Direct Drive CP heli (T-Rex)

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door sietse, 24 mei 2006.

1. sietse

sietse

Lid geworden:
    19 aug 2004
    Hahaha, ja, helemaal in het begin zat ik vol met vragen! Maarja, heb ondertussen het meeste geleerd van Powerditto.de. Ralph Okon heeft me goeie tips gegeven.

Ik ben nu eerst weer ff die honeybeeCP aan het opbouwen, heb net ontdekt dat de nieuwe kop die ik had gekocht TOCH paste, alleen moet er dan gewoon 1 onderdeel minder op dan eerst... tsja, je moet er maar opkomen..... Morgen ff testen, gelijk maar als CP, heb de curves al ingesteld :D.

En Niels, ook ik heb het druk hoor, laatste jaar Werktuigbouwkunde. Volgende week maandag heb ik Mechanica :D, dan nog automatiseringstechniek en dan nog een verslagje inleveren en dan kan ik na de zomer beginnen met mijn afstudeerstage... Dus tsja, als pauzes tussen het leren (of leren tussen de pauzes :D) ben ik met de helies bezig. Ik ben niet zo goed in het aandacht houden op 1 ding, vooral niet als het saaie vakken zijn....

2. sietse

sietse

Lid geworden:
    19 aug 2004
    Onderdelen wordt al voor gezorgd. gaat de goede kant op dus, ik moet alleen vooral nog 1 24 polige stator... Heb al 2 videorecorders gesloopt, maar die hadden alle2 een stomme motor...

Ik zit nu ff te denken over het frame. Heb er al aardig wat over gelezen. Ook op TRextuning.com staan er een aantal.
    De meeste zijn eigenlijk gewoon 2 vlakke platen van Carbon/Printplaat/Aluminium met daartussen blokjes waar alles mooi op/aan past.

Die van Helihobby is wel mooi met die servo's in 120° opstelling, maar ik denk dat ik toch voor zoeen ga waarbij de servoos in de zijkant van het frame zitten. Lijkt me makkelijker.

Weet iemand trouwens waarom op de standaard T-Rex de servo's via allemaal linkjes en heveltjes met de tuimelschijf verbonden zijn? Lijkt me vrij nutteloos eerlijk gezegd...

Hier ff wat plaatjes met de verschillende frames die er zo te vinden zijn.

Dit is gewoon een ombouwset voor het standaard frame. beetje suf.

HeliDirect Super Frame V2. Mooi, maar beetje erg Blingbling en die alu stukkies zijn nog wat lastig te maken (kan er wel zo tekeningen van produceren met die foto's :D)
    Wov Carbon Frame: Bijna hetzelfde, maar dan van vol Carbon

MicroHeli Carbon Fiber Frame

Heliworkz v3 ccpm T-Rex frame

Align Carbon Fiber Frame, zoiets lijkt me wel mooi en ben ik een beetje aan het namaken :)

En dit is dan het begin van mijn framepje :)

Aan de onderkant heb ik nog weinig aandacht besteed, daarvoor moet ik eerst ff kijken hoe groot de motor gaat worden (ook ff tekenen dus :) )

3. michel pet

michel pet

Lid geworden:
    8 dec 2004
    goed in de weer on ze id`s werk je dus uit top

4. Duccan

Duccan Guest

Sietse, die frame van jouw is ccpm. De kop die je van mij krijgt is mechanisch gemixed

5. Aaalie

Aaalie Guest

Kop van eCCPM en mechanisch gemixt is identiek, alleen de swashplate is anders...
    En deze is ook heel eenvoudig om te bouwen.
    Nog enkele frame's en een zelfbouwframe in dit draadje: http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=19175&start=0
    Het frame vliegt overigens nog steeds!

Gr.A.

6. sietse

sietse

Lid geworden:
    19 aug 2004
    Prachtig Aldert!
    Ziet er strak uit!

Dat de DF36 4punts tuimelschijf heeft wist ik wel, ik dacht: Ik zie wel wat er binnen komt. Ik heb ook nog wat T-Rex onderdelen overgekocht, dus ik kies later nog wel wat ik precies ga gebruiken.

Misschien bouw ik wel 2 DDCP's :D (Iemand interesse?) :D:D:D:D

MMh, dat wordt weer flink wat videorecorder verzamelen. Heb nu 3 verkeerde.. :(.
    Of oude floppydrives, want in 1 zat een keer een mooie 30 polige stator. Als ik er daar nog 2 van kan vinden :D.

Maar echt hé, hoe kom je erop om een 4punts tuimelschijf op zo'n heli met een lullig krom stripje om te bouwen naar 3 punts CCPM!!! Stoere oplossing, echt top!

7. sietse

sietse

Lid geworden:
    19 aug 2004
    Sow, nog ff het filmpje van mijn laatste poging met de HoneybeeCP kop op het net gezet.
    nog steeds een beetje "sticky collective" en gewoon veel teveel gezwabber en de zooi is niet af te stellen. Eerst lijkt het bladspoor weer goed, maar op hogeren toeren schiet het gewoon weer raar...
    Nou ja, kijk maar:
    Laatste poging honeybee kop

Ook nog s'avond weer ff een DDFP in elkaar gezet. soortement van picolokop met een dubbele 12N16P motor:
    Op vol gas kan ik net hoveren, maar op zich vliegt het wel mooi. Ook nog ff van ster naar delta geschakeld, maar dan heeft ie weer veeeeeel teveel power... Misschien maar eens opnieuw wikkelen met iets diker draad en minder wikkelingen:
    DDFP picolo 12N16P

8. aviador

aviador Guest

jammer van de honeybee sietse, geen energie meer in stoppen.
    mooi gevlogen met de piccolo hoor! jammer van het geluid van de staart, anders zou het helemaal een mug zijn.
    lukt het al met de df36 kop? moet ik nog foto's maken of lukt het wel wanneer je de link balletjes hebt?

9. sietse

sietse

Lid geworden:
    19 aug 2004
    Ik heb hem nu idd definitief weggelegd.
    Die DF36 gaat meer de goede kant op. Heb nog ff met rcvliegshop.nl gemaild, maar voor die 2 linkjes moet ik idd bijna alle reserve onderdelen kopen....
    balletjes, linkjes, en de hele schroevenset....

gelukkig had ik een tijd geleden van een vriend onderdelen van een oude grote benzineheli gehad. Daar zaten wel leuke ball links bij. Een stukje groter, maar oersterk :D. Had voor een leuk idee nog die originele bolkopjes losgedraaid, maar dat zijn echt prutschroefjes idd. Gelijk maar met sec lijm weer terug gedraaid....

Die grotere balllinks hadden ook grotere schroeven, dus ik heb de gaatjes iets uitgeboord en die schroeven erin geragd. Zit muurvast nu :).
    Voor de staartaandrijving heb ik nog leuke riempjes van een printer ofzo gevonden. Moet lukken :)

Oh ja, fotoos van de servoaansturing zijn misschien nog wel handig, hoewel ik nu wel redelijke heb gevonden. nou ja, zie maar..

10. aviador

aviador Guest

je blijft echt een knutselaar, hoe kom je erop, printer riempjes, ballinks van 2 maal zo groot :lol:

11. sietse

sietse

Lid geworden:
    19 aug 2004
    Nou, heb eindelijk weer een reactie van Ralph, Wel een hele nuttige, want met deze info kan ik weer verder met o.a. het ontwerp van de Bell. Hij is nu ook dezelfde 24N26P met dezelfde statoren aan het maken, maar heeft ff geen tijd om hem verder te bouwen en te testen.

Hier in ieder geval een 1e modelletje van de motor in wording. (zoek nog 1 24 polige stator...).

12. sietse

sietse

Lid geworden:
    19 aug 2004
    sow, ff om te kijken naar de mogelijkheden ook een simpele alu versie getekend:

13. sietse

sietse

Lid geworden:
    19 aug 2004
    Nieuwe idee:

14. DasModel

DasModel Guest

vind je die videorecordermotor ook niet in computers? ik dacht het wel hoor maar ben niet volledig zeker...

15. sietse

sietse

Lid geworden:
    19 aug 2004
    ik weet niet precies wat je bedoelt, maar zulk soort motoren (borstelloze motoren) vind je zeker in computers. Cd-spelers, Floppydrives en Harde schijven worden daarmee aangedreven.

De motortjes uit cd-romspelers zijn echter erg klein, maar leuk voor een shocky. Van Floppydrives verschillen ze nogal. Ik heb al een goeie motor van 2 12N statoren gemaakt, maar voorlopig zit ik met iets van 10 verschillende soorten.... Uit 1 hele oude floppydrive heb ik een 30N stator. DIe is heel mooi, daar zou ik er ook nog wel 1 van willen hebben. Maarja, het is gokken hè. Je weet nooit wat erin zit :D.
    Die 24 polige zitten voornamelijk toch in videorecorders en soms in een laserprinter dacht ik, maar die heb ik nog niet gesloopt :D

16. DasModel

DasModel Guest

ik ga dit ook wel es proberen maar weet niet goed hoe eraan te beginnen. hierboven heb je wel mooie tekeningen maar dat kan je toch niet namaken? Ik zal eerst een videorecorder moeten zoeken denk ik...

17. sietse

sietse

Lid geworden:
    19 aug 2004
    uuh, als je nog geen ervaring heb met de bouw van borstelloze motoren zou ik eerst een beginnen met een kant en klaar setje van ACW ofzo (gewoon cd-rom motortje). Het is een heel gedoe voor je verder ben hoor.
    En met 1 videorecorder kom je er niet.....
    En het je moet er ook wat in investeren. Heb nu weer voor flink wat geld magneten besteld....

Gelukkig kreeg ik net ook een pakje van Aldert. Sow hé dat zijn wel heel veel T-Rex onderdelen!! Heeeeeeel erg bedankt!!!!

18. sietse

sietse

Lid geworden:
    19 aug 2004
    Haha, gaat lekker nu :D.

Veel onderdelen beginnen aardig compleet te worden. Ben nog ff bezig met het ontwerp van de motor en het frame.

Gister kwam gelukkig mijn Feigao motor voor de gewone T-Rex aan!
    Vandaag 1e vluchtje gemaakt. Nog erg veel storing, maar michel wees me er ff op dat mijn servosnoertjes langs de motor lopen... FF veranderen maar, stom zeg... Ik wacht ook nog op een hyperon ontvanger. daarmee zou ik helemaal geen storing meer moeten hebben.
    De kleine motor is eentje die ik op een picolo had zitten.

Filmpje: T-REX 1e hover

Voor de DD had ik magneetjes besteld bij http://www.cnc-modellsport.de/. Prima zaak. De betaling doet er meestal wel een tijdje over, maar ik kreeg gelijk na een dag al een mail dat de zooi al verzonden was :D.

wat een pakje zeg!!!
    3x10m 0.75 draad
    3x10m 1mm draad
    140x 7x6x2.5 neodym magneetjes
    FF uitkijken met elektrische apparaten in de buurt :)
    oh ja, en een zakje haribo bären :D :?: :roll:

19. aviador

aviador Guest

mooi mooi!
    filmpje was echt lachen, lollig bewerkt :p
    had gehoopt dat toen je snel opsteeg je inverted terug in beeld kwam :lol:
    hoe is de power met de feigao motor? en werd hij heet?

mijn t-rex is ook vandaag binnen trouwens, ben nog hard bezig met inbouwen van electronica.
    ik zit nu met een probleem dat alles goed werkt, behalve dat de ailrons verkeerd om staan terwijl pitch en elevator wel goed is.
    hoe los ik dit op?

20. Amstel76

Amstel76

Lid geworden:
    20 mei 2005
    Reversen van een complete functie doe je doorgaans in het swash menu van je zender.

Deel Deze Pagina