Dockyard V stoommachine.

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door Stoompomp, 6 mei 2020.

  1. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    793
    Ik maak veel gebruik van spantangen , voor mijn super 7 en ML10 myford's heb ik een set die rechtstreeks in de hoofdas gaat , een tweede set die met een reductie naar MC 2 ook rechtstreeks past.
    En eentje met opschroefbare kop voor een ER 32 set.
    Verder nog een met snelwissel kop , dus een waar de spantang kan los en vastgezet worden zonder de bank stil te leggen. en dan nog een met een systeem waar je de spantangen kan vastzetten met een sleutel zoals bij een klauwplaat.
    Nu ben ik nog op zoek naar een systeem voor op mijn myford 254 , helaas niet goedkoop .
    Ik kan dus kiezen uit 5 sets , en besef wel dat dat een grote luxe is.
    Dirk
     
  2. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Met spantangen ben ik bekend, tijdens mijn opleiding heb ik hiermee leren werken.

    In mijn vorige bericht heb ik achtereenvolgens bewerkt:
    - Een stuk afval messing ø35mm voor het maken van de verloophuls in de snijplaathouder.
    - Vierkant 5 op lengte afgestoken.
    - Uit zeskant 8mm een houder gemaakt voor aanbrengen van schroefdraad in de lengte vierkant.
    Vandaag:
    - Borstbout M3 uit zeskantstaal 4mm.
    - Borstbout M2 uit zeskantstaal 3mm.
    Geen van deze bewerkingen passen in een spantang.
    Daarbij, ik koop lengtes van 1m, steek deze door de holle as en bewerk de benodigde lengte. Het deel dat aan de achterkant uit de holle as steekt, wordt ondersteund, i.v.m. krom slaan.

    Ik heb vandaag meer plezier gehad van de met verloophuls aangepaste snijplaat houder.

    Over het maken van indrukken van de klauwen van de drieklauw.
    Als je op RVS 304, Werkstoff1.4301, schroefdraad snijdt, dan heb je een behoorlijke klemkracht nodig om het werkstuk vast te houden.
    Ik heb, als bouwer van stoominstallaties, het voordeel, dat ik koper pijp heb van diverse afmetingen.
    Voor het draadsnijden op de zuigerstangen ø2,5mm heb ik een stukje koper buis ø4 x 3mm gebruikt.
    In lengte met een brede zaagsnede doorzagen en met gepast geweld in de drieklauw inspannen.
    Nogmaals, je staat er over versteld, hoeveel spankracht je nodig hebt om, bij het snijden van schroefdraad op een zuigerstang van ø2,5mm, deze vast te houden.
    Resultaat, de koper pijp is uitwendig stevig beschadigd door de spanklauwen, maar er is geen schade op de zuigerstang.

    Daarnaast, ik heb het niet voor over, om geld te stoppen in gereedschappen, die ik weinig tot nooit gebruik.
    Voor mij, maar dat is mijn mening hebben spantangen voor mijn werk eigenlijk geen meerwaarde.

    Vervolg machine.
    De eerste borstbout voor het kruishoofd gereed en gemonteerd en de machine staat op de nieuwe vierkante pilaren.

    SAM_3595 verkleind.jpg

    Op het eerste gezicht ziet de rechtse gaffel met borstbout er fout uit, de kop ligt niet aan.
    Dit is geen fout. Door de ruimte tussen de kop en de gaffel, kan ik controleren of de bout de gaffel verklemd,
    Op de foto heeft de betreffende gaffel aan de rechterkant schroefdraad en is de moer alleen als borging.
    Wordt vervolgd, Henk.
     
    k-k en Potter vinden dit leuk.
  3. Jan Walpot

    Jan Walpot verslagschrijvers

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.327
    Locatie:
    Giessenburg
    Henk, je verklaring waarom de borstbout niet aanligt begrijp ik niet. Je kan hem voor het zicht aandraaien zonder te klemmen. De borgmoer zorgt ervoor dat hij niet gaat klemmen. Als hij wel in de richting van klemmen zou bewegen komt de borgmoer los en is dat een teken dat er iets mis is.
    Groet, Jan.
     
    Potter en Zeiler vinden dit leuk.
  4. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    jan, Een gelijksoortige discussie heb ik ook gehad met een ander clublid uit Hellevoetsluis.
    Ik gebruik een borstbout en deze schroef ik in de kant met schroefdraad, stijf vast.
    De bout is dus vastgedraaid en daarom wil ik weten, zien, dat de vastgeschroefde borstbout de gaffel niet verklemd.
    De contramoer is alleen als zekerheid. eigenlijk een extra borging.
    Ik weet, mijn oplossing is niet mooi.
    Henk
     
    Potter vindt dit leuk.
  5. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    In de huidige machine staan ook de koppen van de bouten ook niet tegen de gaffels van de Stephensonschaar.
    IMG_3804 verkleind.jpg

    De borstbouten zitten, stijf vastgeschroefd in de draadzijde van de gaffel.
    Op de foto zijn de borgmoeren M2 op de gaffelpennen van de schaar nog niet aangebracht.
    Voor een indruk van de schaar van de huidige stoommachine.

    IMG_3791 verkleind.jpg

    De nieuwe machine is op enkele punten gereed.
    Een van de volgende stappen is het maken van de excentrieken en de Stephensonschaar,.
    Voorlopig hoef ik mij niet te vervelen.
    Groet, Henk
     
    CP1, Potter en Jan Walpot vinden dit leuk.
  6. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.733
    Locatie:
    noord-limburg
    Mooi werk.
    Aardige foto's

    Willum
     
  7. Jan Walpot

    Jan Walpot verslagschrijvers

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.327
    Locatie:
    Giessenburg
    Henk, ik bedoelde alleen maar aan te geven hoe het kan. Uiteraard is het jouw zaak hoe je het doet.
    De huidige machine ziet er op de foto wat mij betreft prima uit.
    Groet, Jan.
     
  8. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Vandaag de tweede pasbout M3 gemaakt.
    De basis van de machine is nu gereed, machinevloer, krukas met lagering en drijfstangen met kruiskop, en het cilinderhuis.

    SAM_3599 verkleind.jpg

    Gezien van de kant van de leibanen.

    SAM_3600 verkleind.jpg

    Voor zover zo goed, maar ik erger mij aan de standaard M3 moeren,
    Ik wil deze vervangen door hoge modelmoeren.

    In bericht #71 liet @Gea, een video zien over het maken van boutjes met een soort van revolverkop: https://www.modelbouwforum.nl/threads/dockyard-v-stoommachine.271389/page-4#post-4119676
    Ik heb geen zin om voor een beperkt aantal moeren een revolverkop te bouwen,
    Maar gebruikmakend van de info van Dirk, ga ik toch mijn werkwijze aanpassen.

    Omdat ik in de drie- en vierklauw ø125mm geen assen kleiner dan ø3mm kan inspannen, gebruik ik een boorkop geschroefd op de aandrijfas gesloopt uit een oude boormachine.

    SAM_3596 verkleind.jpg

    In een ander bericht #79 heb ik het over spanhulzen: https://www.modelbouwforum.nl/threads/dockyard-v-stoommachine.271389/page-4#post-4123120
    Indien je de spanhuls met de zaagsnede omlaag zet, dan kan deze niet verklemmen, maar wel als geleiding dienen.

    SAM_3602 verkleind.jpg

    In de vierweg houder zit ook de afsteekbeitel, een kwestie van roteren en deze staat voor.

    De enige wisseling van gereedschap is het wisselen van de centerboor voor de kernboor.
    Onderstaand de centerboor en in de beitelhouder rechts het afsteekmes en links de losse verschuifbare boorkop met de machinetap M3.

    SAM_3605 verkleind..jpg

    Het enige, dat ik nu nog moet doen is het wisselen van de centerboor voor de kernboor in plaats van veel meer handelingen.

    Het is niet zo efficiënt als wat Dirk heeft gemaakt, maar voor mij een verbetering, vandaar: Dirk bedankt.

    Groet, Henk.
     
    Laatst bewerkt: 21 mrt 2021
    Gea, Potter, Jan Walpot en 2 anderen vinden dit leuk.
  9. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.733
    Locatie:
    noord-limburg
    Beitelhouder

    Geen snelwisselhouder nodig.
    Jij kunt hier vier gereedschappen inspannen.
    Een liggende revolver.

    Revolverkoppen zijn ook apart te koop voor in de boorkophouder,
    en voor montage op de dwarssupport.

    Als we dan toch bezig zijn met boorkoppen.
    Ik heb een nog een bijdrage geplaatst bij het onderwerp "recht boren".

    Goed bezig Henk,

    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
  10. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    In de afgelopen dagen had ik problemen met de voortgang van de bouw van de stoommachine.
    Het probleem was het beschikbare materiaal en gereedschap.
    Hierbij bedoel ik het materiaal om hoge modelbouwmoeren M3, SLW 5mm te maken, maar ook de M1,6mm stoommoeren.
    Op de foto, de eerder gemaakte leibanen, uit beschikbaar materiaal.
    SAM_3607 verkleind.jpg
    De strippen worden met M1.6 vastgemaakt, vandaar ik moeren nodig had, zie : https://www.modelbouwforum.nl/threads/dockyard-v-stoommachine.271389/page-8#post-4143358

    Aan de rechterkant de nieuwe zeskantstalen SLW 5mm.
    Aan in de onderkant de nieuwe modelbouwmoeren M1,6 met de passende dopsleutel SLW 2,5mm.
    Modelbouw is leuk.
    Groet, Henk
     
    Potter en Jan Walpot vinden dit leuk.
  11. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Als eerste heb ik de standaard lage M3 moeren slw. 5,5mm(h=0,8 D) vervangen door de gemaakte hoge modelbouwmoeren M3 slw. 5 mm(h=1,2 D).
    Vervolgens verder gegaan met de leibanen, de grondplaat uit AISI 304 (1.4301) en de strippen uit hard messing.
    De leibanen met de leibaanstrip heb ik vandaag provisorisch in elkaar gezet.
    Het resultaat is, dat ik verder kan met het maken van de dwarsondersteuning van de leibanen en deze bevestigen op de machine staanders.

    SAM_3609 verkleind.jpg

    Voor de doorsnede van de leibanen, zie de schets rechts boven op de vorige bijdrage.

    Informatie en indruk van de grootte van de machine:
    Type stoommachine:
    Voldruk dubbelwerkende twee cilinder met omkeerrichting, Stephenson schaar.
    - voetplaat 60 x 60mm.
    - hoogte 105mm
    - krukas ø5mm.
    - slag 12,5mm
    - boring 13mm.

    Wordt vervolgt.
    Henk.
     
    Jan Walpot, Potter en R Groen vinden dit leuk.
  12. Mallegat

    Mallegat

    Lid geworden:
    28 aug 2019
    Berichten:
    506
    Locatie:
    Zuidholland
    Knap gemaakt allemaal.
    Als je naar de foto kijkt lijkt de machine groter dan de opgegeven afmetingen.
    Je zal het vast eens genoemd hebben: wat is het afgegeven vermogen van deze machine?
     
  13. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Over vermogen.
    Bij een stoommachine is het vermogen beperkt door de afmetingen van de cilinder, slag en toerental van de machine.
    Hierbij moet je uitgaan van een stoomketel, die de benodigde hoeveelheid stoom kan leveren.
    Het geleverde vermogen wordt uitgedrukt in Watt = N.m/sec.
    Eerste stap, de kracht in N.
    De zuiger heeft een diameter van 13mm, opp. 138mm2,(afgerond).
    De ketel druk minimaal, 2,5bar(25N/cm2) = 0,25 N/mm2, geeft een drukkracht op de zuiger van 34,5N.
    De slag is 12,5 mm, dus per slag geeft dit, 34,5 x 0,0125 = 0,43J (N.m).
    Bij een toerental van b.v. 900 t/min = 15 t/sec, is het afgegeven vermogen per slag : 6,47 W.(N.m/sec).
    Daar het een dubbelwerkende twee cilinder machine is, moet dit met 4 vermenigvuldigd worden = ruim 25W.
    Bedenk, daar deze berekening is bij de laagste ketel druk.
    De ketel druk is max. 3 bar, wat inhoudt, dat de machine meer vermogen levert.
    Bij een stoommachine heb je maar beperkte mogelijkheden wat vermogen aangaat.
    Indien vragen, hoor ik dit wel.
    Groet, Henk.
     
    Laatst bewerkt: 29 mrt 2021
    Zeiler vindt dit leuk.
  14. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Na het plaatsen van de leibanen op #191, is de volgende stap, het maken van de ondersteuning van de leibanen bevestigd op de machine steunen.
    En toen had ik een probleem.
    Ik bouw de stoommachine niet direct is volgens tekening.
    In mijn oude stoommachine had ik een kruishoofd, dat aangreep op de onderkant van de leibaan.

    Oude kruiskop.jpg

    Bij het nieuwekruishoofd zitten de leibaanstrippen aan de bovenkant van de leislof.

    Nieuwe kruiskop.jpg

    Daar de leibaanstrippen nu aan de bovenkant zitten, is er geen ruimte voor de ruimte van het bewegen/schuinverstellen van de drijfstangen, gevolg, de drijfstang stoot tegen de bovenkant van de leibaanstrip.
    Oplossing, nieuwe kruishoofden maken, die wel genoeg ruimte geven voor de beweging/schuinverstelling van de drijfstangen.
    Goed, ik moet wel nieuwe onderdelen maken, maar dit is beter, dan dat ik mij jarenlang moet ergeren, aan een machine die niet mooi werkt.
    Groet Henk, die ergens iets geschreven had over een Engelse wals.
     
    Potter vindt dit leuk.
  15. Jan Walpot

    Jan Walpot verslagschrijvers

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.327
    Locatie:
    Giessenburg
    Henk, volgens mij wordt het probleem voor een deel veroorzaakt doordat je hebt gekozen voor een heel lang gaffel deel aan de drijfstangen. Misschien is er nog iets goed te maken door een schuine kant te frezen aan de leibaan strippen.
    Groet, Jan.
     
    Potter en Stoompomp vinden dit leuk.
  16. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Jan, Daar heb ik ook aangebracht.
    De ruimte tussen de leibaan en de binnenkant van de staanders is nu 7,5mm.
    Ruimte genoeg om deze naar achter te plaatsen.
    Daarbij, indien iets niet naar mijn zin is, dan blijf ik het zien/ergeren.
    Ik heb nog een mooi stukje afval liggen, dus het maken van nieuwe kruiskoppen kost alleen tijd.
    Ongeduld en een stoommachine maken, gaan niet samen.
    Henk
     
    Jan Walpot en Potter vinden dit leuk.
  17. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    in het vorige bericht had aangeven, dat ik de kruiskoppen opnieuw ging aanmaken.
    Ik heb een kleine freesbank, met een X , Y verstelling van ca. 200mm.

    SAM_3612 verkelid.jpg

    Voordelen van deze keine freesmachine zijn b.v:
    Door de korte instelling in de spindel is deze onverwacht stabiel.

    SAM_3613 verkleind.jpg

    De frees ingeklemd voor de MC 2 met inwendige aantrek schroefdraad steekt weinig uit de hoofdspindel.
    Dus een stabile ondersteuning van de frees.

    Op e eerste foto iigt links onderaan een houder met een vierlippen frees 10mm.

    SAM_3611 verkleind.jpg

    De vierlippenfrees heb k gebruikt voor het bewerken van het "afval" blokje, zie vorig bericht, naar geschikt materiaal m de kruishoofden te maken.
    Over de freesmachine.
    Misschien niet correct, ik kan het niet vinden dat HBM deze nog steeds levert.
    Voor mij is het een fijne verspaningsmachine om mee te werken.
    Mooi is ook, dat je de freeshouder eenvoudig kan wisselen naar een boorhouder.
    Wordt vervolgt over de bouw van de nieuwe stoommachine.
    Groet, Henk.
     
    Laatst bewerkt: 2 apr 2021
    Potter, Jan Walpot en R Groen vinden dit leuk.
  18. CP1

    CP1

    Lid geworden:
    6 mrt 2021
    Berichten:
    15
    Locatie:
    Nbr
    Geen gehaast he, of is het aangenomen werk? ;-) En worden het nu nieuwe kruiskoppen? Beter een paar uur extra en goed werk opleveren, dat geeft een modelbouwer vast een meer voldaan gevoel. Succes met het werk, k ben benieuwd naar de eerste arbeidslagen!
     
    Potter vindt dit leuk.
  19. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    In mijn vorige bericht #197 toon ik de voorbewerkte stukjes voor de nieuwe kruiskoppen.
    De nieuwe kruiskoppen zijn gereed, zie onder voor het verschil in hoogte tussen links = oud en rechts = nieuw.

    SAM_3614 verkleind.jpg

    De drijfstangpen ligt ca. 3mm verder van de onderkant, leibaanslof.
    De bout is de gemaakte drijfstangpen, pasbout M3.

    Het hoogte verschil tussen het oude kruishoofd en het nieuwe is zodanig, dat de drijfstang niet meer botst op de leibaanstrippen.
    Onderstaand op de foto de verkregen ruimte, afstand, van de drijfstang t.o.v. de leibaanstrippen.

    SAM_3615 verkleind.jpg

    De krukas staat onder 90°, de grootste schuinte verstelling van de drijfstang.
    Goed het heeft wel meerwerk opgeleverd, maar ik weet nu, dat de stoommachine voorlopig geen probleempunten meer heeft.
    Groet, Henk
     
    Potter, Jan Walpot en R Groen vinden dit leuk.
  20. Jan Walpot

    Jan Walpot verslagschrijvers

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.327
    Locatie:
    Giessenburg
    Als ik het verschil bekijk tussen de beide kruishoofden en de ruimte nu kan het nooit erg zwaar aangelopen hebben. Maar het moet inderdaad wel naar je zin zijn anders wordt het een bron van ergernis.
    Groet, Jan.
     

Deel Deze Pagina