Direct Drive CP heli (T-Rex)

Discussie in 'bouwverslagen' gestart door sietse, 24 mei 2006.

1. aviador

aviador Guest

ik denk dat het majen van de heli met de hoofdrotor direct drive niet zo moeilijk is, alleen dus die staart op de motor aansluiten kan wel eens lastig worden.
    ik heb opeens een erg raar idee in mijn hoofd; waarom geen staartMOTOR (outrunnertje ofzo) met de staart rotor zodat je ook daar collective pitch hebt. dit maakt het bouwen van je t-rex een stuk eenvoudiger denk ik.

grt. oscar.

2. Maarten2

Maarten2

Lid geworden:
    16 apr 2005
    Sietse,

Ben benieuwd hoe je de motor gaat koppelen aan de rotor. Wordt dit één lange as ?

3. Maarten2

Maarten2

Lid geworden:
    16 apr 2005
    Een extra motor met extra regelaar en extra gewicht op die staart lijkt mij toch ingewikkelder dan het bestaande concept met tandriem schijf op de rotor-as.

4. aviador

aviador Guest

om eene degelijk toerental op de staart te maken moet je ten eerste een hele lange riem vinden die helemaal om de motor gaat, en dan heb je ook nog de rare bochten die de riem moet maken.

5. Maarten2

Maarten2

Lid geworden:
    16 apr 2005
    De riem hoeft niet om de motor, zoals ik het begrijp komt er een apparte tandriem-poelie direct gemonteerd op de rotoras. De lengte is niet een probleem. Deze riemen worden in een boel lengtes geleverd (zitten veel in printers/plotters, zijn echt niet bedacht voor T-rexen). Ook het probleem van in de staartbuis geleiden (rolletjes) en 90 graden draaien is al een oplossing voor bedacht.

6. sietse

sietse

Lid geworden:
    19 aug 2004
    riemaandrijving komt erin :), simpel en doeltreffend! Geduld, geduld..............

Net ff geprobeert te wikkelen met 1mm draad, moet gaan lukken, maar het word wel krap :D. erg stug ook dat draad!

Er kunnen nog gaten in de bel om hem lichter te maken. Ik denk alleen dat ik eerst met de rest verder ga. De 1e versie gaat er gewoon om dat het werkt. NIET dat het DE lichste, snelste en sterkste T-Rex van de hele wereld word.....

7. Maarten2

Maarten2

Lid geworden:
    16 apr 2005
    Dat ziet er mooi uit ! Ik had eigenlijk nog een vraag maar met deze foto's zie ik het geloof ik al:

De bel is gedeeltelijk van aluminium en waar de magneten komen van staal is het niet ? (mijn vraag was of die bel niet geheel van aluminium te maken is).

8. sietse

sietse

Lid geworden:
    19 aug 2004
    Ja

Aluminium geleid de flux niet. Het is dus noodzaak om de ring van staal te maken omdat staal dat wel goed doet. Daar komen de magneten idd in. Die zal ik binnenkort denk ik erin maken, ziet er wel gelijk stoer uit dan :).

Voor de ongeduldigen is hier dan een plaatje dat ik op internet vond. Beter goed gejat.....
    Duidelijk?

9. Maarten2

Maarten2

Lid geworden:
    16 apr 2005
    Dat is duidelijk met die flux Sietse. Wat betreft die lange as; je gebruikt de motorlager ook als taatslager dus.

10. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Koeling ook.

11. sietse

sietse

Lid geworden:
    19 aug 2004
    Ik gebruik idd de motorlagerS als taatslager.
    In een normale T-Rex zitten 2 van die lagers voor de hoofdas. Ik heb er al 2 in de motor en dan komt er boven nog 1 in het frame. Dus in totaal 3 lagers op de as :).

Idd Ron, koeling ook. Al gok ik dat die motor (mits goed gemaakt) de T-Rex op z'n sloffen gaat trekken (niet te hard zeggen maar......) :D

12. Maarten2

Maarten2

Lid geworden:
    16 apr 2005
    Die gaten in dat mooie stukje huisvlijt niet uit het handje boren hé. :wink:

13. sietse

sietse

Lid geworden:
    19 aug 2004
    whahaha, nee, was ik niet van plan!

14. sietse

sietse

Lid geworden:
    19 aug 2004

Pfff, vanmiddag toch maar die drempel over gestapt.... en begonnen met wikkelen.
    Nou ja, wikkelen... Met 0.5 mm draad kan je het nog wikkelen noemen. Deze 1mm zooi moet je meer "vouwen" ofzo :D. Superzwaar, maar toch 8 windingen erop gekregen.
    1e fase zit erop dus, ff checke of het goed genoeg is.

15. aviador

aviador Guest

ziet er in iedergeval strak uit! kan niet wachten op de rest :D
    lullig als je erachter kwam dat je het krimpkousje was vergeten :p

16. ron van sommeren

Lid geworden:
    31 aug 2002
    Zit er desondanks goed op :)

17. sietse

sietse

Lid geworden:
    19 aug 2004
    Haha, idd Ron, zo'n stokkie moet ik ook maar gebruiken! Heb van die paar windingen al een blaartje op mijn vinger....

ha, gelukkig gelijk ook de foto naar Ralph gestuurd. Kreeg net antwoord:

Klinkt erg logisch. Tis wat meer rijgwerk ipv wikkelen, maar het scheelt toch zo'n 8cm draad per fase en het word een stuk netter. Moet wel in de efficientie schelen lijkt me...
    Hop! Daar gaan me windingen :) (draad nog hergebruiken of toch dat risico maar niet nemen???)

18. ron van sommeren

Lid geworden:
    31 aug 2002
  19. sietse

sietse

Lid geworden:
    19 aug 2004
    Mhh, kan het ff niet vinden in die link Ron, Lijkt me weerstand meten? of heb je een andere methode?

Heb ook nog ff gevraagd hoe Ralph de benodigde lengte bepaald:

En ja hoor, weer een geniale tip erbij :). gaat lukken op die manier!
    Ik ga denk ik toch niet in 6 groepen wikkelen, maar in 3. dat overbruggen was wel goed te doen..

Hoewel, als je zoals hij eerst aangeeft van buiten naar binnen gaat wikkelen, dan moet je dus wel de rest van je draad door het gat tussen de statortanden "rijgen"... Daarvoor scheelt het natuurlijk wel weer een boel...

20. u4eake

u4eake

Lid geworden:
    16 aug 2006
    Ik vind dit een prachtig project en heb het idee opgevat om mijn GWS mini dragonfly ook direct driven te maken. (1e zelfbouw motor projectje)
    De afgelopen dagen heb ik uren en uren besteed aan het lezen van forums en websites ivm borstelloze buitenlopers en LRK motoren, maar heb toch nog veel vragen. Ook al flink wat cd-roms, harddrives, floppydrives en videorecorders gesloopt :)

Uit een oude 5-1/4 floppy drive een mooie 30 polen stator gehaald. Hij lijk op deze http://www.powercroco.de/ECO8dir.html, maar de mijne is maar 0.5mm dik. Ik heb ook 0.45mm draad ter beschikking, dus wil ik hem daarmee wikkelen ipv met 0.7-0.9 draad zoals op powercroco. Meer wikkelingen geeft minder toeren maar meer koppel, maar vermits die op powercroco 4000 RPM doet en ik met 2000 RPM wel uimschoots denk toe te komen voor mijn fp dragonflytje komt dat wel goed, correct ?
    Ook gaat hij op 7.4V lipo's moeten werken ipv 11.1V

IS het best van 32 magneten te nemen voor deze stator ? Gaat dit een bruikbare motor opleveren met bovenstaande wijzigingen, of zit ik bij voorbaat al ergens dik fout ?
    Ik heb uit een videorecorder ook nog een 40mm 9 pool stator, zou deze beter geschikt zijn ?

De motor draait nu (op de esc van de floppy drive) en heb em gisteren (bij wijze van 1e testje voor mezelf) ook al es van ster naar driehoek geschakeld met de voorspelde hogere stroomafname en toerental.
    Welke ESC moet ik hiervoor kopen, of beter, gaat deze motor werken met een goedkope 10A esc ? (mijn dragonfly trekt nu met borstelmotor iets van 5A om te hooveren)
    Of is er een manier om de bestaande floppy drive esc meer amps te laten leveren ?

PS. Mag ik sietse zijn topic hiermee wel vervuilen of start ik best een nieuw topic op ?
    PS2 : Waarvoor zou die blokgolf-vormige lijn op de print dienen (rond de bel, met een weerstandje tussen)

Deel Deze Pagina