Nou, ik mag hopen dat ie beter vliegt dan de Nexus.. wat een draak was dat. Voordat mensen gaan kuchen.. mijn Nexus vond ik een draak. Dat is met cheap-ass servootjes en een nagesneden versie (wel van origineel), dus de vergelijking is natuurlijk niet eerlijk. Hij is inmiddels overgetrokken op depron en triplex, dus de bouw kan aanvangen!
Mooi! Ff doorwerken, kamerdeur op slot zodat niemand kan storen, en dan tegen het nachtuur invliegen (morgen geven ze veel wind op) Grt.
Btw. omdat ie zwaarder is komt ook doordat het gehele vliegtuig uit dikkere depron bestaat, als je dit nog niet was opgevallen :wink:
Kan me geen reden bedenken waarom ze dikker depron nemen, 3mm is zelfs voor een 1m indoorshock stevig zat..... Grt.
Het depron is inderdaad iets dikker dan dat van de Nexus. De nexus is volgens mijn digitaal cheap ass schuifmaatje 2.75mm. De Elipsia 3.01mm. Toch.. ik heb wel een weegfout gemaakt. De mensen van Donut models werken met een strip depron aanweerzijden van de romp als verstaging. Ik gebruik daarvoor in plaats carbon. De Nexus was gewogen zonder die strips, de Elipsia met. De elipsia zonder die strips kom ik op 55.42 gram uit. Nog steeds 11 gram zwaarder dan de Nexus, maar al beter. Ik weet nog niet of ik die strips wel of niet ga monteren.. ze zijn bij de elipsia wel meegespoten en dan ziet het er wel erg netjes uit. Bij de Nexus waren ze wit, en werd het lelijk. Het carbon weegt volgens het weegschaaltje iets van 0.87 gram per kant, zeg dat het in totaal 3 gram wordt met lijm. De twee strips met lijm zou op iets van 15 gram uitkomen. Wordt dan toch maar carbon denk ik..
De Elipsia wordt in Frankrijk veel vuldig gebruikt voor F3P wedstrijden en scoort zeer goed in de hoogst regionen (zie, ranking-spec. matrix.) http://www.zillion.demon.nl/f3p_maxtrix.jpg
Als ik mij niet vergis, vloog de winnaar van afgelopen jaar in de A klasse met een elipsia? Hoe dan ook, de Nexus is in Frankrijk ook erg populair en ik hoor hier er niet zo heel veel mensen echt positief over zijn. Derk is bv. ook weer van een Nexus naar een Click teruggegaan. Schijnt dat de Franse hallen hoger zijn en daarom het rollen in een neerwaartse lijn geen probleem is, maar dat dat hier in NL toch wel problematisch is wegens de lage rollrate van een Nexus. Het hele rompje.. gelijmd en al. Slordig detail van Donuts is dat de zwarte pijlen aan de achterzijde van de vleugel niet goed gespoten zijn, ze lopen niet goed door. Scharnierlijnen.. men wil altijd dat je ze onder 45 graden afsnijdt, maar dat is in mijn beperkte ervaring met kitjes geen succes. Je moet dan toch altijd iets van de breedte van het scharnier afhalen.. ik schuur het tegenwoordig met een great planes schuurlat en papier korrel 120. In de handleiding willen ze de scharnierlijn aan rompzijde afschuinen.. ik deed dat altijd aan roerzijde, maar het is natuurlijk arbitrair, dus handleiding gevolgd.. wederom geschuurd: Nadeel van dit kitje, nou ja, is dat ze er vanuit gaan dat je aan de bovenzijde depron strips oplijmt als 'verstaging'. Dat ga ik dus neit doen, vanwege het gewicht, ik ga aan de onderzijde carbon verstagingen maken, zoals gebruikelijk. Nadeel is dat het kitje zo gesneden is dat je de bovenkant eerst zou fixeren, de onderkant heeft maar 1 punt waar hij 'door' de romp gaat, voor de rest staat hij er los op. Secuur lijmen dus:
Btw is geen depron, maar extrupor. Voordat ik allerlei chemie deskundige over me heen krijg: depron is ook een soort extrupor, maar Donuts gebruikt een lichtere versie gediplac. Hier worden bijvoorbeeld ook Clik's van gemaakt. Heb het gemeten en scheelt 12,5% in gewicht.
Zo leer je nog eens wat Ik heb het vleugelkruis nu klaar en het valt mij op dat dit materiaal stijver is dan dat van de Nexus, de vleugel voelt veel robuster aan, minder torsie, minder geflapper..
Het hele ding is nu 'ruwbouw' klaar. Alle verstagingen zijn aanwezig, alle roeren, het geheel is verlijmd. De rompverstagingen zijn relatief dik omdat ik niet dunner had, maar ik moet er ook bij zeggen dat de dunste rompverstagingen die ik gezien heb, volgens mij volstrekt zinloos zijn, daar die niets aan stijfheid toevoegen. Het geheel voelt in elk geval robuust aan, stukken steviger/minder flex dan mijn Nexus. Wat nu nog moet gebeuren, is inbouw van de electronica en aanbrengen van het landingsgestel. Totaalgewicht van wat er op de foto staat is 61,49 gram. Als ik daar de gewichten van de resterende spullen bij optel, kom ik op 130 gram uit, waarbij ik 5 gram marge heb aangehouden. Dat is nog met 21 gram voor een Himodel 300mAh 2s pakketje, wat ik halverwege januari kan vervangen door een 14 grams 240 2s Zippy pakketje. Ik heb ook nog 22 gram voor de motor gerekend, terwijl ik die nog ga bijslijpen zodanig dat het geheel op 19.5 gram uit gaat komen. Hoe dan ook.. voor een gebrekkige C piloot als ik, natuurlijk al een veel te goed kistje
ik heb ongeveer 60 gram aan setup er in, en ga zo veel mogelijk stripen uiteraard(is daar nog niet van af) mijn stekers van accu naar de regelaar zijn goldlinks 0.8mm de fp paketen zijn nog niet gestript 22 gram die ga ik uiteraard ook stripen. de strecker is 16 gram maar die laat ik zo, de motor word zonder stekers aan de regelaar gemaakt. er komt wel een diode bij de servo`s maar zal niet veel wegen, ben heel benieuwd morgen krijg ik hem,
Hij was gisteravond wel klaar en ik heb er wel mee buiten gestaan maar.. het waaide. Dus maiden afgeblazen. @Raymon: ik heb slecht nieuws voor je.. ik heb ook alles gestript, tot aan lakdraden naar de servo's toe, mijn setup weegt hetzelfde als de jouwe (nou ja, jouw motortje is 4 gram lichter) en ik kom uit op een totaalgewicht van 132,14 grammen schoon aan de haak (vliegklaar met 20 grams accu). Met iets dunner carbon kun je daar nog een gram op winnen, maar dan ben je er wel. Ik heb wel de pull/pull op zowel rudder als hoogte gemaakt, dus daar raak jij waarschijnlijk nog weer een gram of 2 op kwijt.
Je kent de nadelen van pull-pull op een indoorkistje? (constant opnieuw trimmen en strakker zetten) Grt.
Ja ik wilde het eerst ook niet doen maar toen ik zag hoe de weegschaal op hol sloeg.. Heb het flink strak opgespannen in loeiwarme kamer (kachel tot 35 graden opgestookt gisteren) dus ik ga wel zien hoe het gaat. Donuts levert het kistje zo, neem aan dat die er ook nog wel enigszins over nagedacht hebben. Plus.. als het niet werkt.. de geometrie van het geheel is zodanig dat ik dan heel eenvoudig alsnog carbonnen stuurstangen kan aanbrengen.