DJI Phantom Review

Discussie in 'Multicopters' gestart door DJ41, 17 jan 2013.

1. houdoex

houdoex

Lid geworden:
    4 apr 2013
    M'n eerste post. Ik lees al weken mee en morgen komt ie dan binnen... de DJI Phantom. M'n eerste. Heb nu ettelijke keren alle officiele instructiefilmpjes bekeken en hoop er klaar voor te zijn. Maar dat gaan we snel genoeg merken. Paar korte vraagjes:

- Als Mac gebruiker kan ik de software niet downloaden volgens mij. Moet dit dus bij m'n broer gaan doen, maar dat kan pas over een dag of drie. Is het 'gevaarlijk' om zonder software installatie te gaan testvliegen voor die tijd?

- Heeft iemand al ervaring met de damping plate voor GoPro... ik heb 'm al in huis maar het lijkt een bijna te simpel ding om effect te hebbben.

- Welke gps tracker adviseren jullie? Ik wil er toch eentje aanschaffen om in het accu-compartiment te gooien, just in case.

- De Graupner 8x5 props zijn na een dag lang zoeken op internet nergens meer te vinden (alleen in Zwitserland waar ze voor het dubbele bedrag aangeboden worden). Zijn er inmiddels als alternatieven bekend???

@Kzuijdendorp: ik woon zelf in Leusden, dus even opletten dat we elkaar in de lucht niet raken met onze Phantoms.

2. houdoex

houdoex

Lid geworden:
    4 apr 2013
    Kan iemand me informatie geven.

Ik kreeg 'm vandaag binnen. Bij het inschakelen blijft hij tussen de gele en groene lichten ook voortdurend de rode geven. Dat is volgens mij niet goed.

Ik heb het kompas meermaals gecallibreerd. Maar blijf met de onzekerheid zitten over de juiste/onjuiste lichtsignalen.

Zoals in dit (slechte) eerste filmpje van me is te zien, geeft hij ook 'rood licht' in de lucht.

Y0qGwfYrB88[/media] & maiden flight DJI Phantom - YouTube

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  3. vinnygogo

vinnygogo Forum veteraan

Lid geworden:
    11 jun 2006
    R.T.F.M. Van de naza

4. Ben Jansen

Ben Jansen

Lid geworden:
    18 sep 2005
    Colin Guinn heeft een aantal filmpjes over de phantom gemaakt.
    Wanneer je die allemaal bekijkt weet je alles wat je weten moet.

5. houdoex

houdoex

Lid geworden:
    4 apr 2013
    Natuurlijk heb ik de handleidingen gelezen, maar hij gaf een combinatie lichtsignalen af die ik nergens terugvond.

Heb inmiddels wat getest en het probleem lijkt vreemd genoeg de batterij te zijn. De originele Phantom Batterij lijkt niet volledig op te laden (terwijl er wel groene lichten op de charger staan). Het is goed te merken omdat bij aansluiting de Phantom begint te piepen en rode signalen af te geven. Ook de props vallen meteen stil.

Bij de alternatieve batterij werkt alles perfect.

Ik laad de Phantom Batterij nu - ondanks de groene charger led - nog maar eens een keer volledig op.

6. Tasz

Tasz

Lid geworden:
    10 okt 2011
  7. houdoex

houdoex

Lid geworden:
    4 apr 2013
    Ik weet dat ik een newbie ben, en ja... terecht werd ik naar de handleidingen verwezen. Maar met onderstaand probleem weet ik me geen raad. Hopelijk kan iemand me wat handvatten / advies geven.

Heb gisteren even heerlijk gevlogen met de Phantom.
    Alles functioneerde. Na thuiskomst de beide batterijen (de originele Phantom en een Turnigy 2.2) op de oplader (Balance Charger BC20-4) aangesloten om op te laden.

Als ik vandaag wil starten, krijg ik enkel rode knipperende lichten te zien op de Phantom. (Low voltage) trouble dus.

Ik vermoed dat het probleem niet in de copter zelf zit, maar in de oplader/batterijen.

De Phantom batterij heeft lang aan de oplader gezeten, maar zodra ik 'm aan koppel krijg ik geen geluidssignaal, noch een lichtsignaal op de Phantom. Totaal 'dood' dus.

De Turnigy batterij geeft na aankoppeling nog wel een geluidssignaal via de Phantom… maar lijkt - afgaande op de rode lichten - ook leeg of bijna leeg te zijn.

De charger zelf knippert groen als de batterij is aangesloten, en lijkt dus in orde te zijn. Switch staat op LiPo en stekkertjes zijn goed aangesloten.

Komt het vaker voor dat batterijen / of chargeren niet functioneren? Heeft iemand advies / handvatten in deze kwestie?

Edit: De charger blijft een groen knipperend licht geven... het gaat nooit over op steady green, maar blijft knipperen.

8. dennisz

dennisz

Lid geworden:
    3 dec 2012
    Heb je rekening gehouden met dat je een lipo niet volledig leeg mag vliegen?
    Lager dan 3,3 volt per cel wil je niet gaan... heb je dit wel gedaan dan zijn je lipo's rijp voor de prullenbak en heb je het probleem gevonden

9. houdoex

houdoex

Lid geworden:
    4 apr 2013
    Nee, ze zijn niet leeggevlogen (gelukkig). Probleem blijkt inderdaad de bijgeleverde charger te zijn. Volgens leden van de Phantom owners groep op facebook, is het inderdaad een matige charger. Die het snel begeeft. Ik heb inmiddels contact gehad met de dealer. Stuur de charger terug, en krijg een nieuwe.

Ik overweeg overigens een charger te kopen waarop je de informatie gewoon kunt aflezen in het schermpje. Zoals de IMAX B6 Lipro/LiPo Digital Balance Charger. In plaats van een charger met enkel ledjes die knipperen.

10. Vliegclub de Hoogte

Vliegclub de Hoogte

Lid geworden:
    23 jan 2013
  11. Student

Student Moderator Moderator team Forum veteraan

Lid geworden:
    5 jan 2008
    tip: koop een multimeter.
    kost misschien 30 eur bij de praxis.

Gaat je verschrikkelijk veel plezier geven, dan hoef je nl niet te gokken of je batterij nu leeg is of niet, en kun je gewoon meten.

wel opletten met die accu trouwens, goeie kans dat hij al een oplazer heeft gehad.
    3,3 volt onbelast kan makkelijk veeeeeel lager geweest zijn in belaste toestand.
    en lipo's vinden dat echt niet grappig

12. Ben Jansen

Ben Jansen

Lid geworden:
    18 sep 2005
    Wat lipo's ook prettig vinden is een echt goede lader.
    Dat zijn onderdelen van de hobby waar je bij voorkeur niet op moet bezuinigen.

13. houdoex

houdoex

Lid geworden:
    4 apr 2013
    Een nieuwe charger did the trick... ik vlieg weer. Heb nu behoorlijk wat getraind en getest. Prima spul.

Wel nog 1 vraag over 'hold position'.

Onder mijn phantom hangt een anti jello damping plate + gopro Hero3 BE met case. Deze vracht is natuurlijk eenvoudig te tillen door de Phantom.

Maar het vasthouden van 1 en dezelfde hoogte lukt me maar niet. Door het gewicht lijkt de Phantom toch steeds, heel langzaam, te zakken als ik de besturing los laat. Ik heb vooral getest in GPS mode, maar ook bij ATTI lijkt hij de hoogte niet helemaal zelf te kunnen vasthouden.

Is dit ook jullie ervaring? En ligt dit idd aan het gewicht van plate+camera? Of mis ik gewoon de handigheid?

14. Tasz

Tasz

Lid geworden:
    10 okt 2011
    Vertical gain hoger zetten

15. houdoex

houdoex

Lid geworden:
    4 apr 2013
    Handigheid dus.

16. Srs pro

Srs pro

Lid geworden:
    11 apr 2013
    Hallo ( nieuw hier ;-)
    Ik ben voornemens een dji phantom te bestellen , wat ik echter helemaal nergens (accuraat) kan vinden wat is de geschatte afstand waarbinnen hij nog bedienbaar is
    De leverancier geeft aan 300 meter , maar hoor menig gebruiker zeggen dat dit veel meer zou kunnen / moeten zijn
    Natuurlijk snap ik het open veld gebeuren en veel bebouwing storing gedoe, maar waar kan ik ongeveer naar kijken ,

En de "jello" bij 60fps bij gopro black is dit ook bij andere fps ? 48 bijvoorbeeld ?

Aanvullend vraagje : zijn er mogelijke zender storingen bekend ?

Hoor het graag van jullie , tevens een zeer mooi review , heeft mij enorm geholpen met mijn keuze !!

17. H.Mul

H.Mul

Lid geworden:
    27 feb 2013
    Wat het zenderbereik betreft ; ik ben al twee maal mijn Phantom 'kwijt geraakt' , toen de Phantom al een flink stukje weg was , maar de afstand was niet meer dan 300 meter. Dus voorzichtigheid geboden ! ;)
    Voor de rest ; ondervinding is de beste leermeester, maar de Phantom zal je een hoop plezier schenken!

18. houdoex

houdoex

Lid geworden:
    4 apr 2013
    Na weer een dag vliegen met en zonder gopro nog twee detail-opmerkingen over de Phantom:

- Het deurtje van het accu-compartiment is inderdaad ruk. Hoe zorgvuldig ik de bedrading ook naar binnenwerk en het deurtje sluit... maakt niet uit, het laat geregeld los. Ik gebruik nu maar wat tape bij elke vlucht, moet er niet aan denken dat de accu naar buiten valt. Heeft iemand toevallig een elegantere en vooral duurzamere huis-tuin-en-keuken oplossing voor dat matige slotje bedacht zodat ik het plakband voortaan thuis kan laten?

- Nog iets raars: m'n gopro valt tijdens de vlucht met regelmaat 'stil' en neemt niets meer op. Als ik de opname functie thuis aan tafel test, is er niets aan de hand en blijft hij gewoon opnemen. Ben op zoek naar een verklaring.

Laatst bewerkt: 13 apr 2013
  19. NVM

NVM

Lid geworden:
    28 mrt 2002
    Hallo allemaal, ik heb me ook een Phantom aangeschaft! Na alles wat ik hier op m'n eigen forum las werd ik steeds enthousiaster en nieuwsgieriger. Ik heb het toestel ook zien vliegen op de spielwarenmesse in Neurenberg.

Heb het toestel afgelopen vrijdag binnengekregen en zaterdagmiddag in elkaar gezet. Inderdaad, de filmpjes op internet van Colin Guinn waren zeer leerzaam, en ik heb ze enkele malen bekeken, ook de handleidingen gedownload en bestudeerd.

Heb inmiddels 4 accu's leeggevlogen, het toestel is zeer eenvoudig te besturen, maar je merkt dat je eerst je reflexen moet trainen. Vooral als je op snelheid vliegt moet je de functie's van de sticks eerst goed onder de knie hebben.

Een zeer leuk en vermakelijk toestel, binnenkort maar eens kijken welke gopro we er bij gaan kopen!

Hier een foto van vandaag:

Robert

Laatst bewerkt: 14 apr 2013
  20. MicroVlieger

MicroVlieger

Lid geworden:
    24 mei 2012
    Mooi Robert ik volgende het al een klein beetje op facebook :cool:
    geen maiden filmpje ? :D
    maar geniet van de multicopter , ik zit nog steeds in dubio of ik deze ook ga aanschaffen of er een ga bouwen ?!

groeten, Ray...

Deel Deze Pagina