Direct Drive CP heli (T-Rex)

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door sietse, 24 mei 2006.

1. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  2. aviador

aviador Guest

zo te zien ontkom ik er niet aan dan een aparte staartmotor te gaan gebruiken, zoals bij de EOLO van powerditto. en een ander frame maken zal ook wel handig zijn zo te zien. of heeft iemand nog een idee?

3. sietse

sietse

Lid geworden:
    19 aug 2004
    zoals je op powerditto.de kan zien, is kan het een oplossing zijn om het oude tandwiel weer om de bel vast te maken. hierdoor drijf je dus nog gewoon je staart aan.

Heb je al ervaring met zelfbouw brushless? anders is het misschien handiger om eerst volgens de aanwijzingen op powerditto.de een cd-rom motortje om te bouwen. Dat zijn ff wat kleinere kracht, minder gewikkel, enz, enz.

Ik heb nu trouwens nieuw bladen gemaakt. 2x2mm balsa (redelijk :roll: ) symetrisch geschuurd en bekleed met 25 grams glasvezel. Ze zijn goed sterk en niet zo zwaar. Oh ja, ik heb ze ook gelijk 2 cm langer gemaakt. (moet kunnen, de motor is sterk genoeg). Alleen is het bij rotorbladen natuurlijk stom om bij het 2e blad te denken: hé ik heb nog wat epoxy over, nou ja, dan gooi ik het daar nog een beetje.
    Heb nu dus flink wat tape moeten gebruiken om hem in balans te krijgen. Volgens de simpele Satour-methode zijn ze nu perfect gelijk. Toch zit er nog ongeveer een halve CM bladspoor verschil in......
    Ik gok dat er ook wel wat trillingen van de speling in de kop komen. Ik kan ge pitch van beide bladen tegelijk namelijk zo een paar graden verschuiven, zonder dat je de servohoortjes ziet reageren..... :(

Als FP gaat het prima, toerental lekker laag gezet (hoge pitch). Nu zat ik alleen een beetje te spelen met het hele CP-idee. FF beetje optoeren met 0° pitch. en dan de curve iets omhoog zodat hij bij nog meer toeren los komt....
    Toeren maken wil hij wel, loskomen ook :lol: Alleen door die speling van een paar graden sprong hij op het "net-los-kom-moment" ineens een meter de lucht in! 8O (en das veel als je in de logeerkamer test!, vliegbaar stukkie is namelijk boven het bed: 2.40 x 2 x 1.5 (hoogte) :roll: ).

Pitch curve iets veranderd zodat hij al eerder wat meer lift geeft. Nu kon ik hem wel rustig loskrijgen, maar stilhangen werkt niet echt. Hij hopt echt soms opeens weer een stuk omhoog en dan weer hard naar beneden. Met die hogere toerentallen is dit dus nog eens flink duidelijker.

Oh ja, Als FP heb ik er 14 min mee gehoverd voor mijn liposave aan ging (3S1300mah).

4. sietse

sietse

Lid geworden:
    19 aug 2004
    Uuuhm, heb nu een probleempje.
    Ik heb een van een 18mm statortje een leuk motortje gemaakt (9N12P 9 windingen 0.5mm draad ster). Loopt prima. Ik heb hem op de staart gezet en hij wordt geregeld door zo'n goedkoop 10 amp regelaartje. Moet kunnen zou je zeggen.
    Op de MX-12 wil ik het dan met de Revo-mix mixen ipv met het halve picoboard. In principe zou het moeten werken er zijn alleen een paar "gekke" dingen:

- De staartmotor met regelaar heeft maar een heel klein bereik, dus zelfs met de trim heb je maar 3 standen tussen uit en volgas!

- Bij de Revomix in de "normal" stand veranderd de curve niet als ik de % verander, in de "stunt" stand veranderd die wel...... wazig dus...

- Als ik de regelaar v/d staart in de gyro prik en de gyro in de ontvanger, dan zegt de regelaar alleen maar de pliebelieb, maar niet de piep waarmee hij aangeeft klaar te zijn.... Daarna doet hij dus ook gewoon helemaal niks.... ook raar.

Ik heb de accu aansluitingen v/d regelaars parallel gezet. De regelaar van de hoofdmotor zit gewoon op kanaal 1 zoals eerst, de gyro op kanaal 4, ook zoals eerst...
    iemand tips?

5. Skidz

Skidz

Lid geworden:
    6 jul 2003
    Funky project geworden joh ;) Alleen is 5 amp niet zoals Freak zegt absurd weinig, maar 25% meer dan een conventionele bl setup... Jij trekt nu 5 amp en dat is dan 5 * 10,9 =~ 55 watt, oftewel 7 gram per watt. Een goed gebalanceerde BL setup haalt 10-12 gram per watt... Ik denk dat je de motor nog efficienter moet maken.
    Dat je regelaar niet 'armed' is denk ook wel logisch, je regelaar moet een 'gas dicht' puls zien om aan te gaan maar hij krijgt een 'mid stick' puls (Staart in rust).
    Heb je trouwens van de 2e regelaar de + draad losgemaakt? Anders proberen beide regelaars via de BEC de ontvanger te voeden, en dat word een rommeltje...

Succes,

Ton.

6. sven

sven

Lid geworden:
    22 feb 2004
    Man wat gaaf! Volledig outrunner direct drive micro heli. :worship:

Ik snap niet precies wat je bedoelt met halve pico bord. Je hebt toch gewoon een losse gyro, ontvanger en 2 regelaartjes? Heb je je staart motortje al eens geprobeerd met een wat duurdere regelaar?

En ik vond dat 5A al zo zuinig. Et kan dus nog zuiniger. :p Maar dat moet toch wel lukken met een beetje tweaken en een lichtere bell ofzo?

7. sietse

sietse

Lid geworden:
    19 aug 2004
    Ik heb ook geprobeert met de stick naar 1 kant (ook gewoon op het gaskanaal geprobeert). Maar via de gyro wil hij dus gewoon niet ge- "armed" worden. Ik had eerst van de gyro het rode stekkertje eruit gehaald, maar dat maakte geen verschil. Zou ik de rode uit het regelaarstekkertje dat NAAR de gyro gaat eruit moeten halen? haalt de gyro dan z'n stroom uit de bec van de 1e regelaar?

Ik had eerst een picoboard met kapotte gyro, die had ik eraf gehaald, dingetje doorverbonden en dan een losse gyro er tussen. Later heb ik een brushless regelaar eraan gebakken. Dat picoboard fungeerde dus alleen maar als mixer en als regelaar voor de staart :D.
    Nu heb ik dus idd een losse gyro, ontvanger en 2 regelaartjes.
    Staartmotortje nog niet met een andere regelaar geprobeert.

Ik vond die 5 amp ook redelijk zuinig. Hij is nu dus 380 gram en vliegt op 1300mah 14 minuten. Dus volgens mij trekt ie nu dus zo'n 5.57 Ampere (of reken ik nou verkeerd?).
    Het kan nog veel lichter en zuiniger. Dat is zeker waar! Het doel van dit ding is voornamelijk om te leren en dus om te kijken of het "kan" :D. antwoord: Het kan :D!! lol
    Ik had wel ergens gelezen dat de standaard esky cp2 iets van 6.4 amp trok ofzo, dus dan zou dit al zuiniger zijn. Bij iemand anders trok hij alleen weer maar 5 amp, dus tsja.....

Misschien morgen een ander (goed getest) brushless motortje op de staart zetten, kijken wat dat doet. misschien dus ook het rode stekkertje uit de staartregelaar VOOR de gyro. (Of die van de hoofdmotorregelaar eruit).

8. sven

sven

Lid geworden:
    22 feb 2004
    Moet jij eens opletten hoe weinig amps die heli trekt, als je van een paar plaatjes GFK een chassisje in elkaar gaat plakken. En als je et dan ook nog eens voor elkaar krijgt om die bell half aluminium te krijgen, dan ben je al een heel eind opweg. :p

Wat die staart betreft, probeer eens uit te vogelen of je dr mischien niet gewoon lekker een beltdrive staartje op kan planten. Dat is wat makkenlijker om te revomixen denk ik, en waarschijnlijk ook n stuk directer.

Maar je hebt ook CP, dus ik zou zeggen probeer eens op welke RPM die et efficientste hoverd. :p Gewoon met veel pitch en n lage RPM beginnen, en dan langsaam opvoeren naar hoge RPM en weinig pitch. Et kan denk ik goed zijn dat je motortje bij meer of minder RPM wat beter in zn efficiency curve komt te zitten. Dat is allemaal lekkere experimenteer stof. :p

Ik volg dit draadje met veel plezier, dus leef je lekker uit. :) Mischien zien we over een paar maandjes ineens de eerste DDCP T-rex verschijnen. ;)

9. sietse

sietse

Lid geworden:
    19 aug 2004
    Hij hoverd nu redelijk efficient op lage RPM met veel pitch dus.
    Ralph zei al dat ik misschien nog wat meer eruit zou kunnen halen als CP heli, indien ik hem met 1 of 2 wikkelingen mindeer zou wikkelen. Dan wil hij dus een hoger toerental pakken en zal ie idd als CP wel wat beterwerken. Probleem is nu vooral dat ik de kop nog niet volledig vertrouw om hem op volle toeren met 0° pitch te laten draaien... (zeker niet binnen).

Ik wil trouwens ook zeker wel naar een riemaangedreven staart. Ben er nu mee bezig :D, ik wacht op berich :D.

Oh ja, ik heb al een aanbod gehad van iemand die wel een alu bel wil draaien :D. Nog ff kijken wat ik aan stalen rondje erin moet plakken dan.

10. sven

sven

Lid geworden:
    22 feb 2004
    Ik zou zeggen, spaar eventjes voor een goedkoop kaal helitje, mischien de dragonfly 36, die heeft gelijk al belt staart geloof ik, en kost nieteens 100 euro zonder electronica. Plemp er je schijfmotor onder ipv de main gear, en je bent al klaar volgens mij. ;)

11. sietse

sietse

Lid geworden:
    19 aug 2004
    yups, had ik idd in gedachten, ben al in gesprek :D

12. aviador

aviador Guest

erg veel ruimte zit er niet waar het originele tandwiel zit van mijn 36.
    en als je dat wil maken moet je een heel ander chassis maken.

13. sven

sven

Lid geworden:
    22 feb 2004
    Hmm, owja, daar zit et tandwiel bovenin. En bij de rex ook al. Dat wordt toch eens creatief met GFK platen rommelen, of een piccolo ofzo, Sietse! ;)

14. Planelover_CrAzY_Murdock

Planelover_CrAzY_Murdock

Lid geworden:
    6 mrt 2005
    Tuurlijk (duuh :wink: ) moet je het + draadje van je staartregelaar eruit halen! De plus en min zitten wel doorverbonden in de gyro (met een aftappinkje voor de gyro zelf) dus in principe zou je m via de staartregelaar alleen kunnen voeden, maar beter is om gewoon de hoofdregelaar alles te laten doen. Nu krijg je dus een rommeltje, omdat je hoofd en staartregelaar allebei op de hele stroomvoorziening zitten. En de gyro krijgt natuurlijk de stroom van de ontvanger (hoe zou je anders een CP heli met beltdrive staart kunnen vliegen met een gyro?).
    Gauw dat rode draadje van de staartregelaar uit de socket halen dus...

15. sietse

sietse

Lid geworden:
    19 aug 2004
    Das een goeie! Thnx :D,

Ik heb nu trouwens uit gevonden waarom de Revo mix in de "normal" stand niks doet. (het blijft een vlakke lijn, ook als je de % aanpast).
    In de "stunt" stand zie je de lijn wel veranderen. Wat blijkt nou. De Revo mix is een mix tussen de staart en de PITCH! Niet het gas dus. Dus enkel handig voor CP heli's lijkt me.

Na van alles geprobeert te hebben, werkt het dus in principe wel, alleen doet de staartregelaar nog steeds niks als ik hem via de gyro erin prop...

Morgen komt er misschien weinig wind, dus ik denk dat ik weer ff de vorige setup erop gooi (met herriemotortje ja... :roll: ). Dan kan ik in ieder geval gewoon vliegen en misschien eens kijken of ik hem een keer op volle toeren vast kan zetten in de "stunt" stand :D . Powerrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr

16. sietse

sietse

Lid geworden:
    19 aug 2004
    mmmh, gaat niet echt geweldig hiero... Staart weer normaal terug gebouwd en weer ff geprobeert.

Er zit alleen zó veel speling in de kop (denk ik) dat bij een vast toerental de heli soms een meter op en neer springt.... Das niet echt relaxed vliegen... Volgens mij hoort dat toch niet helemaal :(.
    FF een Dip............

17. sven

sven

Lid geworden:
    22 feb 2004
    Governertje kopen. :p

Maar niet opgeven hoor! Dit spul is TE mooi om aan de kant te gooien.

18. laurens

laurens Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2003
    Sietse, ik zag dat de Hornet X3D in de aanbieding is bij MS composit. Misschien is dat leuk om om te bouwen?

19. sietse

sietse

Lid geworden:
    19 aug 2004
    Nou, die motor is mooi idd, maar die rotorkop wil niet meer geloof ik... Ik krijg het gewoon niet meer goed...

Laurens, dat ziet er idd goed uit ja! Niet zo duur ook. Zal er eens goed naar kijken.
    edit: hhmm, hij was net 88 euro, kijk ik ff later weer, issie 105 euro... wazig.

20. laurens

laurens Forum veteraan

Lid geworden:
    16 feb 2003

Deel Deze Pagina