Dolfijn

Discussie in 'Duikboten' gestart door appieh, 13 jun 2015.

  1. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    15.003
    Locatie:
    As,België
    normaal sturen de ltr's bij
    gr raf
     
  2. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.702
    Locatie:
    Lelystad
    Wat voor schroef heb je er onder? Die Norbert origineel bij de Dolfijn levert is een gedrocht .... Pak een Graupner schroef van type 2302. Dat zijn tweeblad speedschroeven met 0,85 spoed, daarmee heb je veel minder last van torsie op de romp (dat zal het scheefhangen veroorzaken) Ik heb er een 40mm exemplaar onder zitten, maar dat is even afhankelijk van het toerental. ik heb er een borstelmotor in hangen met rond 18000 rpm onder last, daarmee loopt het beestje naar schatting 25 km/h. Harder wil je niet ... is niet meer te controleren!
     
  3. appieh

    appieh

    Lid geworden:
    8 dec 2005
    Berichten:
    137
    Locatie:
    Leidschendam
    Ik heb het even nagekeken maar vaar nu met een 3 bladige Graupner schroef van 35mm. Heb ook nog een twee bladige 40mm speedschroef versie liggen. Dus zal daar inderdaad dan eens mee testen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  4. appieh

    appieh

    Lid geworden:
    8 dec 2005
    Berichten:
    137
    Locatie:
    Leidschendam
    Ik heb het even nagekeken maar vaar nu met een 3 bladige Graupner schroef van 35mm. Heb ook nog een twee bladige 40mm speedschroef versie liggen. Dus zal daar inderdaad dan mee gaan testen.
     
  5. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.702
    Locatie:
    Lelystad
    Dat zou 'm ook verklaren, die drieblad props zijn werkschroeven voor lage toerentallen, en verre van efficiënt. Wel een 0,85 spoed pakken en niet een 1.6, dan wordt het alleen maar erger .. :D
     
  6. appieh

    appieh

    Lid geworden:
    8 dec 2005
    Berichten:
    137
    Locatie:
    Leidschendam
    Zit ook nog even met de volgende uitdaging. Ik gebruik een Graupner 345 compact Brushless motorset met een vaste regelaar er aan.
    Echter ik krijg de motor niet ingesteld op Two way functie voor achteruit varen. Als ik de programmer er aan hang en hem in de boat&car mode zet en save. Dan blijft de motor toch alleen een kant opdraaien. Iemand enig idee waar dit aan kan liggen. Mijn zender en ontvanger ligt het niet aan dat kan ik testen.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  7. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    15.003
    Locatie:
    As,België
    das normaal hoor want die kan niet achteruit
    je kunt wel de draai richting kiezen maar niet via de ontvanger in achteruit schakelen
    gr raf
    verzonden vanuit mijn luie stoel
     
  8. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.702
    Locatie:
    Lelystad
    'Vast verbonden' is ook relatief, draadjes doorknippen en hij is los .. :p Je zult aan een andere regelaar moeten wil je ook achteruit kunnen varen. In mijn ervaring is dat een must, want voor je het weet heb je de dolfijn in een lastige positie gemanoeuvreerd, valt niet te vermeiden.

    Je kunt ook een (goedkope) BL auto-regelaar nemen, of een Robbe Roxxy BL regelaar uit de 900 serie (als die tenminste nog leverbaar zijn).
     
  9. appieh

    appieh

    Lid geworden:
    8 dec 2005
    Berichten:
    137
    Locatie:
    Leidschendam
    Toch vreemd want in de specificaties van de regelaar staat wel vermeld, Reverse mode voor Car Boat. En deze set wordt bij RCpoint ook geadviseerd voor boot gebruik.

    facilities:
    Battery type NiCd / NiMH / LiIo / LiPo / LiFe
    Throttle-back voltage
    Throttle-back, soft / hard
    Direction of rotation
    Motor timing
    Ramp time
    Start torque
    Brake: on / off
    Reverse mode for boat / car: on / off
    Speed governor mode for helicopter: on / off
    Speed adjust rate in governor mode
    Motor pole count
    Gearbox reduction ratio
    Specification
    Operating voltage range: 5.5 ... 15 V
    Cell count, NiCd, NiMH: 6 ... 12
    Cell count, LiPo, LiIo: 2 ... 4
    Cont. current (brushless motors): 35 A
    Max. motor current (10 s): 40A
    Temperature cut-off: 120°C / 125°
    CEMF brake: programmable
    Reverse mode: programmable
    Soft-start: programmable
    Low-voltage throttle back: programmable
    Power-on signal suppression: yes
    Pulse frequency: 32 kHz
    BEC receiver power supply approx. 5.5 V / 2 A
    Max. BEC current, peak: 4 A
    Dimensions excl. capacitors approx. 37 x 26 x 10 mm
    Dimensions incl. capacitors approx. 49 x 26 x 10 mm
    Weight incl. leads approx. 41 g
    Connector type: G2
    [​IMG]
    [​IMG] Manuals
     
  10. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    15.003
    Locatie:
    As,België
    ja dan staat er toch nog iets verkeerd ingesteld zo te zien
    want in auto/boat modus zou hij toch achteruit moeten kunnen
    en defect kan hij niet zijn om dat het schakelen software matig gebeurt bij een BL
    gr raf
     
  11. Lex Verkuijl

    Lex Verkuijl

    Lid geworden:
    30 okt 2004
    Berichten:
    4.702
    Locatie:
    Lelystad
    In die handleiding staat het inderdaad wel, op de Graupner site bij de set staat alleen 'motor reverseable' oftewel, draairichtingomkeer omdat de draden vast gemonteerd zitten. Dan maar eens de handleiding erbij en punt 4 op boot of auto zetten en testen die hap.
     
  12. appieh

    appieh

    Lid geworden:
    8 dec 2005
    Berichten:
    137
    Locatie:
    Leidschendam
    Het is eindelijk gelukt na een belletje met leverancier. Die gaf aan dat de controller mogelijk niet goed communiceerde met dit type regelaar. Dus toen maar geprogrammeerd via de kabel met led en piepjes tellen. En jawel nu draait hij twee kanten op.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 dec 2015
  13. appieh

    appieh

    Lid geworden:
    8 dec 2005
    Berichten:
    137
    Locatie:
    Leidschendam
    [​IMG]

    Zo nog maar even een kistje voor Flipper gemaakt want hij is wel erg kwetsbaar met vervoeren naar de waterkant
     
  14. MarcT

    MarcT

    Lid geworden:
    18 mei 2011
    Berichten:
    1.691
    Locatie:
    limb
    [​IMG]

    Grt,Marc.
     

Deel Deze Pagina