Hé!! Dat ziet er héél strak uit!! Je beschikt volgens mij ook wel over de juiste middelen, zoals een vacuümpomp & zakken of niet?
Ja Jorrit. Maar mijn middelen zijn beperkt tot een oude koelkastpomp en een schakelaar die om de 10 min 1 min pompt. Dus niets geen ventielen, drukmeters enz. Niet moeilijker en kostbaarder maken dan noodzakelijk. Waar je echt niet onderuit kan is een rol vacuum materiaal (kost zo'n 10 euro per rol van 10 meter) wat sticky tape wat ook slechts een paar euro kost en een aansluitnippel voor op de zak(12 euro). Al met al een kleine investering wat veel ellende bespaart. Als je de truc een beetje onder de knie hebt kun je echt veel geld besparen. Dergelijke vleugels gaan in amerika voor honderden dollars over de toonbank. Vleugeltje weegt trouwens 72 gram. Het randje wat er nog afgeschuurd moet worden is nog geen halve millimeter dik.
Dacht al, wat is Theo stil..... Je was druk aan het bouwen Ziet er zeker goed uit Hoeveel ml epoxy gebruikt jij voor een vleugelhelft?, ikzelf zit op 12ml. Ben zelf ook bezig met een nieuwe romp, maar heb de ideale vorm nog niet gevonden.
Eric, Zo'n 25 ml epoxy. Ik gebruik het liefst iets teveel. Bij het vacuum trekken wordt het teveel aan epoxy er wel uitgeperst.
Jij gebruikt ook geen LE randje van glas, denk ik te zien. Ga je wel een randje glas op je rolroeren maken? Zodat deze steviger worden. Ben thuis druk bezig met mijn Aris, maar zal hem weer in de kast leggen. Zodat ik ook weer ruimte heb voor een DLG vleugel. Mijn #1 en #2 DLG's zijn aan vervanging toe, weet nu ongeveer hoe ik sommige dingen beter kan/moet doen. Hopelijk blijft het weer nog een tijdje slecht
Heb gisteren weer gevlogen, beste tijd 1.47. Ben nu overgesckakeld op 2 stick, i.p.v. single stick. Hoewel dat best wennen is ben ik erg tevreden over de handelbaarheid bij het gebruik van 2 sticks. Hoewel ik nog steeds het gevoel heb dat ie erg snel is, vliegt ie super strak.
Het stuurt (nog) niet prettiger, maar vliegt een stuk beter. "DLGs especially benefit from a good left thumb." http://www.polecataero.com/articles/rudder/
Jawel hoor het gaat prima. Op een draai worp blijft de Salome makkelijk een paar minuten boven. Deze zwever heeft wel een zeer lage daalsnelheid! Gewicht: 330 gram met 4 servo's. Het rudder servo is erg belangrijk om vlakke bochten te kunnen vliegen. Hoogte en richting aansturing gaan via 1 pull kabel en een terug haal elastiekje. De Salome van Dick en Derk. Hoogte en richting servo's in de smalle romp. Terughaal elastiek op hoogte en richtingsroer. Pull lijn op rudder.
Dick, Die minuten haal ik nog niet zonder thermiek, maar we komen in de buurt. Mijn supergee 2 is bijna af en ruim 100 gram lichter dan versie 1. Dat met dat elastiekje moet je me uitleggen. Henb ik het goed dat er nu altijd (trek)kracht op de serco staat? Welk materiaal is het trekdraad. Dynema?
Welk gewicht zit je nu dan Theo? Heb 4 nieuwe servo's binnen gekregen, nu nog een jeti Rex 7, kan ik een 4 vleugel servo versie maken. Tot die tijd maar een extra vleugel maken en een nieuwe romp. Zoveel te doen.....
Ja, er zat Dynema trekdraad in de doos. Inderdaad het elastiek zorgt voor de down en links beweging. De spanning van het elastiek is gering op de servo (geen brommen) omdat het rubber op het binnenste gat van de control horn is aangesloten.
Eric, Ik ben met van alles tegelijk bezig en de DLG af en toe even een uurtje. Status: vleugel klaar en rolroerservos ingebouwd Romp klaar alleen kielvlak en stabilo moeten er nog op. Besturing moet er nog in. Verbeteringen voor nr 3 Rompvorm is prima, maar bij nr3 geen afneembare neus meer maar een "kapje" Rolroeren moeten torsie stijver. Dick, Ik ga het proberen bij mijn DLG nr2 met die elastiekjes. Bedankt voor de detailfoto's
Theo, Op de voorkanten van de rolroeren een laagje 25gr glas, dat zou ze een heel stuk steviger moeten maken. (Zie de TabooXL bouwbeschrijving )
Doe ik altijd al. Volgens dr Drela scheelt dit 30% in torsiestijfheid. Een optie is om de servo meer in het midden van de vleugel te plaatsen.
Wat dacht je van je rolroer opdelen? Dus naar 4 servo's in je vleugel. De details staan in de TabooXL bouwbeschrijvingen, die heeft ook een SuperGee vleugel Moet je wel een andere ontvanger hebben, denk dat een Jeti REX 7 wel voldoet.
Vandaag lekker met de DLG gevlogen 2 minuten met aerobatics rol dubbele looping en een halve cubaanse acht daarna een landing in mijn vaders handen. Gek genoeg vloog de Salome zonder kunstvlucht slechts 30 seconden tot een minuut langer. Dick en zoon Derk.
Bij deze een foto van de nieuwe romp. Veel ruimte en toch niet langer dan de oude SuperGee. Tevens geen gedonder meer met de vleugelbevestiging. In totaal komt deze nieuwe SAL op 335 gram. Ondanks dat ik alles zover mogelijk naar voren heb geplaatst en de staart zo licht mogelijk heb gehouden moet ik toch weer bijna 40 gram lood in de neus plaatsen. Ga daardoor alweer aardig richting de 400 gram. Maar dat is altijd nog lichter dan de vorige. Ik heb toch maar weer de gewone 0.8mm staalkabeltjes al stuurstang gebruikt ipv dynama lijn met elastiek. Een voorwaarde voor dat systeem is volgens mij dat alles goed vrij door de romp moet lopen zonder dat er bv een servokabel tegenaan kan komen. Dit zou een ongewenste uitslag van het roer geven. In de nieuwe uitgave van Aufwind staan weer wat reportages van het SAL gebeuren. De modellen van de winnaar van vorig jaar zien er niet uit. Lelijk gebouwd maar het vliegt wel en dat is wat telt. Mijn nieuwe SAL is in mijn optiek 20X beter gelukt dan de eerste en vol verwachting dan ook naar het veld voor de eerste vluchtjes. Tegenvaller. Krijg hem niet goed getrimt. Of hij vliegt te snel en zakt te hard door, of hij overtrekt al bij het kijken naar het hoogteroer. Toch nog maar eens goed alle instelhoeken e.d. nakijken want daar zit volgens mij met het CG de oplossing. De 1 minuut was geeneens haalbaar. Maar we houden vol en komen er wel. Eric, Waar heb jij precies het CG liggen?
http://www.paonline.com/hayman/video.htm Deze link gaat naar een pagina met vacuum bagging filmpjes. ik heb ze nog niet gezien maar misschien heeft iemand er wat aan. Ik heb de hoek tussen vleugel en stabilo nagemeten en kom uit op 2,5 graden. Een halve graad teveel dus. Dit moet toch niet het vreemde vlieggedrag opleveren. Toch maar wat stukjes balsa meenemen om die onder de achterlijst te leggen en kijken wat het scheelt. Helaas is mijn oude SuperGee te beschadigd om die instelling goed na te meten. Enig idee Eric hoeveel het bij jou SG is?