Dornier Do-335 Pfeil 1:7 v2 (BosModelAir)

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Berto, 12 mrt 2007.

  1. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.931
    Locatie:
    Zeewolde
    @ Alexzzz,

    ik zal dat eens in de gaten houden, kan altijd nog de standaard quicklinks monteren dan hoef ik nu even niet nieuwe roerhevels te plaatsen...........


    @ Danny,

    zie een paar posts terug:
    ;-)
     
  2. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
  3. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.931
    Locatie:
    Zeewolde
    Deze Pfeil is wel een lastige kist voor op de bouwplank.
    Normaal heb je al last met het op de rug leggen van een model op de bouwplank ivm het kielvlak maar daar kom ik met de meeste modellen wel mee weg met de steun die ik heb voor het bouwen.

    Maar deze kist kun je ook geeneens normaal op zijn buik leggen omdat er ook een kielvlak onderop zit, vervoer is dan dus ook een crime.
    En door de grote van het model is de huidige steun gewoonweg te laag :-(

    Dus voor het bouwen maar vooral voor straks het vervoer en de opbouw op het veld net maar even een passende steun gemaakt speciaal voor de Pfeil:
    [​IMG]
    Vanavond nog even een bescherming aanbrengen en dan meteen maar eens testen ;-)
     
  4. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.931
    Locatie:
    Zeewolde
    En het model past op de standaard:
    [​IMG]

    Verder lijkt het luchtsysteem lekvrij te zijn.

    Gisteravond alles opgepompt voor de video, vanochtend nog 3x gecycled en net vanavond ging die nog net in en uit.
    Ziet er dus goed uit en betrouwbaar, even kijken wat ie doet met de motoren aan maar ik ben tevreden.
     
  5. Roytjuh

    Roytjuh

    Lid geworden:
    26 feb 2006
    Berichten:
    328
    Locatie:
    Enschede
    ah mooi begin nu wel erg benieuwd te raken naar het vlieg beeld/gedrag van de kist

    ga zo door :thumbsup:

    groet,

    Roy
     
  6. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.931
    Locatie:
    Zeewolde
    Dank je Roytjuh,

    daarstraks bij 2B in Bussum geweest voor wat Stabilit en een Pusher propbestelling.
    Dat schijnt nogal niet mee te vallen.

    Dus zelf maar even aan het googlen geweest en nu wil het dat Master Airscrew 3 blads levert in Pusher :banana:

    BEn zelf nooit weggeweest van Master Airsrew maar in het kader van "schaal" gaan we deze denk ik maar eens proberen :)
     
  7. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.421
    Locatie:
    Spijkenisse
    Njah, ik ben er in geen enkel kader van gecharmeerd, maar misschien dat het met kleine 3-blads props wel meevalt, je moet toch wat he....

    Grt.
     
  8. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    master airscrew ziet er schaal uit maar daar is alles me gezegd...
    heb er zelf een op mijn harvard en er komt er nog een op mijn focke wulf...
    de tips buigen gewoon een halve centimeter naar voren bij het gas geven 8O
     
  9. Alexzzz

    Alexzzz Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    5 mei 2004
    Berichten:
    23.421
    Locatie:
    Spijkenisse
    Moet je eens een 22*10 proberen, die had ik een keer op een 62cc zitten, je weet niet wat je ziet...... 8O :D

    Grt.
     
  10. Gerard_nl

    Gerard_nl Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    7 sep 2002
    Berichten:
    15.885
    Locatie:
    eindhoven, El diablo.
    sjonge jonge waar halen jullie al die vrije hobby uurtjes toch vandaan allemaal zeg ;)

    dit word weer apart, dit zie je niet veel.
     
  11. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.931
    Locatie:
    Zeewolde
    Dat is dus ook hetgene wat mij tegen staat.

    Ik kan natuurlijk voor een stevige 3-blads op de neus gaan en een slappere M. Airscrew op de staart.


    Daarom, past precies in ons straatje ;-)
     
  12. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    en ik haal m'n klauwen er ook steeds aan open ook, aan die master airscrew, de achterkant van de prop is echt ongelofelijk scherp, je zou er bijna mee kunnen scheren :lol:

    ze buigen egr door, maar ik heb er verder nog geen problemen mee gehad eerlijk gezegd, ze hebben menig neuslanding overleeft....
     
  13. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.931
    Locatie:
    Zeewolde
    Daar hebben de APC`s ook "last" van.

    Nou weer ff wat geklooid, op zich zijn op de rolroerservo`s na, alle servo`s ingesteld in de zender.
    De flaps hebben een maximum uitslag gekregen van 30 graden down.

    Moet nog even wat spelen met de gasservo`s als de motoren aangesloten zijn en lopen.
    Ik wil gaan proberen om de achtermotor mbv een schakelaar te koppelen aan de voormotor.

    De voormotor blijft gewoon altijd reageren op het gas, maar de achter motor wil ik OF mee laten lopen met de voormotor (normale vliegsituatie) OF net boven stationair laten draaien (uitzonderlijke "vlieg"situatie, starten, afzetten en taxien b.v.).

    Mhhh, daar nog eens even mee gaan spelen.
     
  14. stefan_riemens

    stefan_riemens

    Lid geworden:
    17 feb 2006
    Berichten:
    1.069
    Locatie:
    Eersel
    Lekker bezig hoor 8)

    Over die prop: gewoon even een schuurpapiertje over de achterkant halen, scheelt al een helehoop (niet overdrijven natuurlijk, het gaat wel ten koste van de efficientie) Ik zou geloof ik al lang blij zijn als er achter een drieblad pusher op zat, al was ie van het het merk hakkie-takkie uit de oehoe-goeieo jungle 8O

    Stefan

    PS, wel voor een stevige plaatsen natuurlijk....
     
  15. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.931
    Locatie:
    Zeewolde
    Nou props zijn besteld bij RC Technics, de hoofdleverancier had nog een 14x7 pusher 3-blads liggen dus die kan met een week hier zijn.
    De 16x8 wisten ze nog even niet, en het slechste geval kan dat 2 tot 3 weken duren.

    Maar dat is de minst belangrijkste, desnoods vliegen we de kist dan even in met een standaard 2 blads op de neus.

    Er is dus weer wat hoop (niet dat ie weg was maar toch ;-) )
     
  16. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.931
    Locatie:
    Zeewolde
    De achtermotor gemonteerd en voorzien van een gloeiaansluiting voor in de romp:
    [​IMG]

    Nu hopen dat de motor mee wil werken.
    De compressie is vrij laag maar de laatste keer dat de motor draaide deed ie het prima (zie Fournier 4 ook met de motor op z`n kop).

    Ga er dus even van uit dat ie nu ook naar behoren werkt :roll:
     
  17. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.931
    Locatie:
    Zeewolde
    Zo de motor mixer heb ik ook voor elkaar :banana:

    ik heb de voormotor op kanaal 1 staan.
    de achtermotor op 8.

    Ik heb nu kanaal 8 meegemixt met kanaal 1 via een schakelaar A op aan.

    Beide kanalen zitten onder een schakelaar B voor het afzetten van beide motoren.

    In de normale vliegpositie zullen de servo`s op kanaal 1 en 8 gelijktijdig bewegen.
    Bij het afzetten met de schakelaar B zal op stationair ook beide motoren gelijktijdig afslaan.

    In de speciale vliegpositie zal de achtermotor naar een vooraf ingesteld toerental gaan bij het uitschakelen van de mixer via schakelaar A, stationair in dit geval.
    Als ik nu het gas er een beetje op hou met de schakelaar A op uit en dan schakelaar B overhaal dan zal de achtermotor afslaan en de voormotor iets in toeren zakken (maar blijven lopen).
    Als ik nu het gas helemaal dichttrek zal ook de voormotor afslaan.

    Voor het starten kan ik nu eerst de achtermotor starten met schakelaar A ingeschakeld, asl de motor eenmaal loopt schakel ik A weer uit en blijft de motor stationair lopen.
    Nu kan ik rustig de voormotor starten welke gewoon op gas reageer zonder dat de achtermotor meedoet.

    Voor het vliegen schakelaar A aan en beide motoren reageren weer tegelijk.


    Kijk nu komen we echt ergens :D
     
  18. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    heu....snap er niks van.... :morning:
    zal het morgen nog eens overlezen :wink:
     
  19. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.931
    Locatie:
    Zeewolde
    Nu al slaap Danny :lol:

    Er kan nog even gebouwd worden hoor, de avond is nog lang genoeg :roll:
     
  20. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    was er ( voor mijn doen) vroeg uit vanmorgen en had een lange dag op school...

    maar ik heb wel gebouwd vandaag hoor :wink:
     

Deel Deze Pagina