Direct Drive CP heli (T-Rex)

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door sietse, 24 mei 2006.

  1. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    hehe, eindelijk eens verder gegaan.

    Blijkt dat ik niet zo'n briljant framebouwer ben.. zat maar te klooien met stomme stukkies hout...
    Heb een standaard frame een beetje aan diggelen geschuurd. Werkt wel wat beter en sneller. Alleen nog ff kijken waar de servo's kunnen...

    Vanmiddag eindelijk ook de koelgaten in de bel gemaakt. Bij gebrek aan een goede cnc-freesbank, heb ik maar gewoon gaatjes geboord met een kolomboor. Eerst gaatjes erin getikt door een papieren malletje, (geprint vanuit inventor, toch handig :) ).

    Heb hem gelijk ff testgedraait met mijn nieuwe Feigao power analyser op 3S. zonder belasting draait hij ongeveer 2550 RPM bij 2.15 ampere
    Hier ff een fotootje van hoe de bel er nu uitziet. Bel met magneten weegt 108 gram.
    [​IMG]

    Heb ook nog extra onderdelen besteld voor de T-Rex. Moest toch al bestellen na mijn crash op zondag met mijn enige goed vliegende T-Rex... :(.
    voordeel is dat ik nu wel ineens verder kan met meerdere projecten :)
     
  2. aviador

    aviador Guest

    mooi hoor:D

    2550 toeren onbelast he.. dan mag je wel flink grote bladen gaan gebruiken denk ik :p
    maakt hem wel lekker stabiel en efficient 8)
     
  3. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    2550 RPM / 0.8 / 11.1Volt = ± 287KV

    287KV x 0.8 x 14.8 Volt = ±3400RPM Onbelast.... 8)

    4 cellen dus misschien :) (heeeeeeeeeel misschien, want het is wel met een plastic kop...)
    ben benieuwd hoever hij inzakt als ik hem af heb met riemaandrijving naar de staart en bladen eraan.
    zal echt wel vliegen gok ik. normaal voor de T-Rex is dacht ik 2400RPM ofzo...
    Ik zie wel :)
     
  4. Maarten2

    Maarten2

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Appingedam
    Ziet er goed uit Sietse, zo te zien zitten de gaten mooi geboord (Ron zal nog wel wat op en aanmerkingen hebben over het gewicht, je begrijpt wel wat ik bedoel :lol: ). Mijn bel heb ik hier en daar wat afgedraaid. Als je wilt kan ik de jouwe ook wel even een keer in de klauwplaat zetten.

    Op de tekening van het frame heb je de motor met de open kant naar boven gepland. Heb je er aan gedacht om de motor 180 graden gedraaid aan de andere kant van de motorplaat te plaatsen ? Is natuurlijk veel mooier gezicht en het zwaartepunt komt ook omhoog.

    Charles
     
  5. Raptor Rulezzz

    Raptor Rulezzz

    Lid geworden:
    2 mei 2004
    Berichten:
    2.646
    Locatie:
    Somewhere under the rainbow
    Voor normaal rondvliegen is 2400rpm goed, voor 3D 3000+ rpm. Ik draai rond de 3000rpm.

    Cheers,

    Richard
     
  6. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    Klinkt goed, maar ik denk dat ik eerst verder bouw. Die bel kan je altijd later nog aanpassen. Eerst ff kijken wat hij als geheel gaat doen.


    Mja, heb je gelijk in, alleen zit je dan wel met het frame (weer). De stator moet toch echt vast aan het frame. Als je de bel er boven wil, dan moet je de stator dus aan de onderkant ergens monteren. Volgens mij heb je dan dus een erg stijf frame nodig om dat goed te laten lopen. Dit leek mij de lichtste en sterkste oplossing.
    Zal nog wel een foto maken van mijn idee tot nu toe. Moet nog wachten op wat onderdeeltjes, maar die zijn ook onderweg :).

    Klopt... Maarja, ik draai(de) mijn standaard T-Rex op 2700rpm, vind ik al hard zat en ragt prima door flips. Op T-rextuning hebben ze het vaak over ongeveer 2400rpm.
    Het doel voor deze heli is puur om hem mooi vliegend te krijgen. Zeker geen 3D!!! En het is trouwens een plastic kop. Denk dat die 2700 al behoorlijk wat is daarvoor... zou zo'n kop 3000 aan kunnen?
     
  7. Maarten2

    Maarten2

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Appingedam
    Wat betreft de bevestiging van de DD op de motorplaat had ik zo iets in gedachten:

    [​IMG]

    Door de bus die tegen de binnenring van het lager rust is dit eenvoudig te realiseren.

    Charles
     
  8. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    Bij jouw frame is dat misschien wel goed te doen idd. Is allemaal wat groter en ruimer ook...
    [​IMG]

    Oh ja, mijn 1e idee was dat ik de bel dan niet kon verwijderen zonder de as te verwijderen... Je moet ook flinke ruimte boven de bel vrij laten om hem te kunnen monteren en verwijderen.. Vond het in ieder geval niet al te logisch eruit zien in mijn constructie..

    FF beetje wat in elkaar gelegd zoals het ongeveer komt, moet alleen nog kijken hoe ik de aansturing v/d tuimeschijf ga doen. Denk dat ik de servo's er ergens in rag zodat ze direct de tuimelschijf aansturen.
    [​IMG]
    [​IMG]

    Charles, misschien heb ik het gemist, maar hoe ga jij de staartaandrijving doen? Ook het tandwiel uitzagen en er omheen fixen?
    [​IMG]

    Hier heeft ie hem volgens mij naar mijn idee gemonteerd (of andersom ;) ): http://www.powercroco.de/ECO8dir.html
    [​IMG]
     
  9. aviador

    aviador Guest

    die 2e en 3e foto, dat ziet er echt wreed uit zeg 8) met 4s moet het echt een bom zijn 8O

    er is nu niet meer veel nodig om hem af te maken toch? stator in de heli vast zetten, staartboompje en servo vast zetten, kop monteren, servo's erop prutsen en je bent klaar toch?
    ik wil binnen een paar dagen wel een eerste filmpje zien :p haha
     
  10. Maarten2

    Maarten2

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Appingedam
    Sietse:
    Inderdaad wordt het wel een beetje moeilijk zoniet onmogelijk om hem andersom te monteren. Het is altijd moeilijk voor te stellen maar nu met de foto's erbij zie ik ook de moeilijkheid. En je hebt gelijk je moet het nu niet anders gaan doen, eerst maar eens vliegen !

    De snaar aandrijving wil op de manier maken zoals jij het hebt opgelost. Dus met een tandriem poelie rechtstreeks op de hoofdas. Dat is toch de mooiste oplossing; geen enkele tandwiel meer. Het is wel zoeken naar de goede snaar lengte en poelie. Het liefst alles in mxl profiel (3,5 mm riem breedte), in de US geen enkele probleem maar dat wordt dan een erg duur geintje (minimale order kosten). Mischien past de snaar van een ECO 16 alleen willen ze bij IKARUS niet zegen wat de maat is.

    Hoeveel tanden heeft die poelie van jouw eigenlijk? En is het ook mxl profiel?
     
  11. Is de in lengte verstelbare staartbuis al uitgevonden?
     
  12. Maarten2

    Maarten2

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Appingedam
    Ja zeker: door de staartbuis uit te schuiven worden de snaren gespannen. Probleem is dat je beperkt bent door de minimale en maximale lengte. Tekort: staart rotor raakt hoofdrotor. Te lang: balans probleem (DD zorgt al voor verschuiving van balans punt naar achteren). Maar in mijn geval zou dan de staartbuis wel zo'n 15 cm korter moeten worden en dat gaat dus niet. Bedenk mij dat hierdoor de vliegtijd korter wordt (weet je waarom?).

    Ieder geval bedankt voor het mee denken hoor!
     
  13. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    Ik heb deze pully (50 tandjes):
    http://www.helidirect.com/product_info.php?products_id=1794

    met deze riem:
    http://www.helidirect.com/product_info.php?products_id=886

    Was idd bijna nergens te vinden. Vond het al stom dat dit nooit gedaan was! Gelukkig kwam toen net op dat moment die 3DX400 op de markt en die heeft het eindelijk standaard erop zitten.
    Voor de ECO8 weet ik het eerlijk gezegd niet, weet ook niet watvoor type tandjes enzo het zijn... Veel gedoe met die zooi...

    Heb ook wat rondgevraagd bij shops voor pully's die in autootjes gebruikt worden, maar de meeste weigerde ook maar ff op de verpakking te kijken voor gegevens...
     
  14. Ik dacht er juist ook een balansprobleem mee op te lossen. Niet aan gedacht dat DD al voor een behoorlijke balansverschuiving zorgt.
    Maar ja,het was maar een idee.
     
  15. Maarten2

    Maarten2

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Appingedam
    Fred:
    Ik nu met de motor met tandwielen al moeite met het balanspunt. Heck servo, BEC, regelaar zitten helemaal voorop:

    [​IMG]
    Als de huidige motor ook weggaat wordt het nog erger. Ik heb uitgerekend dat het wat voorop zit 3,5 cm meer naar voren moet komen. Het frame moet dus langer worden.

    Sietse:
    Met de huidige overbrenging zou ik 54 tanden nodig hebben, maar ik denk dat het met 50 ook lukt. Wat betreft het profiel: staat er niets op de riem?

    Charles
     
  16. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    Op de riem staat: B432 MXI 3
    tis wel een dunne (smalle) dus .... naja, houd het natuurlijk wel (volgens mij)..
     
  17. Maarten2

    Maarten2

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Appingedam
    Bedankt Sietse! Het is het zelfde profiel als wat er bij mij opzit. B432 MXI 3 > 432 staat voor de steek, MXL voor het profiel en de 3 voor de breedte (3 mm zit dus ook op de eco).

    Ik vroeg mij ook wel eens af of dat sterk genoeg zou zijn. Heb het wel eens uitgerekend aan de hand van de specificaties: max. 379W. Sterk genoeg dus.

    Charles
     
  18. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    oki :). mmhh, hoe lang is die standaard riem voor de eco-8 dan? misschien kan ik die gebruiken!
     
  19. Maarten2

    Maarten2

    Lid geworden:
    16 apr 2005
    Berichten:
    374
    Locatie:
    Appingedam
    tot lengte 1200mm (al zou je hem doorknippen)
     
  20. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    mhh, dubbel dus 60cm. Das wel weer erg lang...
    Ik dacht er namelijk aan om er misschien 335 bladen op te zetten, maar die zouden wel tegen de staartbladen kunnen komen... Lijkt me dus niet handig..

    eerst maar ff wachten op onderdeeltjes en dan verder knutselen...

    Ben jij al verder charles?
     

Deel Deze Pagina