Dockyard V stoommachine.

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door Stoompomp, 6 mei 2020.

  1. Tantaaltje

    Tantaaltje

    Lid geworden:
    17 feb 2019
    Berichten:
    25
    Locatie:
    zwijndrecht
    Tip:
    Maak je afsluitdopje van staal.
    Mocht het dopje vallen, kan je met een magneet op een antenne (weet niet hoe het heet) dat dopje pakken,
    zonder tangen en zonder je vingers te hoeven branden aan alles dat warm is tijdens de vaart.
     
    Potter vindt dit leuk.
  2. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Zo'n magneet heb ik, makkelijk als je moertjes in het schip laat vallen.
    Onderstaand een foto van de machinekamer.
    SAM_3317verkleind.jpg

    De witte geïsoleerde leidingen zijn de stoomleidingen.
    Op de onderstaande foto de plaats van het schroefje.
    SAM_3765verkleind.jpg

    Als je het schroefje los hebt, dan moet je toch met je vingers tussen de stoomleidingen.
    De machinekamer is een beetje vol.
    Bedankt voor het meedenken. Groet. Henk
     
    Jan Walpot, Potter, Johannes59 en 2 anderen vinden dit leuk.
  3. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    De rapportage van de nieuwe stoommachine heeft even stilgelegen.
    Dit betreft niet de bouw.
    Inmiddels zijn de trekstangen van de Stephenson schaar en ook de verstelling gemaakt.
    Onderstaand de foto bij de schaar stand van vol vooruit, voeding boven de zuiger.
    SAM_3933verkleind.jpg
    Onderstaand de schaar stand bij voeding onder de zuiger.

    SAM_3936verkleind.jpg

    Zoals te zien is de verstelling van de schaar niet gelijkmatig.
    In de ene stand staat deze schuiner, dan in de andere staand.
    Wel gefotografeerd, in de bovenste stand van het excentriek.
    Stoom is leuk, maar niet zonder problemen.
    Henk
     
    JeroenDorr, Potter, Jan Walpot en 3 anderen vinden dit leuk.
  4. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.733
    Locatie:
    noord-limburg
    Een probleem is een uitdaging.
    Meer toch niet?

    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
    Potter en Jan Walpot vinden dit leuk.
  5. Mallegat

    Mallegat

    Lid geworden:
    28 aug 2019
    Berichten:
    506
    Locatie:
    Zuidholland
    Het is een soort van kunstwerk:kwijl:
     
    JeroenDorr en Potter vinden dit leuk.
  6. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    793
    Leuk modelletje van een mijnwagentje heb je daar op je boekenrek staan. :thumbsup:
     
    Potter vindt dit leuk.
  7. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Stamt uit 1949, ter gelegenheid van 40 jarig bestaan 1909 - 1949.
     
    Potter en Gea vinden dit leuk.
  8. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    In bericht #363, is de trekstang te zien voor de bediening van de Stephenson schaar.
    Deze had ik provisorisch gemonteerd met standaard M2 kolomschroeven met volle draad.
    Vandaag heb ik de eerste twee pasbouten M2 x 20mm gemaakt, SLW 3mm.
    SAM_3938verkleind.jpg
    De bout heeft een borst over 10,2mm en een schroefdraad over 9,8mm.
    De overmaat lengte van de borst, 0,2mm, zorgt ervoor, dat bij vastdraaien de trekstang niet op de schaar verklemt, hiernaast nog een borgmoer, zie bovenkant foto.
    Alles stijfvast, geborgd, en weer demontabel.
    Bij een stoommachine moet je bouwen op onderhoud.
    Henk.
     
    Potter, Johannes59 en k-k vinden dit leuk.
  9. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Vandaag heb ik de laatste van de 71 delen van de Stephenson schaar gemaakt en alles netjes gemonteerd.
    Op de onderstaande foto de schaar in vol achteruit
    SAM_3945 (2)verkleind.jpg
    Op de foto staat een rode lijn, de radius tussen het draaipunt en het aangrijppunt van de gaffel van de stoomschuifstang.
    Onderstaand de foto na verdraaien van de krukas.
    SAM_3946 (2) verkleind.jpg

    Nu is duidelijk te zien, dat de gaffel van de stoomschuifstang verschoven is.
    Achteraf logisch, maar dat heb ik destijds niet kunnen bedenken.
    Het doel was: geen hoogte slag op de trekstang, wat gelukt is.
    Resultaat: Project mislukt, opnieuw een andere schaar maken.
    Stoom is leuk, maar niet eenvoudig.
    Groet . Henk
     
    norwin en Potter vinden dit leuk.
  10. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    793
    Een andere schaar gaat het niet oplossen.
    De twee excentriek stangen eerst even lang regelen , zal je al wel gedaan hebben. De schaar in de middenstand zetten.
    Bij het ronddraaien in deze positie moet de schuif de poorten nog juist gesloten houden ( de lap van je schuif ) Regelen doe je dat met de stang van de bakschuif.
    Lukt dit niet is er een fout met de excentrieken , te groot of verkeerde positie op krukas of verkeerde afmetingen van de bakschuif.
    Nu zal in vooruit en achteruit de bewegingen van de schaar symmetrisch zijn .
    Bij scharen van dit type ( bevestiging onderaan i.p.v. op de uiteinden zoals bij een stoomloc ) krijg je grote kantelingen van die schaar en bijgevolg is het effect en ook de fout dat de twee excentrieken op elkaar hebben heel groot.
     
  11. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    De stangen zijn even lang en bij verdraaien van de krukas is de verplaatsing in hoogte van het draaipunt, midden van de schaar, minimaal, verwaarloosbaar.
    Het probleem is het vaste punt van de trekstang. Op de foto kun je zien, dat door boog van de radius er een verschuiving optreedt.
    Bij mijn vorige machine zit het vaste punt aan de buiten kant van de schaar, zie mijn vorige machine : https://www.modelbouwforum.nl/threads/modelstoomsleepboot-dockyard-v.253639/page-5#post-3867521
    De fout is de straal van de cirkel waarop de trekstang aangrijpt.
    Bij deze machine heeft door het vast punt buiten de schaar, een grote cirkel, grotere afstand vanuit het midden van de schaar, geeft een kleine verschuiving van het schuifstang lagerblokje.
    Door de kleine verschuiving, bijna gelijke eindstanden in de sleuf van de schaar, kon ik de oude machine goed afstellen.
    Rest nog de vraag waarom anders?
    Bij de oude machine gaan de trekstangen als een schapestaart op en neer en ik wilde min of meer stilstaande trekstangen.
    Helaas gaf het oplossen van het ene probleem een groter probleem.
    Zonder fouten verkrijg je geen ervaring.
    Henk
     
    Laatst bewerkt: 18 feb 2022
    Potter vindt dit leuk.
  12. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    793
    Bij het draaien van de krukas met de schaar in de middenstand MOET de bakschuif de afstand bewegen over de afstand dat de schuif langer is dan de inlaatpoorten.
    Die beweging komt niet alleen doordat de excentrieken niet op 180° tegenover elkaar staan , maar ook omdat de stangen de ene halve omwenteling recht staan en de volgende halve omwenteling gekruist.
    Staan de stangen geen 180° verkeerd gemonteerd dan krijg je inderdaad bijna geen beweging? Ik kan het op de foto's niet duidelijk zien.
    Een Stephenson is lastig , er zitten sowieso altijd fouten in .
     
    Potter vindt dit leuk.
  13. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    De machine van de Dockyard(DY) heeft een "open" schaar, voor uitleg zie bijgevoegd bestand; Schaar met uitleg.
    Bij een open schaar kruisen zich de stangen nergens.
    Dit in tegenstelling tot een "gesloten" schaar, waarbij de stangen zich kruisen, zie onder
    Excentrik open schaar verkleind.jpg
    Dit zijn constructief verschillende soorten van bediening van de schaar.
    In mijn machine gebruik ik een bakschuif zonder lappen.
    De afstelling van de bakschuif zonder lappen is, dat deze 90° voorloopt op de krukstand.
    Bakschuif zonder lappen verkleind.jpg
    Het afstellen van de Stephenson schaar is nu als volgt.
    De schaar in de stand "vooruit", excentriek zetten op 90°, hoogste stand, vervolgens de stand van de krukas op 0° maar nu zonder voorloophoek, de schuif heeft geen lappen, maar wel een hoekverschuiving door de verschuiving de schaar voor omkeren van de beweging.
    Dit herhalen in de stand "achteruit".
    Door de voorloophoeken, moeten de excentrieken onderling verstelbaar zijn, hierdoor haal je één van de grootste problemen van de schaar weg.
    Met Duitse modelbouwers voer ik ook deze discussie, waarop een antwoord kwam met tekening
    lange und kurze Trekstang.jpg
    Hierop is duidelijk te zien, dat het aangrijppunt van de trekstang, dikke rode cirkel buiten de schaar moet liggen.
    Hierdoor is de verstelling/verschuiving van het schuifblokje kleiner, zie ook mijn eerdere foto's met een grote verschuiving.
    Terug naar de huidige machine van de DY, bij deze staat het rode draaipunt ook buiten de schaar.
    Onderstaand de machine onder stoom met de schaar in de achteruit stand.
    SAM_1147 (2) verkleind.jpg
    Te zien is, dat de trekstangen ver naar achter gaan naar het draaipunt in de schaar.
    Samengevat: afstellen is niet moeilijk, maar de onderlinge verstelling van de excentrieken voor de voorloophoek is een probleem.
    Stoom is leuk. Henk
    .
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 19 feb 2022
    Potter en Johannes59 vinden dit leuk.
  14. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    793
    De stangen kruisen altijd ! Er is alleen een verschil , ofwel kruisen ze met de excentrieken weg van de schaar of naar de schaar gericht. Je kan ze dus op twee manieren monteren.
     
    Stoompomp en Potter vinden dit leuk.
  15. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Gaarne meer uitleg,
    Hoe kan iets semi- parallel, ""open rods" elkaar kruisen?
    Het principe is een parallel, waardoor de benen elkaar niet kunnen kruisen.
    Lees mijn laatste bijlage en vooral het bijgevoegde .pdf bestand.
    Indien ik het verkeerd heb, dan zie ik je uitleg tegemoet.
    Groet. Henk.
     
    Potter vindt dit leuk.
  16. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Laatst bewerkt: 19 feb 2022
    Potter vindt dit leuk.
  17. Jan Walpot

    Jan Walpot verslagschrijvers

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.293
    Locatie:
    Giessenburg
    Henk, in post 369 schrijf je dat de gaffel van de schuifstang verschoven is. Dat is niet correct want de schuifstang gaat alleen recht op en neer. De schaar beweegt tijdens het draaien van de machine wel in horizontale richting en dat is precies de reden waarom ik in post 221 al schreef dat je de uiterste stand van de schaar niet kan gebruiken zonder dat de omzethandle gaat stoten. Als je de schaar zodanig zet dat deze naar beide richtingen kan bewegen zal de omzethandle stil staan.
    Groet, Jan.
     
    Potter vindt dit leuk.
  18. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    793
    Het verschil tussen open en gesloten schaar.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  19. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Dirk,
    De machine heeft een open schaar.
    De nokken, eigenlijk excentrieken draaien niet om de as, maar met de as.
    SAM_3953verkleind.jpg

    Onderstand de standen per 90° as verdraaiing.
    SAM_3952verkleind.jpg SAM_3949verkleind.jpg SAM_3950verkleind.jpg SAM_3951verkleind.jpg SAM_3952verkleind.jpg

    Je ziet, dat de excentriek stangen elkaar nergens kruisen.
    Ik hoop, dat je voldoende informatie hebt, zo niet laat van je horen.
    Henk.
     
    Potter vindt dit leuk.
  20. Stoompomp

    Stoompomp In Memoriam

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.646
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Jan,
    Door wat je had geschreven in bericht #221, vroeg ik mij af, waarom of waardoor kan je de verschuiving van de schaar niet optimaler benutten.
    Hierop heb ik een discussie gestart met Duitse collega's modelbouwers.
    De schaar beweegt zich in horizontale richting niet recht, maar in een boog.
    Deze boog bevestigt, dat je de uiterste standen niet kunt gebruiken.
    Het schuifblokje bost in de schaaropening tijdens de slag.
    Gebruik makend van de eerdere standen van de schaar de onderstaande afbeelding.
    In blauw is te zien, de verschuiving, verplaatsing van het schuifblokje en ook het punt, waarover de schaar als een soort wipwap schommelt.
    SAM_3952tekst.jpg

    In mijn bericht #373 staat een schets, waarin wordt aangegeven hoe je de fout van de schaar kunt minimaliseren.
    Dit is een antwoord van Hr, Ekehart-Schröder.
    In Wijchen heb ik hem ontmoet, geeft weer aan, dat evenementen belangrijk zijn.
    Op zijn schets, staat de oplossing met een grote boog voor vooruit varen met een minimale verschuiving van het schuifblok, bij achteruit, de kleine boog,
    Dus dit wetende, zal ik bij achteruit draaien jouw advies opvolgen.
    Nu de schaar modificeren.
    Stoom is leuk. Henk.
     
    Potter vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina