Wat ik eigenlijk bedoelde was wat de juiste beeld (video) settings zijn voor thuis gebruik
Wat ik eigenlijk bedoelde was wat de juiste beeld (video) settings zijn voor thuis gebruik
Ik zeg er even bij dat dit niet uit mijn hoge hoed komt!
Aanbevolen Instellingen voor de Mavic Pro
Net als bij de andere DJI drones kan je voor een Mavic allerlei parameters instellen. In dit Topic stel ik voor dat we wat instellingen voor de Mavic met elkaar delen en hier ook bespreken waarom die instellingen aanbevolen worden. Voor de mensen die professionele ogende videos met een Mavic willen gaan maken en die nabewerking in FCPX of Adobe Premiere willen doen heb ik een aantal youtube video's en websites bekeken.
De cinematografen lijken het onderling eens te zijn over het volgende instellingen voor camera beweging:
5. Automatische Witbalans uit.
6. Automatische Sluitertijd uit
7. Rotatie snelheid om verticale as (yaw) beperken
8. Gimbal snelheid omhoog/omlaag beperken
Als je de Witbalans en/of de Sluitertijd automatisch laat aanpassen tijdens een opname dan zal je de instellingen stapsgewijs (of liever: haperend) zien aanpassen tijdens een videoclip. Als je over een object vliegt dan kan de kleur van dat object hierdoor tijdens de vlucht veranderen als Witbalans of Sluitertijd automatisch worden aangepast. Als je opstijgt in een groen bos en daarna een panorama van een dorpje maakt zal je merken dat de kleuren van de huizen anders zijn als wanneer je opgestegen zou zijn tussen die huizen. Beter lijkt om de Witbalans voor een vlucht op een waarde (bijv. "Cloudy") vast te zetten. De Exposure kan je het beste instellen zodat het lichtste deel van het shot (waarschijnlijk de lucht) er goed uit ziet. De onderbelichting die je dan mogelijk op de grond krijgt, kan je er tijdens post production gemakkelijk weer uithalen. Als je het andersom doet dan wordt de lucht of andere lichtere objecten overbelicht en dat krijg je er in post production niet altijd meer uit.
Als je de linker stick tijdens een video opname maximaal zijwaarts beweegt dan kan je de horizontale beweging op het FPV scherm (en de opname) niet met het oog bijhouden. De pan gaat te snel. Ja, je kan natuurlijk de stick wat minder drastisch bewegen maar da's moeilijk. Wat je zou kunnen doen is (bij de stick instellingen) de Yaw/Rudder Expo op 0,20 in stellen en de Yaw End Stop op 0,50. Hierdoor wordt de zijwaartse beweging van de linker stick logaritmisch (ofwel in het begin van de stick beweging reageert de drone nog weinig en bij max stick beweging reageert de drone extreem veel). Door de Yaw End Stop op 50 te zetten wordt alleen de helft van exponential uitslag gebruikt en wordt deze keurig uitgesmeerd over de gehele stick uitslag. Met deze instelling maak je nooit meer een te snelle beweging om de verticale as.
Bij de gimbal instelling vind je iets nieuws bij de Mavic: Gimbal Smoothtrack. Als je deze instelt op een waarde tussen 20 en 30 dan reageert de drone vloeiender bij het einde van de gimbal up/down beweging. Als je de gimbal speed dan ook nog op een waarde tussen 20 en 30 instelt dan voorkom je dat de camera te snel omhoog/omlaag beweegt om het beeld nog met het oog te kunnen volgen. Met deze instellingen maak je langzame vloeiende opnames zoals je ze op TV en in de bioscoop ziet.