Diameter en pitch van de schroef

De keuze van de pitch bepaalt de snelheid van het toestel. Een vb. is dat wanneer je schroef een pitch heeft van 8", je deze vermenigvuldigt met de Kv van je electromotor en dit resultaat vervolgens gaat delen door 800. Zo kan je ongeveer de airspeed van je toestel gaan bepalen in km/h.
Mijn vraag is echter, HOE BEPAAL je de aangewezen buitendiameter van je schroef bij een electro vliegtuig ?????? Welke factoren spelen hier een grote rol ????

Kun je je nader verklaren. Want ik geloof je stelling (nog) even niet.

Kv alleen zegt niets, op welke spanning laat je de motor draaien? Dat bepaald het toerental, en dus de vliegsnelheid.
De spoed is de theoretiche voorwaards afgelegde afstand per omwenteling van de prop. Dus als je het toerental weet en de spoed, dan weet je de theoretische snelheid. Maar dan ga je even vrolijk voorbij aan factoren zoals luchtweerstand van je toestel.

Ik ben dus wel even benieuwd hoe je aan die factor 800 komt.

Uiteindelijk bepalen spoed en diameter samen hoe "zwaar" de motor het heeft en dus hoeveel Ampere de motor gaat trekken bij een gegeven spanning. Stelregels heb ik niet maar er zij legio calculatoren op internet te vinden die dat allemaal voor je uitzoeken. Eén ervan is ECalc

Grz

Mark

Ik ben dus wel even benieuwd hoe je aan die factor 800 komt.
Ik vermoed dat dat uit deze formule komt:

Snelheid nodig? Neem behoorlijke pitch!
Een schroef kiezen is niet makkelijk. Meeste personen selecteren de correct diameter zodat de motor niet te veel stroom verbruikt. Maar de pitch wordt vaak over het hoofd gezien. Niks vervangt de test vlucht, maar hier zijn enkele magische getallen om je op weg te helpen bij de keuze van de pitch van een schroef.

• Airspeed in km/h = pitch (in inches) x (t/min) / 800
  • Airspeed in km/h = pitch (in cm) x (t/min) / 2.000
Voorbeeld:
Een groot trainer vliegtuig met een 'grote' schroef 14"x4" die draait aan een snelheid van 8000 t/min, zal je een max. snelheid geven van 40 km/h, wat niet veel is. Maar een schroef 11"x8" aan 11000 t/min geeft een max. snelheid van 110 km/h, wat je niet nodig hebt. De beste keuze is waarschijnlijk een schroef 13"x6" draaiend aan een omwentelingssnelheid van 9600 t/min die een max. snelheid levert van 72 km/h. Dit is zo voor alle vliegtuigen, niet alleen electro.

Bovenstaand hele verhaal heb ik niet zelf verzonnen maar hier vandaan.

Een groot trainer vliegtuig met een 'grote' schroef 14"x4" die draait aan een snelheid van 8000 t/min, zal je een max. snelheid geven van 40 km/h, wat niet veel is. Maar een schroef 11"x8" aan 11000 t/min geeft een max. snelheid van 110 km/h, wat je niet nodig hebt. De beste keuze is waarschijnlijk een schroef 13"x6" draaiend aan een omwentelingssnelheid van 9600 t/min die een max. snelheid levert van 72 km/h. Dit is zo voor alle vliegtuigen, niet alleen electro.
.

Dit klopt niet helemaal..... Hier berekent u de snelheid van de luchtdeeltjes die de propellor verlaten (propwash), Voorbeeld: de propwash kan wel 72 kmph zijn maar dat betekend niet dat het model ook zo snel gaat! Het model heeft natuurlijk ook nog luchtweerstand dus het zal inplaats van 72kmph maar ongeveer 55-60 kmph halen.

Groet Sybren

Aha, OK maar dat is nogal een verschilletje

t/min : wat staat voor toerental

Of

Kv: wat staat voor de motorconstante

Dan snap ik de factor 800 nog even niet. Natuurlijk moet je van inch naar Km en van minuten naar uren, maar dan is de factor nog steeds geen 800.

Echter:

Van inch naar Km: 25.4/1000000 (1inch is 25.4mm en 1Km is 1000000mm)
Van min naar uren: 60

Dat is een factor 25.4*60/1000000 = 0.001524.
Zij delen echter dus 1/001524 = 656.17

Dus er zit nog ergens een andere factor om van de theoretische fctor van 1/656.17 naar 1/800.

Wie weet die??

Grz

mark

Ik heb de info gevonden in dezelfde beschrijving dewelke "hmeijdam" vermeldt. Ik kan me alleen maar baseren op wat er gezegd/geschreven wordt, voor de rest is het Latijn voor mij.

Maar nog steeds blijft de keuze van de propdiameter me een raadsel !!!!
Ik heb een Yak 1.4m span met motor G46-670KV en 60Amp regelaar. Ik kan hem gebruiken op 4S, dan is het vlieggewicht 2.950gr en bij een 5S is deze 3.120gr.

Een 670Kv motor bij 5S zou 8.290tr/min doen, dit vermenigvuldigd met een pitch van 8" en gedeeld door het magische 800,komt op 82km/h, wat voor een racer (Yak) is voorgeschreven.

De prop blijft me een raadsel, welke diameter.

Tja, maar dan ben je al een heel eind.

Gebruik Ecalc en vul een aantal verschillende diameters in. Je kunt vervolgens uit verschillende diameters kijken naar:
1) De werkingsgraad, met welke diameter is mijn aandrijving het meest efficient
2) De stroom, welke maximale diameter kan ik toepassen zonder dat ik over de grenzen van motor en regelaar heen ga.

Want de rest staat vast. Accu's, motor regelaar en de spoed van de prop.

Succes

Back