Dolgedraaide schroef

Dag allemaal,

Heeft iemand van jullie een idee hoe je een dolgedraaide schroef uit een rc auto kan krijgen?

Groetjes Ashvin

Er zijn een aantal mogelijkheden.... Hangt een beetje af van wat voor soort schroefje het is.
Een kruis/sleufkop kan je inslijpen met de dremel , bij een inbus kan je proberen er een torx bitje in te slaan of anders in te slijpen.

Werkt dat niet of gaat dat niet blijft er weinig anders over dan het kopje uitboren en hopen dat er dan nog genoeg draad uit blijft steken om een goede tang op te kunnen zetten.

Dat soort dingen is meestal alleen geschikt voor de grotere schroefkoppen , M3 wat in de meeste auto's gebruikt wordt is vaak netnte klein...

Met een dremel en een slijpschijf een sleufje in de kop van de schroef maken en dan met een platbek schroevendraaier eruit schroeven.

Er zijn ook setjes tapse spiraal uitdraaiers met linkse draad.
Klein gaatje boren, de kleinste uitdraaier linksom er in draaien en meteen linksom doordraaien.
De linkse draad en de tapse uitvoering van de uitdraaier loopt vanzelf klem in het geboorde gaatje en daarmee komt er kracht vrij om het boutje of schroefje er uit te draaien. Ik heb dit setje (ik meen 3 stuks ) gewoon bij de bouwmarkt gekocht.

Grotefoto-ACSMBUNU.jpg

linkse tap of ook wel linkswringer genoemd.

Ik zie vaker dat geadviseerd wordt om linkse tappen of Grabit bitjes te gebruiken. Toch vraag ik me af hoeveel mensen daar nu echt ervaring mee hebben. Ik heb het in ieder geval wel eens geprobeerd, maar voor M3 boutjes zijn die dingen toch echt te grof.

Wat je zegt MP.....
Dat spul is allemaal pas bruikbaar vanaf M4~M5 en zelfs dan nog is succes niet gegarandeerd.

Inslijpen of er een torx bitje in meppen zijn de meest bruikbare manieren.

er bestaan ook slagschroevedraaiers die je links en rechtsom kan laten draaien en er met hamer op tikken
dan moet je in kop gleuf maken
maar zoals al eerder gemeld foto maakt t wat makkelijker

Bij de action is een dubbel zijdig bitje te koop. Aan de ene zijde een voor van 2mm, aan de andere zijde een linkse tap. Ik geloof dat ze 2 euro kosten. Werkt prima van verzonken m3 tot m5.

Ik gebruik ook een setje van de action. Ik heb alleen maar M2,5 en M3 boutjes en dat werkt meestal perfect. Bij sommige verzonken inbus boutjes of erg kleine boutjes in assen zit er niets anders op dan uitboren.

Back