Depron mini 2D F16, FUN!!!

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Gerald Rutten, 14 sep 2009.

1. dirk57

dirk57

Lid geworden:
    3 aug 2003
    Dat kan bij mij ook wel eens de oorzaak zijn van het slechte rollen...

Thanx voor de tip!

2. RCEFlyer

RCEFlyer In Memoriam

Lid geworden:
    27 mei 2007
    Heren,

wel opletten he ? :teacher:

De ontwerper liet eerder al op een foto zien dat deze pushrods ondersteund dienen te worden.

Bij de les blijven en niet opgeven :D

Grtz,
    Menno

3. dirk57

dirk57

Lid geworden:
    3 aug 2003
    Ja Menno, maar ik had het gemeld hè:

Die buiging valt eigenlijk toch niet zo mee, ben ik bang :D

4. hoogie2004

hoogie2004

Lid geworden:
    5 sep 2008
    Hoe hebben jullie de servo's vastgemaakt? Depron is nieuw voor mij en het lijkt me dat ze toch ergens aan vast moeten zitten.

Erg mooie F16's hebben jullie trouwens. En jammer van je schilderwerk peter, altijd vervelend als het mis gaat :(

@hieronder: Thnx voor de info over de servobevestiging :) ik zal het eens proberen. Heb de romp al af en moet nu wachten op de electronica zodat ik die kan inbouwen. Daarna lijm ik de onderdelen pas aan elkaar, zodat ik overal goed bij kan. :)

Laatst bewerkt: 29 sep 2009
  5. RCEFlyer

RCEFlyer In Memoriam

Lid geworden:
    27 mei 2007
    Hoi,

ff je servo's in tape pakken en dan vastlijmen met epoxy.

@Dirk, kijk dat had ik nou weer even niet gezien, tja dat krijg je als je praatjes hebt ... ;)

Grtz,
    Menno

6. dirk57

dirk57

Lid geworden:
    3 aug 2003
    Strak uitsnijden zodat het servootje lekker klem zit en dan nog een druppel epoxy aan beide dragende "uitsteeksels". Je kan daarbij evt nog een tandenstoker door het schroefgaatje prikken en afbreken, maar dat doe ik geeneens....

7. leipograpje

leipograpje Guest

hallo ik heb een vraag voor dirk
    ik ga dubbeldekker maken
    van u idee ik weet niet of u nu weet welk model ik bedoel allen ik heb een paar vragen
    mijn mail is ginovetter@live.nl
    over de motor en nog wat dingen :-D:-D:-D:-D:-D:-D:-D:-D:-D:-D

8. dirk57

dirk57

Lid geworden:
    3 aug 2003
    :offtopic:

Uhh, hallo Leipograpje (ik heb het gevoel in de maling genomen te worden)

Je kunt dan het beste je vragen stellen in het betreffende draadje ( ik neem aan van het tigermothje?) Daar heb je het meeste kan op antwoorden :D :!:

Welkom op het forum trouwens!

:eek:ntopic:

9. petervdl2cv

petervdl2cv

Lid geworden:
    6 dec 2007
    @ Volhout: de stuurstangen zijn halverwege ondersteund (depron steun met kunststof busje) en buigen absoluut niets door, ook niet als ik de elevons met de hand tegenhoud om tegendruk te simuleren.

@ Dirk: ik was snel genoeg "met de handen terug aan de knuppels", hij begon alleen heel onvoorspelbare rolbewegingen te maken. Heb nadien nog eens gecontroleerd op storingen en reikwijdte maar daar is niets mis mee.
    De schroef staat in de juiste richting, de foto geeft inderdaad een andere indruk. Power genoeg trouwens, op volgas vliegt het ding bijna uit je handen. Dit is dezelfde setup als p mijn F14, met 270 gr vliegklaar gaat die zelfs loodrecht nog accelereren. (Citroen HY Cochon - Photo: rc_(16).jpg)

Wel vreemd dat jullie met de helft lichtere lipo's toch het zwaartepunt in orde krijgen, mijn motor weegt uiteindelijk maar 6 gr zwaarder en ik heb de servo's al naar voor gebracht?

@ hoogie: ik zet ze vast met een klein stukje dubbelzijdige tape (van die zachte, ongeveer 1cm²). Wel doe ik steeds 1 omwenteling ordinaire kleefband rond de servo om achteraf eenvoudiger te kunnen recupereren, de tape zit soms écht goed vast :)

Enfin, vanavond monteer ik eens een andere setup als ik tijdig thuis ben.
    Groetjes!
    Peter

10. Volhout

Volhout

Lid geworden:
    23 jul 2008
    Even rekenen ...

Motor op 40cm van zwaartepunt, wordt 6 gram zwaarder.
    Moment is 6x40 = 240 g*cm

Compenseren door verplaatsen van servo's (van 6 gram elk = 12g).
    Je moet de servo's dan: 240 / 12 = 20cm naar voren verplaatsen.
    Dan zitten ze in de neus.

Je kunt beter compenseren door de LiPo (60 gram of zo) te verplaatsen....
    Die hoeft dan maar: 240 / 60 = 4 cm naar voren verplaatst te worden.

Harm.

Laatst bewerkt: 30 sep 2009
  11. XXL66

XXL66

Lid geworden:
    10 aug 2007
    Knap gemaakt Peter ! Zonde dat ie niet naar behoren vliegt, zal zeker niet aan uw vliegkunsten liggen, daar twijfel ik niet aan.

Naar de Tigermeeting geweest zekers ;-)

12. whisky4

whisky4

Lid geworden:
    28 nov 2006
    depron F16

Heren,

Al dat expirimenteren, leuk maar even een opmerking over het starten:

Door de enorme motoren en props is het moment op de F16 zo groot dat deze spontaan linksom rolt.
    Bij de setup met de kleinere motor is het al nodig om van achter gezien het rechter roer +/- 4mm omhoog zetten en de kwaal bij het wegvliegen is een stuk minder.
    Ook de prop mag een stuk kleiner, 5x5 APC is een leuke start met 3 cellen.
    De motor kan dan klein blijven. Balanceer de prop wel, dat scheelt veel herrie en vermogensverlies.
    De foto die Gerald gemaakt heeft van de "EF16" is de expirimentele versie; 3mm foambord horizontaal en 5mm verticaal met de volgende setup:
    Hobbyking motortje 2208, cc10 regelaar, 720mAh 3s1p,2x 6gr servo, robbe DSP600 ontv.
    De draad van de accu naar de regelaar is volkern koper getwist. (geen litze)

Tot op heden nog geen storing/glitches gehad, alleen door de verschillende snelheid van de goedkope servo's wat rare/schokkerige rollen.
    De servo's zitten trouwens gewoon met UHU POR op een stukje 0,8mm triplex geplakt.

Succes met het expirimenteren!

13. chrisvangaalen

chrisvangaalen

Lid geworden:
    21 dec 2005
    Met veel belangstelling dit draadje gevolgd.
    Nu moet ik er ook een hebben............
    Kan niet anders na dit gelezen te hebben.
    Het spreekt enorm aan dat je met zo'n low budget jet, zoveel plezier kan hebben.
    Ik zie prachtige beschilderingen, welke verf gebruiken jullie voor het depron ?
    Heb de tekening al gedownload,,, nu snel printen en een motortje bestellen, de rest heb ik al.

Groeten, Chris van Gaalen

14. crashburn

crashburn Guest

Ik heb spuitbussen van de action gehaald... werkt prima zolang je niet te dichtbij spuit..

15. Josv

Josv

Lid geworden:
    1 sep 2003
    Ik had dat ook vermeld in dit draadje: zie link #66. Ik werk daarmee met flugphasen en werkt perfect.
    Niet tegenstaande dit is de neus van mijn F-16 weg, maar dat is een ander verhaal...!

Jos

16. JvW

JvW

Lid geworden:
    11 jun 2009
    Gamma's huisspuitbusverf, kun je ook van dichtbij spuiten, vreet niets op :)

17. Volhout

Volhout

Lid geworden:
    23 jul 2008
    Inderdaad: Gamma spuitbussen eigenmerk (met opschrift "bevat rijkelijk oplosmiddelen") werkt uit de kunst. In een keer spuiten ... klaar en dekkend. Dat spul van de Action is goedkoper, maar je moet wel 6 of 7 dunne laagjes spuiten anders tast het het dpron aan. Niet doen dus.

18. leipograpje

leipograpje Guest

bestuuring

ja die bedoel ik
    ik ga dit weekend in zwolle depron kopen 3 en 5mm ze hadden geen 6 mm
    is dat erg
    ik heb dus vragen welke motor ik moet nemen ik heb een site en daar staan
    nog al een paar motortjes met verschillende volt en speed dus daar weet ik
    nog niet welke en hoe het zit met de achter vin hoe ik dat dan moet electriche moet maken en zo
    en ook met ontvanger dat moet toch op het vliegtuigje en hoe zit het dan met de afstandsbedieding :puppydogeyes::puppydogeyes::puppydogeyes::puppydogeyes::puppydogeyes::-?:-?

RC World BV :: Regelaars :: Regelaars Vliegtuigen

19. crashburn

crashburn Guest

Je hebt wel al enige ervaring met modelvliegen?
    Ik denk niet dat je deze makkelijk vliegt als eerste kist (schuim)...

En via hobbycity.com is alles zeer goedkoop...
    Gewoon de excacte links gebruiken die gerald eerder gepost heeft.. dat doet vrijwel iedereen..:D

20. dutchspider9

dutchspider9

Lid geworden:
    2 jun 2008
    motortje staan genoeg linkjes van en dat depron kan wel. ennuh die zender moetje los kopen met ontvaner(niet goedkoop)

maarruh f16 als eerste vliegtuig???? lijkt MIJ niet handig maarja moet je zelf weten

Justus

Deel Deze Pagina