Wat voor schroef heb je er onder? Die Norbert origineel bij de Dolfijn levert is een gedrocht .... Pak een Graupner schroef van type 2302. Dat zijn tweeblad speedschroeven met 0,85 spoed, daarmee heb je veel minder last van torsie op de romp (dat zal het scheefhangen veroorzaken) Ik heb er een 40mm exemplaar onder zitten, maar dat is even afhankelijk van het toerental. ik heb er een borstelmotor in hangen met rond 18000 rpm onder last, daarmee loopt het beestje naar schatting 25 km/h. Harder wil je niet ... is niet meer te controleren!
Ik heb het even nagekeken maar vaar nu met een 3 bladige Graupner schroef van 35mm. Heb ook nog een twee bladige 40mm speedschroef versie liggen. Dus zal daar inderdaad dan eens mee testen.
Ik heb het even nagekeken maar vaar nu met een 3 bladige Graupner schroef van 35mm. Heb ook nog een twee bladige 40mm speedschroef versie liggen. Dus zal daar inderdaad dan mee gaan testen.
Dat zou 'm ook verklaren, die drieblad props zijn werkschroeven voor lage toerentallen, en verre van efficiënt. Wel een 0,85 spoed pakken en niet een 1.6, dan wordt het alleen maar erger ..
Zit ook nog even met de volgende uitdaging. Ik gebruik een Graupner 345 compact Brushless motorset met een vaste regelaar er aan. Echter ik krijg de motor niet ingesteld op Two way functie voor achteruit varen. Als ik de programmer er aan hang en hem in de boat&car mode zet en save. Dan blijft de motor toch alleen een kant opdraaien. Iemand enig idee waar dit aan kan liggen. Mijn zender en ontvanger ligt het niet aan dat kan ik testen.
das normaal hoor want die kan niet achteruit je kunt wel de draai richting kiezen maar niet via de ontvanger in achteruit schakelen gr raf verzonden vanuit mijn luie stoel
'Vast verbonden' is ook relatief, draadjes doorknippen en hij is los .. Je zult aan een andere regelaar moeten wil je ook achteruit kunnen varen. In mijn ervaring is dat een must, want voor je het weet heb je de dolfijn in een lastige positie gemanoeuvreerd, valt niet te vermeiden. Je kunt ook een (goedkope) BL auto-regelaar nemen, of een Robbe Roxxy BL regelaar uit de 900 serie (als die tenminste nog leverbaar zijn).
Toch vreemd want in de specificaties van de regelaar staat wel vermeld, Reverse mode voor Car Boat. En deze set wordt bij RCpoint ook geadviseerd voor boot gebruik. facilities: Battery type NiCd / NiMH / LiIo / LiPo / LiFe Throttle-back voltage Throttle-back, soft / hard Direction of rotation Motor timing Ramp time Start torque Brake: on / off Reverse mode for boat / car: on / off Speed governor mode for helicopter: on / off Speed adjust rate in governor mode Motor pole count Gearbox reduction ratio Specification Operating voltage range: 5.5 ... 15 V Cell count, NiCd, NiMH: 6 ... 12 Cell count, LiPo, LiIo: 2 ... 4 Cont. current (brushless motors): 35 A Max. motor current (10 s): 40A Temperature cut-off: 120°C / 125° CEMF brake: programmable Reverse mode: programmable Soft-start: programmable Low-voltage throttle back: programmable Power-on signal suppression: yes Pulse frequency: 32 kHz BEC receiver power supply approx. 5.5 V / 2 A Max. BEC current, peak: 4 A Dimensions excl. capacitors approx. 37 x 26 x 10 mm Dimensions incl. capacitors approx. 49 x 26 x 10 mm Weight incl. leads approx. 41 g Connector type: G2 Manuals
ja dan staat er toch nog iets verkeerd ingesteld zo te zien want in auto/boat modus zou hij toch achteruit moeten kunnen en defect kan hij niet zijn om dat het schakelen software matig gebeurt bij een BL gr raf
In die handleiding staat het inderdaad wel, op de Graupner site bij de set staat alleen 'motor reverseable' oftewel, draairichtingomkeer omdat de draden vast gemonteerd zitten. Dan maar eens de handleiding erbij en punt 4 op boot of auto zetten en testen die hap.
Het is eindelijk gelukt na een belletje met leverancier. Die gaf aan dat de controller mogelijk niet goed communiceerde met dit type regelaar. Dus toen maar geprogrammeerd via de kabel met led en piepjes tellen. En jawel nu draait hij twee kanten op.
Zo nog maar even een kistje voor Flipper gemaakt want hij is wel erg kwetsbaar met vervoeren naar de waterkant