doorgedraaide schroef

hallo allemaal.

ik heb een klein probleempje ik heb een aantal schroeffen op me auto die zijn door gedraaid.
zijn hier mogelijk heden voor om ze te verwijderen.
het gaar om 2mm inbus schroeffen die zijn verzonken.

dus met een dremel een gleuf slijpen en dan met een platkop er uit draaien gaat niet.
alvast bedankt
m.v.g. marc

Je kan proberen het inbusje warm te stoken met een soldeerbout en dan eruit proberen te draaien, lukt dat niet probeer er wat tin in te krijgen vloeibaar en vervolgens je inbus sleuteltje erinsteken en even wachten totdat het afgekoelt is.

anders zit er niks anders op dan uitboren.

mvg Hans

Welke schroeven zijn het, neem aan dat het op je NT1 is?.
Heb zelf ook een NT1 dus als je kan zeggen welke het zijn kan ik je beter helpen. Foto'tje zou helemaal makkelijk zijn.
Maar ik gok op de motorsteun schroeven. ;)

Er zijn eigenlijk 3 opties om een kapotte schroef ergens uit te krijgen.

1. Een linksomdraaiende boor, dit type boor snijd linksom ipv rechtsom zoals bij een gewone boor. Wanneer de boor 'hapt' dan draait deze de schroef mee naar buiten.
Dit is de mooiste optie maar lukt soms niet als de schroef te vast zit.
Materiaal iets opwarmen wil altijd helpen

Ik denk dat je een linkse boor wel kan krijgen bij Schous of Brammer. Zitten beide in Haarlem in de Waarderpolder.

2. De schroef inboren en er vervolgens een linkse tap indraaien, dit zijn speciale tappen die hier speciaal voor gemaakt zijn. Alleen moet je hierbij wel kijken of je het door iemand kan laten doen aangezien zo'n setje behoorlijk aan de prijs is.

3. Kopje van de schroef boren. Dit is lastig aangezien het verzonken schroeven betreft. Als je met een iets te grote boor aan de slag gaat dan, is de kans groot dat je je chassis beschadigd, ik neem aan dat het de schroeven in het chassis betreft.
Het draadeind kan je er vervolgens uitdraaien met een griptang.

Een andere optie, wanneer de schroef in plastic zit, gewoon het plastic kapot maken met een dremel slijpschijfje. Een bulkhead kost niet meer als 5 euro en het is dus niet zo'n ramp om dat stuk te maken.

het id idd een schroef van me motor steun (wil je al gou iets te strak draaien)
en 1 schroef helamaal agter in me auto die de asjes van me draag arman vast houd.
SP_A0056.jpg

maar dat van die links om draaiende boor is wel een goed idee ik denk dat ik daat maar even naar ga kijken.
het zijn gelukig niet de belangrijkste schroefen dus ik kan vandaag gewoon lekker rijden.

De schroef op de foto is wel in te slijpen met een dremel schat ik zo in.
Dan met een passende platte schroevendraaier proberen los te draaien.
Een verzonken schroef word toch moeilijker en zoals hiervoor al aangegeven , links tapje , of uitboren met een boortje wat net zo groot is als wat nodig is om de draad te tappen ( voorbeeld 3.3 mm voor M4 ) wel goed centreren , dit kan je doen door kopje te vullen met tin mbv soldeerbout, en daar na centertje gebruiken voor aanzet.
Succes.

Voor een dolgedraaide inbus schijnt ook een Torx schroevendraaier te kunnen werken.

ik boor zelf meestel helemaal de kop van de schoef, dan kan het onderdeel eroverheen los, vervolgens met een tang de rest van de schroef eruit draaien

het id idd een schroef van me motor steun (wil je al gou iets te strak draaien)
en 1 schroef helamaal agter in me auto die de asjes van me draag arman vast houd.

maar dat van die links om draaiende boor is wel een goed idee ik denk dat ik daat maar even naar ga kijken.
het zijn gelukig niet de belangrijkste schroefen dus ik kan vandaag gewoon lekker rijden.

Ok, als het maar 1 van de 2 schroeven van een motorsteun is, is het heel makkelijk op te lossen.
Draai de nog goede schroef uit de motorsteun en verwijder alle delen rond de motorsteunen( achterste bulkheads, radioplaat steuntjes).
Als je nu linksom kracht zet op je motorsteun, moet je de motorsteun los kunnen krijgen en de schroef eruit kunnen draaien.
Zo heb ik het opgelost toen ik 1 van mijn motorsteun schroeven stukdraaide.
Nu zet ik er elke keer nieuwe in wanneer ik de motorsteunen monteer.

@ ghossie

Met een linkse tap bedoel ik zoiets:
252663.jpg

Als je zoiets koopt, koop dan wel gelijk goed, van Beta of Phantom. Afgebroken tapjes in je al kapotte bout/schroef is niet fijn kan ik je vertellen.

Ik zal oppassen met een torx erin slaan, hier moet je aardig wat kracht voor gebruiken aangezien de Xray schroeven behoorlijk taai zijn. Voordat je het weet heb je een krom chassis.
Hamers en RC auto's zijn in het algemeen geen goede combinatie. ;)

Naar mijn mening heb je het redelijk bont gemaakt als je een imbus vermoert.
Net als Dhr. Roelof zegt, torx is een goede oplossing. Dit is zegmaar een kruiskopschroefje, maar dan met 6 punten. Als je met een hamer iets probeert los te krijgen kan er natuurlijk ook iets anders stuk gaan. (1 keer mis, per ongeluk op wiel)
Meestal helpt het bij niet-verzonken schroeven als je er een klein tikje met de hamer op geeft. 'Schrikt' de bout los, en dan draait het meestal wat makkelijker los

Is wel het principe maar de maten van de schroeven zijn iets anders..
De BOA VERWIJDERT SCHROEVEN IN DE MATEN 6 TM10mm
EN VAN 12 TM 14mm
VERWIJDERT BOUTEN IN DE MATEN 5 TM 14mm.

in de auto zit waarschijnlijk niets dikker dan 4mm

Duh... er is ook een setje van Boa voor de kleinere schroefjes... heb deze hier voor me liggen... zijn allee niet bij alle leveranciers te verkrijgen!

Als de topicstarter zometeen zijn schroefjes eruit heeft (al dan niet met hulp van anderen), laat hem dan het probleem bij de bron aanpakken, namelijk de aanschaf van het juiste gereedschap...

ok , dan graag de link naar die andere set plaatsen als je wilt...
heb ook wel interesse dan.. heb gelukkig nog geen problemen gehad maar sommige dingen zijn nou eenmaal handig om in huis te hebben..

ok , dan graag de link naar die andere set plaatsen als je wilt...
heb ook wel interesse dan.. heb gelukkig nog geen problemen gehad maar sommige dingen zijn nou eenmaal handig om in huis te hebben..

Iedere gerenomeerde gereedschapswinkel heeft ze op voorraad, echter.... schrik niet van de prijzen van "kwaliteits" spul.:cool:

Toevallig vandaag op school bij het vervangen van een distributieriem kwam ik ook een dolle imbusschroef tegen, dus ik een torx setje erbij gehaald, de goeie maat genomen, en het paste precies! kon hem er zo uit draaien ;).

Thanks Roelof :p.

Back