7.
    Servo armpjes in de horizontale stabilo's gelijmd en op de servo gedrukt. Blijft netjes zitten tijdens de vlucht.
    40% Dual Rate op het hoogteroer en 30% op het rolroer.

Vliegt leuk! Zwaartepunt gegokt, zo dicht mogelijk bij het punt zoals aangegeven op de tekening.

Spanwijdte ca. 30 cm
    Gewicht ca. 54 gram
    Accu 2S1P 350mA Zippy

Foto volgt

18. DaveB

DaveB

Lid geworden:
    14 okt 2008
    [​IMG] [​IMG]

19. robertboxhoorn

robertboxhoorn

Lid geworden:
    10 sep 2009
    netjes!

zal vast een leuk geluidje geven met die micro edf ;-)

20. jasperdlg

jasperdlg

Lid geworden:
    11 dec 2008
    Hoe creer je dat ronde depron?

Deel Deze Pagina