doe het zelf Hovercraft

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door michel pet, 13 okt 2005.

1. HieLieW

HieLieW

Lid geworden:
    22 sep 2008
    Hallo,

Ik ben samen met een klasgenoot bezig met profielwerkstuk hovercrafts, en je raad het al. We willen een rc hovercraft bouwen voor het onderzoek/proef gedeelte. Ik heb al aardig wat in google sketchup ontworpen dus hier:

De onderdelen die we van plan zijn te gebruiken:
    2x370/400 type electro motor
    1x 4kanaals ontvanger/zender 40MHz FM
    1x standaardservo
    1x 6cellen 3000mAh stickpack NiMh
    1x in ieder geval vliegregelaar geschikt voor 380 motor
    1x Tamiya TEU-101BK max. 21 of 23 turns in combinatie met een 540 maat motor.
    6mm Depron, en vuilniszak

zeg maar wat je ervan vindt tips en hints zijn welkom.

2. Rene

Rene

Lid geworden:
    30 aug 2004
    1 ding is heel belangrijk, zorg ervoor dat je neus niet al teveel omhoog komt.
    Als je op gang bent en er slaat wind onder de neus gaat ie gewoon om.
    Verders gewoon bouwen en dan testen.

3. fagotje

fagotje

Lid geworden:
    26 apr 2007
    hoi

ik heb samen met een vriend nu ook een hovercraft gemaakt.

Alles is gemaakt van 6mm depron.
    Met de setup die we gebruiken gaat hij echt heel hard. Met de wind die er vandaag was, was hij erg lastig onder controle te maken.

We gebruiken deze motor voor de lift: RCtechnics Internet Store
    Deze motor voor de voortstuwing: http://www.hobbycity.com/hobbycity/...ct_Name=TowerPro_Brushless_Outrunner_2409-12T
    2 hxt 900 servo's voor de roeren
    We gebruiken 2 3s1p1500 zippy lipo's

Voor de rok hebben we gewoon een vuilniszak gebruikt.

Aan dit project hebben we 2 dagen gewerkt. Niet veel dus, en hij doet het heel erg goed.

Jan-Willem

Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  4. Airbus

Airbus

Lid geworden:
    29 okt 2004
    probeer eens met een "richtingsroer" direct achter de moter die hem voorstuwt te plaatste, dat zal zeer veel schelen...
    dat is mijn ondervinding toch.

Grtz

5. olaf

olaf

Lid geworden:
    6 nov 2007
    Die motor voor de lift ... is die ook bedienbaar via servo´s of een knop en aangesloten op de regelaar of hoe werkt dat?
    Verder vraag ik mij af of je de ´lucht´ van de prop ook niet kunt gebruiken voor het opblazen van de rok of kan dit niet?

6. beemer-san

beemer-san Guest

gebruik de prop van de voortstuwing voor het opblazen van de rok door een schuine inlaat te plaatsen die in je romp uitkomt.
    de hoek bepaal je proefondervindelijk wel.
    gooi de voorste motor eraf en doe dat gat dicht.
    je zal versteld staan van je hoovercraft!
    éénmaal je prop een beetje op toeren ben je reeds aan't zweven, al de rest is voortstuwing.
    groetjes!

7. tomcat be

tomcat be

Lid geworden:
    8 feb 2006
    Een 2de liftmotor is natuurlijk wel veel mooier he :) kun je ook mooi boven water blijven zweven =D

8. beemer-san

beemer-san Guest

goeie raad: doe dat alleen als heel je hoovercraft op punt staat, en je een waterdichte vorm kan bereiken waar al je elektronika in steekt, zoadanig dat je ingeval van panne, storing of onverwachte "golfslag op je vijver" rustig hulp kan halen om je model te recupereren.
    wil je een zelfgebouwd model testen.... blijf boven land!
    ik spreek uit ervaring.
    groetjes!

9. tomcat be

tomcat be

Lid geworden:
    8 feb 2006
    Ik heb het ook een paar keer geprobeerd op onze wei (staat soms half onder water) maar zonder 2e lift motor. Ik had gwn de electronica in plastic zakjes gestoken.
    Ging wel goed maar vanaf dat het gas eraf ging dook ie met zn neus naar beneden was wel maar 10cm diep maar ok :)

10. beemer-san

beemer-san Guest

ik bedoel eigenlijk dit:
    ik bouwde ooit ook iets in elkaar dat de eigenschappen had van een hoovercraft, maar tussen theorie en praktijk ligt dan een enorm verschil dat je dan meestal ervaart ergens midden in een vijver.....
    zwaartepunt, opstijgen, dichtgeklapte rok....je weet, alle fouten maak je in't begin en zeker als je het zelf ontwerpt.
    natuurlijk kan je met een tweede motor erbij lekker blijven zweven, maar mijn antwoord was ten dele gericht op de vraag of je het ook met één motor kon. vereenvoudigd de zaken natuurlijk.
    groetjes!

11. fagotje

fagotje

Lid geworden:
    26 apr 2007
    hoi

Wij hebben idd voor 2 motoren gekozen omdat je de rok mooi kan regelen. Verder is dit ook voor ons profiel werkstuk. Dus ik laat hem voorlopig heel.. Als ik de presentatie er van gehad heb dan ga ik er wel verder mee klooien.

Jan-Willem

edit: dit zijn de filmpjes:

volgende keer toch op een groter terrein gaan vliegen/hoveren.

Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  12. beemer-san

beemer-san Guest

héél knap in elkaar gestoken!
    maak je richtingsroeren eens 2 maal zo lang ( kleef ze voorlopig met plakband vast op de bestaande....) dan zou je ook sneller moeten kunnen draaien en tegensturen.

een " hcraft" zoals een auto op ijs....ruim van tevoren al bepalen waar je heen wilt en slippend de bochten door.
    succes--jullie zijn op de goede weg.
    je batterij herleggen scheelt ook een pak voor de wendbaarheid-proberen maar!

groetjes!

13. HieLieW

HieLieW

Lid geworden:
    22 sep 2008
    Ik heb eindelijk m'n hovercraft af, ontwerp is flink aan gepast alleen de bodem plaat is nog het helemaal hetzelfde :p . heb nog geen filmpjes en de mijn heeft toch wel iets langer geduurd om te bouwen in m'n eentje.

14. Igor

Igor

Lid geworden:
    19 apr 2007
    En mijn ervaring is dat je juist in en voor een bocht extra gas moet geven, anders komt er te weinig wind langs je roeren om ze te laten werken. (Ik zag moeite met bochtjes).

Igor

15. Igor

Igor

Lid geworden:
    19 apr 2007
    Vanmiddag wat oud depron van de kast getrokken, en weer gaan bouwen.

Na dit draadje gezien te hebben begon het weer te kriebelen.

Ik heb nu een hovercraftje van 40-45 cm lang en ongeveer 30 cm breed, met een brushless fietsbel van rond de 65 gram.

Ik heb hem vanmmiddag even snel afgebouwd (Moest eigenlijk nog een soort stabilisator en een roer maken) en uitgeprobeerd, als roer had ik dan een servo met een plaatje depron er op.

Dit werkte wel, maar hij had een vrij irritante afwijking naar links, en na 3 meter optrekken maakte ie een draai.

Heb nou een soort spoiler gemaakt met de roeren er aan vast (zoiets als die van fagotje), en ben benieuwd of ie het nu beter doet.

mijn vorige hovercrafts waren rond de 60 cm lang geloof ik, en met dezelefde setup. Maar die vlogen de lucht in tijdens een scherpe bocht of aan het einde van een recht stuk vol gas.

Morgen even uit proberen, en dan post ik misschien wel een filmpje of een paar foto's.

16. fagotje

fagotje

Lid geworden:
    26 apr 2007
    igortje

ben je nog wat verder gekomen?

Jan-Willem

17. Igor

Igor

Lid geworden:
    19 apr 2007
    Oh, ja, hij doet het inmiddels, hij zwenkt alleen heel erg en is vrij lastig te besturen.
    Ik heb geen filmpje of foto's meer gemaakt.

Als je wil kan ik die nog even maken.

18. timofman

timofman Guest

hoi.
    vette hovercraft heb je
    ik ben een beginner en wil graag wat info over je hovercraft
    waaronder de vragen: hoeveel toeren heeft de moter?
    hoe ziet de binnen en onderkant eruit? welke materialen heb je gebruikt en heb je nog tips om gewicht, snelheid en andere dingen te besparen?
    hartelijk bedankt, timo

19. markjuhh

markjuhh Forum veteraan

Lid geworden:
    4 jan 2009
    hey

ik ben ook besmet geraakt met het virus :D
    zie hier het resultaat:

weegt maar 350 gram :)
    en voor degene die nu kriebelende handen krijgen heb ik deze gemaakt :D

[​IMG][​IMG]

Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  20. tomcat be

tomcat be

Lid geworden:
    8 feb 2006
    Mooi gemaakt!

heb alleen een bedenking, die servo die er op zit is dat een 6 of 9 grams want zes zou wel eens te weinig kunnen zijn met die grote roeren.
    De druk is niet zo heel groot maar kan toch aardig oplopen omdat de motor er recht op blaast

Deel Deze Pagina