Direct Drive CP heli (T-Rex)

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door sietse, 24 mei 2006.

  1. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    idd, in het swash menu staan nu alle functies op 60?%. Daar kan je ze ook reversen, maar dan reverse je maar 1 servo.

    Wat je moet doen is aileron van 60% naar -60% zetten. Probeer maar, ik zat met exact hetzelfde probleem eerder :D.

    Net weer 2 packs gevlogen. Heb het nu op 8 min per pack gehouden (vol gas). es kijken hoeveel erin gaat.
    accu word niet zo warm, regelaar best wel en de motor wordt goed heet, kan je niet langer dan 4 sec aanraken. Maarja, dat had marcel ook met zijn medusa en toen zei zijn thermometer dat het maar heel weinig was.

    Op het filmpje stuiterde hij trouwens echt alle kanten op. Na een kritische blik op een foto van michel gaf hij de tip om de servosnoertjes niet Langs de motor te leiden! Stom zeg... dat ik daar ook weer overheen heb gekeken. Gelijk net ff omhoog geleid. Sow, wat een verschil zeg!! Kan nu lekker nose-in hoveren en 4-puntsdraai. Ook voorzichtig een paar rondjes gevlogen, maar dat vliegt wel strak zeg :D:D:D
     
  2. aviador

    aviador Guest

    nu dat we toch bezig zijn, ik heb net ook de eerste vlucht gemaakt met de t-rex.
    motor na 3 minuten loeiheet :?
    de ailrons heb ik opgelost door de 2 servo's te verwisselen, werkt ook:)
    de t-rex maakt hier trouwens een heel schraal geluid, vooral bij het aftoeren hoor je een piep geluid. kan ik gewoon hier en daar een drupje wd40 doen?
     
  3. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    uuh, kweenie? watvoor geluid? waar komt het vandaan?
    Hoe vlieg jij hem trouwens? Welke curves?

    Mijn motor wordt dus ook loeiheet, maarja, het is buiten ook heet en volgens mij zijn er gewoon niet veel motoren op Trexen die koud blijven...
     
  4. aviador

    aviador Guest

    het geluid klinkt net alsof er iets slipt.
    aangezien het niet het tandwiel is dat er nog perfect uitziet,
    en de hoofdas door de twee borgpinnen niet kunnen slippen snap ik er geen fluit van.
    enige dat ik kan bedenken is de one-way bearing.
    ik vlieg nog met de normal curve, geen 3d, ik ben hem nu nog aan het instellen.
    mijn normal pitch curve loopt van 45 tm 80 (hoe kan ik alleen de pitch trimmen?)
    en de gas curve loopt van 0 50 66 75 90

    en dan nog iets, heel raar, als ik naar rechts stuur (ailrons) dan hangt hij netjes naar rechts, maar wanneer ik naar links stuur gaat hij opeen best steil naar voren :?
    de achterste servo van de 120graden setup is trouwens van walkera, zou het helpen wanneer ik die door een 17grams conrad vervang?
     
  5. Aaalie

    Aaalie Guest

    Hey,

    De servo's van de 120 graden tuimelschijf moeten eigenlijk alle drie van hetzelfde merk en type zijn. Je moet de armlengte van de servo zo kiezen, dat met het sturen van de pitch (drie servo's tegelijk) de tuimelschijf recht naar boven komt (dus hierbij niet gaat kantelen o.i.d.).
    Bij het sturen van de aileron en elevon mag de tuimelschijf ook niet omhoog of naar beneden gaan (de kogel in de tuimelschijf mag dan niet verplaatsen).
    Je hebt altijd een interactie met een 120 graden tuimelschijf, maar daar zal je zowiezo met rustig vliegen helemaal niets van vernemen. Alleen de topvliegers vernemen dit tijdens het harde 3D werk.

    Gr.A.
     
  6. Planelover_CrAzY_Murdock

    Planelover_CrAzY_Murdock

    Lid geworden:
    6 mrt 2005
    Berichten:
    438
    Locatie:
    Alphen aan de Maas
    Da's weird ja. Zou aan je servo's of je swash kunnen liggen idd.
    Maarre, als je dan toch servo's wilt verwisselen waarom ga je dan niet voor high-end servo's? En als je toch zware servo's wilt zou ik de Park HPX pakken, supersnel en supersterk en maar 2g zwaarder als jouw conrad dingen. Zweer ik bij, echt :D
    Wel net zo groot als een standaard servo jammergenoeg. Weet niet of dat past?
     
  7. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    nee, past niet.... leipo, jij met je park dingetjes :D

    Eddy en laurens hebben wel een standaartservo op de staart zitten. ZIet er echt niet uit!! :)
     
  8. aviador

    aviador Guest

    ik heb hier nog 3 standaart servo's liggen, groot dat die dingen zijn 8O
    had er een die een draaimoment had van 15kilo per cm :D

    net weer even gevlogen, het kraken bij het optoeren is eruit door het motor tandwiel dichter tegen het hoofdtandwiel aan te doen.

    dat als ik naar links rol dat de nick naar voren gaat snap ik nog niks van.
    de swash gaat bij de pitch netjes recht omhoog en omlaag.
    de achterste servo beweegt niet wanneer ik naar links of rechts rol.
    toch gaat hij in de lucht naar voren wanneer ik naar links rol.
    vanaf de achterste servo en de swash zit ook wel wat speling,
    had jij dat ook aldert?
    wat ik ook zie is dat de swash een beetje omhoog en omlaag gaat bij de nick.

    het weet wat dat eccpm :|
     
  9. Aaalie

    Aaalie Guest

    Zeker niet, links rollen is ook links hangen, zonder dat hij nickt. Maar bij links nick geven, blijft de achterste servo op zijn plaats, de linker trekt iets aan, en de rechter duwt iets. Zoals je je "probleem" beschrijft, lijkt het alsof bij links rol geven alleen maar de linker servo trekt (en de rechter NIET duwt). Zou je dat eens kunnen kontroleren?
    Dat speling had ik uiteraard ook, maar dat is langzaam gedurende gebruik erin gekomen, en heb daar eigenlijk nooit hinder van gehad of anders voelde o.i.d. (misschien ook omdat het geleidelijk aan is gegaan).

    En het schrale geluidje? Inmiddels opgelost?

    Gr.A.
     
  10. aviador

    aviador Guest

    dat is bijna helemaal weg ja, dat kwam gedeeltelijk door het motortandwiel op het hoofdtandwiel.

    de linker servo trekt en de rechter servo duwd gewoon.
    er is ook niet echt te zien dat de rechter minder zou duwen dan dat de linker trekt.
    aangezien bij beide de servoarmen even lang zijn, en de servo's idenktiek zijn lijkt me dit zo raar ook.
     
  11. Planelover_CrAzY_Murdock

    Planelover_CrAzY_Murdock

    Lid geworden:
    6 mrt 2005
    Berichten:
    438
    Locatie:
    Alphen aan de Maas
    Ja maar parkjes doen 0,1s/60grdn en 4,2kg/cm op 4,8v 8)
    En dan is je swash dus wel echt snel. Al past het niet echt :lol:
    Wat voor servo's hebben hun op de staart zitten? Toch niet die superdure futaba's?
     
  12. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    hahahahahahahahahahahahahaha

    dus........

    uuuhm, kweenie wat het was, in ieder geval formaatje standaard...
    Standaard past NOOOIT op de swash. Bij mijn DD ga ik misschien wel die ES-03 op de Swash zetten :). die past net in de originele houdertjes, alleen paste de kap dan niet meer...
    Dus dan maar weer de ES-05.
    Nou, net met toch een fiks windje op een klein pleintje met allemaal turbulentie gevlogen. Het werkt wel zeg :D prachtig ding. Nu maar eens mijn trainingsgestel eraf...
     
  13. aviador

    aviador Guest

  14. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    Na een tijdje tekenen komt er in ieder geval ook al meer vorm in de rotorkop :D.
    wel aardig wat gedoe om alles aan elkaar te linken...

    [​IMG]
     
  15. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    FF een update:
    Ik heb al bericht dat de Bell bijna klaar is. Nu alleen nog de statordrager en dan is het ontwerp van de motor wel bijna klaar. Tekening van de statordrager heb ik net weer opgestuurd, dus ik ben benieuwd hoe dat in het echt word :D. Hopen maar dat alles past en ik geen stomme foutjes erin heb getekend....

    Ondertussen flink aan het oefenen met mijn "gewone" T-Rex :D.
    http://media.putfile.com/T-REX-Vliegen
     
  16. aviador

    aviador Guest

    dat ziet er zeeeer goed uit sietse! mooie vlucht, echt waar :D
    jammer dat mijn t-rex nog niet zo mooi vliegt, stom dat ik mijn servo's nergens kwijt kan :(

    even over de DD-trex.. hoe wil je nou precies de staartaandrijving maken? je zal alsnog iets met tandwielen (is geluid) moeten gaan klooien wil je niet een aparte staartmotor gebruiken moeten.

    oscar
     
  17. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    er komt een tandwiel voor de getande riem direct op de hoofdas, maar ik ben nog steeds op zoek naar een winkel een beetje dichtbij die dat ding verkoopt.
     
  18. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    Nou, vorige week op de indoor meeting van Jan de draai-onderdelen gehad. 1 woord: PRACHTIG!!!
    Heel erg bedankt Jan!
    Zelfs de schroefjes en kogellagers zaten al in de statorhouder.

    Heb alleen erg weinig tijd nu. werk nu fulltime 6 dagen per week, is ff wennen. Vorige week in de avonden een DLG gemaakt. Komende tijd ga ik weer verder met deze heli.
    Ik heb nu in principe alle onderdelen voor de motor. Zal binnenkort ff wat fotootjes erop zetten. Ben benieuwd of mijn bedachte wikkelingen er ook op gaan passen :D. De magneetjes passen in ieder geval. Met minimale luchtspleet, maar hij loopt nergens aan! (ideaal als alles zo mooi gecentered is :D).
     
  19. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.330
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  20. sietse

    sietse

    Lid geworden:
    19 aug 2004
    Berichten:
    4.797
    Locatie:
    Den Haag
    :wink:
     

Deel Deze Pagina