Dipolen op assan x8r9 ontvanger

Discussie in 'FPV (First person view)' gestart door BadBert, 16 aug 2011.

1. Acropilot

Acropilot Guest

hmmm, dit zal niet werken bij mij vrees ik, ik heb een Hitec module, kan nergens de antenne losschroeven, zit allemaal vast.

2. johandc

johandc

Lid geworden:
    2 mei 2007
    hmm, lijkt interessant. ik heb nu een DX8, hoe wordt dit aangesloten en hoe ver geraak je hiermee? Met mijn DX8 raak ik nu niet verder dan 500 meter, met mijn 40Mhz is het nog slechter. Heeft blijkbaar te maken met de videozender. Als ik deze afzet verdubbelt de range (getest op de grond).

Johan

3. BadBert

BadBert Forum veteraan

Lid geworden:
    4 feb 2005
    Johan, staat een paar posts terug, 850 meter ongeveer (had nog wel bereik, maar begon met regenen) over de grond heb ik er al mee gehaald.
    met alles standaard ook 500 meter over de grond idd.

Beperking van het bereik zit hem hier ook in het vermogen van de video zender die op het toestel zit ;)

aansluiten is simpel:
    originele antenne van je zender af, kabel erop, kabel aan de andere kant in de booster, antenne boven op de booster.
    Booster nog wel even voorzien van 6v ;)

4. Acropilot

Acropilot Guest

Met kabel eraf, bedoel je dan knippen? want bij de hitec kan ik nergens de kabel losmaken.
    Heb wel al gelezen op rcgroups dat de Aurora9 een van de enige zenders zijn op 2.4 die ver kunnen zenden, maarja, dat zullen wellicht amerikaanse zenders zijn...

5. BadBert

BadBert Forum veteraan

Lid geworden:
    4 feb 2005
    nee, je moet geen kabel eraf halen, originele antenne. (die kan ik eraf schroeven)

maar we gaan offtopic.... ;)

EDIT: volgens robert moet een dipool op de ZENDER idd ook goed werken (normaal gezien 3 tot 4 x meer afstand, uiteraard zonder video zender)
    eens kijken of dat geen optie is om eerst te proberen

EDIT2: robert had me verkeerd begrepen :p

Laatst bewerkt: 18 aug 2011
  6. Roel-CP

Roel-CP

Lid geworden:
    25 aug 2008
    Hey Pieter
    Spreek je deze berichten in op zo.
    Ik zie alleen nog maar visjes ;)

7. BadBert

BadBert Forum veteraan

Lid geworden:
    4 feb 2005
    hihihihi nee, ik kan snel typen :p hahahahahahah

Maar goed, ben nog even met robert in gesprek over dipolen.
    Want hij zegt wel dat dipolen goed met omni's werken, maar dat ik er eigenlijk geen op mijn rc zender moet zetten. Terwijl er omni's op mijn rx zitten (assan) dus dan zou het weer wel moeten kunnen met een dipool op mijn zender??!!

EDIT: uitleg van robert gehad: duidelijk.
    Na het weekend gaat de ontvanger uit de nemo, om te kijken of ik daadwerkelijk 2 functionele antennes heb of niet. En als ze alle 2 functioneel zijn, komen er dipooltjes op.
    Mocht 1 antenne dummy zijn, heeft het dan ook nut om dipooltjes erop te zetten?

Laatst bewerkt: 19 aug 2011
  8. Aaalie

Aaalie Guest

Als je erachter bent of het een dummie is of niet, dan ben je expert...

ééntje zit met coax buitenkant, EN ook de kern aan exact dezelfde massa. De andere zit met alleen de coax buitenmantel aan de massa.
    Het kan zijn dat hij de éne als soort van afzet (dipool) gebruikt, en dat hij daarom dus zeker een functie heeft. Het kan ook zijn dat deze er voor de show op zit (wil je twee antennes, kan je die krijgen ;) ).

Ik ben trouwens wel benieuwd wanneer je eens DOET i.p.v. er over te filosoferen ;) ;) . Gooi die dingen toch in de lucht! Niet teveel vragen of het werkt, gewoon proberen, dan weet je het!

9. BadBert

BadBert Forum veteraan

Lid geworden:
    4 feb 2005
    Aali:
    ik heb al een aantal keren gevlogen hoor, maar als het geen weer is om te vliegen, zit ik te zoeken naar manieren om mijn huidige setup net wat beter te maken, zonder ingrijpende dingen.

De laatste tijd geen weer of geen tijd, dus ja.

Overigens gooi ik NIETS zomaar in de lucht... met assan heb je geen buffer, geen piepjes of wat dan ook, het is gewoon ineens OVER... en ik heb geen zin om een kist te verliezen omdat ik maar even wat probeer. Ik test op dezelfde plek, altijd eerst over de grond als er wat aan mijn setup is veranderd. Dat is MIJN manier van testen en zeker weten dat het iig een heel stuk goed moet gaan met mijn eigen spullen.

Als mensen me willen sponsoren, wil ik best "gewoon alles maar de lucht in gooien en kijken hoe ver het goed gaat", tot die tijd (en ik niet zomaar met geld ga/kan smijten) doe ik het op mijn manier. Maar ik geloof, dat die discussie nu al vaak genoeg is gevoerd... toch?

Als ik meet, en de mantel en kern zijn met elkaar verbonden (over dezelfde massa), dan weet ik al een boel toch?
    De vraag is, of het DAN nut heeft om er 2 dipooltjes op te zetten of niet...
    Maar jij weet dus al zeker dat van 1 antenne de mantel en kern aan elkaar zitten.
    Als dat zo is, maakt het toch ook uit, hoe je de 2 antennes plaatst? welke er rechtop, en welke er plat ligt? Of zie ik dat dan weer verkeerd?

anyway, ik ben met robert erover bezig, komt goed.

hopelijk dit weekend vliegen met de nemo :) Eerst even kijken of mijn booster de storingsplek overwint, want anders is er niet te vliegen op de club. Op velden buiten de club gaat het prima iig ;)
    Als ik op de plek van storing, over de grond nog berijk heb, dan zal dat in de lucht ook wel zo zijn, en dan HOOP ik mijn eerste echte fatsoenlijke filmpje te kunnen posten (want de recorder doet het ook eindelijk fatsoenlijk :p )

Laatst bewerkt: 19 aug 2011
  10. Aaalie

Aaalie Guest

Hey Bert. We weten dat je vliegt met de Nemo, dat bedoel ik niet.
    Het is vooral vragen vragen vragen. Filosoferen, filosoferen. Weer vragen,
    maar als... waarom niet... en waarom... maar als ik dan... of zo??????

Wat ik bedoel is bijvoorbeeld je Assan ontvanger.
    Neem twee dipolen mee. Soldeerbout. Plak de éne op de ene antenne EN GA PROBEREN. Plak hem dan op de andere EN PROBEER WEER. Plak ze dan op beide EN PROBEER HET NOG EENS.
    Post de resultaten, en ga dan redeneren!

De geleerden zijn er nog niet over uit of de "dummie" antenne een functie heeft. En dat zijn mensen die echt exact weten wat een antenne doet. Dat zijn mensen die zelf antenne's ontwerpen en bouwen. Dat zijn mensen die er aan meten, en met die gegevens conclusies kunnen trekken.
    En die weten nog niet of de antenne een functie heeft, theoretisch gezien!

Ik als leek... heb simpelweg de antenne er afgesoldeerd. En zie daar, een ontvanger MET de "dummie" blijkt een betere reikwijdte te hebben. Degene zonder de "dummie" doet het nog steeds prima, tijdens vlucht niet buiten bereik, maar over de grond is degene met "dummie" toch stabieler. Twintig minuutjes tussen de tests, verder dezelfde omstandigheden. Misschien is het toeval, dus weekje later weer een test, nu met 2 om 2 ontvangertjes. Met ongeveer dezelfde resultaten.
    Mijn conclusie is dat hij er niet voor niets zit!

Daadwerkelijk zijn zowel de buitenmantel als de kern van de coax op één en hetzelfde vlakje gesoldeerd bij de "dummie" antenne. Dit vlakje is direct verbonden met de massa van de ontvanger, en dus met de massa van je gehele installatie.
    Waarom doet hij het dan beter met de antenne? Wat is de functie? Theoretisch klopt het niet, of toch wel?

Mijn eigen theorie, niet van belang, niet onderbouwd, maar het kan ook géén kwaad deze te ventileren.
    De antenne vangt een signaal op. Dit is een potentiaal verschil, in een bepaalde frequentie. Daarom is ook de antenne lengte aangepast op de golflengte, of eigenlijk een kwart golflengte. Als je een kwart van de golf bekijkt, heb je maximaal (potentiaal) verschil tussen 0 en de kwart golf (maximale amplitude). Logisch dat je dan het duidelijkst je informatie kan oppikken.
    Je zendsignaal is een potentiaal verschil... potentiaal verschil t.o.v. wat? T.o.v. de massa lijkt me het meest logisch! Waarom zou die massa dan niet een referentiepunt mogen hebben? En is het dan ook niet logisch dat dit referentiepunt exact een zelfde antennelengte moet hebben (het sprietje uit de coax mantel is daadwerkelijk de lengte die hij voelt). Een soort van anker, om het signaal beter te kunnen voelen!

Net als wegsprinten op een grasveld. Zaalschoenen aan en je glijdt regelmatig weg, noppenschoenen aan en je hebt grip. Zo zie ik de "dummie" antenne...

Testje gedaan n.a.v. dit verhaal: de-chinese-2-4-ghz-test-assan-modules-54 . Met name na post 802 eens goed gaan denken en DOEN!

Als iedereen nu eens alleen maar aan het filosoferen was geweest over de SPW en de CL antenne's, waren ze er nooit gekomen. Zelfs de meetgegevens spreken de resultaten tegen.
    Remedie is: Gewoon proberen, DOEN. En blijkt dat bepaalde setjes wel erg goed werken ;) .

M.a.w. GA HET DOEN :yes: , en je weet het!

Vriendelijke groeten,
    Aldert

Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  11. Aaalie

Aaalie Guest

Om even de discussie weer op gang te helpen :D , twee onderbouwde experts:

12. BadBert

BadBert Forum veteraan

Lid geworden:
    4 feb 2005
    ah ok, kijk, weer wat meer duidelijk.

maar dan is het verhaal dat je 1 antenne horizontaal, en 1 verticaal moet plaatsen dus niet correct?

hoe moet ik ze dan het beste op mijn toestel plaatsen?

13. Klaassie

Klaassie

Lid geworden:
    24 jan 2010

:rolleyes:

Je hebt mensen die FPV vliegen en mensen die er vooral over praten. De laatste categorie lijkt de laatste tijd nogal overheersend op het forum. Steeds minder interessant hier dus. :(

14. Aaalie

Aaalie Guest

Zoals je hebt kunnen lezen, zijn de geleerden daar ook nog niet over uit. Ze weten zelfs niet eens hoe de Assan antenne werkt, hoe kan je dan weten hoe je ze moet plaatsen?
    Werkt hij als dipool? Of moet hij juist haaks op de golf staan? Of moeten de antennes haaks t.o.v. elkaar? Of misschien wel als een strikje verstrengeld, en dan in bloemetjespatroon linksgedraaid richting de rechtervleugel onder een hoek van 123,456 graden t.o.v. de gepolariseerde propeller tip?

M.a.w. Probeer het eens uit! DOEN, niet teveel vragen, er is niemand die je een zinnig antwoord kan geven. Of juist alle antwoorden zijn zinnig, maar weet je nog niet wat je moet doen, en ga je verder vragen en filosoferen enz. enz. en is de cirkel weer rond ;) ;), begint het weer overnieuw ;) ;) .

Ga het gewoon DOEN, probeer het uit!

15. BadBert

BadBert Forum veteraan

Lid geworden:
    4 feb 2005
    haaks op elkaar (1 omhoog, en plat) heb ik nu dus geprobeerd.

zal wel wat andere combi's gaan testen.

Maar goed, van het weekend eerst vliegen :p

en klaassie: ik ga mezelf niet meer herhalen........

16. sven

sven

Lid geworden:
    22 feb 2004
    Dan weet ik ook nog wel een categorie, mensen die graag over een ander zeuren.
    Dat is helaas ook een populair groepje aan et worden.. :roll:

Ik weet de ironie van mijn eigen post hier, maar mensen, als je verhaal niets bijdraagt aan het topic, kun je het beter laten.
    Het wekt alleen maar onnodige aggravatie op.

17. Aaalie

Aaalie Guest

Maar vergeet vooral niet om de Foto's, filmpjes en resultaten hier te posten :yes: !!!

18. BadBert

BadBert Forum veteraan

Lid geworden:
    4 feb 2005
    die post ik hier niet :p (foto's en filmpjes)

WEL als ik andere antenne standen heb geprobeerd, of robert nog iets moois heeft weten te bedenken :D en hoeveel test bereik dit opgeleverd heeft

filmpjes komen in het filmpjes topic, en ook in mijn eigen topic ;)
    de recorder doet het ook eindelijk goed (voeding was ruk), dus neemt hij nu ook daadwerkelijk op (in plaats van dat ik DENK dat hij opneemt, maar dat niet doet, zoals bij de laatste 2 vluchten)

@Sven: precies dat ik daarom zeg dat ik mezelf niet ga herhalen, die discussie ga ik niet meer voeren.

19. Aaalie

Aaalie Guest

Klopt idd, hier zo'n voorbeeld: ;) ;) ;) :D (laat je niet opnaaien Sven ;) ).

20. Aaalie

Aaalie Guest

Yesss! We kunnen niet wachten, leuk leuk!

Deel Deze Pagina