Dolphyn van Corel uit 1750 (schaal 1:50)

Discussie in 'Bouwverslagen historische schepen' gestart door pietsan, 5 jan 2024.

1. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    De ra gemaakt voor het marszeil, de ra is 180mm lang en 4 mm dik en afgeschuind naar de nokken tot iets minder als 3mm, de nokken die overigens niet op de tekeningen staan heb ik toch maar gemaakt omdat dat er nu eenmaal beter uitziet en het is ook handiger om de blokken aan te knopen, ze zijn 5mm lang en 2mm dik.
    Dan het marszeil zover gemaakt, een zoom rondom gelijmd, de verstevigingen op de hoeken, de banen met de machine genaaid en het marszeil krijgt 2 rifbanden die er ook al opzitten. Het lijketouw is al op maat gesneden en ligt gereed om aan het zeil te worden genaaid...
    IMGM2007kopie.jpg
    Ik heb deze keer iets langzamer genaaid als bij het 1e zeil en dat is te zien aan de rechte banen :)

Laatst bewerkt: 3 apr 2025 om 17:30
  2. P. Burghoorn

P. Burghoorn

Lid geworden:
    17 feb 2008
    Goedemorgen Piet,

Dat is werkelijk en pracht zeiltje. Op het ogenblik ben ik bezig met de Nr.2 van van Speijk en moet ook nog zeilen maken. Ik stel het elke keer uit omdat het een ergernis is om te maken maar als ik dit als resultaat krijg dan mag ik in mijn handen knijpen.

Zelf met de verstevigingshoeken er in. Top!

Mvg. Paul

3. pietsan

pietsan Forum veteraan

Lid geworden:
    10 dec 2011
    Dank voor het compliment Paul. Ik ben er ook altijd huiverig voor geweest om zeilen te maken, maar het is eigenlijk net als alles in de modelbouw, je moet het gewoon proberen en misschien eerst wat oefenen en proefstukjes maken, dat heb ik ook gedaan. Het is evengoed best wel behoorlijk wat werk vind ik, maar het geeft uiteindelijk toch weer een goed gevoel als het gelukt is. Ik wens je succes met je zeilen, gewoon doen dus :)

Hans Groenenberg vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina