Dornier Do-335 Pfeil 1:7 v2 (BosModelAir)

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Berto, 12 mrt 2007.

  1. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Ha Jan.

    Leg eens uit Jan.
    Komt mij wel goed van pas lijkt mij.

    Han.
     
  2. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    13.012
    Locatie:
    groningen
    Nou vooruit dan, voor de zoveelste keer! :evil:

    :wink:

    http://www.sm-modellbau.de/shop/index.php?cPath=7&XTCsid=da31df468377d63e486a3612c70d0b03

    Wordt vooral veel toegepast bij grote kisten (zwevers, kunstvlucht, grote schaalkisten!), waar je meerdere servo's nodig hebt voor 1 functie (ailerons, kleppen, welfkleppen, hoogteroer, etc.etc.).

    Ideaal ding. :yes:

    (Alle dingen van Merz zijn ideaal.)


    jan.
     
  3. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.951
    Locatie:
    Zeewolde
    waarom zou ik zo`n dure V-kabel nemen als het met een Y-kabeltje ook kan :?
     
  4. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    Ja Jan dat is het!!!!!!

    Bedankt probleem opgelost.

    Han.
     
  5. jan brilman

    jan brilman Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    13.012
    Locatie:
    groningen
    Daar kom je nog wel achter . . . :lol:

    Ik denk dat Han het wel begrijpt, maar weet niet of zijn opmerking op mijn of jouw post slaat . . . :?


    jan.
     
  6. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.951
    Locatie:
    Zeewolde
    Han zijn opmerking slaat op jouw post.

    Ik snap ook de werking en toepassing wel maar waarom zou ik hem toe gaan passen als ik het ook zo kan oplossen.

    Daarnaast heb ik dit "probleem" (wat het niet is) alleen omdat ik wil gaan experimenteren met het apart kunnen bedienen van m`n 2 motoren.
    Wie weet is dat wel niet nodig en dan kan ik alsnog m`n hoogteroerservo`s via 2 kanalen aansturen wat ik via m`n zender kan instellen.

    Dus geen Merz V/kabel voor mij ;-)
     
  7. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.951
    Locatie:
    Zeewolde
    Zo, gister op het werk wat kleine werkzaamheden uitgevoerd.

    - Richtingsroeraansturing is gemaakt en aan elkaar gekoppeld,
    - Hoofdwiel luchtslangen zijn vervangen en getest, na een nacht liggen werkte het nog goed dus tot nu toe geen lekkage,
    - neuswiel vering is weer gangbaar gemaakt.

    Volgende stappen,
    - neuswielluchtslangen monteren,
    - rolroerservo`s plaatsen.
     
  8. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.951
    Locatie:
    Zeewolde
    En vanochtend weer wat gedaan:
    [​IMG]

    Op zich zitten de servo`s en aansturingen nu zoals ze moeten komen.
     
  9. Ger Kovacs

    Ger Kovacs Guest

    @Berto.

    Zondag a.s. remaiden :?:
     
  10. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.951
    Locatie:
    Zeewolde
    Mhhh, Ger we gaan van het weekend wel vliegen maar daar zal de Pfeil nog niet bij zijn :nooo:


    Zo`n oppasdag biedt ook nog wel eens wat ruimte voor hobby`en :)

    De rolroerservo`s zijn ook geplaatst, de aansturing verloopt mooi inwendig (moet alleen nog even een kortere servoarm monteren)
    [​IMG]

    Volgende stap de flaps:
    [​IMG]

    Schiet al wel aaridg op.

    Wat moet er nog echt gebeuren:
    - luchtschakelaar, luchtfles, en servo een plekje geven,
    - beide motoren defintief monteren,
    - beide motoraansturingen installeren,
    - plekje voor de ontvanger en ont. akku zoeken,
    - alle buitenkabels vastzetten,
    - alles in de zender instellen,
    - zwaartepunt bepalen en wat lood in de neus stoppen,
    - INVLIEGEN.......................

    De bedoeling is om over een week of 3 toch zeker wel een maiden te kunnen maken.
    Als dat alles goed verloopt dan kan het wel eens zijn dat vlak daarna de romp en vleugels geschuurd gaan worden.
    De vleugels gaan we dan glassen, waarna we de hele kist van een nieuw kleurtje gaan voorzien.
     
  11. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.951
    Locatie:
    Zeewolde
    En de flapservo gemonteerd :D

    Flaps up:
    [​IMG]

    En mogelijk tot max. 47 graden down maar dat zal wel een beetje veel van het goed zijn, de uiteindelijke uitslag zal ergens tussen de 30 en 40 graden liggen:
    [​IMG]
    (ook hier waren ze al inwendig aangestuurd :) )
     
  12. Arvid

    Arvid Guest

    Wordt nog wel wat :D
     
  13. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.951
    Locatie:
    Zeewolde
    Nu ik 2 ondersteuningsspanten voor de buitenkabels van de besturing heb geplaatst heb ik ook een plek voor luchtschakelaar en servo.
    Dus meteen maar even aan het monteren geweest:
    [​IMG]

    Nu de tank nog ergens zien onder te brengen :wink:
     
  14. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.951
    Locatie:
    Zeewolde
    En het gear aangesloten en meteen een gear test uitgevoerd:
    Do-335 gear test

    Ga nog een beetje spelen met de regelschroeven :D
     
  15. hezik

    hezik Guest

    Ziet er goed uit hoor! Is de volgorde van inklappen zuiver random, of is dat opzettelijk zo gedaan?
     
  16. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.951
    Locatie:
    Zeewolde
    Zuiver random, er is 1 slang die zich splits naar de wielen.
    In de normale vliegpositie zullen de wielen gelijkmatiger vallen en niet zoals nu 1 voor 1.
     
  17. Arvid

    Arvid Guest

    En als dat wel zo is, is het alleen maar meer schaal. Heb toch aardig wat wwii filmpjes gezien, maar kan me niet herinneren dat de wielen gelijktijdig op of neer gingen, altijd in een sequence. Kan ook bijna niet anders, de lucht zal de minste weerstand kiezen, pas als deze een hogere weerstand gaat bieden komen de andere wielen in beeld.

    Maar Berto, ga je het nog verder afstellen of laat je ze zo bonken? Langzaam in en uit is veeeeel mooier, maar goed, dat is mijn smaak.
     
  18. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.428
    Locatie:
    Spijkenisse
    Berto, dit raad ik je heeeeeeel erg af;

    [​IMG]

    Met die ball-links aan 1 kant van een roerhevel zul je gegarandeerd flutter krijgen. Als je ze per sé wilt gebruiken, klem ze dan tussen 2 hevels. Op deze manier ben ik eens een aileron verloren door flutter, de roerhevel gaat namelijk zijdelings swingen/bewegen op deze manier...

    Grt.
     
  19. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.951
    Locatie:
    Zeewolde
    Met een pneumatisch gear zullen de wielen altijd ongelijk ingaan maar dat is eigenlijk standaard op elke kist (behalve de airliners) en dus alleen maar meer schaal.

    zie 3 post terug:
    Nu is deze stand waarin ze in en uit gaan niet representatief voor de werkelijkheid.
    Zeker niet tijdens het inklappen, in normale vliegpositie moeten de wielen omhoog getrokken worden waardoor dit veel gelijkmatiger en rustiger zal gaan en niet meer bonken.
    Down zal dan juist weer wat geknepen moeten worden ;-)
     
  20. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    en nu zie ik meteen dat de acherste motor ook maar met 2 schroeven vast zit :lol:
     

Deel Deze Pagina