DJI New Mavic Pro

Euh... bij commercieel gebruik is ook onder de 1Kg een ROC-Light nodig!

Onder de 1Kg hoef je er alleen geen theorie-examen voor te doen!

Omdat de verzekering een praktijk examen eist niet het volledige ROC-light. Het is wachten op een verzekering die dat niet eist. Vanuit de regelgever is het geen eis.
De <1kg is een compleet nieuwe categorie. Komt vanzelf wel.

Maar ok het is nu alleen niet de theorie doen.

Je verward zaken @Tasz

Bij commercieel gebruik van 0 tot 4Kg is een ROC-Light een eis!

Hier staat toch echt wat anders
https://www.ilent.nl/onderwerpen/transport/luchtvaart/dronevliegers/aanvragen_ontheffing/

Bewijs van bevoegdheid is alleen nodig bij 1 tm 4 kg

Althans zo is het mij altijd verteld

Edit
ah gevonden
Ik heb het van dit artikel
https://www.dronewatch.nl/2016/09/2...g-wil-vliegen-met-een-drone-lichter-dan-1-kg/

Maar goed, de verzekeraar eist roc-light praktijk dus het moet inderdaad zijn, Geen ROC-Light theorie nodig. Dat blijft een voordeel en scheelt in de kosten (ca 625.- incl goedkoper) Bron
Ik zal mijn post aanpassen om verwarring te voorkomen ;)
Weer wat geleerd :thumbsup:

Laatst bewerkt:
Wat ik eigenlijk bedoelde was wat de juiste beeld (video) settings zijn voor thuis gebruik :)
Wat ik eigenlijk bedoelde was wat de juiste beeld (video) settings zijn voor thuis gebruik

Ik zeg er even bij dat dit niet uit mijn hoge hoed komt!

Aanbevolen Instellingen voor de Mavic Pro

Net als bij de andere DJI drones kan je voor een Mavic allerlei parameters instellen. In dit Topic stel ik voor dat we wat instellingen voor de Mavic met elkaar delen en hier ook bespreken waarom die instellingen aanbevolen worden. Voor de mensen die professionele ogende videos met een Mavic willen gaan maken en die nabewerking in FCPX of Adobe Premiere willen doen heb ik een aantal youtube video's en websites bekeken.

De cinematografen lijken het onderling eens te zijn over het volgende instellingen voor camera beweging:

5. Automatische Witbalans uit.
6. Automatische Sluitertijd uit
7. Rotatie snelheid om verticale as (yaw) beperken
8. Gimbal snelheid omhoog/omlaag beperken

Als je de Witbalans en/of de Sluitertijd automatisch laat aanpassen tijdens een opname dan zal je de instellingen stapsgewijs (of liever: haperend) zien aanpassen tijdens een videoclip. Als je over een object vliegt dan kan de kleur van dat object hierdoor tijdens de vlucht veranderen als Witbalans of Sluitertijd automatisch worden aangepast. Als je opstijgt in een groen bos en daarna een panorama van een dorpje maakt zal je merken dat de kleuren van de huizen anders zijn als wanneer je opgestegen zou zijn tussen die huizen. Beter lijkt om de Witbalans voor een vlucht op een waarde (bijv. "Cloudy") vast te zetten. De Exposure kan je het beste instellen zodat het lichtste deel van het shot (waarschijnlijk de lucht) er goed uit ziet. De onderbelichting die je dan mogelijk op de grond krijgt, kan je er tijdens post production gemakkelijk weer uithalen. Als je het andersom doet dan wordt de lucht of andere lichtere objecten overbelicht en dat krijg je er in post production niet altijd meer uit.

Als je de linker stick tijdens een video opname maximaal zijwaarts beweegt dan kan je de horizontale beweging op het FPV scherm (en de opname) niet met het oog bijhouden. De pan gaat te snel. Ja, je kan natuurlijk de stick wat minder drastisch bewegen maar da's moeilijk. Wat je zou kunnen doen is (bij de stick instellingen) de Yaw/Rudder Expo op 0,20 in stellen en de Yaw End Stop op 0,50. Hierdoor wordt de zijwaartse beweging van de linker stick logaritmisch (ofwel in het begin van de stick beweging reageert de drone nog weinig en bij max stick beweging reageert de drone extreem veel). Door de Yaw End Stop op 50 te zetten wordt alleen de helft van exponential uitslag gebruikt en wordt deze keurig uitgesmeerd over de gehele stick uitslag. Met deze instelling maak je nooit meer een te snelle beweging om de verticale as.

Bij de gimbal instelling vind je iets nieuws bij de Mavic: Gimbal Smoothtrack. Als je deze instelt op een waarde tussen 20 en 30 dan reageert de drone vloeiender bij het einde van de gimbal up/down beweging. Als je de gimbal speed dan ook nog op een waarde tussen 20 en 30 instelt dan voorkom je dat de camera te snel omhoog/omlaag beweegt om het beeld nog met het oog te kunnen volgen. Met deze instellingen maak je langzame vloeiende opnames zoals je ze op TV en in de bioscoop ziet.

Voor iedereen die net als ik 'gefrustreerd' raakt door die belachelijke charging HUB die maar 1 lipo per keer kan laden ipv alle 3 tegelijk (wat een belachelijk product)......

Check: http://www.lightake.com/p/DJI-Mavic...ger-Battery-Butler_MU2139862.html?sku=2139684

15390792_1049041165241169_7651483017514340092_n.jpg

Dit ding laadt 3 Mavic lipo's in 1x (binnen 60 tot 80 min alles vol!) en biedt tevens 2 USB laadpoorten voor de remote en je telefoon. Ik heb er zojuist 1 bestelt. Incl. express shipping naar Nederland €43,14.

Ik heb er ook een besteld.
Lees wel even dit door en maak wat kleine aanpassingen!
https://www.rcgroups.com/forums/showpost.php?p=36468154&postcount=19327

Blik & Gestel07: Bedankt voor de setting tips!

@Egelhunter , toevallig geen Mavic op marktplaats van jou (zag er 1 uit Boxmeer)?

Nee dat ben ik niet. Ga mijn Mavic echt niet verkopen :)

Over dat parrallel opladen. Toen ik nog mijn Phantom Vision 2+ had, had ik ook zo'n parrallel lader. Alleen 1 van de 3 accu's laadde hij dan maar op tot 85%. Dus in mijn ogen kan je beter alles appart laden of de originele hub kopen die ze achter elkaar laadt. Veel beter voor je accu's. Bij centralpoint kost ie 36,30 euro.

Ik vind de originele hub super! Voor de 700 size heli's vind ik snel laden wel belangrijk maar ja, 10-12 min vliegtijd met 2 pakketten per keer...

Ik wil trouwens niet de sfeer omgooien ofzo maar eh: Deze al gezien?

DJIEU.com...Het bieden liep op tot Eur 4.500, toen gereserveerd en hoge biedingen verwijderd. De "realistische" biedingen wel laten staan maar niet verkocht aan "Vee".

djieu.jpg

Deze houder vind ik zelf handiger en is ook nog eens zelfbouw :)

De RAM koppelstukjes zijn b.v. te koop bij emounting.nl
Ben nu even iets in die trend aan het 3D printen.

Laatst bewerkt:
Deze houder vind ik zelf handiger en is ook nog eens zelfbouw :)

Ik kan best wel begrijpen als je handig bent en je wilt daar niet te veel in investeren dat je hier blij mee bent, maar het geheel lijkt mij behoorlijk in onbalans zeker bij gebruik groter scherm en verder zul je ook weer iets voor de rest van de accessoires moeten verzinnen, en dan moet je weer goed uitkijken dat goedkoop geen duurkoop word!

Staat er nog een op marktplaats. Fly more combo in kerkrade voor 1850 euro. Tja als je echt niet kan wachten...

Ik doelde op: wat doen importeurs en distributeurs met de mavics die ze binnenkrijgen in plaats van uitleveren aan hobbywinkels?? Deze site opereert onder de vlag van DJI!!!

@BlikvanBoven

1080 bij 25fps
Daarbij ISO zo laag mogelijk en de sluitertijd op 1/50 of 1/100. In deze tijd van het jaar de witbalans ergens rond de 5500 zetten.

.......tenzij je een sneeuwlandschap wilt filmen natuurlijk :). Kijk eens naar de laatste vid van Casey Neistat met z'n superdrone in de sneeuw. Grijze en blauwe beelden maar geen WIT, eeuwig zonde.

Ik doelde op: wat doen importeurs en distributeurs met de mavics die ze binnenkrijgen in plaats van uitleveren aan hobbywinkels?? Deze site opereert onder de vlag van DJI!!!

Ik heb sowieso mijn twijfels over hoe het verdeeld wordt. Ik heb mijn Mavic behoorlijk vroeg besteld en heb hem nog lang niet (ik hoef hem dit jaar ook niet meer te verwachten), maar zie al heel veel berichten van mensen die hem weken, soms meer dan 1,5 maand later besteld hebben en hem al wel hebben. In de tussentijd krijg ik geen enkel bericht van waar ik hem besteld heb, al maanden volledige radiostilte.

Back