Dornier Do-335 Pfeil 1:7 v2 (BosModelAir)

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Berto, 12 mrt 2007.

  1. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.931
    Locatie:
    Zeewolde
    mhhhh, voor jouw doen vroeg eruit, uurtje of half 8 ???
    lange dag school, mhhhh tot een uurtje of 4 ???

    Damn, `k wou dat ik zulke dagen had ;-)


    Nee hoor Danny, neem je maar in de maling :p
    We zien zo wel weer wat update foto`s van jouw Wulf, toch ??
     
  2. Teus

    Teus Guest

    Dat wordt een checklist op speciale kaarthouder (moet nog ontworpen worden :lol: ) bovenop de zender.

    :hammer: Wordt veel oefenen denk ik Berto, als je aan het vliegen bent heb je geen mogelijkheid om te twijfelen tussen de standen. Is het misschien niet wat teveel van het goede :?:

    Succes, ik ben benieuwd :wink:

    Gr. Teus
     
  3. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.931
    Locatie:
    Zeewolde
    Een checklist zal niet nodig zijn maar in het begin is het even wennen.

    Op zich is het maar 1 schakelaar extra dan wat ik normaal gebruik en dat is de mixer voor het ontkoppelen van de mixer voor de achtermotor.

    Tijdens het vliegen zal inweze de mixer schakelaar altijd aan staan.
    Het uitschakelen van de mixer zal eigenlijk alleen maar gebruikt worden bij het starten, taxien en afzetten van de motoren (al is het ook wel eens een optie om te kijken wat de Pfeil in de lucht doet met de achtermotor op stationair :roll: )

    Ook heeft het nu als voordeel dat als de achtermotor eenmaal goed loopt je met de mixer uit, veilig volgas kan geven om de voormotor te choken zonder dat de achtermotor mee loopt te brullen en de kist naar voren wilt duwen.

    Ik heb al vaker aan dit systeem zitten denken voor onze andere twins om de motor zo te starten, af te stellen en af te zetten.
    Alleen hebben wij het nog niet toegepast, nu wel en als het bevalt dan kan het wel eens zijn dat de andere twins worden omgebouwd in deze configuratie.

    Voordeel is ook dat je dan elke motor afzonderlijk iets kan trimmen om ze zo gelijk mogelijk te krijgen.


    Naast de gewone stuurfuncties heb ik nog het volgende op deze kist aangewezen:
    - schakelaar voor het landingsgestel,
    - schuif voor de flaps,
    - schakelaar om de motoren af te zetten,
    - schakelaar om de leerlingzender de bediening over te geven (kan Onno ook lekker vliegen),
    - schakelaar voor rolroer dual rate/expo (gebruik ik eigenlijk nooit),
    - schakelaar voor hoogte dual rate/expo (gebruik ik eigenlijk nooit).

    Daarnaast heb ik dan nog de volgende schakelaars vrij op deze kist:
    - schakelaar die ik op m`n P-40 gebruik voor de droptank,
    - schakelaar voor flaps slow down,
    - 2 standen schakelaar.
     
  4. Danny Mulders

    Danny Mulders verslagschrijvers

    Lid geworden:
    7 aug 2004
    Berichten:
    3.382
    Locatie:
    oss
    nee, was er om half 7 uit want ik moest me een half uur eerder melden omdat ik 2 minuten te laat was bij een proefwerk... en inderdaad tot een uur of 4 naar school..

    foto's komen nog wel maar niet vandaag....
     
  5. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.931
    Locatie:
    Zeewolde
    Zelfs dan wil ik nog wel ruilen met je ;-)
    O nee, zo`n makkelijke baas vindt ik niet snel meer :roll:
     
  6. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.931
    Locatie:
    Zeewolde
    Achter de canopy heb ik een plaat gemaakt waar op komen:
    - vulnippel voor het luchtsysteem,
    - luchtdrukmeter,
    - ontvnager aan/uitschakelaar,
    - voltspy
    [​IMG]

    Ik zit er ook nog even over te denken om het geheel opnieuw in te richten om er de aansluitnippels en retour nippel voor de voor- en achtertank op te maken
     
  7. pietervisser

    pietervisser

    Lid geworden:
    10 apr 2005
    Berichten:
    1.614
    Locatie:
    Veldhoven
    goed bezig weer.....

    zou de achtermotor niet te veel afremmen als je hem stationair laat draaien in de lucht.
    ik zag dat je dat misschien een keer uit wilde proberen..
     
  8. Teus

    Teus Guest

    Nog even een meedenkertje :idea:

    Waarom mix je de achtermotor niet met je schuifkanaal. Je slave'd het schuifkanaal aan je gaskanaal van de voormotor en dan d.m.v. een mixer het percentage/stand van het schuifkanaal bepalen.

    M.a.w.

    Gas van beide motoren gewoon synchroon te regelen met je normale gaskanaal. Wil je de achtermotor wat minder dan mix je hem eruit (minder toeren) met je schuifkanaal.

    Tevens kan je dan nog je schakelaar erin mixen om de achtermotor te ontkoppelen op vaste toeren voor het starten op de grond, wat ik trouwens een heel goed idee vindt. :p

    Als je geen tweede schuif over hebt voor de achtermotor kan je je flaps op de twee standen schakelaar met servoslow plaatsen.

    Gr. Teus
     
  9. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.931
    Locatie:
    Zeewolde
    De achtermotor op een schuif is een idee wat ik misschien eens ga proberen.
    Maar dan wel onder een extra draaiknop ipv de "flap" schuif.........

    Waarom?????

    Anders gaat er zeker een keer iets fout met het bedienen van de flaps, cq. 2de motor.

    Nu weet ik welke schakelaar of schuif wat doet en dat heb ik op al onze modellen gestandaariseert (mhjhh, schrijf je dat zo :? ).

    De schuif is altijd flaps,
    de schakelaar rechts daarvan is altijd gear.
    Hierboven zitten 3 schakelaar waarvan 2 worden gebruikt voor dual rate rolroer en hoogte.
    De derde is de speciale schakelaar in dit geval motor 2 ontkoppelen van de gasknuppel en naar stationair.

    De aller rechtse schakelaar bovenop is leerling,
    de schakelaar links daarvan motor uit.

    De aller linkerschakelaar is stopwatch aan/uit,
    rechts daarvan zit de flap slow down (die soms gebruikt wordt voor de flaps of voor droptank los)
    Daarboven zit een 2 standenschakelaar die gebruikt wordt voor de beweegbare kap van de P-40.

    Zo kan ik nooit in de war raken met de functies van de schakelaars.


    Maar bedankt voor het meedenken :thumbsup:
     
  10. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.931
    Locatie:
    Zeewolde
    @ Pietervisser

    dat is nu dus wel leuk om eens te kijken wat er gebeurt, waarschijnlijk zal de achtermotor op stationair het model redelijk afremmen.
    Kunnen we eens kijken of die achtermotor werkelijk veel bijdraagt aan de snelheid.
     
  11. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.931
    Locatie:
    Zeewolde
    Ik ben er nu achter van wie deze Pfeil is.

    De tekeningen zijn van Modellbau Hermann Rommler en zijn te bestellen via VTH.
    VTH Do-335
     
  12. Arvid

    Arvid Guest

    Als je alleen wilt zien wat de invloed is van de achterste motor ten opzichte van het meehelpen vliegsnelheid te behouden, zal je deze uit moeten zetten. Als de prop stationair blijft draaien lijkt mij dat deze gaat remmen, kijk maar eens naar een duikvlucht van een toestel met draaiende prop in stationair stand, die remt behoorlijk.
    Lijkt me zeker de moeite waard om de motoren eens "gecontroleerd" uit te zetten in de vlucht. Zal waarschijnlijk vroeg of laat toch eens gebeuren.
     
  13. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.931
    Locatie:
    Zeewolde
    Met 1 van de motoren gecontroleert uit zal het model waarschijnlijk redelijk nog te vliegen zijn.
    Met de achtermotor uit zowiezo, met alleen de achtermotor aan zal de kist waarschijnlijk net op hoogte te houden zijn.

    Gelukkig is de voormotor veel betrouwbaarder dan de achtermotor daar ik deze al gebruikt heb op mijn Stinson Relaint en ben dus ook niet zo heel bang voor een achtermotor uit situatie.

    Voor het origineel wordt minimaal 1x een 10cc en 1x een 6,5cc aanbevolen maar ze geven de voorkeur aan minimaal 2x 10cc.

    Ze hebben het ook over een benodigde startlengte van 15 meter..................
     
  14. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.931
    Locatie:
    Zeewolde
    Vanavond weer wat gedaan.

    De gasaansturing voor de voormotor is gemonteerd en ik heb een bevestigingsplaat gemaakt in de romp voor de ontvangerakku.

    Mhhh, nu moet ik eigenlijk eerst de voortank monteren voordat de voormotor er definitief opkan.
    Eens kijken hoe ik dat allemaal weer ga oplossen :)
     
  15. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.931
    Locatie:
    Zeewolde
    Zo gisteravond ook een bevestigingsplaat gemaakt voor de ontvangerakku, deze komt achter de servo te liggen.
    Tevens komt hieronder klem te zitten de luchtfles.

    Zal morgen eens wat foto`posten.

    Nu ik aan kom op het punt van tank installatie loop ik tegen een "probleem" aan.

    De voortank is niet zo heel lastig, behalve dat ik eerst de tank en aansluitingen moet installeren en dan pas de motor maar da`s niet zo`n probleem.

    Grootste zorgenkindje (naast de mogelijk onbetrouwbare achtermotor) is de tankinstallatie van de achterste motor.

    Als eerste moet de tank er "normaal" inliggen (met de uitopeningen naar voren) om in verticale figuren nog steeds goed voorzien te worden van brandstof, houdt dus in eenn vrij lange brandstofslang.
    Ten tweede heb ik de tank het liefst direct voor de motor maar dan verschuift mijn zwaartepunt vrij fors :-(

    Even snel een berekening gemaakt.
    Met beide tanks leeg heb ik onder de voorste tank een gewicht nodig van +/- 25 gram om het geheel in balans te krijgen.
    Met 2 volle tanks van 400 cc moet ik al 200 gram onder de voorste tank monteren :-(

    Nu kan ik met 2 verschillende tanks gaan werken, zeg in de neus een 500cc en in de staart 300cc......
    Leeg blijft hetzelfde maar vol zou ik maar 50 gram in de neus extra hoeven plakken.

    Dit is dus al een heel stuk gunstiger maar er is ook uitgegaan van een gelijkmatige leegloop wat waarschijnlijk niet het geval zal zijn.

    Originaal zat de achterste tank in de luchthapper net achter de vleugel.
    Voordeel lekker laag voor de stabiliteit en op bijna dezelfde afstand van het zwaartepunt (waarvan ik nog niet waar die precies zou moeten zitten :roll: ) als de voortank.

    Nadelen, erg lange brandstofslang nodig (+/- 50cm) en de tank ligt veel lager dan de motor :-(
    Deze opstelling trekt mij dus niet zo omdat de brandstoftoevoer twijfelachtig wordt.

    Ik ga denk ik dus voor een verschillende grote van de tank en dan een gemiddelde voor het zwaartepunt zien te vinden.


    Het Juiste zwaartepunt moet ik ook nog zien te vinden, ergens op de beschrijving staat met de hand geschreven 22cm (in de overige beschrijving is niet te vinden).
    Dit is alleen zeer achterlijk voor mijn gevoel op een rompkoorde van 50cm. Tevens zit het zwaartepunt dan precies op de lijn van het hoofdlandingsgestel wat de kist dan net een "wip" maakt.

    Ik zal er nog eens goed voor gaan zitten maar het zwaartepunt zal ergens komen te liggen tussen de 17 en 19cm (gevoelsmatig).

    We zullen hier eens goe over gaan nadenken.
     
  16. Teus

    Teus Guest

    Hoi Berto,

    Als je voor de 1 tank optie gaat, is een Perry Pump misschien een optie voor de achtermotor :idea: Dan hou je toch een constante aanzuigdruk ondanks de grote afstand.

    Gr. Teus
     
  17. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.931
    Locatie:
    Zeewolde
    Mhhh, dat zou een optie kunnen zijn.

    Maar..... werkt die perry VP-20 pomp ook als ik hem aan de romp hier of daar bevestig??
    Ik heb namenlijk geen ruimt om de pomp op de motor of de motorbok te bevestigen :-(
    (mhhh... misschien in de romp aan de binnenzijde van het achterbrandschot?!?!?!?!)
     
  18. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.931
    Locatie:
    Zeewolde
    Jaaaaa :banana:

    De 3-blad props liggen bij RC Technics nog even en ze zijn hier :banana:
     
  19. Han

    Han

    Lid geworden:
    3 sep 2002
    Berichten:
    4.361
    Locatie:
    Epe..HanDeBouwer en hobbyhok
    He Berto...

    Nu nog zo'n mooi neuspoot net als op RCSCALEBUILDER.COM. :lol:

    Han.
     
  20. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.931
    Locatie:
    Zeewolde
    Dat is wel een hele mooie aan het worden.
    Die persoon maakt ook een motor in het midden van de romp net als de echte.

    Mhhhhh wie weet voor in de toekomst :roll:
     

Deel Deze Pagina