Direct Drive Main motor voor microhelies...

Discussie in 'FP/coaxiaal' gestart door niels polfliet, 9 feb 2004.

1. hallo, ik weer :)

De V2.1 is klaar :) (Lichter dan de V1 en andere magneten, vandaar 2e generatie.)

Ik heb deze keer een kleinere 18 pool motor gebouwd, die door een speciaal fluxconcentratiesysteem, Hallbach Array genaamd, met half zoveel magneten kan werken. Hij heeft 24 magneetpolen, met zoals je kan zien, tussen elke pool een gekantelde magneet die de flux van de achterkant van de magneten omleid. Je voelt duidelijk dat er aan de buitenzijde zo goed als geen veldlijntje meer doorkomt, en de magnet cogging zeer hard is. Door dit systeem zijn 2.5mm magneten dik genoeg, en 3mm hoogte (voor 1mm stator) is ook al voldoende. Ben er dan ook zeer entousiast over. In de vergelijking met de vorige zie je dat er veel minder magneten gebruikt zijn, en echt, met minder gaat het niet.

Hij is met nog dikker (0.5mm) koperdraad gewikkeld, om koperverliezen tot een minimum te beperken. Achteraf gezien had het misschien dunner mogen zijn, dat had lichter geweest, maar zo een stator wikkel je niet op 1 dag hoor...

Hij is de tot nu toe heetste heli motor die ik heb, op volgas slaat de regelaar zelfs uit. Dit is speciaal gedaan om perfect bij m'n volgende CP heli te passen, Met de Hornet ccpm head, moet enkel nog een frame bouwen. :)

De motor weegt nu 59 gram en de "V1.5" 70g (staat er op de foto's naast), dus 11 gram gewonnen. Ook het rendement lijkt beter, maar daarvoor moet ik hem nog evenaan de interface hangen. (Is nog niet volledig klaar)

spread the word...
    Niels

2 motoren op 1 heli 8O
    alle gaten samen scheelt 5 gram... (de gyro wou er ook op, Gy240, absolute aanrader!)
    ook iets dunner...
    Hallbach array...

:wink:

2. Satoer

Satoer Forum veteraan

Lid geworden:
    21 okt 2003
    8O WOW Twin engine direct drive ;)

3. hihi, ik had boven de eerste foto al "2 motoren op 1 heli 8O " geschreven om dit te vermijden, mislukt dus :lol:

Niels :wink:

4. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    De volgende stap wordt dus een heli met coaxiaalrotoren en twee direct-drive motoren ;)

5. mmm, daar zeg je zoiets :p :wink: Geen problemen met de staartrotor meer dan... 8)
    Heeft zo'n heli op beide rotoren cyclic pitch?

Niels

6. Elwin

Elwin

Lid geworden:
    16 aug 2003
    Ja anders zouden de bladen tegen elkaar botsen.

Elwin

7. ron van sommeren

ron van sommeren Forum veteraan

Lid geworden:
    31 aug 2002
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  8. sven

sven

Lid geworden:
    22 feb 2004
    Leeft je heli nog, Niels?

9. Jorrit

Jorrit

Lid geworden:
    19 aug 2002
    Oude topics kicken... :lol: Even verplaatst naar Micro-Heli's.

10. sietse

sietse

Lid geworden:
    19 aug 2004
  11. sven

sven

Lid geworden:
    22 feb 2004
    Ik zag die DD heli van sietse, en ik was benieuwd of deze ook nog leefde. :p Ik heb nog n suffe ouwe dragonfly 4 die eigenlijk al ten dode opgschreven is, en ik heb op zolder nog een stuk of 3 VCRs en een kleine 8 floppydrives staan. ;) Zou geweldig zijn om dat allemaal nog nuttig te maken.

Deel Deze Pagina